Universums Öde: Andromeda-boken – Arbetsdagbok & frågetråd

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-08-07

Idag när jag spelade Mass Effect: Andromeda så kom jag på ett par grejer, och att skriva ner dem fick bli dagens uppdatering. Nu är jag uppe i 11 sidor…

Jag skrev först om anomalier i vanliga solsystem – exempel på sätt man kan göra icke-bebodda planeter stå ut och bli intressanta. Detta tänker jag är en bra grej om man sen ska låta rollpersonerna åka dit och göra grejer. Så överlag är ju varje naturlig och normal grej något som kan ändras… Så obeboeliga planeter som verkar ha liv på sig, eller onormalt stora eller små planeter, eller gasjättar som blivit av med sin atmosfär… Lite sånt skrev jag om.

Sen kom jag också på ett litet "äventyrsfrö" eller snarare ett exempel på intressant koloniserad planet man skulle kunna stöta på. Jag tänker att rollpersonerna landar, och märker snabbt att folk verkar ganska brydda av dem. Inte av att de kommer från rymden… Det visar sig att befolkningen inte har egen rymdfart, men att de har kulturella minnen av att kolonin grundades av rymdfarare. Men… de pratar allihop samma språk som rollpersonerna, mer eller mindre. Och… både platser, personer och planeten själv har namn de känner igen… från vintergatan.

Det visar sig att kolonin grundats av några av rollpersonernas vänner – som transplanterades hit av Om för tusen år sedan. De åkte bara några månader efter rollpersonerna, men kom hit 1000 år före.

För den SL som vill ha lite mystik, rentav lite skräck: antyd att det i själva verket var rollpersonerna som grundade kolonin för tusen år sedan. Det är ju etablerat att svarta hål kan ge upphov till "tidsskuggor" i fiktionen, så varför inte dra det ett par steg till?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-08-10

Idag började jag med lite av vad som på programmeringsspråk kallas refactoring; utan att egentligen lägga till eller ta bort något väsentligt så flyttade jag om saker så att det (tror jag) blir bättre flöde och så att strukturen överlag funkar bättre. Framför allt tog jag allt från det "allmänna infokapitlet" och flyttade de grejerna till inforutor i andra kapitel, så att man till exempel kan läsa om universalöversättaren när man ändå läser om bebodda planeter, och om OM-driften när man läser om resande i Andromeda.

Sedan gick jag också igenom och skrev in lite fler exempel och så på saker som teknologinivåer och värderingar och statsskick etc. Slutligen blev det (äntligen) lite joxande med nybyggarkapitlet.

13 sidor.

Härnäst går jag nog igenom döda system, tror jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-08-16

Jag hade lite dåligt samvete över att jag inte gjort något på några dagar, så jag satte mig och skrev lite. En del blev bara omstrukturering, men sånt behövs ju också. Jag fyllde på en handfull punkter där det behövdes, t.ex. lite mer specifika grejer kring behov som behöver fyllas i en ny koloni.

Jag byggde också vidare på de döda systemen, som jag börjar känna mig hyfsat nöjd med.

I helgen såg jag filmen Stargate, där ju den efterföljande TV-serien varit en stor inspiration till mitt tänkande kring det här spelet. Jag blev också sugen på att börja se om TV-serien; vi får se vad tiden räcker till.

Jag köpte också det nya Stargate SG-1-rollspelet från Wyvern Gaming (eller Wyvren Gaming som de hette på Paypal). Jag har mest skummat det hittills, men jag har inte sett ett enda dugg i princip om att skapa egna nya världar. De verkar köra på det tråkigaste greppet som finns när det gäller att göra rollspel av tv-serier: de har skrivit ner alla grejer som presenterats i tv-serien och stattat upp monster och fiender och sen tyckt att det varit nog. Varför gör folk så egentligen? Alltså, jag fattar ju att det är det enklaste sättet att fylla ut sitt världskapitel. Kräver noll kreativ input. Men är det inte bättre att man, om man till exempel ska göra ett Buffyrollspel, skriver tekniker för att generera nya Buffyskurkar och plotlines? Eller nya Doctor Who-skurkar? Eller nya Supernatural-monster? Att bara ha sita upp och sida ner med uppstattade redan etablerade saker känns för mig som en väldigt klassisk "giva a man a fish"-grej.

Jag köpte också en världsbok till det gamla SG-1-spelet eftersom säljtexten utlovade "nya regler för att skapa världar". Tyvärr var det en smutsig lögn – kanske hör den säljtexten ihop med grundboken och hade hamnat fel eller nåt. Vi får se om jag köper grundboken – jag kollade innehållsförteckningen och det verkar bara vara fyra sidor världsskapande, och det känns lite lite när boken, som jag i övrigt är helt ointresserad av, kostar 20 dollar.

Nåväl, arbetet fortgår. Som vanligt när jag läser andras försök att göra liknande spel som det jag själv skriver, så leder det mest till frustration – och en vilja och förhoppning att själv göra bättre. Lyckas jag? Det får tiden utvisa, antar jag. Kanske lyckas jag lära mannen att fiska. Kanske lyckas jag inte med någotdera, och mannen får stå fisklös… =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-08-17

Nu har jag läst de fyra sidor världsskapande som ingår i Alderac Entertainments gamla Spycraft/d20-baserade Stargate SG-1-rollspel. Och oj, vad jag verkligen inte gillar den här approachen till speldesign. Verkligen allting är system – alla äventyr ska bestå av ett antal scener som innehåller encounters, och det finns regler och stats för olika encounters… Ändlösa sidor med stattade vapen och fiender. Väldigt få råd om hur man bygger ett äventyr som faktiskt är intressant. Mer fokus på regler för hur många stridsrundor det tar att öppna en stargate och vad man slår för att se om man lyckas.

Världsskapandet är sparsmakat. Man genererar, som i de flesta sådana här system, planetens grundförutsättningar – atmosfär, temperatur och sådär. Långa tabeller med sån data. Väldigt lite som faktiskt ger underlag för intressanta äventyrsproblem bortom "oj, på den här planeten får vi högre svårighetsgrad för att det är kallt".

Men alright, jag har faktiskt utökat några av mina listor och så. Jag är nu uppe i lite drygt 14 sidor. Kvar att plutta ut lite mer detaljer om är typ mysterier, andra resenärer samt Nya Jorden och NIR. Jag borde egentligen kunna nå något slags "färdig" nivå inom inte alltför länge. Och sen är det ju den lätta biten – den lite tråkiga, men som inte kräver så mycket mer än tid av mig. Den där jag mest ska omvandla den här punktlistan till text…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-08-20

Jag har börjat se om Stargate SG-1. Vi får se hur långt jag klarar; serien har inte åldrats jätteväl. Jag har också märkt att jag får en del inspiration genom att läsa planetbeskrivningarna i Mass Effect: Andromeda så det ska jag fortsätta med.

Nå; idag fick jag lite idéer om planeters olika regioner och historik/cykliska händelser som jag skrev ner. Jag har också sammanfattat det viktigaste från Uppbrott från Jorden till en liten info-ruta i början av boken, så när jag hänvisar till Len och Amalthea så blir även nykomlingar inte så förvirrade.

Jag fyllde också på om kubbyggarna, dvs de enda kanoniska utomjordingarna, och sedan fabulerade jag helt enkelt lite fritt om "de svarta stationerna" som är övergivna He3-stationer kring gasjättar och som ingen vet vem som byggt. Och lite i allmänhet om övergivna skepp och stationer man kan hitta på och om eventuella andra livsformer. Överlag ska det ju inte vara Star trek eller Star Wars det här, utan ganska mänskligt fokuserad scifi. Man träffar i regel inga aliens. Men det är kul, tycker jag, med ruiner och döda stationer, och det är lite läbbigt att träffa på typ livsformer som har potential att bli intelligenta (vilket krockar med ens egna ambitioner om kolonisering), och livsformer som bär tecken på att ha varit intelligenta och rentav haft rymdfarande civilisation – men som degenererat och numera mest hänger och slänger i djungeln som täcker deras gamla städer…

I morgon ska jag skriva lite om det galaktiska rådet, och därmed är jag nog klar med mysterierna. Därefter ska jag alltså skriva lite om andra resande och sedan om NIR och sen är punktlistan klar.

Just nu klockar den in på lite drygt 16 sidor. Grundbokens motsvarande punktlista låg alltså på 22 sidor. Jag tror inte att det här blir riktigt lika mycket, men det blir nog bra. Eller ja, vi får se – NIR lär ju kunna ta en hel del plats tänker jag, och om jag ska hitta på ett eget planetsystem eller två dessutom, vilket jag är lite sugen på, så kan vi nog nå minst 22 sidor.

Jag borde också fundera på något smart sätt att rita upp saker på stjärnkartan. Jag funderar på typ…
  • O-ifylld cirkel (en ring alltså) för solen.
  • Namnet på solen ritas över sol-cirkeln
  • Planeter ritas under sol-cirkeln.
  • Om man antecknar namnet på planeter gör man det bredvid planeterna.
  • Gasjättar ritas som (mindre) ringar
  • Stenplaneter (icke-guldlock) ritas som prickar
  • Guldlocksplaneter ritas som… Hm. Prickar med ringar? Fyrkanter? Prickar med ett litet streck?
Allt behöver ju inte visas på kartan, men jag vill nog kunna ha åtminstone solarna, hur många planeter de har, och vilken sort planeterna har. Det är också de grejer som är (eller ska vara) lättast att generera, för det är vad SL genererar för kringliggande system redan inför mötet där rollpersonerna anländer i ett system.

Alltså, när rollpersonerna anländer i ett system, vi kan kalla det "Pallas", så har SL förberett Pallas i hyfsad detalj (nog för ett spelmöte iaf), och dessutom några solar i närheten av Pallas – och vilka planeter som är där. Sedan kan rollpersonerna under sin tid i Pallas stöta på rykten kring de andra solarna och så. Och i slutet av något möte kan de sedan säga till SL att "nästa möte åker vi till den där solen där borta, den med två gasjättar och där vi hört att det ska finnas en mystisk rymdstation där det spökar".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-08-21

Idag fyllde jag på lite om det sista "mysteriet" jag kommit att tänka på – Om och det interstellära rådet. Det var lättare än mycket annat, eftersom jag bara kunde luta mig tillbaka på Johansons text. Jag hade nästan glömt hur skönt det är att kunna ha något att utgå från på det viset; större delen av första UÖ-boken var ju mycket lättare att skriva än den här just för att jag här måste hitta på det mesta själv. Där låg utmaningen i att klämma ur så mycket världsbyggar-info som möjligt och pussla med tidslinjer och fragmentarisk information. Här är utmaningen… större.

Men. Jag skrev också lite om olika "andra resande" som man kan tänkas stöta på ute i rymden överlag, och därmed är det faktiskt bara NIR och eventuella exempelsystem kvar.

18 sidor ligger min punktlista på nu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-08-22

Idag fyllde jag i om Nionde Interplanetära Republiken. Dels utifrån mina egna minnen, dels utifrån det som jag antecknat från Barn av Andromeda. Det blir en rätt okej grundstomme. Jag kommer att behöva fylla på en del, extrapolera – men det har jag efter arbetet med Universums Öde blivit hyfsat bekväm med. Och här finns det inte så mycket självemotsägande information heller, utan allt är ganska konsekvent. I UÖ spreds ju världs-informationen ut över fem böcker så det är inte så märkligt att en del detaljer liksom gled runt lite. Här är ju en och samma bok den enda källan till information…

I morgon planerar jag att gå igenom På Okänd Planet-informationen för att fylla på med mer info om djurliv och sådant på Nya Jorden. Sedan är det dags för ovan nämnda hittepå och extrapolerande.

Lite drygt 20 sidor klockar jag in på nu. Det blir nog bra, det här.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-08-27

Idag har jag fyllt ut informationen om Nya Jorden-solsystemet, hittat på lite och extrapolerat och sorterat. Jag nöjer mig nog med bara just NJ-systemet; de två andra system som ingår i Nionde Interplanetariska Republiken får nöja sig med lite översiktlig information.

Floran och faunan på Nya Jorden är nu också… "komplett".

Jag har också som vanligt rumsterat om och flyttat runt saker, och stoppat in lite grejer som jag kommit på här och var.

Det här betyder att punktlistan är vad jag skulle vilja kalla "feature complete". Det finns alltså ingen rubrik som saknas och ingen information jag spontant kommit på som inte skrivits in. Jag tvekar inför att säga att jag är "klar" med punktlistan, men… jag är typ klar.

Så vad är nästa steg? Sova på saken. I morgon – och på riktigt i morgon den här gången – ska jag kolla igenom hela alltet och se om något verkar uppenbart stolligt. Då ska jag också försöka komma på några nya illustrationer, och kanske ett äventyrsuppslag eller två.

Just nu klockar punktlistan in på 22.5 sidor, vilket känns ganska lagom. Originalbokens punktlista var ju som sagt 22 sidor lång.

Sedan ska jag också kolla med Daniel hur vi gör med Terra Nova; det mäktiga stjärnskepp som Nionde Interplanetariska Republiken skickar mot Vintergatan och som i stort sett hela Barn av Andromeda utspelar sig ombord på. Min känsla är att man kan spara Terra Nova till en expansion, kanske en Fenixartikel eller så.

Då kan man genom denna introducera återvändande till Vintergatan som ett slags massivt endgame; något att ha som final i sin fläskiga Andromeda-kampanj. Kanske rollpersonerna får följa med på Terra Nova; kanske blir det någon annan civilisation de åker med. Kanske deras egen, om de agerat kolonisatörer. Oavsett vilket kan man då ha med Sista brevet från Pluto. Och då dessutom introducera den sista stora mänskliga flottan som plot-element – den som reser iväg bortom Vintergatan och Andromeda för att söka ett nytt hem. Där finns mycket skoj tänker jag, framför allt om rollpersonerna tidigare i sin kampanj kan få stöta på mystiska typer som visar sig vara sådana som lämnats bakom av den flottan, eller tagit ett skepp och smitit… Jag ser många möjligheter. Men de behöver som sagt inte vara med i den här grundboken nödvändigtvis.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-08-28

OK, inga uppenbara stolligheter tror jag; några småjusteringar gjorda men på det hela taget är jag nog rätt nöjd. Nästa steg blir att meddela Daniel och se vad han har att säga… Sedan blir det löptext.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-01

Nu har jag fått kommentarer på punktlistan från Daniel. Jag har gått igenom kommentarerna idag, och börjat fundera på lösningar… Om jag inte får alltför dryga biverkningar av min andra vaccindos i helgen så tar jag tag i justeringarna då.

Mycket av det handlar om att få allt att funka med resten av produktlinjen och både Daniels och Georges visioner. Och det är ju helt i sin ordning; jag leker ju i andras sandlåda här trots allt. Det kräver lite extra jobb, men jag är övertygad om att det i slutänden blir en bättre produkt. Kollaborativt skapande brukar ha den effekten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-03

Nu har jag gått igenom responsen jag fick från Daniel och justerat texten därefter. Jag tänkte att det kunde vara bra att göra det idag – i morgon kanske jag inte är i skick =) Men ja, jag tog t.ex. en titt på tabellerna för solsystems-makande i RYMDs grundbok och såg till att hänvisa till dem och undvika dubbelarbete och motsägelser och så.

Om jag pallar i morgon ska jag nog börja försöka skriva text, i väntan på eventuella nya kommentarer eller direktiv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-07

Alright, dags att kavla upp ärmarna och faktiskt börja göra punktlistan till text. Fast inte riktigt ännu – idag så började jag med ett sånt där icke-steg, eller "noll komma ett"-steg: Jag har nu skapat dokument för alla kapitel, sett till så de har sina kapitelrubriker och så att de är inställda på "svenska" i google docs.

Nästa steg: Faktiskt börja skriva. Jag är inte 100% säker på var jag kommer att börja. Det får vi se. Men jag har nån idé om att försöka skriva åtminstone litegrann varje dag från och med nu… ta mig framåt, faktiskt bli klar nån gång =)

Jag är fortfarande positiv till det här projektet även om det tyvärr tappat lite fart. Men det beror inte på projektet, utan på mig. Jag har varit, och är fortfarande, inte så jätteuppåt just nu och det går ut över min kreativitet tyvärr. Så det här får röra sig i den takt det rör sig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-08

Sådärja, mark bruten och ord skrivna. Som vanligt skriver jag nu en första version utifrån min punktlista – det blir inte världens bästa språk eller så, men det blir skrivet. Det går alltid att redigera och fixa senare.

Idag blev det bara kring 200 ord, men det är i vart fall en början.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-09

Ca 300 ord, plus några snabbt ihopkrafsade symboler jag tänker mig att man kan använda när man ritar en stjärn/solsystemskarta:

1631225576552.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-11

440 ord idag; dels en översikt över vad spelledare kan behöva förbereda när hen bygger solsystem, och dels en liten inledande text om att skapa en ny koloni och att uppfylla basbehoven.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-12

470 ord, vilket är hela det inledande korta "Välkommen till Andromeda"-kapitlet.

En nackdel med att jag valt att dela upp den här boken i ett docs-dokument per kapitel är att det är lite klurigt att hålla reda på hur många sidor man skrivit och så. Man får liksom manuellt hålla reda på saker.

Så jag gjorde en grej.

1631475631535.png

Just nu håller den inte reda på hur många punkter som faktiskt är klara; det blir nästa grej.

Om jag ska utgå från den text som är färdig – den första – så gav alltså 20 punkter 467 ord och 1.1 sidor.
Varje punkt blir då i genomsnitt c:a 23 ord och 0.055 sidor…

Totalt har vi 753 punkter, så 37.65 gånger så många som det där kapitlet. Så… 17582 ord totalt, och 41 sidor?

Förra bokens råtext var ungefär lika många punkter och blev 46 sidor, så det verkar någorlunda rimligt.

Jag har en del jobb framför mig – 1431 ord totalt skrivna, så omkring 8%.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
En mycket intressant tråd!

Hur går tankarna kring tiden då det utspelar sig? Kommer det att vara när Len och Amaltea anländer eller närmare när Terra Nova lämnar? Kommer det finnas flera alternativ?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Hur går tankarna kring tiden då det utspelar sig? Kommer det att vara när Len och Amaltea anländer eller närmare när Terra Nova lämnar? Kommer det finnas flera alternativ?
Tanken jag har är att rollpersonerna i hög grad stakar ut sin egen väg – att de inte nödvändigtvis behöver komma i kontakt med vare sig Len och Amalthea eller med någon av planeterna de landar på i böckerna. Mycket av det jag skriver är ju ämnat snarare åt att hjälpa SL att skapa liknande saker, egna äventyr med lite samma smak som kanske framför allt den numera borttagna boken Planetjakten. Jag och Daniel har tänkt på det lite som Traveller-möter-Stargate.

Men; Nya Jorden och den Nionde Interplanetariska Republiken beskrivs i ett kapitel, och ifall spelledaren vill låta rollpersonerna komma i kontakt med något från boken så får ju hen helt enkelt välja en tidpunkt som passar – vill man att rollpersonerna ska möta Len och Amalthea personligen? Kanske möts de som hastigast i rymden, kanske har de anledning att besöka Nya Jorden precis där i början. Vill man snarare interagera med NIR? Då får rollpersonerna dyka upp senare.

Så det är med andra ord helt fritt för spelledaren – antingen att låta det vara osagt, om man inte vill blanda in Nya Jorden och NIR, eller vara väldigt specifik, och då välja beroende på vad man känner att man vill använda.


Det enda vi sagt är att vi inte beskriver någonting om Terra Nova eller färden till Solsystemet i grundboken. Jag har en idé om en expansion – antingen en Fenixartikel eller ett litet häfte kanske – med fokus på just Terra Nova, med tips för hur SL kan antingen blanda in TN direkt eller konstruera en egen expedition som rollpersonerna kan hänga med i. Och där vi också beskriver mer om den mäktiga jordiska flottan som ju tydligen åker runt någonstans därute, och hur man väver in den i sin kampanj.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Tanken jag har är att rollpersonerna i hög grad stakar ut sin egen väg – att de inte nödvändigtvis behöver komma i kontakt med vare sig Len och Amalthea eller med någon av planeterna de landar på i böckerna. Mycket av det jag skriver är ju ämnat snarare åt att hjälpa SL att skapa liknande saker, egna äventyr med lite samma smak som kanske framför allt den numera borttagna boken Planetjakten. Jag och Daniel har tänkt på det lite som Traveller-möter-Stargate.

Men; Nya Jorden och den Nionde Interplanetariska Republiken beskrivs i ett kapitel, och ifall spelledaren vill låta rollpersonerna komma i kontakt med något från boken så får ju hen helt enkelt välja en tidpunkt som passar – vill man att rollpersonerna ska möta Len och Amalthea personligen? Kanske möts de som hastigast i rymden, kanske har de anledning att besöka Nya Jorden precis där i början. Vill man snarare interagera med NIR? Då får rollpersonerna dyka upp senare.

Så det är med andra ord helt fritt för spelledaren – antingen att låta det vara osagt, om man inte vill blanda in Nya Jorden och NIR, eller vara väldigt specifik, och då välja beroende på vad man känner att man vill använda.


Det enda vi sagt är att vi inte beskriver någonting om Terra Nova eller färden till Solsystemet i grundboken. Jag har en idé om en expansion – antingen en Fenixartikel eller ett litet häfte kanske – med fokus på just Terra Nova, med tips för hur SL kan antingen blanda in TN direkt eller konstruera en egen expedition som rollpersonerna kan hänga med i. Och där vi också beskriver mer om den mäktiga jordiska flottan som ju tydligen åker runt någonstans därute, och hur man väver in den i sin kampanj.
Det låter riktigt häftigt! Jag gillar det öppna upplägget. Det känns som det går hand i hand med vad ni gjorde i UÖ; storyn finns beskriven där, men är inte ett krav för att spela. Jag gillar det. Jag ser fram emot slutprodukten!
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Det låter riktigt häftigt! Jag gillar det öppna upplägget. Det känns som det går hand i hand med vad ni gjorde i UÖ; storyn finns beskriven där, men är inte ett krav för att spela. Jag gillar det. Jag ser fram emot slutprodukten!
Ja, jag är riktigt nöjd med Mikaels texter till detta! Vi kommer även att använda samma illustratör som i den förra boken, och samma omslagsartist.
 
Top