Universums Öde – arbetsdagbok & frågetråd

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-31

Sådärja!

Jag skrev fel igår; då låg jag på 5675, inte 6575. Idag ligger jag däremot på 19 sidor och totalt 7151 ord, och hela outlinen för Solsystemet är omvandlad till råtext.

Idag har jag alltså skrivit om De Yttre planeternaJupiter (och månen Europa, med isen som kanske innehåller liv), Saturnus (och månen Titan, som är storföretagens högkvarter i det yttre systemet), Uranus (solsystemet soptipp), Neptunus (som just ingen bryr sig så mycket om) och slutligen Pluto (där det finns mycket uran men är ont om glädje). Jag har också skrivit en kort grej om spökhistorier kring Morning Star. Klart allt behöver filas på men nu är det i varje fall feature complete!

46 sidor blev det alltså allt som allt – fortfarande tillräckligt nära 2 × outlinen för att jag ska kunna känna mig lite nöjd.

Nu är min plan att återigen ta helgpaus. Om jag ids kanske jag börjar kolla på lite kommentarer, men antagligen kommer jag fokusera på återhämtning och återkommer isf på måndag.

Nu ska jag skicka iväg länken till det här dokumentet till Daniel så han när han har tid och möjlighet kan börja titta, och kanske även skicka vidare till andra som ska tycka saker.

Tjipp!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-08-03

Idag har jag gått igenom alla kommentarer jag fått på Jorden-kapitlet. Det gick ganska snabbt.

Jag tänker nog inte göra så mycket mer idag heller. I morgon tar jag och skriver ihop något slags outline till mitt äventyr, tror jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-08-05

Så blev det inte. Istället skrev jag ingenting alls på UÖ igår. Så kan det gå.

Idag har jag dock skrivit ungefär en A4 om lite olika gruppkoncept. Jag är nämligen själv ganska trött på det här med "en alv, en orch och en dödsrobot från framtiden går in på en bar" – alltså att man har ett gäng helt disparata rollpersoner som stackars SL ska försöka motivera att både samarbeta och hänga med på äventyr. Ett gruppkoncept ger ett naturligt fokus; en anledning att hänga ihop och ofta en enkel källa till händelser och äventyr.

Gruppkoncepten avgör ju här litegrann också vilken arena man ska röra sig på. Som jag ser det finns det ju två – Jorden och Solsystemet. En del grupper är i princip bara på jorden, där de gör uppdrag med motståndsrörelsen och gör uppror mot blocken och Centraldatorn etc. Andra grupper jobbar mer geografiskt storskaligt över hela systemet – åker rymdskepp mellan planeter och så vidare.

Så det är vad jag gjorde idag. Resten av veckan ska jag försöka ägna åt mitt äventyr…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-08-07

Jag tror att det var lika bra att jag såg till att ha huvuddelen av texten klar redan förra veckan. Nästa vecka börjar jag jobba, och även om jag inte gjort något jobbrelaterat så märker jag ändå att jag får lite svårare att fokusera på rollspelskreativitet när jag har det framför mig. När det väl är igång så kommer det nog att gå bra, men det är alltid lite pirrigt inför nya läsår.

Idag har jag i varje fall gjort en första vända på mitt lilla äventyr. Min arbetsordning är ungefär:
  1. Skapa äventyrsfrö; vad är grejen, vad är den övergripande händelsen eller företeelsen äventyret handlar om.
  2. Se vilka komplikationer, platser och personer som omedelbart dyker upp i huvudet. Källan till information som behöver nå rollpersonerna, platser där saker finns, etc.
  3. Extrapolera var och en av dem – hur kan de grejerna i sin tur vara kopplade till andra grejer?
  4. Rita upp en ledtrådsstruktur, ett nätverk i stil med de man får fram av Subway. Bearbeta nätverket tills det ser schysst ut, även om en del av rutorna är tomma. Här har jag ju principer som "helst 2+ ledtrådar från varje ställe" och "gärna 2 sätt att nå alla viktiga grejer".
  5. Fylla på de tomma rutorna.
  6. Fundera på konkreta hinder och komplikationer på de olika platserna.
  7. Iterera på steg 3–6 tills det är ett någorlunda intressant äventyr med lagom mycket spelar-agens.
  8. Göra en ordentlig outline med alla platser och personer och ledtrådar.
  9. Göra outlinen till text.
I det här fallet ska äventyret vara kort, bara ett par sidor, så jag kommer att behöva begränsa mig. Senast jag skrev ett äventyr landade det väl på en 30-40 sidor typ… Eller OK, jag skrev Chokladtjuven till Ödesväktarna också, det var på bara 7 sidor. Men 2 sidor… Det blir en utmaning =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-08-08

Även idag tog jag mest myrsteg i äventyrsskapandet. Punkt fyra ledde till den här grejen:

1596924899843.png

Äventyrets grundintrig är alltså ungefär såhär:

Officiella nyheter berättar att man hittat ett vrakskepp med två döda ombord ute i Saturnus omloppsbana. Det är samma skeppsmodell som Morning Star.

Inofficiella nyheter anger att skeppet mycket riktigt ÄR Morning Star, att man funnit resterna av Len och Amalthea, och att skeppet har en radiosändare ombord som använts för att skicka ut Lens sändning – den som blivit upphov till hela motståndsrörelsen. Bygger alltså hela grejen på en lögn…?

Rollpersonerna ska undersöka saken. Ju mer de gräver och skrapar på ytan desto mindre sannolikt verkar det. I själva verket är det tre syskon som skaffat sig en gammal C35:a, döpt den till Morning Star, och åkt runt och hjälpt folk. För att hedra, och hålla minnet levande. Amalgamateds säkerhetsstyrkor bordade skeppet, dödade två av syskonen och tillfångatog det tredje. Sedan har de använt en tillfångatagen motståndsman för att skicka ut falska rapporter. Planen är att diskreditera Lens sändning, typ.

Som man ser i schemat så finns en del frågetecken – jag placerade helt enkelt ut de grejer jag visste att jag ville ha med, och drog lite pilar och försökte bygga en struktur jag var nöjd med. Sen får jag fylla på; det blir nästa steg. Får se om jag hinner göra nåt i morgon, annars blir det till veckan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-08-09

Det blev lite gjort idag också.

1597000348656.png

Som synes är det inga jättestora förändringar – men den mest märkbara tror jag är att frågetecknen är borta. Nu har äventyret ett någorlunda fungerande, tydligt flöde där rollpersonerna får två huvudriktningar att ta sina undersökningar – och oavsett vartåt de rör sig så kommer de att nå liknande information och de båda spåren ger lite olika resultat.

En sak jag ska fundera lite på är ifall valet ska ge konsekvenser, och i så fall vilka. Om äventyret ska vara snällt finns ju inga konsekvenser – man kan utforska hela nätverket utan risk att förlora något. Ska man vara lite elak finns det ett rätt val och ett fel – t.ex. att det ena valet är delvis tidsbegränsat eller så. Ska man vara mycket elak ser man ju till så att båda spåren ger oönskade konsekvenser – t.ex. att om man tar A-spåret först så förändras något till det värre i B-spåret, väljer man B-spåret hindrar det rollpersonerna från att nå något felmål i äventyret. Och så vidare.

Eftersom det här ska vara ett ganska kort äventyr funderar jag på att vara snäll. Eller så skriver jag en liten info-ruta till elaka spelledare om hur man kan ge äventyret mer tänder.

Men, nu när strukturen finns så är nästa steg, som jag tar i morgon, att skriva en outline. Jag har redan en aning om olika hinder och så, men det brukar ge med sig när jag gör själva outlinen också. Flödet och strukturen är klara; de brukar vara den kluriga biten att få till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-08-25

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här, och mycket av det handlar nog om skolstarten – som lärare är ju det här en tid som kräver en del, framför allt om man vägrat jobba under semestern och därmed har en massa planering att göra. Och om man dessutom är super-introvert och socialt ringrostig efter en lång skön isolering sen i typ mars…

Men ja, det har inte stått helt stilla. Jag trodde att mitt äventyr var strukturellt redo, men när jag satte mig ner och skulle göra outline av mitt flödesschema så kändes det inte riktigt rätt. Så jag gick tillbaka till ritbordet. Det var för kort mellan äventyrets start och mål, vilket inte sidospåren riktigt hjälpte till med. Och det huvudsakliga sidospåret var för dolt – varför skulle rollpersonerna börja leta efter motståndsmannen som spridit informationen om det upphittade skeppet, när informationen inkluderade var skeppet fanns? Så jag började dra och fippla lite. Dessutom är en av mina svagheter som SL att jag gör för "döda" äventyr med för få interagerbara SLP:er, så jag stoppade in ett par till. Alla (nästan) har namn nu också.

Det enda jag tror jag har kvar nu är i princip rollpersonerna ska hitta de riktiga kropparna – de två syskon som mördades av ASS när de bordade skeppet, men som var för olika Len och Amalthea för att kunna visas upp. Varför sparar man ens de kropparna? Gör man ens det? Jag hade ju tänkt att man skulle kunna hitta dem och se att de dött av laser, men varför det? Vad säger det som inte informationen i själva skeppet ger? Kanske ska kropparna trots allt bara finnas i ett kylrum på samma bas som skeppet och så får det vara så…

Det här är iaf strukturen just nu:
1598382583439.png

Är det för "lustigt" att kalla fängelset där Brask hålls för "Sinkabirum"? Det får nog korrläsarna svara på tror jag…

(Jag gillar förresten nya forumets inline-spoilertaggar!)


What else… Jag har fått en hel del bra korr-kommentarer på mina världs-texter, och har spenderat en del tid med att gå igenom dem. En del grejer ändrade jag bara rakt av, i andra fall har det blivit lite mer diskussion. Jag tror inte att jag är speciellt defensiv eller så, men i en del fall är det bra att stöta och blöta hur man ska göra med realism kontra vad som står, och exakt i hur hög detaljrikedom man bör beskriva saker.

Det var nog det för den här gången, tror jag. Tjillevipp!
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-08-28

Jag kan ha råkat lova Daniel en hyfsat färdig text i mitten av nästa vecka, och det tänkte jag försöka hålla.

Det märks att äventyrsskrivande är det jag har svårast för – att skriva världskapitlen var mycket lättare än det här! Äventyr måste jag verkligen värka fram, verkar det som (verka, värka, höhö).

Men; utifrån strukturen jag gjorde senast så har jag nu gjort en outline till äventyret. Det betyder att det mesta egentligen är gjort; allt jag behöver göra nu egentligen är att förvandla punktlistan till löptext. Jag ska försöka hålla mig kort också; inte min starka sida. Men tanken som jag förstår den är att äventyren till Universums Öde ska vara ganska korta… Och egentligen tänker jag att man gott kan skippa ganska mycket traditionell text. Detaljerade miljöbeskrivningar till exempel… Jag kommer nog att testa att fokusera på att bara förmedla strukturen, det viktiga – något slags minimum för vad jag själv skulle behöva för att kunna spelleda det här. Spännande!

Men nu lägger jag nog ner UÖ-pennan för idag; att skriva brödtext börjar jag med i morgon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-08-29

Det här med att det skulle kunna landa på typ två sidor får jag nog helt enkelt glömma. Kanske kan jag få hjälp av en redaktör senare, om det behövs. Eller själv gå loss med yxan. Men jag ser det nog ändå som en framgång; senaste gången jag skrev ett äventyr landade jag på 34 sidor. Den här gången skulle jag gissa på kanske 4–6 sidor. Givet att punktlistan är på 4 sidor och jag brukar räkna med åtminstone dubbla längden av punktlistan är jag nog ganska nöjd ändå.

Men ja, arbetet går vidare. Jag är kanske 75% klar med första versionen av texten till äventyret. När väl outlinen och strukturen ligger fast så är ju som sagt själva skrivandet den enkla biten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-08-31

Det fortsätter fyllas på text – nästan klar nu! Bara två korta platstexter kvar, Telesto och 2203 van Rhijn. Just nu klockar texten in på lite drygt tre sidor; jag ska försöka få plats på fyra tror jag. Sen gå igenom texten en gång och se om något skulle kunna klippas eller kortas direkt.

Två korta platser bör jag kunna fixa till senast onsdag, tänker jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-09-01

Idag blev det väldigt lite gjort, men jupitermånen Telesto är i varje fall klar nu.

Bara 2203 van Rhijn kvar. Och den bör jag kunna fixa imorgon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-09-02

Sådär, då var det klart då! Eller ja, texten till äventyret är komplett, det betyder såklart inte att den är klar. Men det finns inte så mycket mer att göra med den innan andra människor tittat på den och kommit med förslag.

Därmed är alla texter jag förbundit mig att skriva kompletta. Tror jag. Det känns rätt bra, faktiskt. Jag har lite korr/kommentarer att ta itu med, men det får vänta tills i helgen…
 
Top