Universums Öde – arbetsdagbok & frågetråd

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har ingen relation till originalmaterialet, jag förstår att de är någon form av ungdomsböcker (som verkar rätt feta! Så synd att jag inte läste dem när jag var målgruppen.), men jag undrar lite vad målgruppen för den här spelvärlden är?
Det finns ju en tudelad målgrupp; strikt taget ska det kunna riktas till och spelas av folk som är 10+ – det är en lite äldre målgrupp än resten av Sagospelet-franchisen så att säga. Och jag själv kan nog mycket väl ha varit typ 10-12 när jag först hittade böckerna och jag stod ju pall för det ibland komplicerade språket och de ganska mörka temana. Brådmogna 10-åringar är med andra ord definitivt en målgrupp.

Rent realistiskt tänker dock jag personligen att nostalgiska 40-åringar nog egentligen är den större målgruppen. Så jag skriver ju lite för dem/oss också. Vi moderniserar ju t.ex. inte tekniken utan låter det vara tjockskärmar och VHS-band och inga lolcats eller TikToks liksom. Det blir väldigt mycket "alternativ tidslinje"-scifi.

Min förhoppning är ju sedan att även folk som aldrig läst böckerna men som tilltalas av brötig och dystopisk inom-solsystemet-retrorymdscifi ska kunna gilla världen också. De vibbar jag får dels av att läsa böckerna igen och dels av de makalöst fina (eller gråbruna och brötiga, snarare) bilderna är ju typ som Alien-världen litegrann. Fast med skandinavisk bismak. Mörker och skit och onda företag och vanliga arbetare som gör så gott de kan och datorer som kommunicerar via röstboxar och pyttesmå lågupplösta bildskärmar. Tillräckligt långt från Alien för att göra sin egen grej, och inga faktiska aliens, men samma wheelhouse litegrann. Lite 80-tals-retro-scifi helt enkelt, med potential för Traveller-inom-solsystemet och cyberpunk-dystopi på jorden. Och vem vill inte ha det? =)
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,643
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag har tänkt mig ungefär såhär – man har ett gruppkoncept som avgör litegrann vilken arena man generellt rör sig i. Om man t.ex. är ett ungdomsgäng som drar runt i Mälarstads ruiner så kommer man kanske inte åka ut i rymden så mycket, men om man är ett litet fåmansföretag med eget rymdskepp så är man mer flexibel. Ofta kommer äventyren av att man via sina kontakter i motståndsrörelsen får reda på något, som man åker och undersöker eller försöker lösa. Andra gånger kommer uppdragen från Amalgamated eller något annat företag.

Själva äventyren är väl som äventyr är mest, tänker jag. En del äventyr är helt enkelt "här, ta en komplex situation med olika agendor, undersök ur den ser ut och försök hitta en lösning". Andra är mer fokuserade på mysterielösande/utforskande. Min skiss på en "äventyrsgenerator" ser just nu ut såhär, men den kommer säkert förändras med tiden.
Då förstår jag bättre vilken slags spel detta är tänkt att vara. Jag blir riktigt spelsugen när jag läser dina exempel!

Jag tror alla rollspelsscenarion kan abstraheras till "rollpersonerna ska göra x" (få tag på skatten, ta fast skurken, förhindra katastrofen, resa till platsen, undfly hotet, avslöja hemligheten, få slut på stridigheterna, återvinna förtroendet, vinna kärleken, etc) men för att lyckas måste de "övervinna problem eller komplikation y" (farliga monster och fälllor, hitta ledtrådar, övertyga personer, kompromissa mellan motsatta viljor, etc).
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-06

OK, ett par dagar borta från outlinen, och nu har jag gått igenom den igen med lite fräschare (?) ögon. Justerat lite, lagt till lite, flyttat lite. Jag börjar tro att jag inte kommer så mycket längre nu utan att visa outlinen och få feedback på den… Inte för er, tyvärr, riktigt så öppen kommer jag nog (kanske?) inte att vara. Men jag ska iaf be Daniel ta en titt och se vad han tycker ännu så länge.

För egen del börjar jag nog bli redo att skriva text nu. Klart strukturen kan filas på mer, men samtidigt kommer man ändå inte att till 100% veta hur saker funkar förrän man är nere och grottar i den faktiska texten.

Jag har också idag påbörjat en liten lista med illustrationer jag tror skulle funka, och en lista med mina inspirationskällor (den är ganska kort – förutom Universums Öde så tänker jag Traveller, Star Wars, Alien, Akira…)

Alright, det är nog allt för idag. Tjipp!
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
994
Location
Bureå
Lite in-world-reklam från boken. En stor inspirationskälla för hur man lägger upp en regelbok är WestEnd Games Star Wars the Roleplaying Game. De fejkade reklamsidorna i den engelskspråkiga utgåvan var hur fantastiska som helst. Tanken är att följa lite samma linje med material som andas världen och inte bara skriver om världen.

Sista bilden är ett utkast för layout av arketyper. Bild på den sidan av David Jansén. Övriga bilder modifierade FreePik-bilder. Vissa av dessa kommer bytas ut, medan andra fungerar som de är.

Nu ska jag kika på Kranks utkast och sedan knyta mig.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-11

Idag har jag justerat min outline efter att ha fått lite feedback på den. Bland annat har jag skrivit in några konkreta exempel på motståndsrörelse-celler som skiljer sig åt i målsättningar och metoder.

Inte så mycket annat spännande händer just nu – jag har några idéer om hur jag vill bygga om äventyrsgeneratorn, men det får nog vänta till i morgon.

Om jag inte får några drastiska förändringsförslag/instruktioner på outlinen så blir nästa steg att bestämma vem som ska skriva vad och slå fast lite deadlines och sådant – så att det faktiskt går att planera lite.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-16: CANTT BEAT A GANTT

Efter några dagar av mestadels icke-UÖ-relaterade aktiviteter hade vi nu nyss ett videomöte där vi rätade ut några frågetecken och framför allt styrde upp en arbetsplan och en tidsplanering för projektet. Nu vet vi vem som ska skriva vad, och vi har också ett finfint gantt-schema för det hela.

Det finns få saker jag tycker om så mycket i projekt som gantt-scheman, framför allt när det handlar om samarbetsprojekt och definitivt när projekten har deadlines som jag inte styr själv. Nu vet jag vad jag har att göra, när det behöver vara gjort, och vem som gör de andra grejerna, och så vidare.

Som det ser ut nu skriver jag nog i princip världsbeskrivningen – både delen om jorden/skandinavien och delen om solsystemet – medan andra tar hand om saker som "förord" och "regler" och sådant. Det enda regel-nära jag ska skriva är en rubrik om gruppkoncept, som jag föreslog snedstreck bestämde att det borde finnas med. Jag är ju en sucker för det här med att ha tydliga gruppkoncept med färdiga sätt att få uppdragsgivare =)

Jag ska också layouta. Det blir också spännande, eftersom det blir med en layoutmall jag inte gjort själv. Det blir en ny upplevelse! Kul! Håller tummarna för att det funkar med mitt vanliga workflow där jag använder DocsFlow till allting (plugin till InDesign som tillåter att man synkar text mellan Google Docs och InDesign).

Hur som helst: De närmaste två veckorna ska jag förvandla punktlistan om jorden och skandinavien till riktig text, med start i morgon. Jag vet inte hur roliga uppdateringarna blir att läsa, men jag har tänkt satsa på att skriva något kort om processen åtminstone nån gång per 1-2 dagar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-17

Så nu är själva textarbetet igång! I stort sett går det till såhär:
  • Jag väljer en rubrik att arbeta med. Oftast väljer jag den som helt enkelt står näst på tur, om jag inte fått ett plötsligt infall av inspiration.
  • Jag kopierar den punktlista jag sedan tidigare skrivit för den rubriken, från outline-dokumentet till det "riktiga" kapiteldokumentet.
  • Jag går igenom punkt för punkt och skriver om från stödord/punktform till någorlunda begriplig löptext.
  • Ev. krydda genom att leta rätt på lämpligt citat från böckerna att peta in.
I princip ingen ny information tillkommer under det här arbetet, utan det handlar egentligen bara om att stoppa in existerande information i läsbara formuleringar. Det är lite fördelen med att jobba med en detaljerad outline – jag upplever stor frihet i att inte behöva skriva "ordentliga meningar" när jag kreativt skapar och hittar på saker som ska vara med, och sedan är det väldigt skönt att ha saker att göra även när inspirationen tryter – att förvandla outline-punkter till kompletta meningar kan jag göra oavsett hur slut i huvudet jag är, liksom.

Och så gillar jag ju att räkna…
Punktlistan för Jorden-kapitlet är 13 sidor lång, 3225 ord.
Enligt vår GANTT ska jag försöka ha den klar i slutet av nästa vecka.
Det är tio dagar.
Det blir 1.3 sidor outline per dag – så länge jag håller mig kring det så kommer det här att gå bra.

Idag har jag just gjort lite mer än så – omkring 1.5 sidor, som blev 3 sidor färdig text (1162 ord).
Så: Om jag ids skriva något mer idag så är det bra, för det är alltid bra med försprång, men det är inget måste.

Jag noterar också att min vanliga formel för att beräkna sidantal hittills funkar ganska bra. Outline × 2 = Råtext i gdocs. Sedan får vi se om min formel för layoutade sidor också funkar; jag brukar ha råtext × 1.6 som riktmärke.

Så hela den del jag ska skriva – Jorden + Solsystemet – ligger på 19 sidor outline, vilket borde bli c:a 38 sidor färdig råtext, vilket borde bli c:a 60 layoutade sidor. Sen får vi se om vi behöver kapa bort något; jag vet att tanken är att det här inte ska bli en alltför tjock bok…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-18

Arbetet fortgår! Nu är jag uppe i 8 sidor eller 2775 ord, om jag räknat rätt. Och jag tror att jag kommit igenom 3.5 sidor av de där 13. Det betyder att jag ligger lite före min planering – Jag har alltså gjort c:a 27% av arbetet på 20% av tiden. Om jag skulle fortsätta i den här takten – vilket inte känns omöjligt – så kommer jag att bli klar med en första version av texten på… 8 dagar istället för 10. Den som lever får se.

Jag tänkte att jag skulle visa er litegrann hur det kan funka – vad det faktiskt är jag gör just nu.

Här är en punktlista från outlinen jag skrev tidigare:

Handledsmottagare
  • ett slags portabla terminaler utan tangentbord
  • liten skärm, koppling till centraldatorn
  • Parad med öronsnäcka
  • RUTA: Chefen för en petrokemistad är på tillfälligt besök i Mälarstad. I hans handledsmottagare finns dels ett register över alla anställda i hans stad och dels hans personliga kod som kan användas för att ta sig in var som helst där. Rollpersonerna måste hitta ett sätt att lura av honom mottagaren, ha tid att klona den och sedan se till att han får tillbaka den utan att han märker något.

Och här är den (preliminärt) färdiga texten:

Handledsmottagare
Det kalla ljuset från tryckkammarlampoma i tunneln gav människoansiktena ett tunt, ihåligt återsken, en färg som bröts i fladdrande skiftningar. De flesta satt med näsan över en handledsmottagare och tycktes uppslukade av det program som flöt fram på skärmen..​

Okänd // Datorernas Död
Givetvis måste man inte missa något av sina terminalprogram bara för att man inte är hemma. De som har råd väljer ofta att komplettera med en handledsmottagare.

Det är ett slags portabel terminal utan tangentbord som, likt namnet antyder, fästs kring handleden. Den har en liten skärm och en koppling till centraldatorn och paras oftast ihop med en öronsnäcka. En inbyggd mikrofon och ett fåtal knappar ger användaren tillgång till några enkla kommandon. Det är dock ovanligt med handledsmottagare som är helt interaktiva och kan användas för till exempel köp.

RUTA: Chefen för en petrokemistad är på tillfälligt besök i Mälarstad. I hans handledsmottagare finns dels ett register över alla anställda i hans stad och dels hans personliga kod som kan användas för att ta sig in var som helst där. Rollpersonerna måste hitta ett sätt att lura av honom mottagaren, ha tid att klona den och sedan se till att han får tillbaka den utan att han märker något.​

(Subject to change, alltsammans, givetvis)

Som ni ser här det egentligen inte så mycket som händer mellan punktlistan och textversionen. Punktlistan innehåller all liksom "fakta", alla konkreta Saker, som ska vara med i texten. Allt jag gör är att fylla på med text och kanske stoppa in ett citat eller så. Ibland slår inspirationen till och nån mindre grej hittas på eller extrapoleras.

Det tar tid, men det fina är att det inte kräver speciellt mycket kreativitet.

Visst blir det bättre text om jag är inspirerad och kreativ när jag skriver den, men även om jag är urlakad och dödstrött och har världens huvudvärk så kan jag fortfarande producera funktionell text som gör det den ska. Den kan alltid snyggas till formuleringsmässigt senare, om jag kommer på något bra. Dessutom ska ju korrläsare och andra titta på texten och komma med förbättringsförslag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-19

Idag blev jag klar med rubriken om Tekniken, vilket betyder att jag gör goda framsteg. Jag är nu uppe i ca 12 sidor färdig text, eller 4431 ord. Så typ 1600 ord idag; helt okej om jag får säga det själv.

Nästan två outline-sidor avklarade idag, också. Och målet där är alltså 1.3 per dag ungefär. Totalt är 5.5 av 13 sidor klara – snart hälften!


För att det inte bara ska bli siffer-rasslande idag – även om siffrorna ärligt talat är det jag blir glad över – så kan jag säga att dagens facepalm nog var när jag insåg att jag nästan inte skrivit något om kärnkraft. Vilket är helt hål-i-huvudet eftersom hela bokserien genomsyras av just kärnkraftsmotstånd – det är uranet som är drivkraften inte bara rent bokstavligen för rymdskeppen utan för hela handeln i rymden – man fraktar uran från gruvor till civilisationen, och sedan avfall till Uranus. Och om och om och om igen pratar Johansson om den radioaktiva jorden och strålningsskador och så vidare. Så givetvis måste det åtminstone stå någonstans att samhället använder kärnkraftverk för sin elförsörjning.

Så nu gör det det. Det ökade på outlinens storlek lite, men det får jag överleva.


Hur som helst är jag fortfarande mer än väl på banan – i den här takten funderar jag rentav på att ge mig själv en dag eller två nu i veckan. Deadlinen håller jag oavsett.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-20

Idag har jag skrivit om så dystopiskt roliga grejer som skolsystemet (helt digitalt, inga lärare i klassrummet, de flesta lär sig inte ens läsa och skriva), sjukvården (bara rika får riktig vård, förlossningsvården är industriell och sorterar bort radiacskadade barn) och arbetsmarknaden (typ alla står och kontrollerar robotars arbete vid löpande band eller sliter ihjäl sig i petrokemifabriker. Eller blir militärer/vakter, om de har rätt psykologisk profil).

Det känns som en fin balans mellan att å ena sidan vräka på med dystopiska otäckheter men å andra sidan ha en ganska ung målgrupp. Jag försöker "err on the side of terrible" rent generellt; jag vill tänka mig att äldre barn klarar av mer läbbigheter än man kanske får för sig ibland som vuxen. Bröderna Grimm och så vidare. I värsta fall får väl Daniel be mig tona ner grejerna i efterhand, men det mesta finns å andra sidan redan i originaltexterna.

Dagens siffror: Texten är uppe i 16 sidor, 6347 ord. Så 1900 ord ungefär, sedan igår? Och även idag blev det totalt c:a 2 sidor punktlista omvandlad till text, vilket gör att jag nu är klar med ungefär 7.5 sidor av de 13 jag behövde bli klar med innan söndag. Så jag är drygt halvvägs nu. [EDIT: Här var jag alltså ursprungligen så trött att jag trodde att 7.5 var hälften av 13…]

En snabb titt på nästa del, "Solsystemet", ger vid handen att jag där kommer att ha 14 dagar på mig att göra om 6 sidor outline till löptext. Det blir alltså mindre som ska göras på mer tid. Vilket är nice, för det betyder att jag kan ta fler skrivfria, lediga dagar.


Jag reflekterade lite på Facebook tidigare om hur annorlunda det här är jämfört med mina vanliga projekt. Jag menar, det ÄR en viss press – Universums Öde är en massiv del av min barndom och det är inte osannolikt att den formade mitt tidiga politiska medvetande. Jag vill göra den här världen rättvisa.

Å andra sidan är det ju egentligen inte speciellt ansträngande. Världen finns ju bara där, det är bara att sortera delarna och limma ihop dem. I undantagsfall hittar jag på helt nya grejer som jag tycker passar in, men det stora jobbet med att liksom hitta på världen och dess teman och så, det är ju redan gjort. Och det är rätt skönt. Jag behöver inte våndas över att skapa en helt ny känsla; jag kan bara försöka bygga på den som finns. Det hjälper såklart att jag vet att jag kommer att få hjälp av jättesnygga bilder.

Sedan är det skönt att jag inte gör några av de grejer jag tycker är svåra heller – inte regler, rollpersonskapitel, spelledarkapitel. Exakt hur man spelar det här är egentligen "inte mitt problem" för den grunden är redan lagd. Det är rätt soft. Och så gillar jag att ha en deadline, för det betyder att det här faktiskt måste bli klart. Och att det kommer bli klart. Mina egna projekt kan ju pågå i evigheter… *sneglar mot kampanjboken till Rotsystem som varit "på väg" i tre-fyra år nu*

Men ja, arbetet fortgår. Världen växer fram.

Nu har det faktiskt gått så bra att jag tänker ta ledigt från UÖ i morgon, och bara göra "onyttigheter" – se på TV-serier, spela Shipbreaker, fippla med den nya mobiltelefon som borde levereras lagom till att jag kliver upp vid 12-snåret.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-22

Alright, efter en dags ledigt har jag nu mjukstartat lite; idag bestämde jag mig för att göra lite mindre än de 1.3 sidor per dag jag ursprungligen räknade med. Mest för att jag ville ta det lite lugnt.

Så jag har skrivit 1114 ord om kriminalitet (ungdomsgäng och tolererade kriminella knarknätverk), klotter och propaganda (och propagandaklotter), hur samhället hanterar avvikande beteende (tänk lite Clockwork Orange), och så har jag påbörjat delkapitlet om grupper och organisationer genom att skriva om företagen (framför allt stora konglomeratet Amalgamated och om STIGMA, det största privatägda vaktbolaget).

Totalt motsvarar det c:a 1 sida från outlinen.

Så. Totalt är outlinen för Jorden/Skandinavien på 13 sidor – eller 12.5, snarare. Jag har hittills gjort löptext av 8.5 sidor. Det betyder att jag har 4 sidor kvar. Idag är det onsdag. Jag ska ha videomöte med Daniel på fredag. Egentligen behöver jag väl strikt taget inte vara klar innan söndag (fyra dagar = 1 sida per dag) men det vore najs att dels vara klar med kapitlet innan mötet, och dels kunna ta två lediga dagar i helgen. Eller en ledig dag och en dag där jag går igenom vad jag redan skrivit, kanske. Så kan jag påbörja nästa stora kapitel på måndag. Det skulle betyda att jag behöver fixa 2-3 sidor i morgon, och sedan 1-2 på fredag. Det borde gå.

Och det här som jag gör nu är ju som sagt det längre kapitlet. Så nästa blir lite mer soft.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-23

Idag hann jag med ungefär två sidor av outlinen; jag har skrivit om Staten (och dess olika fascistoida yttringar), kriminella organisationer (och deras verksamheter) och motståndsrörelsen (och dess interna meningsskiljaktigheter). Jag har också skrivit om och flyttat om en del text; jag upptäckte – som man ju gör ibland – att viss information var dubblerat och annan fanns på fel plats.

Kvar till i morgon är nu Mälarstad (megastaden som brukade vara Stockholm), Tule och en passus om Len renbergs sändning. Sedan är det här kapitlet klart. Just nu funderar jag på att försöka kliva upp tidigare än jag gjort hittills under sommaren, vilket skulle betyda "innan halv tolv", för att kunna få klart de bitarna innan mötet i morgon. Det vore skönt.

Min progress i siffror: Jag hann lite drygt 2 sidor av outlinen som sagt, vilket betyder att nästan 11 sidor är klara, av de 12.5 som avsnittet består av. Jag är uppe i 25 sidor löptext, eller 9741 ord. Igår klockade jag in på 7461, så under dagen har jag alltså skrivit 2280 styckna. Det känns inte helt illa pinkat, givet att jag också hunnit med tre avsnitt av Killing Eve och två trekvartlånga vändor Shipbreaker, plus mat- och toapauser. Och inte stressat nämnvärt mycket.

Så; 1.5 sidor kvar tills i morgon då? Bör funka.

Jag noterar också att min ungefärliga beräkning av outline × 2 = råtext fortsätter hålla ganska bra. 13 sidor outline totalt, jag har 25 sidor nu, kanske blir 2-3 sidor till i morgon. Diffar på ett par sidor, men det kan jag skylla på citaten jag stoppat in och som inte är med i outlinen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-24

Sagt och gjort! Idag klev jag upp några timmar tidigare än jag gjort tidigare i sommar, och rev av rubrikerna om Mälarstad (megastaden kring Mälaren), Tule (staden under isen) och Len Renbergs sändning. Den senare får vi se om den fortsätter ligga längst bak i det här kapitlet eller flyttas längre fram, men nu är den i vart fall skriven. Den är ju ganska viktig och central. Det känns rätt rent dramatiskt att ha det rebelliska och lite mystiska längst bak, men kanske skulle det hjälpa förståelsen för en del annat om den låg längre fram? Men jag tror att det ändå framgår av sammanhang och korta sammanfattningar tidigare i boken vad sändningen är för något och vilken effekt den haft.

Hur som helst är alltså det första av mina två kapitel färdigt. 12.5 sidor outline blev 27.5 sidor löptext inklusive diverse citat. 10992 ord på sju dagar, eller lite drygt 1570 ord per dag. Det känns som ganska okej pinkat, ändå. Givetvis gick det lättare av att jag hade en outline att utgå från, som också tog sin lilla tid att konstruera. Och den i sin tur gick ganska lätt att skapa utifrån Johanssons böcker…

Men ja, nu är det klart och det med två dagars mån. Min plan är nu att ta det förbaskat lugnt och lata mig ett par dagar, och sedan ta itu med Solsystemet på måndag. Just nu är jag uppfylld av hybris och har därför fått idén att försöka bli klar med hela det kapitlet under den kommande veckan. Det är ju bara sex sidor outline, och jag har nyss visat att jag kan snitta på lite över en outlinesida per dag utan att stressa nämnvärt. Sex outlinesidor borde bli omkring 13-14 råtextsidor. Jag skriver (tydligen) c:a 400 ord per sida, om jag räknar rätt. 14 råtextsidor borde alltså bli c:a 5600 ord. 5600 ord på 5 dagar är bara 1120 ord per dag.

Fullt görbart.

Men nu: lata sig ett par dagar. Tjipp på er!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-27

Sagt och gjort, nu har jag latat mig ett par dagar och är redo för rond 2. Denna gång är det omkring sex sidor outline som ska göras om till text. Tekniskt sett säger planeringen att det ska göras på två veckor men jag tänkte fuska lite och göra det på en, för att köpa mig en soft vecka innan jag börjar jobba igen. Eller ja, på den softa veckan ska jag nog ändå gå igenom kommentarer på det jag skrivit, och kanske skriva ett kort äventyr. Men ändå.

Idag har jag skrivit en översikt om solsystemet i stort, jag har skrivit om de tre stora rymdföretagen (Amalgamated, Tupelov-Ilusjin-verken och Röda Stjärnan) och om diverse småföretag som finns runt om i Systemet. Dessutom har jag skrivit lite om motståndsrörelsen och hur den organiserar sig härute. Jag har också kommit på att jag borde ha en allmän rubrik om livet ute i solsystemet, så jag utökade outlinen med en sådan.

Det är lite klurigare att skriva om rymden och solsystemet, upplever jag. Vi vet mindre om vanligt folks vardag härute, eftersom vi mest följde Len. I Datorernas Död handlar det ju om Exner, en synnerligen vanlig grabb i ett vanligt bostadsområde. Len är ändå en skeppare med egen skuta, privilegierad som få tack vare arvet han fick och kunde köpa Morning Star för. Det finns så att säga fler hålrum att fylla i. Men jag gör så gott jag kan.

Totalt har jag plitat ner c:a 1350 ord idag, om man inte räknar med den nya outline-delen. Det motsvarar typ 1.5 outlinesidor. Solsystemet-delens outline är på lite drygt 7 sidor. I praktiken 6 sidor. 6 sidor på c:a 6 dagar är inte raketkirurgi. Och om jag håller mig till 1.5 sida per dag blir jag såklart färdig ännu snabbare. Kanske kan jag rentav bli klar innan helgen, så jag kan ta ännu en slöhelg? Det vore najs.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-28

Idag var jag lite trögstartad, men uppnådde ändå mina mål. Jag har framför allt skrivit om skeppare och deras skepp idag. Det blev en ganska lång text (995 ord) men jag tänker mig att det är en bra grej att få en tydlig bild av. Om rollpersonerna ska kuska runt i rymden som en besättning – vilket ju är ett av de tänkbara gruppkoncepten – så kommer ju deras skepp vara en ganska viktig del av deras liv. Och nu finns det text som beskriver lasterna, utantraden, och vad som brukar finnas ombord på ett skepp. Jag ska se om jag fyller på med lite extra citat och några till små äventyrsuppslag under veckan.

Jag kom ju också på igår att jag behövde en rubrik om hur livet ute i rymden skiljer sig från det på jorden, och idag gjorde jag om den outlinen till text också; det blev ytterligare 694 ord.

Totalt har jag alltså kletat ner sisådär en 1700 ord ungefär sedan igår. Inte illa pinkat. Det motsvarar lite drygt 1.5 sidor av outlinen.

Jag lade också lite tid på förberedelser inför texten om resor i solsystemet som jag ska påbörja i morgon. Mer exakt försökte jag kolla upp hur snabba resorna är. Det visar sig, inte helt oväntat, att George Johansson inte var helt ute och cyklade.

Han anger restiden mellan Pluto och Mars till 431 timmar för Len. Om vi antar noll tid för justeringar i omloppsbana etc och att han åkte kortast möjliga väg (alltså att planeterna var optimalt placerade) så betyder det att han åkte i medeltal 2823 km/s.

Jag gjorde lite amatörmässiga beräkningar baserat på framgooglade min- och maxavstånd mellan jorden och olika planeter, och fick fram några siffror jag blev ganska nöjd med.

1595972121780.png

(Reta mig inte för att det står "Austronomisk enhet")

Johansson säger dock specifikt att rymdfart i det här universat inte sker med konstant hastighet, utan "acceleration 1G, retardation 1G". Och så hittade jag en forumtråd där en av de som svarar räknat ut min- och maxtiden att åka mellan Jorden och olika planeter om man kör just den metoden.

Och vad står det där? 15 dagar, om man räknar med minimi-avståndet. Inte jättelångt från Len Renbergs nästan 18 dagar. Så jag antar att George faktiskt suttit och gjort de här beräkningarna.

I boken kommer det här att bli en ganska enkel tabell. Ett visst antal resmål, och så ungefärligt antal dagars resa, och så lite mer eller mindre användbar info t.ex. antal AU planeten är från solen resp. jorden, etc.

Något jag skulle vilja bygga – eller att någon annan byggde, eller att någon hittade – är något slags enkel webbapp där man kan välja vilken planet eller måne man vill åka från och till, och få en uppskattning av minimum och maximum antal dagar, på ett ungefär. Eller kanske en gigantisk tabell. Kanske kan man skriva in datum också, för att få faktiskt avstånd vid aktuellt tillfälle? Overkill, absolut, och väldigt pseudovetenskapligt. Men ändå. Hard scifi-nörden i mig gillar sånt, även om det kanske egentligen mer är känslan av realism än faktisk realism jag får ut av det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-29

Idag fick jag mycket mindre gjort än jag tänkt mig. Eller ja, åtminstone fick jag inte allting gjort – det är nu lite väl sent att börja skriva om Mars, men jag fick i varje fall ihop texter om resor i solsystemet, inklusive en finfin tabell med restider och annan planetdata, och en lite kortare text om Månen.

Som nämndes i en annan tråd så diskuterade jag och Daniel också kring hur vi skulle jämka de olika saker i böckerna som handlar om artificiell och annan gravitation. Jag skrev också en kort text om detta.

Vad mer har jag gjort… Jag lade en del tid på att leta rätt på mer planetdata. I böckerna spottar ju Lens skeppsdator ur sig vissa specifika data om planeten han är på väg till, och jag ville ha samma data tillgängligt för att kunna reproducera skeppsdatorns output för de planeter jag skriver om. Så nu har min tabell utökats dels med lite månar, och dels med information om gravitation, storlek och hur långa år och dagar är. Jag råkade också sno ihop en skiss till en sån här klassisk bild:

Solsystemet.png

Senare kanske jag kompletterar den med små etiketter för de olika planeterna.

Totalt tror jag att jag gjorde om lite under en sida av outlinen till text idag, och fick ihop 939 ord totalt. Turligt nog ligger jag ändå lite före i planeringen – min förhoppning var att bli klar tills på fredag, och det tror jag fortfarande är en realistisk förhoppning. Det är c:a 2.5 sidor outline kvar, och det borde jag definitivt kunna fixa på ett par dagar tänker jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-30

Nu känns det verkligen som att det händer grejer, och jag ser ljuset i slutet av tunneln. Typ. När jag är klar med det här kapitlet har jag ju fortfarande ett kort äventyr och lite annat bös att skriva, men det hinns nog med. Men när det här kapitlet är klart så är liksom "världsbeskrivningen" klar, och därmed mitt huvuduppdrag här. Eller ja, halva mitt huvuduppdrag – andra halvan är layouten.

Så; vad har jag gjort idag? Jag har skrivit om Mars (bosättningar, rymdhamnar, gruvkolonier och den transmarsianska järnvägen – den senare är nog det helt egna påfund jag är mest nöjd med hittills) och om asteroidbältet (gruvbaser, Ceres och raketrace, solsystemets farligaste sport). Totalt 1540 ord ungefär. Jag tror jag lade in lite smått här och där i saker jag redan skrivit också, men det var nog det viktigaste. Totalt blir det lite mer än en sida outline som omvandlats.

Totalt ligger nu Solsystemet-texten på 14 sidor a' 5675 ord, och i morgon tänker jag skriva om de yttre planeterna och lite om Len Renbergs mystiska sändning och hur den tagit sig uttryck här ute i den svarta rymden. Även det är ungefär en dryg sida i outlinen.

Om jag skulle gissa, så skulle jag säga att jag landar på kanske… 16 sidor? 17? Och då blir de två världskapitlen tillsammans 28+17 = 45 sidor innan ordentlig redigering. Vilket "märkligt nog" är ganska exakt dubbla antalet sidor i outlinen. Tänka sig! Det är ganska precis vad jag räknade med.

Outline × 2 = löptext.

Nästan som att jag gjort det här förr, och räknat på saker =)

Om mina vanliga uträkningar fortsätter stämma såhär bra när jag layoutar så landar vi där på 72 sidor (1.6 brukar vara mitt riktmärke). Det kanske blir lite långt. Vi får se hur de andra kapitlen blir, och ifall vi får kapa något. Det märks. I värsta fall kanske grejer flyttas ut och kan bli äventyrsplatser eller extramaterial i framtiden. Så har vi ju redan gjort med den korta text jag skrev om Tule. Tule är med i första boken, det är ju där Len växer upp. Men det är lite väl långt från Skandinavien och Mälarstad (Stockholm), så det får bli en senare grej.

Iallafall. Nu tar jag nog och avslutar för dagen, och ser fram emot att bli klar i morgon. Sedan kanske jag kollar lite på kommentarerna jag fått på första texten, den om Jorden, i helgen. Kanske. Eller så spelar jag bara Shipbreaker och Carrion och kollar på Snowpiercer. Det är också en möjlighet.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Här är en sak jag tycker känns som att den är lite väl "on the nose": Att slutförvara uranUranus. Men det är iaf en av de grejer jag ska skriva om imorgon =)
 
Top