Universums Öde – arbetsdagbok & frågetråd

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Så; jag har fått äran att omvandla Universums Öde, en bokserie jag läste och älskade som liten och som absolut format sig som person, till en världsbok till Sagospelet Rymd.

Jag är ganska nervös – det känns viktigt att det blir rätt, för det här är en sån chans jag känner att jag nog bara får en gång och jag vill leva upp till mina egna och andras förväntningar.

Den här tråden har jag tänkt ha i första hand som ett slags "arbetsdagbok" där jag oregelbundet uppdaterar om hur arbetet fortgår. I andra hand kan jag också svara på frågor och så. Även om det såklart också går bra att starta nya trådar om man har lite större frågor man vill diskutera!

UPPDATERING 2020-06-28
Lite om var jag är i processen: Jag har lovat att producera en första outline till nån gång den här veckan (jag siktar på onsdag). Den kommer säkert att växa med tiden, men något slags grundplåt ska det bli.

Det har varit väldigt, väldigt varmt här i Nynäshamn den här veckan så jag har inte orkat riktigt så mycket som jag skulle vilja, men jag har iaf kommit ganska långt i mitt förarbete. Det jag tänker är nämligen att om jag ska skapa en outline för spelvärlden så måste jag först skapa mig en konkret bild av denna spelvärld. Hur den fungerar, styrs, hur vanligt folk lever, vilka grupperingar och maktfaktorer som finns, teknologi etc.

Så mitt första steg här har varit att ta mitt exemplar av den klassiska blå samlingsvolymen av Universums Öde, och göra en läsning med fokus inte så mycket på storyn som på miljön och världsbygget. Under denna läsning har jag gjort anteckningar i ett google sheets-dokument:

1593386642735.png

Där antecknar jag teknologi som nämns, miljödetaljer, namn på TV-program och så vidare. Allt som känns världsbygge eller som jag tror att jag kommer vilja använda eller återvända till.

Parallellt med detta börjar jag skissa på en översiktlig tidslinje – spelet utspelar sig i tiden mellan att Len Renberg åker iväg till Andromeda i slutet på första boken, och att Wilgot Exner träffar Gubben i början av Datorernas Död. Och det betyder att jag vill skapa mig en bild av när det är. Så jag letar ledtrådar – När var Fördelningskriget? När var eko-krascherna? När byggdes Beta-Max-skeppen, som de Lorean var med och designade? De Lorean säger att han föddes precis i skarven mellan Eko-krasherna och krigen. "Miljökatastroferna" var enligt Len Renberg i slutet av 1900-talet, kanske början av 2000. Len försvann 2079. Då lär alltså De Lorean ha varit 70-80 bast. Vilket passar okej med att han gick i pension ett år efter att han hört Lens inspelning. Hur länge sedan var det? Exner verkar vara född av sin morsa, så han lär ha fötts innan de där regleringarna som började genomföras 2079 där man gick över till artificiella livmödrar och spermabanker. Exner är 17, så det placerar oss kanske… 15 år efter att Len försvann. Och det gör De Lorean till kanske 85–95 i Datorernas Död. Det är i varje fall min arbetsteori just nu. Och det ger oss spelets tid: Mellan säg 2080 och 2095 ungefär.

I skrivande stund har jag hur som helst nästan blivit klar med Datorernas Död; i morgon tänkte jag klämma Barn av Andromeda. Den misstänker jag inte kommer ge speciellt mycket till det här världsbygget, utom litegrann kanske i slutet av boken. Så den borde gå ganska kvickt.

Under arbetet har jag definitivt börjat få en aning om hur jag vill ha min outline, vad jag vill ha med och så. Men jag har valt att inte börja jobba på den ännu, utan bara antecknat småsaker jag är rädd att glömma annars.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Ballt! Jag läste de där böckerna när jag var, gissar jag, 8 år gammal. I synnerhet Datorernas död var nog det första jag läst i genren framtidsdystopi, och den satte sig djupt.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Till världsbygget har jag också fogat in följande noveller:

Pojken som samlade på somrar
Den gamle
Spökskeppet
Radioskugga

Samtliga publicerade i Nödsignal från Rymden (91-48-51624-4) G. Johansson, 1988

Skickade till TS som pdf.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Ambitiöst projekt. Läste böckerna som ung, och har kvar dem i bokhyllan. Har du någon tidplan på hur lång tid det kommer förväntas ta dig? Flaggar redan nu då för intresse att korra dem, vilket kanske inte var så förvånande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Ambitiöst projekt. Läste böckerna som ung, och har kvar dem i bokhyllan. Har du någon tidplan på hur lång tid det kommer förväntas ta dig?
Mer info om tidsplanen kommer nog i samband med Sagospelet Rymds kickstarter. Jag minns inga datum på rak arm, men jag är ganska säker på att tanken var att kunna släppa till julhandeln, dvs vara ganska klara vid oktober-ish.

Jag har tänkt göra en mer detaljerad tidsplan när jag har en outline.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-06-29

Skynda långsamt, säger Skalman… Det är sommarlov och jag vägrar stressa, så idag orkade jag inte riktigt så mycket som jag skulle vilja.

MEN – jag har i varje fall nu läst ut alla fem böckerna samt de fyra novellerna, och mitt anteckningsdokument är nu omkring 700 rader långt. Barn av Andromeda och novellerna lade inte till jättemycket; BaA har ju inte så mycket relevant för solsystemet och novellerna hade inte så mycket världsbygge.

Parallellt med att jag läst böckerna så har jag också påbörjat arbetet med att fotografera av och OCR:a min blå bok. Mest för att ha den sökbar. Jag har tillåtelse från förlaget =)

Detta är min oerhört professionella setup:

2020-06-30 01_38_02-Photo - Google Photos.jpg

Utrustning:
  • Kamera: En gammal Canon EOS 1000D som jag knappt använt sen jag köpte den
  • Ett ez-Share SD-kort med trådlöst nätverk
  • Ett stativ
  • Några tunga böcker (Stålenhags =) )
  • En skrivbordslampa
  • Ett par bitar eltejp
  • En bit billig genomskinlig akrylplast för att platta ner uppslagen
  • Lite gammal kurslitteratur sedan mina studiedagar för att få upp boken från golvet. Kompletterade med några gamla Jules Verne-Magasinet som var tunna nog för att tillåta mer gradvis förskjutning. Boken är rätt tjock.
Idag körde jag hela Datorernas död, som klockar in på typ 130 sidor eller något, dvs ca 65 uppslag. Om jag minns rätt klockade jag mig till 8 uppslag i minuten ungefär. Lyfta plasten – bläddra – trycka ner plasten – trycka på avtryckaren. Och så då och då justera, stoppa in fler Jules Verne-magasinet, dubbelkolla att boken låg rakt med kameran.

När jag tagit alla korten för jag över dem trådlöst till min dator via ez Share-kortet. För att, ja, jag är för lat för att flytta ett SD-kort från kameran till en kortläsare i datorn.

Sedan låter jag Photoshop köra sin auto-färgkorrigering på alla bilderna (jag har lagt in korrigeringen som en Action, och sedan kör jag Batch).
Därefter använder jag open source-programmet ScanTailor. Jag kollade runt lite, och det verkar visserligen finnas en massa svindyra program men de verkar inte ge jättemycket bättre resultat… ScanTailor splittar upp uppslagen till separata sidor, fixar konsekventa marginaler och gör överlag sidorna mycket trevligare att jobba med. En sida som tryckts genom ScanTailor kan t.ex. se ut såhär:

1593474582859.png

Den är alltså rätt skarp och bra. Den tar också och rätar upp text och sådant ganska bra, även om man får ge den lite hjälp ibland.

Slutligen stoppar jag in de TIFF-bilder jag får från ScanTailor in i en PDF jag bygger med Adobe Acrobat. Där lägger jag in bokmärken, fixar matchande sidnumrering och så kör jag Adobes OCR-grejer.

Slutresultatet av allt det här blir… okej, antar jag. Jag är inte helt nöjd med hur stor del av texten som bara blir nonsens. Får se om jag hittar något sätt att förbättra arbetsflödet. Just nu blir det rätt mycket per sida som måste korrigeras manuellt. Jag får hem en fjärrutlösare till kameran ganska snart, då kommer jag nog kunna använda två händer för att pressa ner akrylplasten t.ex. Men i värsta fall kanske det helt enkelt är såhär det får vara, med den kamera jag har.

I morgon, den 30:e, har jag i vart fall tänkt fokusera på att faktiskt skriva outline. Nu när jag läst allt och samlat alla små världsbygges-fragment så har jag en ganska tydlig bild av hur jag skulle vilja göra det.

Så… Jag återkommer! Antagligen med en lite mindre matig uppdatering =)
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Så roligt att just denna bokserie återupplivas, och jättekul att det är "vår egen" @krank som fått äran att hålla i pennan. Uppskattar verkligen den öppna designprocessen - superintressant att se hur arbetet pågår "från insidan"!

Några frågor gällande arbetet!

När jag kikar på Wikipedia ser det ut som att författaren själv inte verkar vara så nöjd med boken "planetjakten" - hur går tankarna runt detta för designteamet? Är "planetjakten" kanon eller ej för rollspelet?

Böckerna skrevs i början av åttiotalet för barn/ungdomar. Dessa barn/ungdomar är såklart vuxna nu, och en ny generation av barn ungdomar har kommit fram, och läst/sett en massa ny litteratur, film och konst. Givet detta, är planen att försöka förhålla sig så nära det ursprungliga verket som möjligt, eller försöker man baka in något av det som hänt de senaste tjugo åren? Det var länge sedan jag läste böckerna, så jag minns inte om teman i böckerna känns gamla och mossiga eller om de är lika aktuella idag som förut! Jag misstänker, exempelvis, att bokserien inte riktigt prickade in "internet" - något som unga idag tar för helt givet då de föddes efter att nätet och smarta telefoner...

Typ, skrivs texten för nostalgiska SF-fan runt 40-strecket, eller är det deras barn som man vill tilltala?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
När jag kikar på Wikipedia ser det ut som att författaren själv inte verkar vara så nöjd med boken "planetjakten" - hur går tankarna runt detta för designteamet? Är "planetjakten" kanon eller ej för rollspelet?
I nyutgåvan av böckerna kommer delar av Planetjakten att infogas i början av På okänd planet, men det blir ju en hel del som försvinner. Framför allt hela Terra-delen.

När det gäller relevans för rollspelet, så kommer det ju inte nå Andromeda på ett tag – det blir en modul senare, tror vi. I min läsning nu så bidrog Planetjakten med ganska lite konkret egentligen; jag var ju mest intrersserad av solsystemet, dess historia och teknologi.

Just nu är det mest saker som "man kan glömma att stänga luftslussen ordentligt", "första gången(?) universaldräkterna nämns", "Len hörde en hund skälla i sin barndom", "röstlås", "Len har aldrig sett en cigarr", "Papperspost fanns en bit in på 2000-talet", "kriget förstörde delar av vägsystemen", såna grejer. Jag tror (hoppas) inte Johansson har något emot att jag plockar just sådana detaljer – jag tror inte att det var just de han var missnöjd med.

Jag har stor respekt för Johansson som författare men när det gäller Planetjakten går våra åsikter isär.

(En lös tanke jag har är att när man konstruerar Andromeda-modulen sedan också ha en generator för planeter; jag tänker ju lite Stargate, där man kan åka mellan olika planeter som är i olika stadier beroende på närifrån Om och Galaktiska rådet hämtat folket. Och då kan man ju säkert återskapa Terra, tänker jag…)

Böckerna skrevs i början av åttiotalet för barn/ungdomar. Dessa barn/ungdomar är såklart vuxna nu, och en ny generation av barn ungdomar har kommit fram, och läst/sett en massa ny litteratur, film och konst. Givet detta, är planen att försöka förhålla sig så nära det ursprungliga verket som möjligt, eller försöker man baka in något av det som hänt de senaste tjugo åren? Det var länge sedan jag läste böckerna, så jag minns inte om teman i böckerna känns gamla och mossiga eller om de är lika aktuella idag som förut! Jag misstänker, exempelvis, att bokserien inte riktigt prickade in "internet" - något som unga idag tar för helt givet då de föddes efter att nätet och smarta telefoner...
Vi kommer inte att modernisera. Vi kör retrofuturistiskt – kassettband, disketter, telefonlurar, tjock-TV, Sovjet. Annars, känns det som, skulle det inte vara Universums Öde.

Internet finns dock! Datorernas Död går in på det en del, under namnet "Nätet" – det är inte riktigt lolcats och TikTok, men det är myndighetskontakter (Kivra?), internethandel, menlösa underhållningsprogram, interaktiv reklam, produktplacering och fjärrundervisning via terminal. Ganska framsynt, på det hela taget.

Jag vill mena att böckernas teman känns MER aktuella nu än då. Sedan är jag personligen inte riktigt lika pessimistisk om tekniken som Johansson var, men böckerna handlar ju om alienering, trasiga system, vad som händer när teknisk och ekonomisk utveckling får prioritet över medmänsklighet och miljö. Böckerna pratar om "eko-krascherna" i slutet av 1900-talet; riktigt så snabbt gick det väl inte men visst är vi mitt uppe i dem just nu, med global uppvärmning och så vidare?

Typ, skrivs texten för nostalgiska SF-fan runt 40-strecket, eller är det deras barn som man vill tilltala?
Svaret är "Ja". =)

Eller ja, jag vet inte om jag vet hur man skriver för barn egentligen. Nostalgiska SF-fans runt 40-strecket är mer min naturliga målgrupp =)

Universums Öde är dock redan i grunden ganska klurig läsning som kräver sitt ordförråd; det var sant då som nu. Johansson dumförklarar inte sina läsare; som brådmogen 10-12-åring slukade jag dem bland annat just därför. Så jag hoppas att min prosa duger även för den publiken! Annars får jag säkert bra hjälp av korrläsare och så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-06-30

Som utlovat blir det en betydligt kortare uppdatering idag. Jag har skrivit ihop en första version av en outline för världsbeskrivningen; en hierarkisk punktlista där de första två (ungefär) nivåerna sannolikt kommer att bli rubriker av något slag medan resterande blir stycken eller meningar i slutänden. Jag brukar göra så, när jag skriver – börja med en ganska detaljerad outline som är "feature-complete". Allt data, all fakta som ska in i slutversionen ska finnas med. När outlinen är klar så ska det nästan bara vara att omvandla punkterna till meningar och stycken, det ska knappt kräva någon kreativitet.

Nu ska outlinen få vila tills i morgon, då jag kör ett andra pass, en andra iteration. Stoppar in saker jag missat, flyttar saker som efter en natts sömn borde ligga någon annanstans, och så vidare. Då ska jag också försöka få till den där tidslinjen ordentligt.

Så här kan en del av en outline se ut i det här läget.

1593550355554.png

Utom det har jag mest rättat OCR:ad text. Något tjugotal sidor till av Datorernas Död. Det går ganska bra. Jag experimenterade lite igår innan jag gick och lade mig, och det verkar som att default-inställningarna i programmen funkar bättre än några justeringar jag lyckas göra. Så jag får nog fortsätta såhär. Det jag ska tänka på till nästa inscanning är nog att få lite jämnare ljus – det märks nu att texten uppe till vänster på sidorna är lite "sämre" än den nere till höger.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Tillägg till gårdagens uppdatering – en anteckning/reflektion om verktyg. Jag gillar ju överlag att prata om verktyg och om arbetsflöde och så. En sak jag saknar är ett riktigt bra Google-knutet verktyg för att göra och samarbeta kring outlines.

I mitt eget projekt Agency, där det bara är jag som är inblandad, har jag använt Mindomo. Jag ogillar mind maps men det kan användas för att bygga outlines också, och har en riktigt bra outline-editor. Det går snabbt att bygga hierarkiska listor och man kan "vika ihop" delar man inte är så intresserad av just nu och man kan isolera en del-lista och bara jobba med den utan att distraheras av resten. Man kan flytta runt "grenar" fritt, och alla under-grenar följer med.

Men Mindomo är betal-mjukvara; gratisversionen tillåter bara två dokument. Och det saknar bra samarbetsmöjligheter med kommentarer och så. Man kan visserligen koppla Mindomo till Google Drive, men bristen på bra samarbetsverktyg gör att det går bort.

Så i det här fallet blir det bara ett google-dokument med vanliga punktlistor. Lite mer trögjobbat, man kan inte flytta runt eller vika ihop på samma sätt. Det duger, men det kräver lite mer jobb.

Så om någon råkar känna till en bra outliner med bra google-integrering och som inte kostar pengar och som är bra på samarbeten så tipsa gärna =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-01

Jag tror att jag ska sluta skriva saker som "idag fick jag mindre gjort än jag ville", för det känns mest som att jag stressar mer än jag vill då. Jag tror att jag för mitt välmåendes skull måste sluta fokusera på sånt – jag har fortfarande förhoppningar, men eftersom det är sommarlov kan vi helt enkelt räkna med att jag inte når dem så ofta. Och att det får vara OK =)

Idag har jag varit upptagen med annat, men jag har i varje fall tagit en till vända över outlinen. Först tog jag en allmän vända och bara lade till nya saker jag kommit på sedan igår, och sedan gick jag igenom de första 100 läskommentarerna jag gjorde (se trådstarten) och såg till att allt viktigt från dem fanns med någonstans. I morgon hoppas jag kunna fortsätta med det arbetet; målet är att alla 700 rader ska ha gåtts igenom på det viset. Jag har också skrivit in 19 st små äventyrsfrön. De kommer nog också att bli fler, vad det lider.

Jag ser förresten att jag glömt nämna att en del av mitt förarbete var att skapa åtminstone en skiss/outline till en äventyrsgenerator. Så en sån finns också. Den ska jag återvända till när jag känner mig lite mer klar med den här outlinen, och har fler äventyrsfrön som behöver kunna täckas av generatorn.

Outlinen är just nu på 8 sidor eller 1426 ord. Jag tror att den kanske kan komma att bli 10-12 sidor i slutänden. Och sedan då kanske det dubbla i olayoutad löptext? Det brukar landa kring där, i min erfarenhet. Får se var vi landar i sidantal för de andra delarna av boken och vad jag behöver sikta på. Men det går alltid att lägga in mer eller att ta bort grejer tänker jag.

Jag fick också hem mitt beställda exemplar av Nödsignal från rymden, Johanssons novellsamling som de fyra novellerna @Äventyr nämnde finns med i.

Det blev ingen genomgång av den tänkta layouten/designen idag, det var nog det jag hoppats hinna med men som återigen föll bort. Jag har dock samlat en del tankar och lösa anteckningar, och hoppas kunna sammanfatta dem lite och skicka iväg… i morgon. Kanske.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-02

Idag har jag fortsatt jobba med outlinen – nu 11 sidor, 2152 ord. Jag har kommit igenom ytterligare c:a 150 läskommentarer. Det växer så det knakar, det här.

Jag fick också ihop min tidslinje – det är ganska roligt ändå att försöka pussla ihop saker. Det är mycket med typ relativa tidsangivelser och osäkra sådana. Men jag har iaf snickrat ihop en, och sedan satt ihop en lista med "spikade årtal" som vi har med i boken sen. Där har jag alltså spikat även saker som inte definitivt kan bestämmas utifrån källmaterialet.

Det sista jag hunnit idag är att gå igenom layouten av snabbstartsreglerna och ge lite respons där. Som alltid i samarbeten blir det lite givande och tagande, man är inte alltid 100% överens men jag tror att det blir bra i slutänden =)

I och med tidslinjen och layoutkommentarerna så kan jag nu i morgon fokusera helt på att komma igenom outlinen och läskommentarerna.

Ju längre vi sedan kommer, desto mindre kommer att stå i de här uppdateringarna och ju längre blir det mellan dem – min erfarenhet är att sådana här projekt börjar med en BANG av febril aktivitet när outlinen skrivs, men sen kommer ju en lång period där man bara långsamt mejslar ut outlinen till brödtext och rubriker. Sedan när texten är hyfsat klar blir det ytterligare en BANG då layouten görs och mycket händer och snabba iterationer med den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-03

Idag har jag påbörjat en ord- och slangordbok, som jag och övriga författare kommer att fylla på allt eftersom. Med tiden kommer den att innehålla allt möjligt, men jag började med slanguttrycken från Datorernas död – att man "tiltar" när man dör, att man "kägsar upp sig" när man kaxar sig, att man är en "läppspelare" när man är dum i huvudet, att man "gräddar i rören" när man är rädd.

Hur mycket av detta som är påhittat av Johansson för bokens skull och hur mycket som är typ dåtida stockholmsslang vågar jag som inflyttad bosättare inte uttala mig om. Jag tänker att det är lite strunt samma – det finns med i boken, och jag tror inte alla delar av målgruppen hört uttrycken förut. Och jag tycker om när det finns ett språk i rollspel! Som är frivilligt att ta till sig men som kan ge lite mustighet, känsla och identitet. Skrofmålet i M:UA är för mig en förebild här. Jag försökte göra lite sånt i mitt eget Rotsystem också, med ord som "skarv" och "krom" för olika sorters cybernetik, "agg" för augmented reality och "virr" för VR…

Jag har också jobbat vidare på texträttningen av den OCR:ade PDF:en av Datorernas Död. Bara typ sex kapitel kvar nu. Av Datorernas Död åtminstone.

Outlinen har svällt mer än jag trodde – jag är på rad 450 (av 700) i min läsantecknings-lista och nu är outlinen på 14 sidor, eller 2655 ord.

Tidslinjen har fyllts på. Dels av Daniel som hade en del årtal kring rymdfartens historia, dels av mig som kände mig onödigt nöjd över att ha räknat ut när Exners morsa föddes och när hans farsa dog. Plus att jag hittade en hänvisning till "den Stora Bostadsreformen" som jag pliktskyldigt petade in.

I morgon har jag egentligen bara mer outlinearbete att göra, och hoppas hinna med resterande rader från läsanteckningarna. Sedan tänker jag ta åtminstone söndagen helt ledig från allt vad UÖ heter. Det är roligt arbete, men jag behöver rensa hjärnan lite =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-07-04 – EN POTENTIELLT KONTROVERSIELL ÄNDRING

Min plan lyckades – jag har tagit mig igenom alla mina läsanteckningar! Jag kom också under dagen på en del andra saker som jag ville skriva in.

Som till exempel det här med Centraldatorn. I ganska många texter utom Datorernas Död pratar man om centraldatorer som om varje större stad hade en. Men i DD pratas det bara om en – och den ligger alltså i Stockholm. Eller "Mälarstad" som staden kallas i Uppbrott från Jorden. Det finns bara tre "gigaanläggningar".

Så… Jag föreslog, och fick preliminärt grönt ljus för, en mer decentraliserad tanke. Alltså att när man i DD pratar om "Centraldatorn" för hela blocket så pratar man egentligen om ett antal nätverkskopplade centraldatorer som arbetar tillsammans – som en stor dator. Gemensamma register, gemensamma program, etc. Sedan har man i varje block en lite mer central lagrings- och processnod; en "gigaanläggning".

Jag tror att det här är kompatibelt med texten. åtminstone såtillvida att Exner antagligen inte har full förståelse och De Lorean antagligen förenklar saker och ting lite.

Jag tror att intentionen i originalverken antagligen var att det skulle vara just tre stora centraliserade centraldatorer, en i varje block. Men jag tror också att texten medger den här lösningen. Och att den dessutom känns mer rimlig och medger fler intressanta berättelser även utanför Stockholm. Det här vill jag gärna ha synpunkter på från er som gillar böckerna!

Hur som helst är alltså den här genomgången av outlinen klar. Jag har också stuvat om och lagt in rubriker och sådant för att göra den lite mer läslig och lättnavigerad. Nästa steg för outlinen blir nog att jag, kring måndag eller så, tar en koll och ser om jag ser något uppenbart som borde in. Jag ska nog också komplettera outlinen med de punkter som jag fick från Daniel i början av projektet, som jag vet ska in i boken man som inte berör själva världen direkt – regelsaker och så. Så man kan se hela strukturen, hela boken på samma ställe. Typ.

Annars ska den mest tittas på av Daniel och så får han säga om han vill ändra, ta bort eller lägga till något. Och om vi är nöjda – ja, då är det ju dags att börja skriva grejer ganska snart tänker jag =)

När jag läser outlinen igen på måndag ska jag också börja titta efter saker jag tycker borde vara illustrationer, och skapa en lista med sånt.

Status just nu är i varje fall 16 sidor, 3326 ord, och totalt 24 olika små äventyrsfrö-rutor.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Intressant att få följa arbetet!

Vilken slags äventyr ska vi föreställa oss i det här spelet? Är det riktigt att tänka på grundkonceptet som "interplanetär cyberpunk med extra dystopi"?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Vilken slags äventyr ska vi föreställa oss i det här spelet? Är det riktigt att tänka på grundkonceptet som "interplanetär cyberpunk med extra dystopi"?
Ganska mycket så. Kanske kan man stoppa in "retro" någonstans där – det är ju tjockskärmar och VHS-band det här, även om det också finns ett Nät med näthandel och så.

Jag har tänkt mig ungefär såhär – man har ett gruppkoncept som avgör litegrann vilken arena man generellt rör sig i. Om man t.ex. är ett ungdomsgäng som drar runt i Mälarstads ruiner så kommer man kanske inte åka ut i rymden så mycket, men om man är ett litet fåmansföretag med eget rymdskepp så är man mer flexibel. Ofta kommer äventyren av att man via sina kontakter i motståndsrörelsen får reda på något, som man åker och undersöker eller försöker lösa. Andra gånger kommer uppdragen från Amalgamated eller något annat företag.

Själva äventyren är väl som äventyr är mest, tänker jag. En del äventyr är helt enkelt "här, ta en komplex situation med olika agendor, undersök ur den ser ut och försök hitta en lösning". Andra är mer fokuserade på mysterielösande/utforskande. Min skiss på en "äventyrsgenerator" ser just nu ut såhär, men den kommer säkert förändras med tiden.
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Som flera andra tycker jag det är superintressant att följa den här tråden (och säkert ännu mer intressant för aspirerande rollspelskonstruktörer). Här kommer en nyfiken fråga:

Jag har ingen relation till originalmaterialet, jag förstår att de är någon form av ungdomsböcker (som verkar rätt feta! Så synd att jag inte läste dem när jag var målgruppen.), men jag undrar lite vad målgruppen för den här spelvärlden är?
 
Top