Nekromanti Universitet i medeltidsfantasy

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag har länge gått i tankarna på att skriva en modul om universitet i fantasyvärldar. Tanken är att den antingen skulle vara generell, eller - vilket jag är mer sugen på - handla om några specifika universitet i antingen Mundana eller Arcaria. Det är inte alls säkert att det kommer att bli något av det här, naturligtvis, men jag är tillräckligt road av tanken för att göra lite efterforskningar iaf.

Sitter du på värdefulla resurser eller kunskaper om hur universitet fungerade i vår värld kring år 1000 till 1300 ungefär? Eller tankar kring hur du själv föreställer dig universiteten i de två nämnda världarna? Frågor om dem?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag tänker direkt på klostret i filmen "I rosens namn".
Sedan har jag en gammal bok hemma som heter "Books on fire" som är en beskrivning av alla stora kända bibliotek och skriftsamlingar genom historien och vad som hänt med dem på grund av krig och censur osv. Från första lertavlorna till WWII, kan kanske funka som underlag? Måste bara hitta boken i lådorna på vinden...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,068
Location
Ereb Altor
Den stora skillnaden, sannolikt, var att medeltida universitet inte alls var någon fysisk plats så om du vill ha en Harry Potter-skola så är det djupt anakronistiskt. Men å andra sidan är Hogwarts lite coolare än att sitta och lyssna på någon stofil i något kloster där man råkar få plats vid den givna tidpunkten. Men historiskt så var ett universitet mer att likna vid ett sällskap eller en förening eller liknande. Exakt när man började sätta sig i bänkrader i en permanent lokal vet jag inte, men det är kanske inte så viktigt heller.

Jag skrev en gång för säkert 15 år sedan en text om en trollkarlsakademi i Mundana. I Consaber tror jag. Med karta och allt. Tyvärr (?) finns det nog inte kvar men vill minnas att det var en ganska klassisk fantasy-skola. Alltså som våra dagars unviversitet fast alla har hosor.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag tänker som sagt på kloster där munkar med hemmagjorda läsglas på näsan, under stearinljusens sken, handkopierar texter på papyrus som sedan nogrant binds i pärmar av läder från mytomspunna varelser. Allt för att boktryckarkonsten ännu inte är uppfunnen. Inte två ex av någon bok är den andra lik och de kostar en smärre förmögenhet att skaffa böcker. Omvärlden börjar dock få upp ögonen för det skrivna ordets makt...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,068
Location
Ereb Altor
Björn Wärmedal;n237780 said:
Måns: jag vet inte hur det var innan 1000-talet, men sannolikt är väl ändå att de första universiteten på den där listan hade en eller flera dedikerade byggnader?
Det hade de kanske, men inte för att bedriva undervisning.

Edit: Universitet betyder typ sammanslutning eller liknande.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vad det gäller det som skrivs i texterna är det inte den vetenskap vi känner idag utan handlar mer om de 4 elementen, kroppsvätskornas funktioner för medicinsk behandling, alkemi och andra arcana teorier, stjärnornas konstallationer, politiska filosofier. Allt med hänvisning till galna mattematiker och forntida filosofer...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,068
Location
Ereb Altor
Lightshy;n237785 said:
Vad det gäller det som skrivs i texterna är det inte den vetenskap vi känner idag utan handlar mer om de 4 elementen, kroppsvätskornas funktioner för medicinsk behandling, alkemi och andra arcana teorier, stjärnornas konstallationer, politiska filosofier. Allt med hänvisning till galna mattematiker och forntida filosofer...
Juridik var väl hyfsat fritt från kroppsvätskor o.dyl? ;)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
Björn Wärmedal;n237780 said:
Wikipedia-artikeln om medeltida universitet känns som en bra startsida också: https://en.wikipedia.org/wiki/Medieval_university

Måns: jag vet inte hur det var innan 1000-talet, men sannolikt är väl ändå att de första universiteten på den där listan hade en eller flera dedikerade byggnader?
Innan 1000-talet så fanns det inga universitet.
Det första och äldsta universitetet (och det för vilken termen universitet (Lat. Universitas) skapades) var universitet i Bologna som grundades 1088 och fortfarande är aktivt.

Från början så var ett universitet en sammanslutning av lärare och studenter - inte en fysisk plats. Man hade inga egna lokaler utan använde andra tillgängliga lokaler (kyrkor, privata bostäder, mm.) för undervisning.
Så småningom så skaffade man ju egna lokaler när behovet blev tillräckligt stort - men så var det inte från början.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
erikt;n237806 said:
Innan 1000-talet så fanns det inga universitet.
Det första och äldsta universitetet (och det för vilken termen universitet (Lat. Universitas) skapades) var universitet i Bologna som grundades 1088 och fortfarande är aktivt.

Från början så var ett universitet en sammanslutning av lärare och studenter - inte en fysisk plats. Man hade inga egna lokaler utan använde andra tillgängliga lokaler (kyrkor, privata bostäder, mm.) för undervisning.
Så småningom så skaffade man ju egna lokaler när behovet blev tillräckligt stort - men så var det inte från början.
det där är ett väldigt eurocentriskt sätt att se på det. Araberna hade vad som basically motsvarar universitet tidigare än så, och al-Azhar är till och med med i listan på äldsta universitet som länkades ovan (though av någon obegriplig anledning placerat sist).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Även om man skulle se på det ur just eurocentrisk synvinkel så tycker jag det faller på sin egen orimlighet att det inte fanns några dedikerade "universitetsbyggnader" i tidigare århundranden, även om just ordet "universitet" kan ha syftat till sammanslutningen snarare än en byggnad i tidiga dagar.

Jag påstår inte att en dedikerad byggnad skulle vara normen på något sätt, utan många av dessa grupper var nog rätt små historier som just fick hitta rum där de kunde, om det sen innebar att hyra någon tom källare eller sitta hemma hos någon. Men andra unviversitet torde ha bestått av mer välbärgade individer som mycket väl kan ha sett nyttan av att ha ständig tillgång till mer dedikerade utrymmen och kanske rent av övernattningsmöjligheter för mer långväga medlemmar av universitetet.

Jag tycker dock definitivt inte att man skall försumma denna mer gruppfokuserade betydelsen av universitet! Emedan jag såklart också gillar tanken på Hogwartsiska insitutioner så finner jag även tanken på att mer obskyra eller kanske rent av ogillade eller tabubelagda "ämnen" inte har tillträde till ordinarie campus (eller att alla andra, mer mainstreamade ämnen alltid har förtur till föreläsningssalar) och därför är förpassade till mer adhoc-liknande lösningar där de träffas på pubbar, i källare och kanske i profesorernas bostäder.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,068
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n237861 said:
Även om man skulle se på det ur just eurocentrisk synvinkel så tycker jag det faller på sin egen orimlighet att det inte fanns några dedikerade "universitetsbyggnader" i tidigare århundranden, även om just ordet "universitet" kan ha syftat till sammanslutningen snarare än en byggnad i tidiga dagar.
Det beror nog på att vi har lite fel uppfattning om vad universitet var för något. Nu säger jag inte alls att man på något sätt bör förhålla sig till det här när man snackar fantasy men en byggnad uppförd med syfte att bedriva någon form av unversitetsverksamhet i fanns det helt enkelt inte något behov av förrän det blev etablerade institutioner. Nu pratar jag om Europa. Du bygger ju inget dyrt hus mitt i stan för att undervisa 4 elever eller vad det nu kan röra sig om. Men sedan blev det en grej, och påvar och andra viktigpettrar med makt och ambitioner lät bygga universitet. Men det tog ett tag.

Dessutom som var det ju kyrkan som drog igång det här. Teologi var det viktigaste ämnet, och de hade redan byggnader som funkade för ändamålet.

Nu snackar vi alltså europeisk medeltid här.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Jag pratar inte om att bygga ett hus endast avsett att vara en studiebyggnad, jag pratar om att ta över grannhuset där gamle ägarn dog. Det behöver inte handla om behov utan om bekvämlighet.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
Rymdhamster;n237861 said:
Även om man skulle se på det ur just eurocentrisk synvinkel så tycker jag det faller på sin egen orimlighet att det inte fanns några dedikerade "universitetsbyggnader" i tidigare århundranden, även om just ordet "universitet" kan ha syftat till sammanslutningen snarare än en byggnad i tidiga dagar.

Jag påstår inte att en dedikerad byggnad skulle vara normen på något sätt, utan många av dessa grupper var nog rätt små historier som just fick hitta rum där de kunde, om det sen innebar att hyra någon tom källare eller sitta hemma hos någon. Men andra unviversitet torde ha bestått av mer välbärgade individer som mycket väl kan ha sett nyttan av att ha ständig tillgång till mer dedikerade utrymmen och kanske rent av övernattningsmöjligheter för mer långväga medlemmar av universitetet.
Nej, inte till en början.
De tidigaste universiteten var allihopa små historier som fick hitta rum där de kunde - vilket är fullt naturligt då organisationer sällan är stora redan från start.
Så småningom växte sig naturligtvis en del av dem sig tillräckligt stora och rika för att ha behov och möjlighet att skaffa sig egna lokaler, men det tog ju några år.

Det fanns ju skolor (nästan alltid kopplade till ett kloster eller kyrka) även tidigare i europeisk historia, varav åtminstone en del hade egna byggnader - men de var inte universtitet.

Är det just universitet som är av intresse, eller även andra typer av skolor och utbildningsanstalter?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
"små historier"

Det köper jag och är till viss del vad jag bygger mitt resonemang på.

"hitta rum där de kunde"

Du försöker alltså påstå att alla dessa tidiga kunskapssökare var fattiglappar? Att inte en enda sådan samanslutning innehöll eller stöttades av en välbärgad person mef ett extra hus till övers som inte användes till något annat?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,068
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n237865 said:
Jag pratar inte om att bygga ett hus endast avsett att vara en studiebyggnad, jag pratar om att ta över grannhuset där gamle ägarn dog. Det behöver inte handla om behov utan om bekvämlighet.
Precis. Det var det som gradvis skedde. Men inte från dag ett. Inte ens från år ett. Man kan väl säga att innebörden i ordet universitet har förändrats. Idag pratar vi om en fysisk plats. Från början handlade det om en grupp människor. Precis som alla sällskap så samlades de där det funkade. Kanske hyrde de ett rum/källare eller hängde på någon pub eller nått.

Rymdhamster;n237865 said:
Du försöker alltså påstå att alla dessa tidiga kunskapssökare var fattiglappar? Att inte en enda sådan samanslutning innehöll eller stöttades av en välbärgad person mef ett extra hus till övers som inte användes till något annat?
Ja. Eller, du tar i. Mellan "fattiglapp" och "ett extra hus" finns det ett ganska stort utrymme... :)

Men spolar vi fram några hundra år så vet vi ju att det handlar om rejält pampiga byggnader, inte olika palats, som signalerar makt, kunskap, ambition m.m. Men som sagt, det var inte riktigt där historien började. Men nu känner jag att vi börjar glida ifrån ämnet.

Hade jag funderat på universitet i en fantasy-setting så hade jag inte varit rädd för anakronistiska företeelser som 15-1600-talens palatsliknande lärosäten och fakulteter och professorer och gud vet vad, men jag hade nog inte helt bortsett från mindre sällskap som pratar teoretisk magi eller nått på stadens värdshus. Speciellt inte som informella sammanslutningar som kan vara nog så viktiga och drivande i enskilda ämnen.
 

thartvigsson

Veteran
Joined
10 Feb 2017
Messages
38
Mina mesta kunskaper kommer från Ronny Ambjörnsson Tankens pilgrimer. (läste den för 10 år sedan....) Det finns en del där och antagligen också mycket litteraturtips. Jag skulle försöka hooka upp med en musee guide i Uppsala om du skulle vara där och pumpa dem om UUs historia. Jag har ett ex som är forskar på relaterade saker som gav mig en tour för något år sen. Sedan finns det antagligen ganska många skildringar av enskilda universitet under den aktuella perioden. Det skulle vara mitt bästa tips.
***
Studiebesök till universiteten! Få en känsla för arkitektur och byggnader! Där lär det ju också finnas böcker om universitetens historia. Ev. bara på främmande språk.
 
Top