Nekromanti Universitet i medeltidsfantasy

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Man kan ju bygga en plot runt Den Gamla Kunskapen (i pampiga byggnader) och Den Nya Kunskapen (i undanskymda vrår). Eller tvärtom.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Om vi pratar om vetenskaperna så tycker jag Theodore Bergqvist i boken Kabal hittar en intressant nivå på hur vetenskap ses som den ny religonen med Linné som ledstjärna och hur vetenskapen hotar kyrkan och den gamla ordningen. Ingen vet dock riktigt vad denna nya vetenskap är för något.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,376
Location
Helsingborg
Måns;n237778 said:
Exakt när man började sätta sig i bänkrader i en permanent lokal vet jag inte, men det är kanske inte så viktigt heller.
Ganska tidigt. Rollen som Lektor (vilket betyder "läsare") var från början den som läste upp relevant kurslitteratur så att studenterna kunde kopiera den eller i alla fall göra anteckningar. Detta gjordes i lokaler som påminner en hel del om den typen av föreläsningssalar som man ser i gamla universitetsbyggnader.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Cybot;n237884 said:
Ganska tidigt. Rollen som Lektor (vilket betyder "läsare") var från början den som läste upp relevant kurslitteratur så att studenterna kunde kopiera den eller i alla fall göra anteckningar. Detta gjordes i lokaler som påminner en hel del om den typen av föreläsningssalar som man ser i gamla universitetsbyggnader.
När är "ganska tidigt"? Jag försöker inte vara lustig eller så här utan undrar bara vad du menar. Att lector är latin är jag medveten om, men när det sedan blev en universitetsterm vet jag inte.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Hoppas jag fattat rätt och att vi pratar om att du vill skapa en rollspelsmodul & inte en korrekt återgiven historiebok om universitet? Annars är jag nog långt ute och spånar med mina försök att skapa tankar kring spännande spelmiljöer...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,376
Location
Helsingborg
Måns;n237890 said:
När är "ganska tidigt"? Jag försöker inte vara lustig eller så här utan undrar bara vad du menar. Att lector är latin är jag medveten om, men när det sedan blev en universitetsterm vet jag inte.
1400- eller 1500-talet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Cybot;n237928 said:
1400- eller 1500-talet.
I vilken parallell verklighet finns det en historieskrivning där "1400- eller 1500-talet" kan kallas "ganska tidigt" under medeltiden? Hur hamnade du där? Finns det andra kuriositeter därifrån som du kan rapportera om?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,376
Location
Helsingborg
Vimes;n237936 said:
I vilken parallell verklighet finns det en historieskrivning där "1400- eller 1500-talet" kan kallas "ganska tidigt" under medeltiden? Hur hamnade du där? Finns det andra kuriositeter därifrån som du kan rapportera om?
Ganska tidigt i universitetshistorien med tanke på att med undantag för bologna så grundades de tidigaste universiteten på 1200-talet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,567
Location
Umeå
Lightshy;n237899 said:
Hoppas jag fattat rätt och att vi pratar om att du vill skapa en rollspelsmodul & inte en korrekt återgiven historiebok om universitet? Annars är jag nog långt ute och spånar med mina försök att skapa tankar kring spännande spelmiljöer...
Ja, det ska vara en rollspelsmodul :) Riktigt hur verklighetstrogen den ska vara vet jag inte. Det beror på var inspirationen tar mig. Ska den handla om universitet i Sagas Arcaria så blir det väääldigt historiskt korrekt, men jag lutar nog mer (just nu) åt att skriva om universitet i Mundana eller liknande fantasy, där det finns månghundraåriga institutioner och teknologin lutar mer åt 1400-1500-tal än 1100-tal.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Sedan behöver man ju inte begränsa sig till de institut som de facto kallades för "Universitet". Jag tycker inte att det känns som att det finns några täta skott mellan dessa och andra saker som Platons Akademi, och det finns säkert indiska och kanske islamska institutioner man kan hämta inspiration från, också. Och då kan vi gå betydligt längre tillbaka än 1200-tal.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Några andra böcker att hämta inspiration från kan också vara Mary Stewards böcker om Merlin.
Där Merlin egentligen är ingenjör & vetenskapsman (även om det finns lite mystiska krafter inblandat) som ligger så långt före sin tid, att när hans storverk ska återberättas av folket så vet ingen hur de ska förklara det han gjort på annat sätt än att han använt magi. När sedan berättelserna återberättas under lång tid blir de istället sanningar och vips så har Merlin blivit den störste magikern genom tiderna...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Måns;n237871 said:
Precis. Det var det som gradvis skedde. Men inte från dag ett. Inte ens från år ett. Man kan väl säga att innebörden i ordet universitet har förändrats. Idag pratar vi om en fysisk plats. Från början handlade det om en grupp människor.
Om ordet i sig refererar till platsen eller till människorna är bara semantik och känns inte viktigt för konceptet i sig.

Att påstå att de inte skedde ens från år ett tycker jag är ett väldigt märklgit uttalande, och för mig tillbaka till min tidigare fråga ifall ni alltså påstår att ingen person som var med i en sådan sammanslutning "råkade" ha ett extra hus till övers.

Måns;n237871 said:
Ja. Eller, du tar i. Mellan "fattiglapp" och "ett extra hus" finns det ett ganska stort utrymme... :)
Jag tar I, men poängen kanske går fram? Att kalla företeelsen för "djupt anakronistiskt" känns som en grov överdrift när själva företeelsen finns där och allt vi egentligen kan diskutera är skalan. I synnerhet om vi slutar stirra oss blinda på det faktiska ordet "universitet" och istället tittar på konceptet med organiserat lärande, som så som påvisats går längre tillbaka än så även i större format.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Rymdhamster;n237981 said:
Om ordet i sig refererar till platsen eller till människorna är bara semantik och känns inte viktigt för konceptet i sig.
Hur kan semantik ("bara") inte vara viktigt för konceptet ("i sig")?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,183
Rymdhamster;n237981 said:
Om ordet i sig refererar till platsen eller till människorna är bara semantik och känns inte viktigt för konceptet i sig.
Vilket koncept? En plats och en grupp människor är enligt mig två väldigt olika saker.

Att påstå att de inte skedde ens från år ett tycker jag är ett väldigt märklgit uttalande, och för mig tillbaka till min tidigare fråga ifall ni alltså påstår att ingen person som var med i en sådan sammanslutning "råkade" ha ett extra hus till övers.
Jag tror att på den tiden (1000-talet) så var det nog MYCKET ovanligt att någon överhuvudtaget hade ett extra hus i användbart skick till övers. Så rika var nog mycket få.
(Det är inte precis vanligt ens idag att folk har ett extra hus bara så där - och då är vi ändå mycket rikare överlag idag.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
erikt;n237989 said:
Vilket koncept? En plats och en grupp människor är enligt mig två väldigt olika saker.
"En grupp människor som träffas på en plats för att lära sig saker." Om ordet som beskriver det rent tekniskt pekar på gruppen eller på platsen känns inte särskilt viktigt när konceptet innefattar båda.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Skulle jag skriva en modul till Mundana eller liknande skulle jag nog ignorera ordet universitet och istället gå tillbaka till romarnas skola: Ludus. En lärare kunde vara vem som helst, och han fick betalt för varje elev han tog till sig. Mycket prestige inblandat i det hela, både att vara lärare och att gå som elev hos en välkänd sådan. Platsen för undervisningen varierade: allt från gator till pampiga villor. Läs mer på exempelvis denna Wikipediasida.

?Men... Jag gissar att din modul inte ska handla om prepubertala barn i första hand...
?Jag skulle behållt konceptet av Ludus-skolorna, men anpassa det för mer vuxna individer. Ge dessutom utbildningen tillräckligt med prestige för att en vuxen person ska offra både tid och pengar att gå på dessa universitetet (men personligen skulle jag nog kalla dem akademier, speciellt eftersom det ordet redan är vedertaget i Mundana). Kanske är rollpersonerna söner och döttrar till ambitiösa män och kvinnor som vill se sina barn ge sig in i politiken en dag, och att ända vägen dit är genom en prestigefylld utbildning? Eller måste de avlägga en viss tid på akademin för att ha chansen att stiga till General inom armén?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n237981 said:
Jag tar I, men poängen kanske går fram? Att kalla företeelsen för "djupt anakronistiskt" känns som en grov överdrift när själva företeelsen finns där och allt vi egentligen kan diskutera är skalan. I synnerhet om vi slutar stirra oss blinda på det faktiska ordet "universitet" och istället tittar på konceptet med organiserat lärande, som så som påvisats går längre tillbaka än så även i större format.
Visst. Om det räcker med en byggnad och människor i den (eller utanför) som bedriver någon form av undervisning så kan vi med stor säkerhet säga att det har funnits "universitet" sedan tidernas begynnelse.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,183
Rymdhamster;n237993 said:
"En grupp människor som träffas på en plats för att lära sig saker." Om ordet som beskriver det rent tekniskt pekar på gruppen eller på platsen känns inte särskilt viktigt när konceptet innefattar båda.
Visst, men nu gällde diskussionen specifikt universitet. Ett universitet är inte en plats utan en organisation - en sammanslutning.
Det finns inget som säger att undervisningen är knuten till en plats, utan man kan mycket väl flytta runt mellan varje träff.

"En grupp människor som träffas på en plats för att lära sig saker." inkluderar ju rätt mycket som inte är universitet - t.ex. vanliga skolor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
erikt;n238030 said:
Det finns inget som säger att undervisningen är knuten till en plats, utan man kan mycket väl flytta runt mellan varje träff.
Det finns heller inget som säger att unvervisningen _inte kan_ vara knuten till _en_ plats, vilket är den enda poäng jag försökt föra fram. Jag har aldrig sagt att undervisningen skall vara knuten till en plats, jag har heller aldrig påstått att det vore normen eller ens syftet.

Det jag har sagt är att jag tycker det är orimligt att påstå att det inte kan ha förekommit.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,183
Rymdhamster;n238037 said:
Det finns heller inget som säger att unvervisningen _inte kan_ vara knuten till _en_ plats, vilket är den enda poäng jag försökt föra fram. Jag har aldrig sagt att undervisningen skall vara knuten till en plats, jag har heller aldrig påstått att det vore normen eller ens syftet.

Det jag har sagt är att jag tycker det är orimligt att påstå att det inte kan ha förekommit.
Medan vad vi andra har sagt är att de tidigaste universiteten inte hade byggnader dedikerade enbart till universitetsverksamhet - vilket inte är ett dugg orimligt påstående.
Skulle de rent teoretiskt kunna ha haft sådana byggnader redan från starten? Inte omöjligt, men det vore tämligen osannolikt och det finns inget som tyder på att de hade det.
 
Top