Nekromanti Undvika i EON?

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Dock är det en kastad pinne vi talar om, inte en pil skjuten från en pilbåge.

En kastad pinne är inte något vidare areodynamisk, och snurrar antagligen hej vilt i luften, vilket ger mig större träffyta.

Sen så påverkas pinnen ganska mycket av luftmotstånd, och kommer således inte att ha någon vidare hög fart - i motsats till pilen då. En pil slår man inte bort.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
"Så vad det gäller räckvidd är de i stort sett jämställda, med en klinga på ca 90cm ungefär."

Visst, men du håller kanske inte alltid precis intill klingan när du hugger - så lite mer än 90cm få man nog räkna med, dock gjorde jag ju fel när jag räknade med hela längden.

"Tja, enligt reglerna bestämmer man sig för att undvika innan man vet att och hur motståndaren tänker anfalla en."

Är inte det ganska dumt, med tanke på att du - som sagt - inte har den blekaste om hur han tänker anfalla?
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Tja, om du läser mitt senare inlägg så kanske du blir uppmärksam på att jag gjorde ett litet test med en hantel och kom fram till att jag hade fel; det tog mig ganska precis 1/2 sekund att svinga en vikt på 12kg (väger ca. 6ggr mer än ett normalt långsvärd), och således tar det kanske lite mindre tid med ett svärd, eftersom det är aerodynamiskt dessutom.

Dock tar det nog inte någon hundradel - nej.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Du missförstår; jag sade inte att det är någon stor chans att jag lyckas med att undvika - jag sade att det är lika stor chans att jag lyckas undvika, som det är att han lyckas träffa - eftersom vi har samma färdighetsvärde, samma svårighet och man jämför effekter.

Läs noggrannare innan du börjar vifta med pekpinnen.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
"Risken fanns att Boll utgick från ett annat scenario än övriga. Därför så valde jag att presentera åtminstone lite bild material så att Boll kan säga att "Nej, så menade jag inte" eller "Ah, det är så ni tänker".../"

Och det uppskattar jag verkligen; det var nog inte riktigt så jag menade, men jag ser i alla fall att det inte är omöjligt att faktiskt akta sig för en attack. Dock ser man ganska så tydligt att Herr H. laddar innan han hugger (vilket gör det lätt för Herr V. att faktiskt akta sig lite innan attacken faller).

Vad jag tänkte på var mer någon som faktiskt vet att killen mittemot tänker undvika, och därför kommer göra sitt allra yttersta för att förhindra det (vare det genom finter, uppföljande attacker eller något annat).

Kort sagt: man kan väl knappast klara sig genom en strid genom att endast undvika attacker?


Jag vet att det inte var så min ursprungliga fråga löd, men nu vet jag att det går att undvika attacker - om de är ganska lätta att förutspå, annars verkar det inte vara så smart att försöka förlita sig på att endast undvika, samt att det verkar vara mer effektivt att parera eller blockera.

Alltså tycker jag att det borde vara svårare att undvika i EON.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Beror ju på skickligheten hos utövarna också

Dvs vad som är "smartast" stridstaktik varierar med de båda utövarnas skicklighet.

Är det två tölpar (FV5) som slåss så lönar sig det knappast att bränna utmattning, tid och svårighet på att undvika eller parera. (Bäst här är antagligen att helt enkelt avvakta tills motståndaren tröttar ut sig eller gör ett misstag.)

Är kämparna halvbra (FV8-12) så börjar man bli tvungen att försvara sig antingen genom att undvika, parera eller allra helst blockera. Ingen av kämparna har dock någon större nytta av att göra några finter, extra handlingar eller annat som överhuvud taget försvårar svårigheten.

Är kämparna duktiga (FV15+) så måste man ta till vissa stridsfinesser för att maximera sina odds. Det blir helt enkelt intressant att börja finta, göra extra anfall osv. Beroende på situation kan det också börja bli intressant för försvararen och "chansa" med olika försvar som respons på detta.

/Bjorn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kort sagt: man kan väl knappast klara sig genom en strid genom att endast undvika attacker?"

Min gamla sensei sade en gång till gökarna som ville lära sig karate som självförsvar att den bästa formen av självförsvar är 400 meter häck, "så om ni är ute efter självförsvar så finns Mölndals Friidrottsförbund uppe på Kvarnbyvallen".
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Sååå lätt är det inte! (I spelet altså)

För att verkligen understryka vad jag stör mig på så kan jag ta upp ännu ett exempel: Min tjuv har 15 i färdigheten Undvika, han skulle - ganska enkelt - kunna stå obeväpnad mot en fulltränad yrkeskrigare, och akta på sig när slagen faller. Striden skulle kunna pågå hur länge som helst, med någorlunda tur på min sida.
Låt oss nu anta (som exempel) att min krigare (FV15 i svärd & sköld) står mot din tjuv med mitt stridsvärd min ringbrynja och min sköld. Jag antar också att din tjuv har åtminstonde en dolk (eller annat lätt vapen) och att du även har FV15 på detta vapen, dessutom har du kanske ett läderharnesk eller annat lättare skydd. För enkelhetens skull antar jag också att de två kämparna har ett hyffsat hum om varandras skicklighet. (Annars brukar det framgå rätt snart.)

Skall väl också lägga in brasklappen att jag inte har OB-sanolikhetsfördelningen framför mig just nu, så sanorlikheterna är s.k. höftningar. (Som närmedvärde tänker jag använda att ob4t6 mot 15 ~50%, ob3t6 mot 15 ~80% och ob2t6 mot 15 ~95%.)

Antag att min krigare vinner initiativet när vi öppnar striden (ganska sannolikt pga bättre SI och även om tjuven har bättre rör så lär krigarens större stridsvana göra att hans VINIT är lika bra eller bättre. Säg VINIT ~10 för bägge.)

Vad är nu bäst för mig att göra nu? Jo, jag använder givetvis ett fintat anfall, visserligen sänker det min chans att träffa en hel del men å andra sidan så försvårar det ditt försvar en hel del. Dessutom så tänker jag göra snabba anfall, även om man inte kör med den (i mitt tycke obalanserade) regeln om att snabba anfall ger ökad försvarssvårighet så är det ändå värt det för att försvåra dina möjligheter att återta initiativet.

Dessutom kommer jag "mixa upp" med ca 50% höga, 40% normala och 10% låga anfall och hugga i ca 75% och sticka i de resterande 25% av fallen. Detta givetvis för att göra det svårt för dig och "gissa rätt" med olika specialmanövrar.

SÅ, hur bra kan jag förvänta mig att det går? Tja jag träffar i varannat anfall och hälften av dessa kommer du att unvika (ob4t6 pga anfallet är fintat). Jag får in vart fjärde anfall altså och även om jag inte gör jättestor skada så gör jag nästan säkert i alla fall en grundskada på även dina skydade områden, har jag riktig tur så kanske jag t.o.m kan få in en extraskada på ett oskyddat ställe.

Men trotts detta är det ganska liten chans att jag lyckas "slå ut" dig första rundan. Är då detta ett stort problem för mig? NEJ! Jag kommer med väldigt stor sanorlikhet ha behålligt initiativet, din svårighet för att vinna tillbaka blir minst ob5t6 (bättre SI, snabbt anfall) och i hälften av fallen faktiskt ob6t6 (lyckad fint).

Altså skulle jag (förmodligen) få göra mina 1/4 träff i ganska många rundor. Men även om du skulle ha tur och vinna tillbaka initiativet nån gång så är det ingen katastrof, med min sköld har jag lättare att försvara mig, ditt vapen gör mycket mindre skada, min rustning är bättre och mitt vapen har bättre SI. Allt detta gör det mycket lättare för mig att återigen återta initiativet samtidigt som dina attacker är mycket mindre farliga för mig.

SLUTSATS: Din tjuv är "rökt" och borde verkligen överväga att börja springa. (Är han snabbare har han också en typ 90% chans att komma undan oskadd eller med ett ofarligt sår.)

Vad är då poängen med denna monolog? Jo, man måste KUNNA stridssystemet och kunna utnytja de olika möjligheter som ges för att vara en effektiv stridsman i Eon. Det duger inte om man spelar en kompetent krigare att bara köra "öhh, anfall" varje runda!

/Bjorn
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Är inte det ganska dumt, med tanke på att du - som sagt - inte har den blekaste om hur han tänker anfalla?
Det är därför man har frivilliga regler om Insikt :gremwink:

/Hartland - Vet att det går att undvika, vet att det är lätt att undvika när man kan, men tycker att det är förbaskat svårt när det inte går
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Visst, men du håller kanske inte alltid precis intill klingan när du hugger - så lite mer än 90cm få man nog räkna med, dock gjorde jag ju fel när jag räknade med hela längden.
Det rör sig om några få centimetrar på sin höjd.

Är inte det ganska dumt, med tanke på att du - som sagt - inte har den blekaste om hur han tänker anfalla?
Hela deklarationsfasen är ganska dum, egentligen. Men att undvika genom att backa undan är aldrig fel, och är man redan i rörelse är det lätt att kasta sig åt ena sidan om det skulle behövas.

/Joel
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
låt oss säga att han behöver 10 försök för att träffa dig med sitt svärd då kommer du även att behöva 10 försök på att undvika hans träffade anfall vilket skulle leda till att du tar 9 träffar per undviket slag i snitt.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Re: Sååå lätt är det inte! (I spelet altså)

Det här var ett bra inlägg, jag uppskattar när folk kommer in och förklarar! :gremsmile:


"Jag antar också att din tjuv har åtminstonde en dolk (eller annat lätt vapen) och att du även har FV15 på detta vapen.../"

Faktiskt så menade jag verkligen att tjuven skulle vara obeväpnad, så låt oss säga att han är det. (Jag påstod inte att tjuven skulle kunna) vinna striden, bara att den skulle kunna hålla på hur länge som helst.)

"Antag att min krigare vinner initiativet när vi öppnar striden (ganska sannolikt.../"

Ja, det är nog ganska så sannolikt. Det hade han i alla fall gjort garanterat mot min tjuv. (Dock var det ju så att jag påstod att tjuven skulle kunna akta sig hur mycket som helst, så han tänker ändå vara försvarare hela tiden.)

"Vad är nu bäst för mig att göra nu? Jo, jag använder givetvis ett fintat anfall.../"

Jag tror att jag - i ett annat inlägg här i tråden - skrev att vi i min grupp faktiskt inte börjat köra på de lite mer avancerade stridsreglerna, så det var snarare den där "Öhh...Jag slår!"-striden som jag menade.

Om man kör på de mer avancerade reglerna i strid, så är det klart att det inte hade gått vägen för min tjuv. Dock undrar jag över en sak; blir det inte svårare för krigaren att genomföra attacken om det är en fint, eller en snabb attack? I såna fall skulle det ju ändå vara så att min tjuv har lika stor chans att undvika hans attack som han har att träffa...

I verkligheten kommer naturligtvis krigaren att finta och variera sina slag, så att det blir svårt att lista ut vart nästa attack faller. I verkligheten hade tjuven varit 'rökt' väldigt kvickt.

"Vad är då poängen med denna monolog? Jo, man måste KUNNA stridssystemet och kunna utnytja de olika möjligheter som ges för att vara en effektiv stridsman i Eon."

Absolut, det håller jag med om - och samma gäller ju i verkligheten. Nu var det ju dock bara den där "Öhh...Jag slår!"-striden jag talade om.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Du får säga vad du vill, jag tänker inte tvinga dig att tycka på ett sätt, jag bara ger min syn på saken.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
"Det är därför man har frivilliga regler om Insikt "

Gör inte den regeln så att om du kommer under ditt värde på Insikt med ditt anfalls-slag, så får du Ob1T6 lättare att vinna initiativet nästa runda? Det har ju inte så mycket med Undvika att göra...
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Behöver han 10 slag för att träffa mig en gång, så är det 10 färdighets-slag; jag kommer att göra lika många slag (har dessutom samma färdighetsvärde och samma svårighet), så alltså kommer jag att lyckas undvika ungefär ett slag.

Naturligtvis måste mitt lyckade färdighetsslag inte nödvändigtvis sammanfalla med hans lyckade - så det kan hända att jag tar en träff på de 10 slagen han och jag gjort. Vad du får 9 ifrån förstår jag inte riktigt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Undvika i Eon III, ändringar

Stämmer bra - ett litet visionsavsnitt kommer med, där jag orerar varför stridssystemet i Eon är som det är. =)

En hel del frågetecken kommer att rätas ut och vissa saker som inte är självklara för alla (att man tex alltid rör sig om man är inbegripen i strid, eller att ett anfall inte nödvändigtvis är just ett slag) tas med.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Det inlägget sade att du höll på. Inte att du var färdig. Det låt på dig som att du nu var färdig, eftersom det var i "reglerna problemen låg". Att diskutera filosofin bakom hur regler presenterar situationer är intressant, ut ett perspektiv, men jag ser fortfarande inte hur det är så att "reglerna är problemet"?

Detta forum är tyvärr textbaserat så det får nog bli text som gäller, är jag rädd.
 
Top