Nekromanti Undvika i EON?

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Re: Diskussionsformen

"Nu vet jag att du inte uttryckligen anklagade folk för att ljuga men jag vet att jag uppfattade det så och jag tror nog bestämt att även Selethil uppfattade det så."

Det är ju inte bra att ni tror att jag anklagar er för att ljuga... Det kan jag försäkra om att jag inte gör, men jag har helt enkelt svårt att släppa det här med att det (för mig) känns orimligt att helt enkelt kunna 'backa' i en strid när någon anfaller - och på så sätt lyckas undvika attacken helt... Ser man att någon backar så hugger man snabbt en gång till, varpå personen antagligen inte hinner backa ett steg till.

Jag tror helt och fullt på att man skulle kunna parera, eller blockera, men att helt enkelt flytta på sig tycker jag låter...tja, för självklart för att verkligen fungera.

Sen tyckte jag kanske inte att Selethil's argument var något vidare övertygande i början, men eftersom flera personer (som uppenbarligen kan något om svärdsstrid) nu sagt att det är fullt möjligt att undvika så får jag väl tro på't.

Jag skall dock fortfarande testa själv när vi skall lajva.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
"Knappast. Ett slagssvärds klinga är runt 90 cm lång. Lägg på en arm så kommer du upp i drygt en och en halv meter, snarare än två."

Men nu pratade jag väl inte om slagsvärd, utan om långsvärd... Vad jag vet så är långsvärd längre än slagsvärd, och jag var inne på en hemsida om vapen tidigare i dag, där det fanns ett par svärd som var 119cm långa (de var inte tvåhandssvärd)...

"Ännu dummare är det att vänta till motståndaren börjar röra sig för att hugga en."

Det är dock så jag har fattat det som att man gör i EON; Motståndaren slår för VINIT, klarar slaget och attackerar (klarar attacken). Nu har attacken fallit, och vi skall se om du lyckas undvika den. Du slår och får bättre effekt än motståndaren - du har alltså aktat på dig, men det känns bara konstigt; vem skulle (precis som du sa) stå kvar och vänta på att hugget faller, och sedan akta på sig (vilket borde vara OTROLIGT svårt eftersom motståndarens svärd i detta nu är på väg mot dig)...

Blockerar man så höjer man ju bara skölden, och parerar gör man genom att avleda motståndarens vapen med sitt eget.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
"Efter diskussioner med dem så känns lajvstrid tämligen oförankrad i verkligheten. Men de regler som finns är å andra sidan nödvändiga av säkerhetsskäl. Det gör dock inte det hela verklighetstroget."

Tja, jag vet att man inte brukar få sikta på huvudet eller skrevet, men de har väl inga andra specifika regler för när man träffar respektive undviker träffar eller?
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,451
Location
Stockholm
Det där är väl individuellt från lajv till lajv. Själv har jag problem med saker som att man måste slå folk flera gånger för att de skall dö, när man inte får sticka, osv. Men det är bara min personliga åsikt. Ett faktum är att det hindrar realismen, men då denna ändå inte var primär, så spelar det mindre roll.
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Har faktiskt testat "pinn tekniken", en av mina kamrater kastade träpinnar av olika längd på mig ( frånca 30 cm - ca 150 cm långa).
Jag använde då ett träsvärd och slog utan större bekymmer undan dessa pinnar, utan att flytta på fötterna... men tillbaks till huvudfrågan.

:gremcrazy:

Nej, att undvika är inte omöjligt, tänk efter om någon slår mot dig med en pinne eller liknande så hoppar du instinktivt bakåt, duckar eller liknande.

Så att undvika finns gör bara Eons strider roligare :gremgrin:
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
"Nej, att undvika är inte omöjligt, tänk efter om någon slår mot dig med en pinne eller liknande så hoppar du instinktivt bakåt, duckar eller liknande."

Klart att jag reagerar, men frågan är om jag reagerar snabbt nog att hinna akta mig innan jag får pinnen i huvudet :gremwink:

Sen är det väl klart att det blir roligare med lite fler alternativ i strid - och tjuvar (eller personer som har högre RÖR än STY) skulle ha det mycket jobbigare om färdigheten Undvika inte fanns - likväl tycker jag att det verkar lite för lätt att lyckas med just det.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
"Själv har jag problem med saker som att man måste slå folk flera gånger för att de skall dö, när man inte får sticka, osv."

I verkligheten räcker det väl dock inte alltid med en träff för att fienden skall falla, särskilt inte om denne har rustning?

Jag kan hålla med om att det inte är realistiskt att man inte får sticka/sikta på vissa kroppsdelar, men det är ju bättre än att någon blir allvarligt skadad.

För övrigt, vad finns det för olika 'skolor' man kan ansöka till om man vill börja träna svärd?
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,451
Location
Stockholm
"I verkligheten räcker det väl dock inte alltid med en träff för att fienden skall falla, särskilt inte om denne har rustning?"

Nu blir det ett tråkigt svar: beror på träff, på vapen och på rustning. Men tja, nej, det räcker inte alltid med en träff.

"Jag kan hålla med om att det inte är realistiskt att man inte får sticka/sikta på vissa kroppsdelar, men det är ju bättre än att någon blir allvarligt skadad."

My point exactly. Skall det vara realistisk svärdsträning krävs ordentlig utrustning, vilket man inte kan utgå ifrån att alla på lajv har.

"För övrigt, vad finns det för olika 'skolor' man kan ansöka till om man vill börja träna svärd?"

...förutom vanlig västerländsk fäktning så kan man ju träna Kendo och/eller Iaido, som jag gör. Då handlar det bara om att det skall finnas minst en klubb i närheten av ens hemtrakter (går att kolla på budo.se/kendo). Gamla japanska svärdsskolor (koryu) finns i princip inte i Sverige. Finns folk som ensamtränar, men det är väl ungefär det. Undantaget är Iaido-koryu. Tränar man Iaido så kommer man att börja träna en Iaido-inriktad koryu (somliga kallar detta Iaijutsu, men det är egentligen inte helt korrekt) förr eller senare.

...det finns mer om det ämnet. PM'a om du vill veta mer.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: Undvika i Eon III

Vi tänkte testa blödningsregeljusteringarna på våra praoisar och kolla hur länge de höll sig vid liv innan vi var tvungna att hämta ambulans...

Klart vi lyssnar på forumet, jag är den näst efter gurun som har postat mest på Eonforumet och jag heltidspraktiserar ju på kontoret.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Undvika i Eon III, ändringar

Om ni nu ska ändra något till EON III om undvika, låt inte upprepade försvarsmanövrar vara på samma svårighet. De ska också få +ob1T6 per handling.
Anledning?
Säg att de två som slåss har 20 i sina färdigheter. 3 anfall kommer, mot 3 försvar. Om jag säger "undvika" blir svårigheten först 3 sen 4 sen ob5T6. Alltid. (inga finter då...)
Om jag säger: "gå åt sidan" blir svårigheten 2 mot stick o 4 mot hugg...hela tiden. Det är alltså lättare att undvika ett hugg som tredje anfall om jag går åt sidan än om jag försöker undvika det i allmänhet. Är man tillräckligt bra på att undvika är det alltså bättre att alltid välja en specialare, eftersom ob4T6 kan man komma undan med, men ob5t6 är för mycket.

Så...ändra!

Fler saker: Att ducka skulle ge ob1T6 är ganska fånigt. Det är inte som att man kastar sig till marken. Sätt den till ob2T6 den också.

Hoppa högt. Hur vanligt tror vi att detta är? Regeln passar om man ska spela sprättar med värjor, men det gör vi faktiskt inte. Det är svårt att hoppa så högt att man kommer över ett anfall som riktas mot benen. Säg att hoppa högt är ett slag mot akrobatik som är på ob3T6, alltså som att undvika i allmänhet.

/ regelslaktaren, vill ändra en massa
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
det är väll svårare att slå bort en projektil än vad det är och undvika den inte sagt att nått av det är lätt att göra menar om man nu hinner att reagera

motivering
om du ska slå bort prejektilen så räcker det inte med att du hinner med att reagera du måste också träffa den förbaskade prijektilen som kommer flygande medans om du ska undvika så räcker det med att du hinner reagera o slänga dig undan.
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
nu överdrev du en bra bit det tar mer än ett par hundradelar innan svärde/pipnnen har uppnått den slutgiltiga hastigheten som den har vid det ögonblick som den ska träffa dig samt att han som ska lså på dig kommer att "avslöja" att han kommer o slå på dig genom att han förflyttar kroppen på ett visst sätt.
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
Säg att jag har FV 5 i Undvika, och att Nisse har FV 5 i attack - det betyder att när man jämför våra effekter så har jag lika stor chans att undvika som han har att träffa mig. I verkligheten skulle jag aldrig kunna akta mig för hans attack, förutsatt att han lyckas med den. Det skulle jag dock kunna göra i EON.
faktum är att det inte är så värst sannolikt att du lyckas undvika något med fv5 i undvika så du motsäger dig själv i detta argument. menar det är som du tycker i verkligheten osannloikt att du lyckas med detta
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Slagsvärd är ett svärd som används med tvåhänder och är kring 120-140cm långt. Jämför med britternas great swords eller tyskarnas schlachtschwert. Att det skulle vara en form av enhandssvärd är ett fantasifoster från rollspelsmakare.
Rättad. Jag slarvar allt för ofta med och jämställer slagsvärd och bastardsvärd. Det jag menade tidigare var givetvis ett bastardsvärd.

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Men nu pratade jag väl inte om slagsvärd, utan om långsvärd... Vad jag vet så är långsvärd längre än slagsvärd, och jag var inne på en hemsida om vapen tidigare i dag, där det fanns ett par svärd som var 119cm långa (de var inte tvåhandssvärd)...
Först och främst syftade jag på det Eon kallar slagsvärd, det som egentligen är bastardsvärd (även om skillnaderna inte är så väldigt stora). Skillnaden mellan bastardsvärd och långsvärd är ännu mindre, det är främst greppet som skiljer dem åt. Så vad det gäller räckvidd är de i stort sett jämställda, med en klinga på ca 90cm ungefär.

Det är dock så jag har fattat det som att man gör i EON; Motståndaren slår för VINIT, klarar slaget och attackerar (klarar attacken). Nu har attacken fallit, och vi skall se om du lyckas undvika den. Du slår och får bättre effekt än motståndaren - du har alltså aktat på dig, men det känns bara konstigt; vem skulle (precis som du sa) stå kvar och vänta på att hugget faller, och sedan akta på sig (vilket borde vara OTROLIGT svårt eftersom motståndarens svärd i detta nu är på väg mot dig)...
Tja, enligt reglerna bestämmer man sig för att undvika innan man vet att och hur motståndaren tänker anfalla en. I vilken ordning man slår tärningarna har lite med saken att göra. Mitt förslag att är att anfallare slår sina slag samtidigt för att spara tid.

/Joel
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
För att lägga näsan i blöt, vilket jag för övrigt är bra på, så börjar jag med att säga att problemet ligger i reglerna.


Har du läst reglerna än? Senaste gången du kommenterade Eons stridsregler kom det fram att du inte kunde dem. Har detta ändrats? Eftersom du hävdar att problemet ligger i reglerma?

Om problemet nu ligger i reglerna, vad menar du med det i så fall?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
"För att lägga näsan i blöt, vilket jag för övrigt är bra på, så börjar jag med att säga att problemet ligger i reglerna."

Det är inga som helst problem i reglerna, det som det är problem i är att Boll har (hade?) svårt att förstå att det var fysiskt möjligt att undvika (läs: flytta sig bakåt) då någon hugger mot dig med ett svärd.

Så reglerna är nästintill perfekta...
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Det är ett fungerande förslag men om man inte vill slöa ner spelet ännu mer får man väll öka svårigheten något.
Lägg till +Ob1t6 på alla undviknings manövrar. Det har jag gjort då hela min grupp har den obehagliga ovanan att försöka undvika allting, tvinga dom till att lära sig sköld istället.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: Undvika i Eon III, ändringar

Under 'Undvika' på sida 132 i stycke tre så står det: "Svårigheten ökar dock med +Ob1T6 per extra Undvika som används." Under 'Sidosteg' så står det i stycke 2: "Man kan göra hur många Sidosteg som helst under en runda utan svårighetsökning."

Det är lite rörigt, det är det. En sak som vi (Marco egentligen) ska fixa är mer pedagogiska förklaringar om varför reglerna är som de är.
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Det var såna här inlägg som jag satt och väntade på!

Nåja, jag ser ju att Herr V. undviker, men Herr H's attack är redan från början väldigt klumpigt utförd (tycker jag det ser ut som), och alltså inte någon vidare attack att tala om (i EON's regler skulle jag se det som en misslyckad attack - eftersom Herr V. knappt behövde flytta på sig).

Vad händer när slagen blir mycket mer rappa och påföljande? Är det lika lätt att undvika då? Jag får intrycket av att det inte är det...
 
Top