Ja, men det är specialregler som våran SL inte bestämt sig för att köra på än, plus att det då visar att man i EON's stridssystem förutsätter att folk bara dunkar på varandra på samma sätt hela tiden, såvida man inte applicerar en massa specialregler. Så är det ju inte i verkligheten.
Tja, kom ihåg att ett anfall inte bara är en sving med svärdet, utan även manövrering för att komma i position och sen kanske ett försök att öppna motståndarens garde för att sedan försöka utnyttja denna öppningen. Ett misslyckat anfall kan lika gärna vara att man inte hittar någon öppning.
Om du provar gå loss lite med svärd (helst inte skarpa stålvapen, det är dåligt för hälsan och ger dig dåligt rykte balnd de överlevande kompisarna)) på en kompis som upprätt håller någon form av garde (dvs håller svärdet framför sig så det helt enkelt är i vägen) så kommer du upptäcka att rätt ofta kommer dina hugg stoppas av hans svärd utan att han gjort någon större ansats att parera. Betrakta de som en miss.
"Borde det inte vara lättare att träffa någon obeväpnad då?" frågar du då.
Nej inte nödvändigtvis. Prova igen, men sno din polares svärd först den här gången (om du nu har skarpa stålvapen kommer detta göra dig
riktigt impopulär). Han kommer att backa och flytta sig aktivt och du kommer att få jaga honom med svärdet (det strider nämligen mot alla överlevnadsinstinkter i kroppen att stå still när något kommer emot dig fort). Betrakta alla tillfällen då du inte hann hugga till ordentligt eller träffade utan kraft eller kanske med flatsidan som missar. Alltså, de tillfällen du missade för att han redan var i rörelse, inte då han aktivt flyttade sig för att undvika. Fast här blir faktiskt gränsen mellan miss och undvikade en smula luddig, mest på grund av att Eon använder samma regelmotor för att simulera två vitt skiljda situationer. Det är oftast inga problem dock och i värsta fall får spelledaren gå in och jämka.
Slå ihop dessa två exempel och föreställ dig att din kompis har blivit såpass sur att han faktiskt försöker nita dig med så har du riktig strid.
Nej, men jag har en lillasyster som jag vill bli av med
Visst. Jag känner folk inom begravningsbranschen som kan få kroppen att förvinna också.
/Joel - skaffar extraknäck