Jag har inget att tillägga för det rent tekniska, däremot så kan jag fälla in att jag tycker personligen att man ska väva in det i spelandet, även inom gruppens rollspelande.
När äventyrarna slår läger för natten, eller helt enkelt bara sitter och förströr tid ute på en äng eller under ett träd så är det perfekt för att ta upp gamla färdigheter eller övning. Låt oss säga att vi har en grupp på fyra personer, så kan det se ut något såhär:
Rollspelarperson A (RP:A) ler stolt över att det provosoriska lägret han har grundat faktiskt börjar te sig relativt bra, de har äntligen lyckats få lite struktur på detta med att slå läger.
Han sneglar mot den unga RP:B som satt och skalade ett äpple. Det var en utmärk dag att få röra på sig lite till fots så han plockade upp sitt svärd och gav hjaltet till RP:B som greppade det med ett flin.
RP:C som hade belägrat sig under ett träd brevid tälten började sy igen sömnarna på hans trasiga tunika medan RP
satt i trädet och läste i sin bok. Allt var frid och fröjd enda tills oljudet utav svärdeggar som stötte in i varandra med ett brutalt klingande. RP
började genast gasta på de två männen som störde hennes ro.
Antar att det hela blev relativt komplex, ni får ursäkta eftersom tiden är just nu 4:56 när detta skrivs och det kanske inte är så sammanhängande. Däremot så ville jag visa att man faktiskt kan väva in övandet relativt bra. Det kan rentav skapa stämningar och ge karaktärerna lite personlighet.
Världen kan också bli levande genom att Spelledarpersonerna agerar efter rollspelspersonernas handlingar. Till exempel:
<ul type="square">[*]RP:A råkar skada sig när han ska parera ett hugg utav RP:B
[*]RP:C märker inte att rövaren smyger upp bakom personen i fråga.[*]RP

råkar få sav på en viktig trollformel vars instruktioner nu är helt värdelösa och måste nu hitta en lösning till hur man avlägsnar saven. Utan att förstöra allt för mycket.[/list]
Slutledningsvis, när du finner att de har spenderat tillräckligt många tillfällen på att studera/träna så är det bara att ge dem ett färdighetsslag, eller automatiskt låta dem höja sig med en nivå.
/Ludwig Ericsson