[Undersökning] Hur många personer representerar du på wrnu?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Två spelgrupper, jag är den enda som hänger här av totalt 4+5 spelare. Vad jag vet i alla fall...

Kanske döljer sig någon av vännerna bakom ett av nicken jag inte har någon koll på...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
OT: men vad stora spelgrupper alla verkar ha .

Tittar drömmande på dom med stora grupper och önskar jag hade 2-3 spelare till så man alltid fick till ett spelmöte 😌
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
1. Jag är med i två spelgrupper och om man inte räknar med mig så består de av nio stycken spelare om man lägger ihop dem. Av dem är fyra att betrakta som forumiter.

2. Jag besökte inget konvent under förra året och mig veterligen så gjorde bara två av mina nio medspelare det.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Jag spelar aktivt med kanske 12 personer varav jag är den enda som är på forum. Ingen har varit på något konvent och aldrig varit speciellt intresserade av några. Jag har börjat öppna ögonen för det nu men har inte haft möjlighet att besöka något.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Nog spelar jag med typ en 12-16 personer i olika konstellationer och med olika intervall. Jag är ganska säker att jag är den ende av oss som hänger här.

Ingen av de jag spelar med är några egentliga konventsbesökare och inte jag själv heller, har väl varit på max en 3-4 stycken mindre lokala varianter och det börjar vara många år sedan.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
1
Spelgrupp består av fem personer inklusive mig.
jag samt en person till är registrerade här enbart jag som är aktiv. Således 2 registrerade 3 ej aktiva
2.
Jag samt en person till besökte Gothcon förra året.
Således 2 personer som besökte konvent 3 som ej besökte
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
@Bifur hoppas du pallar sammanställa den här floden av information! WRNU-faktorn tycks ju vara rätt hög, får ju känslan att det går en fem-tio pers på var och en av oss som slösar bort våra liv på det här forumet.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
OT: men vad stora spelgrupper alla verkar ha .

Tittar drömmande på dom med stora grupper och önskar jag hade 2-3 spelare till så man alltid fick till ett spelmöte 😌
Vi snittar ganska bra på 4 spelare när vi spelar men jag spelar med ganska mycket folk, i vissa fasta grupper och ibland ropar jag bara ut att jag är sugen på att spela något one-shot och så ser man vilka som har tid och är taggade.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
1. Jag vet inte om representera är rätt term men just nu spelar jag med 10 pers över 2 grupper.

2. Inga konvent sedan sydcon.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
1. Hur många personer i dina spelgrupper är inte aktiva i några forum? Vet du med dig att flera personer i spelgruppen är aktiva här så svara gärna med det.
Tror vi är 10 personer ungefär i min nuvarande, som cyklar lite fram och tillbaka varje helg. Bara jag hänger på några forum.

2. Besökte du ett konvent förra året? Om ja, hur många personer i dina spelgrupper besökte inte ett konvent? Vet du med dig att flera personer i spelgruppen besökte konvent så svara gärna med det.
Besökte GothCon (och AshCon!). Ingen annan i min grupp besökte några konvent eller liknande händelser.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Så, lite återkoppling. Det hade varit trevligt att komma upp en sådär 100 svar men det här är vad vi har hittills.
- 56 forumiter spelar rollspel med 227 andra personer, för varje svarande här går det alltså ca 4.1 andra rollspelare (om vi förutsätter att ingen icke-forumit räknats dubbelt)
- Av dessa 283 personer har 43 besökt en konvent under 2019-2020, på varje konventsbesökare går det alltså 5.6 andra rollspelare

Säger det här oss något? En något extensiv slutsats vore att synligt engagemang i hobbyn representerar 15-20% av alla utövare, men underlaget är så klart för litet. Men om folk fortsätter svara ska jag fortsätta räkna så får vi se.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Sen lär knappast någon från varje eller kanske ens majoriteten av landets rollsplesgrupper hänga här. Jag har mött enormt många rollspelare, SL som spelare som inte vet att det här forumet existerar. Andra har inte varken viljan eller ork att hänga på ett rollspelsforum eller så ser de inte vilken nytta det skulle göra.

Så jag vågar gissa att mörkertalet när det gäller antalet spelare i Sverige som inte har någon anknytning till forumet lär vara bra mycket större än de flesta av oss tror.

Detta är självklart anekdotiskt, men jag har träffat rollspelare mer eller mindre på varenda arbetsplats och liknande som jag någonsin varit på och ingen eller kanske en person visste vad detta forumet var för något och ingen av dem var personer som gick eller går på konvent.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
För att kugga i @Minimoni : av de drygt 20 pers på föreningen DMF som jag spelade minst en kampanj med från 90-talet och fram till 2013 var mig veterligen tre verksamma här, varav två aldrig kom upp i särskilt många poster och har loggat ut sedan länge. (Den tredje är @God45) Jag har aldrig hört någon av de andra tala om wrnu och inte heller någon annan av föreningens aktiva rollspelare - säkert i alla fall en tio pers till som jag har samtalat med post 2000. Ingen har nämnt wrnu.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
1. Hur många personer i dina spelgrupper är inte aktiva i några forum? Vet du med dig att flera personer i spelgruppen är aktiva här så svara gärna med det.
Uppdatering: Svaret att du inte har en spelgrupp är också relevant i sammanhanget.

2. Besökte du ett konvent förra året? Om ja, hur många personer i dina spelgrupper besökte inte ett konvent? Vet du med dig att flera personer i spelgruppen besökte konvent så svara gärna med det.
1. Jag har ett antal olika spelgrupper.
- En av dem (3 pers exkl. mig) består uteslutande av forumiter (varav en dock inaktiv).
- En annan (3 pers) har åtminstone en forumit.
- Min gamla pre-corona-IRL-spelgrupp som för tillfället tagit hiatus hade en forumit och tre icke-forumiter.
- Sen ska jag idag joina en ny spelgrupp (5 pers) vars medlemmars forumit-status jag är osäker på. Jag vet att spelledaren lurkar här men inget mer. Gissningsvis är de dock inte så aktiva om de hänger här alls.

2. Jag åkte inte på konvent i fjol. Tror kanske att de forumiter jag spelar med åkte på GothCon men jag är rätt säker på att ingen av icke-forumiterna gjorde det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
För att kugga i @Minimoni : av de drygt 20 pers på föreningen DMF som jag spelade minst en kampanj med från 90-talet och fram till 2013 var mig veterligen tre verksamma här, varav två aldrig kom upp i särskilt många poster och har loggat ut sedan länge. (Den tredje är @God45) Jag har aldrig hört någon av de andra tala om wrnu och inte heller någon annan av föreningens aktiva rollspelare - säkert i alla fall en tio pers till som jag har samtalat med post 2000. Ingen har nämnt wrnu.
Alltså, jag säger verkligen inte att ni har fel. Men för att ta dina egna siffror: 4 forumiter på 16 andra spelare. Det ligger nära det snitt vi fick ovan. Och när jag skriver 56 forumiter då har jag räknat alla som svarat + alla med konton som de säger att de spelar med.

Men självklart är mängden personer utan anknytning hit jättestor . Å andra sidan ingår där, antar jag, de personer vi räknar upp. Skulle man fråga folk i min spelgrupp vad wrnu är tror jag de flesta inte skulle ha koll.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
1. Vi är från och till 7 personer (inkl. mig) i spelgruppen (lite beroende på spel). Jag är den enda (mig veterligen) som är forumit.
2. Vi var 5 personer (inkl. mig) som besökte GothCon förra året. De sista två har aldrig varit på (eller visat intresse för) konvent.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Sen lär knappast någon från varje eller kanske ens majoriteten av landets rollsplesgrupper hänga här. Jag har mött enormt många rollspelare, SL som spelare som inte vet att det här forumet existerar. Andra har inte varken viljan eller ork att hänga på ett rolspelsforum eller så ser de inte vilken nytta det skulle göra.

Så jag vågar gissa att mörkertalet när det gäller antalet spelare i Sverige som inte har någon anknytning till forumet lär vara bra mycket större än de flesta av oss tror.

Detta är självklart anekdotiskt, men jag har träffat rollspelare mer eller mindre på varenda arbetsplats och liknande som jag någonsin varit på och ingen eller kanske en person visste vad detta forumet var för något och ingen av dem var personer som gick eller går på konvent.
Detta finner jag betryggande :)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Så detta visar att det är kanske 50000 rollspelare som direkt eller indirekt påverkas eller påverkar av diskussionerna här. Det är väl en hyffsad del av rollspelssverige i alla fall, brukar inte uppskattningarna ligga runt 100000-200000?
Det skulle vara intressant hur denna siffra är jämförd med Sveroks medlemmar med rollspel som huvudintresse från när de var mer rollspelsfokuserade.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det skulle vara intressant hur denna siffra är jämförd med Sveroks medlemmar med rollspel som huvudintresse från när de var mer rollspelsfokuserade.
Det mest intressanta, men helt orealistiska 😀, vore om alla konventen 2019 samkörde sina register för alla som anmält sig till ett rollspelsarr för att vaska fram antalet unika besökare.
 
Top