[Undersökning] Hur många personer representerar du på wrnu?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
I en annan tråd diskuterades hur stort engagemanget är i hobbyns mer synliga forum kontra det vanliga spelandet. Till exempel skriva här eller åka på konvent. Jag tänker att det vore lite kul att försöka skrapa ihop en uppfattning om detta då det skulle kunna ge en bild av sådana evenemangs representativitet i stort.

Så två frågor:

1. Hur många personer i dina spelgrupper är inte aktiva i några forum? Vet du med dig att flera personer i spelgruppen är aktiva här så svara gärna med det.
Uppdatering: Svaret att du inte har en spelgrupp är också relevant i sammanhanget.

2. Besökte du ett konvent förra året? Om ja, hur många personer i dina spelgrupper besökte inte ett konvent? Vet du med dig att flera personer i spelgruppen besökte konvent så svara gärna med det.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
1. Sju personer, ingen annan skriver här.

2. Ja (Gothcon). Sju personer, ingen annan besökte något konvent.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
1 I min Malmö-grupp på fem är jag den enda som finns här. (En har konto men postar och läser aldrig)

2 jag besökte ett konvent. Imagen annan i gruppen gjorde det.

sen är väl mina internetgrupper just folk härifrån :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
1) Åtminstånde 12 personer som inte har någon koppling till det här forumet (och som jag är rätt säker på inte representeras av någon annan heller på forumet). Ytterliggare fem pers där jag tror två eller tre stycken i alla fall har visst koppling till forumet och kanske till andra forumiter.

2) 1 konvent. Inga andra i mina grupper var där vad jag vet.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Så två frågor:

1. Hur många personer i dina spelgrupper är inte aktiva i några forum? Vet du med dig att flera personer i spelgruppen är aktiva här så svara gärna med det.

2. Besökte du ett konvent förra året? Om ja, hur många personer i dina spelgrupper besökte inte ett konvent? Vet du med dig att flera personer i spelgruppen besökte konvent så svara gärna med det.

1. Endast jag är aktiv på forum, vi är fyra personer i ena gruppen och fem personer i andra gruppen samt tre personer i tredje gruppen, en grupp som är på väg att bli inaktiv.

2. En i gruppen vad jag har vetskap om, inte jag.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
1. Jag är med i tre spelgrupper (med visst överlapp). Av de totalt ca 18 personerna är det mig veterligen bara 2 andra som någonsin varit medlemmar här. Och jag är den enda som regelbundet deltar här.
Edit: Många (merparten?) är med i diverse rollspelsgrupper på fb, men jag har dålig koll på exakt hur många och hur aktiva de är.

2. Nej. Jag brukade vara rätt aktiv på de lokala konventen, men sedan SnöKon lades ned och jag själv blivit äldre och mer bekväm har det blivit allt mer sällan. Bland övriga spelare är det 3-4 stycken som brukar fara på konvent.
Edit: Nu ljög jag! Grottröj är ju ett (mini-)konvent och det betyder ju att jag deltar på rollspelskonvent minst en gång i kvartalet. 😃
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
3 personer utöver mig

Ingen är aktiv här vad jag vet .

2 av dom är aktiva i rollspelsforum på Facebook och 1 är inte aktiv nånstans r det kommer till rollspel .

Jag besökte inga konvent förra året , då jag har autism spektrum så kan alla intryck på ett konvent bli sensory overload för mig , 2 av dom besökte ett antal konvent förra året
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
1. Endast jag i spelgruppen ( totalt 7 inkl mig) är aktiv här. En del är aktiva på twitter och bland kommentarerna på kickstarter men ingen är aktiv på något forum eller discord vad jag vet om.

2. Ingen i spelgruppen brukar besöka konvent. Vet att det finns något mindre i närheten men de stora är rejält långt ifrån mig så skulle nog hamna på en kostnad motsvarande en weekendsemester för ett besök (vilket det kanske är värt men är ändå en del pengar).
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag är den ende medlemmen av spelgänget som är aktiv här.

Jag besöker enstaka gånger spelkonvent, de andra inte alls.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
1. Min nuvarande spelgrupp är, såvitt jag vet, typ 50/50. Jag, @Liten och @DeBracy är forumiter men vi har också tre pers som om de är medlemmar åtminstone aldrig nämnt det. Två av dem är nog nästan helt garanterat inte med på några andra rollspelsforum eller rollspels-socialamediergrupper. Tror jag. Har inte frågat.

2. Ja, Gothcon. Jag har rätt dålig koll, men misstänker att åtminstone två i spelgruppen inte åkte på rollspelskonvent förra året. I och med att de är ganska nya till hobbyn. Den här konstellationen är ganska ny, därav att jag inte har bättre koll. Plus dåligt minne =)


Det jag tänker gör allt sådant här så vanskligt är att jag hela tiden tänker mig ganska stora mörkertal av spelgrupper där ingen finns på wrnu eller åker på konvent. Där man typ köpte sitt DoD '91 och har kört en kampanj mer eller mindre sedan dess, med samma grupp och en tilltagande lunta av husregler och egenkonstruerad lore…
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
1. Sex personer, jag är den enda som är aktiv på nätet.
2. Ingen av oss har någonsin varit på något rollspelsevent av något slag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
1. Hur många personer i dina spelgrupper är inte aktiva i några forum? Vet du med dig att flera personer i spelgruppen är aktiva här så svara gärna med det.
Vår spelgrupp består av 5 pers. Två av oss är verksamma här.

2. Besökte du ett konvent förra året?
Nej. Fullt möjligt att en (1) i vår spelgrupp besökte något som åtminstone jag skulle klassa som konvent.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Det här är en väldigt intressant fråga!

1. Jag har ju många spelgrupper, men från min "gamla" spelgrupp (vi som började spela ihop) så representerar jag mer eller mindre alla, så där har vi ungefär 10 personer. Från mina "då och då"-grupper skulle jag väl höfta… 30 kanske? Jag har några enstaka som postar aktivit i Bräd & rollspelsforum på Facebook, några som ströpostar och några väldigt engagerade i mer slutna communities. Inga är medlemmar här vad jag vet (i alla fall inte aktiva sådana), dock en person som är lurker.

2. Ja, jag besökte flera konvent förra året. Från min "gamla spelgrupp" är svaret alla (det vill säga 10 personer). Från mina då-och-då grupper (som inte är det för att vi främst spelar på konvent) så är det kanske 10-15? Och av de som besökte är det oftast bara någon enstaka ur respektive grupp.

Så ja, om jag verkar lite defensiv kring positionen om att det finns ett stort hål för att unga besöker konvent eller engagerar sig inom communities tänker jag att detta kan vara en grund. Det exkluderar ju också mängden personer jag känner som jag vet spelar rollspel, men som jag inte aktivit spelat med.
 
Last edited:

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
1. 5 som inte är aktiva någonstans, 2 som är aktiva i Facebookgrupper.

2. Nej. Så vitt jag vet är jag den enda av oss som besökt något konvent, och det är nog snart 20 år sedan senast.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
I en annan tråd diskuterades hur stort engagemanget är i hobbyns mer synliga forum kontra det vanliga spelandet. Till exempel skriva här eller åka på konvent. Jag tänker att det vore lite kul att försöka skrapa ihop en uppfattning om detta då det skulle kunna ge en bild av sådana evenemangs representativitet i stort.

Så två frågor:

1. Hur många personer i dina spelgrupper är inte aktiva i några forum? Vet du med dig att flera personer i spelgruppen är aktiva här så svara gärna med det.
Uppdatering: Svaret att du inte har en spelgrupp är också relevant i sammanhanget.

2. Besökte du ett konvent förra året? Om ja, hur många personer i dina spelgrupper besökte inte ett konvent? Vet du med dig att flera personer i spelgruppen besökte konvent så svara gärna med det.
1: Av den spelgrupp jag har nu (vi är 8 pers), så tror jag att jag är den ende som hänger på det här forumet. Vet att minst 1 av de andra har gjort det för massa år sedan. Av spelgruppen jag spelade i på 80 och 90-talet (vi var också 8 pers, men bara jag som överlappar. ingen kontakt alls mellan de 2 grupperna) är det ingen annan som hänger på rolspelsforum.

2: Ja. tror 4 i respektive grupp som inte besökte konvent under förra året. Jag och 2 andra besökte 3 olika konvent förra året.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
1. Detta har varierat med åren. Just nu är vi 10st som spelat senaste året och 4-6 folk som väntar i vingarna. Av dem så har två andra postat på detta forum, och två andra som inte är aktiva nu har postat. Åtminstone en av de 10 läser forumet. När det gäller andra forum har jag inte samma koll men jag tror bara att det är en eller två som inte är aktiva på nåt rollspelsforum. Aktiva som i läser, inte nödvändigtvis postar.
Jag exkluderar onlinespel där alla varit aktiva på forum och alla utom en varit aktiv här.

2. Ingen av oss var på ett konvent senaste året. En av oss var på nästan alla konvent under flera års tid men inte nu längre. Vi spelar ju 2ggr i veckan så konventsbehovet är inte så stort. Dock åker tre iväg till en annan stad lite då och då för att spela brädspel med en annan klubb/förening.
Jag tror att om någon hos oss tog tag i det skulle nog flera av oss åka på konvent. Jag själv är en av de drivande och kommer inte iväg på mycket pga magbesvär. Skulle de försvinna och min ekonomi bli bättre så hade jag nog åkt på en 2-3 konvent om åren. Dock inte för att spela utan för att träffa folk och köpa rollspelsprodukter.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
I de spelgrupper jag är med i finns sammanlagt tio personer. Jag är såvitt jag vet den enda som är medlem här eller något annat rollspel.

Jag har aldrig besökt något konvent. Tror ingen annan i mina spelgrupper gjort det heller. Skulle vara kul att göra nån gång dock 🙂
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
1. Vi är sex med mig. En var aktiv på gamla forumet för många år sedan. En reggade konto 2011 och postade sin enda post det året. De andra tre finns mig veterligen inte här.

Och min sjuåriga dotter som är enda medlemmen i min andra grupp finns inte heller här.

2. En av oss sex var på konvent förra året.
 
Top