Varulv Ulvgårdens gästabud - R1

N
Det är ju förstås smart. Men.

En grej jag tycker är viktig är att vi hela tiden har ett konstruktivt samtal om vilka som är ulviga(st). Att vi pressar, följer upp och analyserar folk genom partiet — osvsett familjetillhörighet eller roll.

Och då kan det här artificiella inslaget liksom hålla tillbaka sund kritik, om vi hänger upp oss för mycket på tekniska detaljer.

Exakt hur den artificiella röstställningem ser ut menar jag är ganska ointressant. Däremot är det intressant med ställningstaganden och reflektioner.

Jag vill helt enkrlt undvika att folk gör sin
”artificiella röstplikt” för att skaffa sig grönskimmer.
Ej, AD gör ju att vi SLIPPER tekniska deyaljer

Nu ska jag springa iväg och göra grejer, återkommer senare. Tills vidare kommer ett gäng halvbakade omdömen:

Gyllenbjörn
Sömniga Isaac - Familjeöverhuvud - skrivit en del, verkar sympatisk som vanligt och håller med mig. Känns grön av dessa anledningar, men det är också klassiskt för ulv-Isaac. Gröngul.
Sidd - "Jag ska inte vara inne och brusa och håller mig undan!" Jag vet inte Sidd. Känns som du dragit den här grejen förut. Jag får en vibb av att det är lite för tacksamt att köra den grejen som ulv för att jag ska vara helt nöjd. Orangegul.
StradhLestat - varit inne och skrivit men inte direkt lämnat avtryck - gul tills vidare
Vimes - det är ju jag! Grön förstås.

Svintryne
Big Mama - Familjeöverhuvud - *tumbleweed*, gul tills vidare
BiobunkerVII - varit inne och petat, inte skyhög verkshöjd, men vad kan man förvänta sig av en örebroare? gröngul
Mr.J - se Stradh
Anthrox - har fått spela andrafiol till Brynolf och Impetigo här på grund av sen start. Oklart om det säger något om färgen dock. Gul.
Impetigo - vettig, konstruktiv och vågar ha fel (som med Isaacrösten). Grön.

Falkenknös
Brynolf - Familjeöverhuvud - konstruktiv och vettig. Bra känsla. Grön.
Hägerstrand - mest engagerat sig i AD? (kanske selektiv läsning från min sida förstås). Regelfrågan till SL kändes skådespelad. Orangegul.
fjodorsenuba - se Mr.J och Stradh. On brand. Gul tills vidare.
Octagonal - *tumbleweed*, gul tills vidare
Basenanji - frejdigt! vi håller med varandra om en del saker (som AD kontra VJVS) och inte om andra (bränna familjeskydd). Del av diskussionen. Gröngul.
Bra med ställningstagande tidigt Vimes, visar på VJVS och är väldig grönande för mig. Jag snor din lista och kopierar svaren ;)

Gyllenbjörn
Sömniga Isaac - Familjeöverhuvud - hitills bra inlägg och resonerande, grön
Sidd - återhållsam sidd är farlig sidd, röd
StradhLestat - ser fram emot att du kommer mer in i spel, gul
Vimes - vågar gå emot och käfta lite, det grönar för mig, grön.

Svintryne
Big Mama - Familjeöverhuvud - röd tills hon bidrar
BiobunkerVII - gnäller av sig i vanlig biomaner, gul
Mr.J - inget synligt här för mig, brukar vara god kutym att inte rösta ut nya dock, gul
Anthrox - vill ha mer in i spel för att gröna, gul
Impetigo - magkänslan säger grön denna vända, grön.

Falkenknös
Brynolf - Familjeöverhuvud - upplever att det är för mycket återhållsamhet men jag gissa på att det ökar med spelets gång, grön
Hägerstrand - arbetar för att få något att samtala kring, känns inte som snömospostande, grön
Octagonal - in i spel, tills dess är du röd
Basenanji - något förvirrad som vanligt, snälla ta lite ställning du med, haka på mig och Vimes med en lista, gul
Fjodorsenuba - får inte rösta ut sig själv, grön

Bra med ställningstagande tidigt Vimes, visar på VJVS och är väldig grönande för mig. Jag snor din lista och kopierar svaren ;)

Gyllenbjörn
Sömniga Isaac - Familjeöverhuvud - hitills bra inlägg och resonerande, grön
Sidd - återhållsam sidd är farlig sidd, röd
StradhLestat - ser fram emot att du kommer mer in i spel, gul
Vimes - vågar gå emot och käfta lite, det grönar för mig, grön.

Svintryne
Big Mama - Familjeöverhuvud - röd tills hon bidrar
BiobunkerVII - gnäller av sig i vanlig biomaner, gul
Mr.J - inget synligt här för mig, brukar vara god kutym att inte rösta ut nya dock, gul
Anthrox - vill ha mer in i spel för att gröna, gul
Impetigo - magkänslan säger grön denna vända, grön.

Falkenknös
Brynolf - Familjeöverhuvud - upplever att det är för mycket återhållsamhet men jag gissa på att det ökar med spelets gång, grön
Hägerstrand - arbetar för att få något att samtala kring, känns inte som snömospostande, grön
Octagonal - in i spel, tills dess är du röd
Basenanji - något förvirrad som vanligt, snälla ta lite ställning du med, haka på mig och Vimes med en lista, gul
Fjodorsenuba - får inte rösta ut sig själv, grön
HUr ser du på mitt "gräv" på Vimes lista? Använd gärna egna ord och snabbt om du kan...något skaver vidare här

Syskonsiaren skulle kunna sia sitt eget överhuvud till att börja med. Nackdelen med detta är förstås att ulvarna då lätt kan pricka en grönsiad genom att sikta in sig på överhuven, om vi fokuserar så uppenbart på att sia överhuven. Så jag är lite osäker här.
Så jag tycker bog syskonsiaren ska sia sina rödaste syskon i turordning.
Jag är nog emot att syskonsiaren ska sia överhuvud dock.
Syskonsiaren har begränsat med tillfällen att vara nyttig (max fyra mål as of now). Jag skulle föreslå att syskonsiaren snipear ett outande i slutet på rundan nu och väktaren vinbägsskyddar syskonsiaren i R2 så får vi ut två av de potentiellt fyra siandena iaf.

Nu har vi fastnat onödigt mycket i AD-diskussion, så tänkte vi kunde diskutera något konstruktivt istället.
Så lyfter om mitt förslag om syskonsiaren, med lite andras poster om rollen.

Vad tänker ni om syskonsiaren?

Mord sker fö efter familjeskydd så ulvarna kan inte "rädda" skyddet genom att mörda huvet som just ska bränna sitt.

Är Vimes upptagen i ulvchatten ihop med Impe om hur de ska släta över den missen?
Nu svarar jag lite för @Vimes räkning men det är ju pga att du brunsmetar oss som ett par:

@Hägerstrand ställdeen fråga till SL som Vimes såg som dåligt spel. Hägern håller fast vid att det fanns en logik i det hela och knte alls var dåligt spel (jag delar Hägerns bild, såg samma motstridighet mellan vad man FÅR och KAN göra).

Jag anklagade @Sömniga Isaac för att vara ulv på helt kösa grunder iom att jag tänkte fel när jag analyserade hans inlägg. Jag tog tillbaka och förklarade att det var ett misstag.

Det finns ingenting i mitt och Hägerns fall som är liknande. Ingenting som tyder på att Vimes använder olika måttstockar.

Bra att du försöker skapa case mot folk men inte bra med lösryckta grejer som ”Vimes och Impetigo i ulvchatten” om du inte har nåt som underbygger det.

Min tanke är nog att syskonsiaren i första hand ska sia de som inte är överhuvudet, om inte överhuvudet känns väldigt rött. Överlämna siandet av överhuvuden till den andra siar-rollen.

När det kommer till var, hur och när siaren ska outa har jag inte hunnit tänkt särskilt mycket. Är benägen att hålla med Basse om att det blivit rörigt kring siaren på senare tid. Kan även vara så att jag är lite bränd från förra spelomgången.

Men jag tänker att syskonsiaren i första hand ska kika på de som inte är ledarna i familjerna, då det uppdraget istället kan falla på siaren för överhuvuden. De slipper då inkräkta på varandras roller och det blir största möjliga maximering av information vi kan få ut, innan båda siarna stupar.

Eller hur tänker du att AD egentligen skulle funka? Det finns ju inte mer utrymme i att gömma sig bakom något på grund av det.
Okej, helt filterlöst: jag tycker att alla sådana därna ”Låt oss lura spelmekaniken!”-tilltag är skittöntiga och slöseri med tid. Jag vill att vi spelar Varulvsspel — inte nåt sorts brädspelsteoretiskt IQ-game.

Om ni tycker att den åsikten gör mig ulvig…so be it.

Min grön-rödlista just nu:

GRÖNA:
Vimes: frisk och sund. Vågsr didkutera och stå gör sin idé. Ser det jag ser med Hägern.
Stradh: Också frisk respektlöshet och sund skepsis.
Sömniga Isaac: Han gnäller på mig, men okejrå, i övrigt solitt spel.

GULA
Biobunker: tafatt och alltför försiktigt spel.
Fjodor: tja, som vanligt. Byn skulle må bra av en aktiv Fjodor.
Mr J: svårbedömd. Vill låta honom få komma in i spel.
Anthrox: löjlig detalj men ändå, varför så sen in i spel? Känns som att han trippar på tå.
Brynolf: Ganska aktiv, men flyter med mest.

RÖDA:
Hägerstrand: Underlig början med honungsfällor och stage:at spel. Inte alls så jag föreställer mig att en bybo-Häger skulle spela.
Impetigo: hetsig mot mig, lyssnar inte. Verkar vilja vinna mer mot spelmekaniken än mot ulvarna.
Sidd: listig och passiv. Typiskt spel från Sidd när han är ulv.
Big Mama: försiktigt och avvaktande. Tror inte hon vågar sticka ut hakan som ulv.
Octagonal: ännu ej med i spel.

Jag anklagade @Sömniga Isaac för att vara ulv på helt kösa grunder iom att jag tänkte fel när jag analyserade hans inlägg. Jag tog tillbaka och förklarade att det var ett misstag.

Det finns ingenting i mitt och Hägerns fall som är liknande. Ingenting som tyder på att Vimes använder olika måttstockar.

Bra att du försöker skapa case mot folk men inte bra med lösryckta grejer som ”Vimes och Impetigo i ulvchatten” om du inte har nåt som underbygger det.
Jag ser stora likheter. Ni gjorde båda ett misstag/feltolkning som inte matchar era vanliga noggranheter och skarpsinne. Det är däri likhetewn ligger. Inte att ni gjorde samma fel.
Att detta grönar dig och nästan rödar Hägern i Vimes lista luktar blöt voffe för mig om Vimes. Du misstänkliggjodes i mina ögon på Vimes agerande att gröna dig. Det kan vara en medveten strategi från Vimes, men jag tvivlar.
Dock kommer jag behöva flytta rösten från Vimes innan deadline oavsett.... Blodsband är visst helig i detta parti....
Detta är vad jag underbygger "ulvchatten" kommentaren ifrån, och jag är knappast den första att försöka påpeka att man tror att andra individer är igång i ulcvchatten. Inget nytt under solen där. Möjligt att Vimes, i mina ögon dubbla måttstocka,r här får mig att rikta blicken hårt på dig....men den får du ta med Vimes ;)

Nu har vi fastnat onödigt mycket i AD-diskussion, så tänkte vi kunde diskutera något konstruktivt istället.

Jag gillar ditt förslag, men jag är skeptisk till att ha planer på att någon ska snajpouta. I värsta fall lyckas ulvarna snajpmörda om de vet att de har en outning att vänta.

Jag är för att syskonsiaren outar i början av R2 även om hen bara har ett grönande.

Okej, helt filterlöst: jag tycker att alla sådana därna ”Låt oss lura spelmekaniken!”-tilltag är skittöntiga och slöseri med tid. Jag vill att vi spelar Varulvsspel — inte nåt sorts brädspelsteoretiskt IQ-game.

Om ni tycker att den åsikten gör mig ulvig…so be it.

Min grön-rödlista just nu:

GRÖNA:
Vimes: frisk och sund. Vågsr didkutera och stå gör sin idé. Ser det jag ser med Hägern.
Stradh: Också frisk respektlöshet och sund skepsis.
Sömniga Isaac: Han gnäller på mig, men okejrå, i övrigt solitt spel.

GULA
Biobunker: tafatt och alltför försiktigt spel.
Fjodor: tja, som vanligt. Byn skulle må bra av en aktiv Fjodor.
Mr J: svårbedömd. Vill låta honom få komma in i spel.
Anthrox: löjlig detalj men ändå, varför så sen in i spel? Känns som att han trippar på tå.
Brynolf: Ganska aktiv, men flyter med mest.

RÖDA:
Hägerstrand: Underlig början med honungsfällor och stage:at spel. Inte alls så jag föreställer mig att en bybo-Häger skulle spela.
Impetigo: hetsig mot mig, lyssnar inte. Verkar vilja vinna mer mot spelmekaniken än mot ulvarna.
Sidd: listig och passiv. Typiskt spel från Sidd när han är ulv.
Big Mama: försiktigt och avvaktande. Tror inte hon vågar sticka ut hakan som ulv.
Octagonal: ännu ej med i spel.
Det här känns som rage bait.

I den bästa av världar…

Kan syskonsiaren SS sia fyra syskon (sitter ss i björnidet endast tre syskon).

Om ss snajpoutar i r1 får vi ett siande i r2 (om inte ulvarna lyckas pricka ss blint, sannolikheten för det är ungefär 1/10x0,67=0,067=6,7%) och med hyfsat stor sannolikhet ett siande i r3 (ulvarna vet då att väktaren lär skydda ss familj och får nattmörda annorstädes. Sedvanlig sten-sax-påse).

Då får vi 1-2 av 3-4 möjliga sianden.

Det tror jag är bra.

Följer vi inte Anthrox förslag får vi alltså potentiellt 3-4 sianden men med ganska stor sannolikhet 0 användbara sianden (av olika anledningar såsom ss trovärdighet och att folk dör av och röstas ut vlket både påverkar maxantalet 3-4 och potentiellt att rödade eller geönads spelare föeavinner innan siandet outas).

Så långt är det jättebra att följa @Anthrox plan.

DOCK tänker jag nu när jag skriver att det finns en potentiell fara med att ss outar: Ss pekar då ut för ulvarna vilken familj som inte innehåller de tyngsta powerrollerna, dvs väktaren och huvudsiaren.

Hur dåligt är det för byn? Vet inte riktigt, men potentiellt svindåligt eller? Jag ska fundera vidare.

Jag lyssnar visst på dig.

Jag tycker inte att det är töntigt att försöka avväpna ulvarna. De har fördelar som reglerna ger dem i form av att våra fria röster begränsas och att de kan skydda sig från utröstningar - att kringgå de sakerna är i mina ögon uppenbart bra för byn. Det handlar om att optimera våra chanser till seger.

Därför argumenterar jag FÖR AD och FÖR att bränna av allt familjeskydd innan det kan användas av ulvarna.

Du argumenterar MOT båda dessa saker. Du ger inga riktigt bra skäl utan sådant som att det är töntigt att spela på det sättet osv.

Jag tycker det rödar dig att du inte vill spela optimalt som by. Du argumenterar som om du var ulv eller ulvarnas juridiska ombud (”töntigt sätt att vinna på” låter som en dålig förlorar-ulv).

Sen vet jag att du tycker VJVS är the shit och allt annat är trams men det gör inte att du per automatik kan säga ”vi borde spela suboptimalt som by för det är otöntigt” och komma undan utan att det rödar dig.

DOCK tänker jag nu när jag skriver att det finns en potentiell fara med att ss outar: Ss pekar då ut för ulvarna vilken familj som inte innehåller de tyngsta powerrollerna, dvs väktaren och huvudsiaren.

Hur dåligt är det för byn? Vet inte riktigt, men potentiellt svindåligt eller? Jag ska fundera vidare.
Det här är sant, alla rolloutanden ger ju en väldigt skarp signal mot vart väktaren befinner sig (som nog odiskutabelt är vår starkaste powerroll). Samtidigt kan vi ju inte hålla på infon hur länge som helst heller, för då gör den ju kanske till slut ingen nytta.
Jag tänkte att det är mest värt att syskonsiaren snajpoutar i R1 för att helt eliminera möjligheten att informationen blir tainted, men det kanske är mer värt att syskonsiaren outar direkt i R2, som Häger föreslog, för att undvika diverse shenaningans som kan ske ifall syskonsiaren inte har tillräckligt is i magen för att pricka exakt sista sekunden på rundan och ulvarna då hinner rikta om sig.

För min del spelar det nog kvittar när syskonsiaren outar, så kan hen själv känna vad som känns bäst. Men jag tror nog att det iaf är premierat att SS outar lagom tidigt, innan effekten av sieriet försvinner med att familjen krympt bort.

Så om jag ska fundera lite, utan att överanalysera saker utan mer gå på vad som spontant dyker upp i tanken.

Sidd - känns osäker för mig (gul). Kommer in väldigt försiktig. Uttrycker att han ska hålla sig försiktig. Men jag har förhoppningar att det ska ske något här som gör att jag kan flytta misstankarna åt andra riktningar.

Basse - känns som Basse hakade upp sig lite på det här med AD, vilket inte är något konstigt i sig. Basse har så länge jag deltagit varit förkämpe för att spela spelet, inte analysera sönder spelets regler. Så det kan vara Basse som är Basse här och vill föra tankarna till analys av spelare, snarare än SL, spelet och regler. Så tveksamt, men grönande i mina ögon.

Impetigo - Känns trygg för mig. Kan inte sätta fingret på vad. Håller en konstruktiv diskussion om olika vinklar. Vrider och vänder på olika stenar. Deltar i diskussioner och jag upplever att det finns en vilja att föra spelet framåt här. Göra något för att driva på spelet. Känns grönande för mig.

Vimes - osäker, vet inte var jag har Vimes riktigt. Jag ser att han skriver kloka saker. Jag håller med honom i mycket han skriver. Han vågar dessutom peta och bråka med olika spelare. Men jag är lite osäker på om han är lite för snabb att se spöken i vad som kanske är oskyldiga misstag. Så länge ser jag nog Vimes som grön, om än som en bybo som kanske ser spöken där inga spöken finns.

Big Mama och Octa - dags att komma in i spel? Er frånvaro gör varken från eller till.

Det är tankar utifrån de som dyker upp i mitt huvud när jag skriver. Jag är väl medveten om att jag inte har med alla.

Så tills vidare sätter jag min röst på @Big Mama så hon kan komma in i spel.

Sidd håller jag dock ögonen på, som vanligt. Han må tillhöra min familj, desto större anledning att hålla ögonen på honom. Även om vi inom familjen inte kan göra så mycket åt honom.

Röst: @Big Mama

Back