Varulv Ulvgårdens gästabud - R1

Ulvarna har ett incitament att avstå från att mörda överhuvuden: Om överhuvuden ryker innebär det att ersättaren sen kan bli siad.

Det blir då extra dåligt att mörda huvuden i familjer med många ulvar iom att risken att en ulv blir nytt huvud och i riskzon att sias blir större.

åskknall

Intressant spel. Å ena sidan aningen buffat ulvlag med 10-4 som start. Å andra sidan har byn två (begränsade) siare och en extra stark väktare. Å ulvsidan är vi begränsade i vår röstning eftersom vi inte får rösta på familjemedlemmar. Å det fyrtiofemte så kan röstningsmekaniken bli störig för ulvarna också.

Spontana tankar om röstning:
- familjeskyddet är ulvigt att använda som flera varit inne på. Hade reglerna sagt att ulvarna vinner när byn inte kan vinna så hade det kunnat finnas scenarion där byn hade kunnat dra nytta av den (det sagt kommer förstås någon loose cannon-bybo använda familjeskyddet ändå...)
- jag tror inte vi ska ha någon form av "det är ok att lägga ned sin röst om den man misstänker ingår i samma familj"-kultur. Det är alldeles för smaskigt för ulvar att gömma sig i. Alla som är bybor vill använda sin röst. Är det så att den man misstänker mest ingår i den egna familjen är jobbet att övertyga andra att rösta på denne. Vår egen röst ska vi lägga där den gör mest nytta.

Överhuvudsiaren börjar med sitt eget överhuvud. Säg inget om resultatet är grönt. Vi kan lista ut i efterhand i vilken familj denna siare finns, även om han blir mördad. Och i så fall vet vi att det överhuvet är bybo.

Det här tycker jag låter rimligt. Jag är nog emot att syskonsiaren ska sia överhuvud dock. Eftersom överhuvuden kan sias av överhuvudsiaren känns det som potentiellt slösigt att syskonsiaren också gör det. Jag tror inte vi ska vara rädda för att överhuvuden blir siade (och mördade av ulvarna av den anledningen). Varje gång ett bybo-överhuvud mördas kommer det ju vara risk för ulvarna att nästa överhuvud blir en ulv (som alltså kan sias).

Mitt förslag är alltså att vi bränner familjeskydden när de inte behövs. Som sagt; om drevet går mot en björn och ett svin så är det falken som aktiverar sitt familjeskydd.

Vi vill bara bli av med skiten så snart som möjligt för familjeskydd har noll värde för byn men potentiellt massivt värde för ulvar.

Rimligt, jag är för.

Mina tankar just nu:

Familjeskydd
Det här är en strålande mekanik för att skydda en bybo/flera bybor från att bli utröstade av ulvar. Det är dåligt om ulvar lägger beslag på förmågan av samma skäl. Hur stor är sannolikheten för det görsta? Förmodligen liten. För det andra scenariot? Ganska stor, försåvitt det inte handlar om vinbägeri. Men @Impetigo gick det inte lite fort där? Är du säker på att de nuvarande familjeöverhuvudena är bybor? 🧐 (Om någon är ulv ger vi ju dem isf skydd?!)

Familjeväkteri
Det här är en mer tydlig byboförmåga, väl värd att nyttja. Jag tänker att våra specialroller får agera i det tysta och senare i spel berätta vad de vet.

Mina tankar just nu:

Familjeskydd
Det här är en strålande mekanik för att skydda en bybo/flera bybor från att bli utröstade av ulvar. Det är dåligt om ulvar lägger beslag på förmågan av samma skäl. Hur stor är sannolikheten för det görsta? Förmodligen liten. För det andra scenariot? Ganska stor, försåvitt det inte handlar om vinbägeri. Men @Impetigo gick det inte lite fort där? Är du säker på att de nuvarande familjeöverhuvudena är bybor? 🧐 (Om någon är ulv ger vi ju dem isf skydd?!)

Har du kanske missförstått hur familjeskydd funkar? I min plan så ger vi ingen nåt skyddi praktiken iom att vi ska bränna skydden på de som ändå inte är aktuella för utröstning.

På viket sätt skulle det vara ”strålande” för byn att ett familjehuvud skyddar sin familje från utröstning en runda?

”utröstade av ulvar”? Det är ju inte en grej. Ulvarna är ju definitionsmässigt i minoritet.

Jag misstänker som sagt att du mussförstått hur skyddet funkar.

@Sysp : Det står i reglerna att man inte får rösta på sina egna familjemedlemmar. Vad händer om man gör det ändå?

Är det tillåtet att rösta på sina egna familjemedlemmar om man ändrar rösten innan rundans avslut?

@Sysp : Det står i reglerna att man inte får rösta på sina egna familjemedlemmar. Vad händer om man gör det ändå?

Är det tillåtet att rösta på sina egna familjemedlemmar om man ändrar rösten innan rundans avslut?
Eftersom jag inte kommer att kasta ut någon som råkar rösta på en familjemedlem så gör ni som ni vill. Röst på familjemedlem kommer att strykas och inte räknas med när jag räknar vem som åker ut. Jag räknar med att ni hanterar folk som brusar och gör Martins verktyg svårläst själva.

§4.1 Du får inte rösta på en spelare i din egen familj, inte ens dig själv. Röster på medlemmar i den egna familjen stryks när SL räknar rösterna i slutet av rundan.

SL stryker rösterna bara. Bättre kan du Häger.

I så fall föreslår jag att vi kör artificiell deadline, och därmed kan VJVS'a hur mycket vi vill.

En timme innan rundans avslut ser vi till att den som ska röstas ut kommer bli utröstad av spelare som får rösta på hen. Andra spelare drar tillbaka sina röster.

Det här tycker jag låter rimligt. Jag är nog emot att syskonsiaren ska sia överhuvud dock. Eftersom överhuvuden kan sias av överhuvudsiaren känns det som potentiellt slösigt att syskonsiaren också gör det. Jag tror inte vi ska vara rädda för att överhuvuden blir siade (och mördade av ulvarna av den anledningen). Varje gång ett bybo-överhuvud mördas kommer det ju vara risk för ulvarna att nästa överhuvud blir en ulv (som alltså kan sias).
Mm, bra. Så syskonsiare siar INTE överhuven då.

SL stryker rösterna bara. Bättre kan du Häger.
Ja, men "får inte" är också en tydlig formulering.

Jag ville veta om det gick emot de reglerna att använda röstverktyget för att administrera artificiell deadline eller om vi behövde hålla på med nåt annat trams.

Goooodmorning byn!! Ja låt oss börja, jag har några noteringar från det jag läst. 1. Är det vanligt av @Hägerstrand och @Big Mama att lägga sig halvt ur spel med att påstå att de jobbar?- Vi alla har saker för oss och deltar så mycket som går, det går väl utan baktanke? (Eller så är det vanligt?)
2. Nu är jag lite sent ute men jag hoppar gärna på @Impetigo plan att inte använda familjeskydden, det låter självklart att inte ge ulvaran en fördel. Och som jag förstod det så kan ej överhuvudena bli ulvar. (Eller har jag fel igen?)
3. Var är alla? @Sidd @Octagonal ??

I så fall föreslår jag att vi kör artificiell deadline, och därmed kan VJVS'a hur mycket vi vill.

En timme innan rundans avslut ser vi till att den som ska röstas ut kommer bli utröstad av spelare som får rösta på hen. Andra spelare drar tillbaka sina röster.
Ja. Artificiell deadline är nog bra för byn. Så länge vi inte hamnar i ett läge där vi visst behöver hänga någon som vi inte har röster nog att kunna hänga. Men det lär ju dröja tills vi är där.

Har du kanske missförstått hur familjeskydd funkar? I min plan så ger vi ingen nåt skyddi praktiken iom att vi ska bränna skydden på de som ändå inte är aktuella för utröstning.

På viket sätt skulle det vara ”strålande” för byn att ett familjehuvud skyddar sin familje från utröstning en runda?

”utröstade av ulvar”? Det är ju inte en grej. Ulvarna är ju definitionsmässigt i minoritet.

Jag misstänker som sagt att du mussförstått hur skyddet funkar.
Ja, det är en bra plan. Ulvar kommer såklart inte följa den, men vi minimerar risken att familjeskyddet hamnar hos en ulv i framtiden.

Men två överhuvuden kan väl bränna sitt skydd denna runda om det inte står lika? (och de kan det garanterat om vi kör artificiell deadline?)

Jag är inte säker på att artificiell deadline är så ballt. Helst vill jag spela så rakt som möjligt som bybo. Förutsättningarna för mig är att jag inte kan rösta på Isaac, Sidd och Stradh. Vill jag se någon av dem utröstade tänker jag argumentera för att andra ska rösta på dem. Håller vi på och konstrar med påhittade regler (som artificiella deadlines) och liknande lägger vi ett lager av osanning över diskussionen vi för här. Röstar jag på Sidd är det en lögnaktig röst, eftersom den inte betyder något. Jag vill hellre se att vi alla försöker spela utifrån de förutsättningar vi har. Det är klart att vi kan komma i ett läge där alla kvarvarande ulvar ingår i min (eller någon annan bybos familj) och då är det förstås rätt att lägga ner sin röst. Men tills vidare föredrar jag att vi helt öppet spelar det här spelet med den mekanik vi har att förhålla oss till.

Back