Varulv Ulvgårdens gästabud - R1

Sysp

SL - Ulvgårdens gästabud
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,841
Ulvgårdens gästabud

Ett ödesmättat varulvsspel om blod, familj och fantasykitsch

Det är den tiden på året igen. Dimman ligger tjock över myrarna runt Ulvgården, de svarta korparna kretsar över taken, och någon har visst redan börjat spela en sorgsen melodi på en lätt ostämd luta trots att ingen har dött än.

De tre stora familjerna – Gyllenbjörn, Svintryne och Falkenknös – har samlats till gästabud på den åldriga Ulvgården.

Som alltid ska man tala om ära, förbund och gamla löften som ingen längre minns men alla påstår sig hedra.

Som alltid ska någon kasta en bägare i vrede.

Som alltid ska någon utbrista “Detta var förutbestämt.”

Men denna gång är allt inte som förr.

För bland dem som sätter sig till bords finns bastarderna – de oäkta barnen till den förbannade ätten Ulvkäft, en släkt som en gång styrde landet med järnhand och blodad tand.

Ulvkäfts linje krossades, deras sigill brändes, deras namn ströks ur sångerna.

Men blodet… blodet dog inte ut. Och i år har det vaknat.

Nu rör det sig igen – det gamla ulvablodet – i ådrorna på några av ättlingarna i de andra familjerna.

De vet det kanske inte ännu själva, men varje natt växer hungern, de vädrar lukter de inte tidigare känt, känner raseriet som inte går att kväva, börjar förnimma sina sanna bröder och systrar även över familjegränserna.

De tre familjerna låtsas som att allt är som vanligt.

Gyllenbjörn håller hov och citerar gamla hjältesånger och dricker, som de dricker.

Svintryne mumlar om rättvisa och vedergällning, oklart mot vem och varför.

Falkenknösarna ser ut över den mörka horisonten och säger saker som “Det börjar igen.” För det är ju i princip alltid sant, om man är tillräckligt vag.

Alla vet att de lever i en saga.
Alla vet att några bland dem är märkta av blodet även om det är obehagligt att erkänna. För det måste ju innebära att deras förfäder var… nä, huga.
Frågan är bara: Vem vinner och vem försvinner? Och kan du lita på din familj?
Det är dags för… Ulvgårdens gästabud! åskknall

Regler:
Fraktioner och vinst
§0: Spelet består av två fraktioner: Bybor (trogna familjemedlemmar) och Ulvar (bastarder med Ulvkäft-blod i sina ådror som gömmer sig bland familjerna).
$0a: Byborna vinner när alla ulvarna är utröstade.
$0b: Ulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna.

Kommunikation
§1: Bybor får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.
§1a: Ulvarna känner till varandra och får prata med varandra utanför spelet, även efter att de röstats ut.
§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.
§1c: Det är otillåtet att posta bilder som föreställer roll-PM, eller som föreställer din inbox på WRNU. Det är också otillåtet att att prata om tid för utskick av roll-PM eller annat liknande svammel. Spela spelet istället, lägg inte tid på detta.
§1d: Om någon av ulvarna vill ge upp sker det genom PM till SL. Spelet fortgår tills SL skrivit ut i speltråden att spelet avbrutits.

Familjer, familjeöverhuvud och familjeskydd
§2 Vid spelstart lottas spelarna in i tre familjer: Gyllenbjörn, Svintryne och Falkenknös. Vem som tillhör vilken familj är öppen information.
§2.1 Vid lottningen fördelas spelarna jämnt mellan familjerna. Om detta inte är möjligt lottas vilken eller vilka familjer som får fler medlemmar än de andra.
§2.2 Efter lottningen av familjer lottas en spelare i varje familj till Familjeöverhuvud. Vem som är familjeöverhuvud i varje familj är öppen information.
§2.3 Om ett familjeöverhuvud mördas eller blir utröstat lottas ett nytt samma natt bland de kvarvarande familjemedlemmarna.
§2.4 Familjeöverhuvudet kan alltså vara ulv, både vid spelstart eller när ett nytt lottats efter eliminering.

§2.5 Familjeöverhuvudet kan en gång per spel och familj deklarera Familjeskydd. Familjeskydd innebär att ingen spelare från den familjen kan röstas ut den rundan, dock kan de bli nattmördade.
§2.6 Familjeskydd deklareras genom att senast en timme innan rundans sluttid skriva följande i fetstil i den öppna tråden för rundan:

Familjeskydd: familjenamn

Exempel:
Familjeskydd: Svintryne

§2.6 Endast en familj kan deklarera familjeskydd varje runda. Om flera familjer försöker deklarera familjeskydd gäller det som deklarerades först så länge det följer formateringen ovan (SL kommer tillåta viss felstavning och stilbrott, men inte in absurdum). Övriga försök ignoreras och räknas inte som att familjen har förbrukat sitt familjeskydd. Detsamma gäller ifall ett familjeöverhuvud vars familj redan förbrukat sitt skydd försöker deklarera familjeskydd, detta ignoreras.
§2.7 Familjeskyddet kan användas en gång per familj och spel, och förnyas alltså inte ifall ett nytt familjeöverhuvud tillsätts.

Dolda roller för bybor
§3 En bybo per familj har en dold roll i spelet.

§3.1 Överhuvudsiare
Kan varje natt undersöka ett familjeöverhuvud i valfri familj (även sin egen).
Får veta om överhuvudet är ulv eller inte ulv.

§3.2 Familjeväktare
Kan varje natt skydda en hel familj från nattmord. Ingen medlem i den familjen kan nattmördas den natten.
Familjeväktaren får inte skydda samma familj två nätter i rad.
Familjeväktaren får inte veta om skyddet träffade rätt.

§3.3 Syskonsiare
Kan varje natt undersöka en annan medlem i sin egen familj.
Får veta om personen är ulv eller inte ulv.

§3.4 Varje familj har exakt en dold roll och varje roll förekommer bara en gång.
§3.5 Rollerna lottas ut till familjerna och lottas därefter mellan samtliga bybor i familjen, inklusive familjeöverhuvudet. Detta innebär att de dolda rollerna aldrig kan innehas av en ulv men att familjeöverhuvudet kan ha en dold roll om denne är bybo.
§3.6 Spelarna med de dolda rollerna deklarerar sin förmåga i PM till SL innan varje rundas slut.
§3.7 Dolda roller avslöjas inte vid utröstning eller nattmord.

Röstning
§4: En spelare kommer röstas ut varje runda. Ifall inga giltiga röster ligger vid rundans avslut lottas en spelare som röstas ut bland de som inte är familjeskyddade.
§4.1 Du får inte rösta på en spelare i din egen familj, inte ens dig själv. Röster på medlemmar i den egna familjen stryks när SL räknar rösterna i slutet av rundan.
§4.2 Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.
§4.3 Rösterna måste kunna fångas av Martin3:s rösträkningsverktyg för att räknas. Använd formatering med @-tagg:

Röst: @Sysp

§4.4 Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start.
§4.5 När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden. Detta gäller alla, ulvar som bybor.
§4.6 Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel. Om familjeskydd har deklarerats röstas den spelare ut som fått flest röster på sig och inte är medlem av den skyddade familjen.
§4.7 Om det är oavgjort är äldsta röst utslagsgivande.
§4.8 Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda, dock ej annan info såsom dold roll.

Natten
§5: Varje runda avslutas vid utsatt sluttid, efter sluttiden får ingen utom SL skriva i tråden. Därefter sker följande i ordning:
Spelaren med flest röster som inte är familjeskyddad röstas ut.
Familjeväktarens skydd aktiveras om denne fortfarande är i spel.
Nattmordet sker om ulvarna har skickat in ett mord på valfri spelare innan rundans slut och den spelaren inte är i familjen som familjeväktaren väktat.
Siarna får sitt resultat om de fortfarande är i spel.
Om ett familjeöverhuvud röstats ut eller nattmördats lottas ett nytt bland kvarvarande spelare i den familjen.
Om inte någon av fraktionerna vunnit startar nästa runda.

Roll-PM
§6 Alla bybor har fått ett PM där det står:
“Du är bybo. Du tillhör familjen x (öppen information som delas av spelledaren i startinlägget). Du får inte rösta på spelare i din familj, inte ens dig själv.”

§6.1 Familjeöverhuvuden har följande tillägg i sitt roll-PM:
“Du är familjens Familjeöverhuvud (öppen information som delas av spelledaren i startinlägget). Du kan å din familjs vägnar i den öppna tråden för rundan deklarera Familjeskydd (ingen kan röstas ut från vår familj) en gång per spel. Observera att detta förbrukar din familjs familjeskydd för hela spelet. Exakta regler finner du i startinlägget.”

§6.2 Byborna med dolda roller har följande tillägg i sitt roll-PM:
“Du har tilldelats den dolda rollen Överhuvudsiare/Familjeväktare/Syskonsiare. Du kan använda din förmåga varje runda genom att meddela SL detta här i chatten med ditt Roll-PM. Exakta regler finner du i startinlägget.”

§6.3 Ulvarna har meddelats i ulvchatten att de är ulvar, vilka de andra ulvarna är, vilka familjer de tillhör samt om någon av dem är familjeöverhuvud.

Det är en hel del regler så jag rekommenderar att ni läser igenom dem, men de viktigaste punkterna:
  • Du kan inte rösta på en spelare i din egen familj, inte ens dig själv.
  • Det finns tre dolda roller bland byborna: Överhuvudsiare, Familjeväktare och Syskonsiare. Det finns exakt en roll per familj och det är inte en ulv som har den.
  • Det är fyra ulvar i spel.
  • Ulvarna är helt slumpade mellan spelarna så det kan finnas familjer med flera ulvar och familjer helt utan ulvar.
  • Familjeöverhuvud kan deklarera Familjeskydd en gång per spel för sin familj. Då kan ingen spelare ur den familjen röstas ut den rundan.
  • Om familjeöverhuvudet dör eller bli utröstat lottar jag ett nytt inom familjen.
  • Familjeöverhuvudet kan vara ulv eller bybo. Om den är bybo så kan den vara den bybo som har familjens dolda förmåga.
  • De vanliga vinstvillkoren gäller: byn vinner när ulvarna är ute och ulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna. Detta påverkas inte av familjerna.

Spelarna och deras familjer

Gyllenbjörn

@Sömniga Isaac - Familjeöverhuvud
@Sidd
@StradhLestat
@Vimes

Svintryne
@Big Mama - Familjeöverhuvud
@BiobunkerVII
@Mr.J
@Anthrox
@Impetigo

Falkenknös
@Brynolf - Familjeöverhuvud
@Hägerstrand
@fjodorsenuba
@Octagonal
@Basenanji

OBS! Rundan startar måndag 20:e oktober kl 08:00. Skriv inget i tråden innan dess. Om ni har frågor om regler eller annat innan dess så ta dem i PM till mig. R1 slutar tisdag kl 21:00.

Länk till röstverktyget: https://werewolf.florin.nu/86276/
 
Last edited:
PSA:

Det är inte en del av reglerna eller något jag kommer att moderera, men i och med att det är ett rätt ovanligt upplägg med familjerna och många spelare så hade det underlättat för alla om ni bytte er titel på WRNU till ert familjenamn och om ni är familjeöverhuvud under tiden spelet pågår så slipper ni referera tillbaka till listan i startinlägget hela tiden för att avgöra vilken familj den som skriver tillhör.
 
Back
Top