Varulv Ulvar på puben R2

5.

Jag har väldigt svårt att se att en bybo-Häger väljer att sia Big mama av alla möjliga andra alternativ (jag, Anthrox, Vimes, …). @Hägerstrand du får gärna förklara valet av siarmål en gång till.

Sedan tror jag att ulvarna tog ut Sidd för att de trodde att han hade en powerroll och för hans energiska spel.

Det är ju jätteskönt att se hur Vimes grönar mig, men jag vågar inte riktigt lita på honom än. Jag tror att han vill skaffa grönpoäng genom att gröna en deltagare som efter utröstning visar sig grön.

Min ulvtrio just nu: Hägerstrand, Vimes, Big Mama. (Ja, jag kan ha helt fel!)

Om det står 6-3 just nu och ulvarna nattmördar en bybo och byn röstar ut en bybo blir det matchboll nästa runda: 4-3. Vilken info vill vi ha då? Jag undear om det trots allt kan vara värt att en eventuell väktare outar nu, bara för att vi ska kunna få ett grönt namn.

@Impetigo och @Anthrox får gärna delta mer, ni behövs!

5.
Jag undear om det trots allt kan vara värt att en eventuell väktare outar nu, bara för att vi ska kunna få ett grönt namn.
Skojar du nu eller? Eller försöker du inte ens dölja svansen längre? Du vill alltså fiska fram väktaren i en runda där väktaren MÅSTE väkta siaren och troligtvis inte ens kan väkta sig själv. Så vi får ett grönt namn i en hel runda, tills väktaren blivit mördad inatt?

Bra plan!
Inte alls ulvig!

Röst: @Basenanji

2/20

Okej, 3-3 mellan mig och Basse nu alltså?

Jag tror det är fel att rösta ut Basse, och jag vet att det är fel att rösta ut mig. Så vi behöver testa andra vägar tror jag.

Jag funderar på Anthrox och Isaac. Ingen av dem har blivit granskade under spel, mig veterligen. Jag börjar såhär:

Röst: @Anthrox - lider helt säkert av inläggstaket, men jag har svårt att dra mig till minnes något från hans penna utöver sammanställningen och analysen av outningarna. Borde rimligtvis pressas.
6.
Folk skrev i snitt färre än 15 inlägg förra rundan och du kan "bara dra dig till minnes att Anthrox skrivit två bra inlägg", och därför är röd för det?
Pressa mig gärna, för all del, men det här är ju bara brunsmetning utan substans. Det är ju liksom inte ens en fråga ställd till mig här? Eller ville du bara att någon annan skulle ha frågor till mig, så du kunde stå bredvid och nicka och se duktig ut?

jävla kuken tryckte på postknappen
Du kanske skulle prova att spela i kalsonger åtminstone.

......

Lite fnul ang upplägget:

BB påstår att vi spelar "vanilla med en twist", nämner "kaos" etc. Vilka möjliga twistar finns det man kan ympa in i ett sånt här upplägg?

1. Ulvarna har förmågor vi inte känner till eller nåt annat hemligt. Det kan röra sig om millers, miffosiare etc etc. Ok, möjligt.

2. Fluffet HAR inverkan på spelet mer än vi tror. Vi nojjar oss ju ofta över "näääe men vi kan väl inte outa utan vidare, tänk om ulvarna har info om att "siaren är från Smygehuk". Jag tror aldrig vi har upplevt ett spel där ulvarna faktiskt HAR sådan info (eller?). Kan det vara första gången nu? Är det där twisten ligger? Är det ens något man kan kalla en "twist"? Jag vet inte. Men om det nu är så, så var ju Sidd garanterat siare.

3. Det finns fler fraktioner. Stöds ej av fluffet. Osannolikt.

4. Insert your crazy idea here.

...

@Vimes jag håller med om att egentligen ingen alls "räddade" Basse på slutet, förutom du och jag. Men om du nu inte tycker att vi grönas av att ha startat drevet så håller väl inte det du säger? I så fall borde du/jag och basse vara ulvar ihop eller bybor ihop.

Skojar du nu eller? Eller försöker du inte ens dölja svansen längre? Du vill alltså fiska fram väktaren i en runda där väktaren MÅSTE väkta siaren och troligtvis inte ens kan väkta sig själv. Så vi får ett grönt namn i en hel runda, tills väktaren blivit mördad inatt?
6.

Tja, kanske för farligt, men jag tänker så här:

1. Hägern, Vimes och Big Mama är ulvar. De flesta bybor tror att de är gröna. Jag lär ju åka nu, även om ulvarna hellre att fått ut en Brynolf eller Anthrox.

2. Jag är ganska säker på att Sidd/Octa var siaren nu när ingen counter-claimar. Det förvånar mig ingenstans att ulvarna kör den här slicka manövern, nu ser alla Hägern som grön samtidigt som han kan gröna sina kompisar i ulvlaget.

3. Desperate times helt enkelt.

4. Det står 6-3 just nu. Om vi tar bort ulvarna ur mitt hypotetiska tänk återstår:
  • Anthrox
  • Basse
  • Brynolf
  • Impetigo
  • Stradh
  • Sömniga Isaac
5. Om en av dessa kan grönas redan nu i R2 blir det lättare att analysera och spela R3 tänker jag. Det är en vågad plan, men i mitt paranoida scenario ligger vi illa till just nu.

6. Jag gissar att bybor lär rösta ut mig, ulvarna nattmördar en högprofilspelare. Bog Mama och Hägern är grönade, tja kanske att Vimes hamnar i syrplkastaren, men lika troligt att folk börjar hugga på varandra, varför inte över att ”knasiga Basse var ju grön, det kunde ju vem som helst se!”

Pressa mig gärna, för all del, men det här är ju bara brunsmetning utan substans.
Precis! Det här har Hägerstrand, Vimes och Big Mama kört hela spelet. Det är liksom inget genuint bybospel från deras sida.

Som jag skrev förut:

Ett tecken på att någon är ulv är att personen gärna för anklagande resonemang om andra, utan att personen röstar på dem! När jag spelar ulv gör jag så hela tiden. Förhoppningen är att någon bybo ska ta tag i det där och börja dreva mot en bybo.

Därför bör vi bybor hela tiden motivera våra röster så gott det går och i konsekvensens namn rösta på den vi misstänker mest. Att vi drevar folk är väl en sak, men att låta bli att rösta på någon vi utmålar som misstänkt är helt enkelt ulv-bus.

7/20
Simmat, på väg till intensivt jobb och sedan ut med kompis på kvällen. Så tyvärr ännu mindre spel från min sida idag.

@StradhLestat Jag vill gärna höra lite tydligare om du kommit fram till att några roller kan kopplas till fluffet nykterist. Superintressant och vi måste vända på varje sten. Jag hinner inte gräva i detta, snälla kan nån ta denna stafettpinne!

Smaklig spis på Ikea ikväll.

@Basenanji Jag hör att du håller det för helt otroligt att en siare skulle välja en så kass och ofarlig spelare som mig att granska. Jag tror han siade mig för jag var rödish. Men jag vill också gärna höra från @Hägerstrand varför du siat mig.

@Vimes jag håller med om att egentligen ingen alls "räddade" Basse på slutet, förutom du och jag. Men om du nu inte tycker att vi grönas av att ha startat drevet så håller väl inte det du säger? I så fall borde du/jag och basse vara ulvar ihop eller bybor ihop.

4/20

Jag tror inte det är möjligt att göra någon analys av oss om vi inte har Basses färg, alltså. Är Basse mot förmodan röd blir det alltså osannolikt att du och jag (och ett gäng andra) är röda. Men är Basse grön säger ju t.ex. din och min röstflytt inte så mycket.

Logiken, menar jag, säger att det är osannolikt att Basse är röd.

3.
Är det förresten inte jättekonstigt att ha de tre toppdreven som siarmål? Eller är det bara jag som tänker knas?

4/20

Jag tror du tänker knas, och jag förväntar mig eventuellt bättre av dig. Tvärt om tycker jag att det är genialt av Häger att sia BM. Dels är BM uppenbarligen en spelare vars färg vi var osäkra på och eftersom utröstningen stod mellan Octa, Basse och BM igår har vi, med Hägers siande, har vi helt andra förutsättningar för röstanalys än vi hade haft utan siandet.

Så länge man säkerställer att man inte siar den som åker ut tycker jag det här borde vara att standarddrag framöver.

7.
Inser nu att jag tänkt lite snett med en grej, som Octa ändå var inne på i R1. Om det faktiskt är så att ulvarna har haft info om var powerrollerna finns (exv genom att siaren kommer från den här staden och väktaren jobbar med det här yrket) så är det ju inte alls lika osannolikt att Häger claimar siare direkt i R2 som ulv. Om de vet om att Sidd var siaren, och räknar med att väktaren väktaren sig själv, så sköt vi ju oss rejält i foten med att massouta.
Jag tycker Hägers siarval är jätteskumt. Men noterar då att han snabbt lägger en distanseringsröst på Brynolf som i princip direkt flyttas igen. Men den sitter ju där nu, och då har han något att falla tillbaka på senare. Och om han fulclaimade och "siade" en bybo så vet han att han ganska enkelt får med sig den bybon på sitt tåg och kan sitta säkert resten av spelet. Ingen kommer motclaima för att den riktiga siaren är borta, och han har ju minsann siat en bybo.
Och Häger och Brynolf skuggboxas ju en del här i början av rundan, men håller båda en konsekvent linje med att sticka röda pinnar i Basse i vartannat inlägg.
Och Häger poängterar att mordet på Sidd är en vinmugg mot Vimes (kalkylerat ulvdrag liksom).
Och Brynolf i #44 lyfter det här med, även det kan vara en distansering då för att visa senare att han misstänkte att Häger fejkclaimade, ifall det skulle leda till det.

Jag börjar lite tro att Basse är grön och pushas för att vara scapegoat nu, som han ofta gör, och att det är en massa smoke and mirrors som ska peka på att Vimes är ulv.
Det är avancerad ulvplan, visst, men om Häger och Brynolf är inblandade är jag inte jättefrövånad över det. Och om det är så håller de sannolikt en tredje ulv långt borta från den, för att ha outs i late game. Jag tror det rätta draget här är att ta ett steg tillbaka från Basse och läsa igneom R1 med dessa glasögon på, så det ska jag göra nu under förmiddagen.
Och om det är så så kommer det betyda att väktaren blir mördad inatt, så kanske det finns en poäng i Basses idé om att väktaren outar redan nu istället. Om vi hittar något som tyder på att ulvarna känt till vart powerrollerna finns. Vill någon hjälpa till kan ni ju läsa igenom R1 och se hur mycket Häger och Brynolf pushat för en massoutning.

Röst: @Brynolf

Jag hör att du håller det för helt otroligt att en siare skulle välja en så kass och ofarlig spelare som mig att granska.
Du är varken kass eller ofarlig. Varför vill du svara i Hägerstrands ställe?

Om det faktiskt är så att ulvarna har haft info om var powerrollerna finns (exv genom att siaren kommer från den här staden och väktaren jobbar med det här yrket) så är det ju inte alls lika osannolikt att Häger claimar siare direkt i R2 som ulv. Om de vet om att Sidd var siaren, och räknar med att väktaren väktaren sig själv, så sköt vi ju oss rejält i foten med att massouta.
8/20
Vi får väl hoppas att en bybo/väktare som fått tex tjänsten "Vakt på Krylbo kommunhus" hittar på något annat innan outning, dvs ljuger för byns bästa.

Jag vill påminna byns väktare om att vakta Hägern i natt.

@Hägerstrand ja berätta varför du siade mig, innan detta blir ett än mer självspelande piano.

Om Hägern är ulv som claimar siare och vill använda en grön i sitt syfte hade det varit bättre om han valt låtsas sia Sidd och sedan säga "nejmen vilken otur, jag siade den som blev nattmördad och bevisat grön".

Nu jobba...

6/20
Jag tänker att @Sömniga Isaac och @StradhLestat är lågoddsare som ulvar just nu. De är svåranalyserade, stradh skriver mest om varför han inte skriver, det är tråkigt ulvspel om det är ulvspel. @Sömniga Isaac s tabbe med arbetsplats och reaktionen på den verkar för ärlig för att varulvscommunityts mest reko spelare skulle ljuga om den.

@Basenanji spelar konstigt. Jag tycker inte att det är bra bybospel att spela med oneliners, torftiga motivationer och utan att läsa ordentligt i ett spel med inläggsgräns, men jag ramlar ofta i fällan att jag tror att dåligt bybospel är ulvspel. Han borde inte kunna vara ulv i kombination med @Vimes och @Brynolf i alla fall, och jag lägger honom medvetet åt sidan här.

Jag och @Big Mama är gröna.

Så: hypotesen är att tre ulvar finns bland @Impetigo @Vimes @Anthrox och @Brynolf . Det är mycket jobbigare att vi har tre ulvar där än det var att dreva en ganska frånvarande @Octagonal som skrev lite dåligt underbyggda grejer om outningen, men ärligt talat ganska orimligt att Octa var ulv med tanke på det? (skrivet av en som också tänkte att Octa var ulv fram till ganska nyligen).

Om det faktiskt är så att ulvarna har haft info om var powerrollerna finns (exv genom att siaren kommer från den här staden och väktaren jobbar med det här yrket) så är det ju inte alls lika osannolikt att Häger claimar siare direkt i R2 som ulv.
Det är en väldigt nerfad siare i så fall, som både har begränsat antal sianden och är i princip outad från början (jag kan inte minnas ett spel där vi inte outat PM-info i runda ett). Som designbeslut blir det här praktiskt taget att ta bort siaren ur spel och istället skänka ulvlaget ett siar-alibi.

Det här håller inte som teori du själv tror på, så jag lägger en markör i taktisk brunsmetning-burken.
håller båda en konsekvent linje med att sticka röda pinnar i Basse i vartannat inlägg.
Tycker du det? Jag försöker släppa Basse bortsett från när han skriver konstiga saker till mig.

Du kanske skulle prova att spela i kalsonger åtminstone.
Det här var himla roligt skrivet @Brynolf

Jag har väldigt svårt att se att en bybo-Häger väljer att sia Big mama av alla möjliga andra alternativ (jag, Anthrox, Vimes, …). @Hägerstrand du får gärna förklara valet av siarmål en gång till.
Liten risk att siarmålet blir nattmördat om hen är aktuell för utröstning. Du var mitt huvudmål för att bli siad jättelänge men jag var tvungen att göra en snabb ändring som jag postade till BB7 klockan 19.56. Det var inte riktigt tid för att göra de bästa analyserna, även om @Vimes är gullig när han skriver att det var genialt.

7/20 Vad dött det blev.

Nä, jag tycker verkligen inte att den här teorin som @Brynolf och @Anthrox presenterar håller som något de faktiskt kan tro på. De är för rutinerade för att inte förstå hur det skulle tilta spelbalansen fullständigt ifall ulvarna hade en metod för att identifiera siaren i R1 och nattmörda siaren utan att byn ens vet om att det skett.

Det är dumt. Det är bara ett försök att förvirra som de absolut inte kan tro på själva.

@Vimes ligger med röst på @Anthrox så det är väl ett bra ställe att börja på.

(Jag gillar inte att @Impetigo har frånvarat sen innan utröstningen igår, och att han bara skrev 10 inlägg tutti i första rundan.)

Röst: @Anthrox

@StradhLestat Jag vill gärna höra lite tydligare om du kommit fram till att några roller kan kopplas till fluffet nykterist. Superintressant och vi måste vända på varje sten. Jag hinner inte gräva i detta, snälla kan nån ta denna stafettpinne!

Smaklig spis på Ikea ikväll.
5/20
Snabbt på lunchen här... Jag tycker de två rollerna som inte.ät chefer, men i komunalverksamhet skulle kunna motverka alkoholens skaderverkningar sticker ut. Först trodde jag ulvar (ihop med basses mer luddiga icke chefräsroll)
Men när en av dem åkte grön, så undrar kag om det egentligen inte ör våra två powerroller...ich att basses roll som INTE har någon sådan koppling och inte har chefsroll år udda. Lägg till detta att Basse nu fiskar efter en outning av våktare? Suspekt när det alltid heter att väktaren dka ta sin roll med sig in i graven...

Jag litar inte på hägerns siarclaim... varför? Jag har inget bättre än magkänslan här...den outningen kändes off.....
Är han ulv...osäker... kanske ett sätt att offra sig för att skydda annan powerroll?
Jag ligger kvar på Basse...många bäckar små

8/20
Snabbt på lunchen här... Jag tycker de två rollerna som inte.ät chefer, men i komunalverksamhet skulle kunna motverka alkoholens skaderverkningar sticker ut. Först trodde jag ulvar (ihop med basses mer luddiga icke chefräsroll)
Men när en av dem åkte grön, så undrar kag om det egentligen inte ör våra två powerroller...ich att basses roll som INTE har någon sådan koppling och inte har chefsroll år udda. Lägg till detta att Basse nu fiskar efter en outning av våktare? Suspekt när det alltid heter att väktaren dka ta sin roll med sig in i graven...
Det här lirar inte med fluffet Stradh, så jag tycker att du ska släppa den teorin.

Utan att kopiera in verklig formulering från mitt PM så var mitt siarsvar en beskrivning av hur jag tjuvsmakade på @Big Mama s ölglas och det var (lite målande) positivt att jag kände smaken av alkoholstark öl där. Att hålla på och skydda folk från alkoholens skadeverkningar är inte alls i linje med hur spelet är skrivet.

Vad tycker du om @Brynolf och @Anthrox teori? Tycker du att det är bra speldesign att ulvarna får information som gör att de identifierar siaren med en gång i R1 om spelet går på samma sätt som alla andra spel vi spelet med fluffinformation i PM?

Tycker du det är rimligt att de lägger fram den teorin utan att tänka på hur det skulle påverka spelbalansen?

Om du har begränsad tid att spela, lägg tiden på att se till att din röst hamnar där den gör nytta!

8/20

Det här lirar inte med fluffet Stradh, så jag tycker att du ska släppa den teorin.

Utan att kopiera in verklig formulering från mitt PM så var mitt siarsvar en beskrivning av hur jag tjuvsmakade på @Big Mama s ölglas och det var (lite målande) positivt att jag kände smaken av alkoholstark öl där. Att hålla på och skydda folk från alkoholens skadeverkningar är inte alls i linje med hur spelet är skrivet.

Vad tycker du om @Brynolf och @Anthrox teori? Tycker du att det är bra speldesign att ulvarna får information som gör att de identifierar siaren med en gång i R1 om spelet går på samma sätt som alla andra spel vi spelet med fluffinformation i PM?

Tycker du det är rimligt att de lägger fram den teorin utan att tänka på hur det skulle påverka spelbalansen?

Om du har begränsad tid att spela, lägg tiden på att se till att din röst hamnar där den gör nytta!
Jag har begränsat...jag tycker den gör rätt nytta på basse....åvrn om mina teorier om fluffet är fel, så känns basse suspekt... framförallt väktar outfiskandet, som dessutom blev ännu värre om ditt siande ör korrekt

8.
De är för rutinerade för att inte förstå hur det skulle tilta spelbalansen fullständigt ifall ulvarna hade en metod för att identifiera siaren i R1 och nattmörda siaren utan att byn ens vet om att det skett.
Ja, det är ju inte så konstigt att du håller den här försvarslinjen eftersom det är din bluff om du är ulv. Men det finns ju fler alternativ liksom. Vi har haft ett par spel nu i år där det varit i princip strikt fördel för byn att bara massouta sån här information, men BB7s 29 % kaos kan ju likaväl innebära att han vill ge byn en näsbränna för att vi ska lära oss att inte slentriangöra så här. Det är ju som sagt inte alltid positivt att slänga ur sig information, ifall en inte har alla parametrar. Gröne Octa var tveksam till det, men alla andra ifrågasatte inget.
Och läser en tillbaka R1 så är det ju rätt tydligt att det är du och Brynolf som la hela grunden till den inställningen. Det krävdes inte ens 10 posters läsning av R1 för att se det. I ditt första inlägg ställer du regelfråga för att säkerställa att det är okej att outa allt, och propagerar direkt för att vi ska outa. Isaac hakar på direkt efter, och Octa ställer sig tveksam. Och sen kommer Brynolf med den här kommentaren:
Det har alltid tjänat byn att outa. Så nu gör vi det.

Om ulvarna har information om var powerrollerna finns i fluffet så är den kommentaren rätt vild. För det har ju faktiskt inte alls varit så att byn alltid tjänar på att outa information, men Brynolf vill här stänga ner eventuell diskussion från tveksamma röster för att säkra att byn tänker att det är bra att massouta. Så ur läsningen att ulvarna har sån info är det här en superröd kommentar från Brynolf.

Och det är också då fascinerande att du och Brynolf redan på första sidan råkar i luven på varandra (vilket incidentally också leder till att det är ni två som outar information först. Märkligt sammanträffande, eller hur?).

Det går också här att tänka att det bara är två ulvar, och att den informationen är tänkt som en uppvägning för ett litet svagare ulvlag. Men det känns som att du försöker forma spelet till att vara på ett sätt som passar ditt narrativ bäst, istället för att se över andra möjligheter. Och det är ju helt legitimt spel som ulv, men det känns inte vidare byboigt tänkt.

Vi nojjar oss ju ofta över "näääe men vi kan väl inte outa utan vidare, tänk om ulvarna har info om att "siaren är från Smygehuk". Jag tror aldrig vi har upplevt ett spel där ulvarna faktiskt HAR sådan info (eller?). Kan det vara första gången nu? Är det där twisten ligger?
Jag har dåligt minne överlag på hur gamla spel gått till exakt, men redan i första spelet jag var med i hade byn information som ulvarna hade vunnit på ifall byn hade massoutat. Jag vill minnas att jag har designat spel med information som är dåligt att massouta. Varulvsdiscot hade väl grejer som var dåligt att outa? Blixtspelen hade väl info som var dåligt att outa? Som sagt, jag tror det är ett misstag för byn att slentriantänka att sån information automatiskt ska ut, ifall det ligger något bakom som gör att det är dumt. Och du är ju den som allra hårdast pushat för att massoutning är idel guld och gröna skogar.

Jag hann inte ens posta mitt svinlånga AI-piss-testamente där jag siaroutade som jag skulle försöka få in innan deadline.
9.
Och även det här är ju lite tvek på den, så svårt är det knappast att hinna med att få in ett inlägg. Var det kanske så att du oroade dig för att Sidd skulle snajpa in en siaroutning i slutsekundrarna så att den här planen skulle fallerat direkt?

Back