Varulv Ulvar på puben R1

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Dagens föreläsning är över, ni har nu fått lära er hur ni genom att tänka holistiskt och anamma ett agilt förhållningssätt kan se till att er organisation skapar utrymme att växa i en värld som inte längre är vad den var och inte heller kommer vara. Det spektakulärt förträffliga är att det här handlar om ett mindset och inte om resurser vilket möjliggör en fortsatt effektivisering av personalstyrkan, i en grav nånstans i Englad ler Thatchers lik men det är ju helt annat spel.

Det drar ihop sig till den första pub-fasen (vi kan kalla den dagfas) Mellan varje pub-fas infaller en konfrens-fas (vi kan kalla den nattfas) (ja det här finns ju bristande logik i men som @Sysp skrev kommer ju den där dumma björnen ta hem priserna på galan i alla fall så vafan.) Läge för lite regler kanske.

Regler

§0: Spelet består av två fraktioner: Lodare (bybor) och Nykterister (ulvar).
§0a: Lodarna vinner när inga Nykterister finns kvar i spel.
§0b: Nykteristerna vinner när de är lika många som Lodarna.

§1: Lodare får inte prata om spelet med varandra utanför speltråden.
§1a: Nykteristerna får prata med varandra i den till ändamålet vigda PM-tråden. Aka Ulvtrådeen
§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.
§1c: Screenshotta inte era PM.

§2: En spelare kommer röstas ut varje runda.
§2a: Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.
§2b: Rösterna måste kunna fångas av Martin3:s rösträkningsverktyg för att räknas. Använd formatering med @-tagg, såsom:
Röst: @BioBonker
§2c: Skulle två spelare ha lika många röster på sig kommer den äldsta rösten vara utslagsgivande.

§3: Varje runda har en sluttid som meddelas i rundans startinlägg.
§3a: När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden.
§3b: Den som vid rundans slut fått flest röster på sig försvinner ur spel.
§3c: Om det är oavgjort mellan två eller flera spelare är äldsta röst utslagsgivande.
§3d: Alla utslagna spelares fraktion avslöjas i uppstarten av nästa runda.

§4: Nykteristerna kan få en person utkastad från konfrensen varje konfrensrunda (ja det är nattmord vi snackar om)

§5: Varje spelare får skriva max 20 inlägg per runda. För varje inlägg en spelare går över gränsen får hen en straffröst.
Ex. Om Biobonker skriver 23 inlägg och 3 personer har röstat på honom så får han 6 röster

Spelordning konferensfas:
  1. Utröstning
  2. Väkt
  3. Mord
  4. Sierier

Alle lodare har fått ett PM som ser ut så här:
Du är yrke på/i ort

Du har ingen/en förmåga

I spelet finns en lodare som 2 gånger under spelet kan provsmaka en annan spelares dryck för att avgöra om det är en lodare eller nykterist - aka siare
i spelet finns en lodare som kan skydda en person från konferensmord - hen kan inte skydda samma person 2 rundor i rad.

Sulan har precis fått sin beställning hanterad, "du är vad du dricker - Örebro Bitter" upprepar han plikttroget för var och en av er under tiden som Bonker tappar upp hans 4 öl. Scenen är er!

Spelet slutar måndag 17/11 kl: 20:00

Deltagare:

@Sömniga Isaac
@Anthrox
@Sidd
@Vimes
@Basenanji
@Hägerstrand
@Big Mama
@StradhLestat
@Brynolf
@Octagonal
@Impetigo

Länk till röstverktyget: https://werewolf.florin.nu/86465/

Last edited:
1/20 (jag föreslår att alla försöker räkna sina inlägg såhär, det var en bra metod back in the days för att inte dra över)

Tjofräs och skål!

Spontana tankar:
  • Siaren är nerfad eftersom hen bara har två sianden.
  • Vi ser ut att ha fluff som vi eventuellt kan använda i någon form av outnings-karusell för att fånga ulvar
  • Ulvarna borde vara 2 eller 3. Är de bara två antar jag att de har någon annan buff utöver att siaren är begränsad.
Vad gäller siaren tror jag det finns två varianter på spel:
1. Spara på siandet och för att inte riskera att bränna det på spelare som blir nattmördade och kanske använda första siandet nästa eller nästnästa runda.
2. Köra som vanligt. Outa sig direkt i R2, bli väktad och få igenom sitt andra siande.

1 är high risk high reward tänker jag. Att sitta med sianden kvar när det börjat tunnas ut lite är förstås mumma, men risken är ju att siaren dör innan vi kommit dit.

2 är nog det mer stabila spelet, vi får två sianden ur siaren garanterat (så länge inte ulvarna har tur med mordet i R1).

Jag tycker alternativ 2 är vettigast.

---

Sedan bör vi fundera på outning. Risken är förstås att ulvarna vet att "väktaren är biträdande gymnasiechef i Älvkarleby kommun", men det finns ju förstås en möjlighet att ulvarna allihop är representanter för IOGT-NTO och alltså måste ljuga, vilket brukar vara till vår fördel. Oftast brukar ju ordnad outning vara det bästa: antingen drevstyrd eller s.k. ping-pong-outning.

Tjofräs och Tjoflöjt!

Det tar emot att skriva ett ”tomt” inlägg när de ransoneras, men någon måste ju göra det. 20 inlägg är ändå ganska generöst, och det borde gå att spela i princip vanligt varulvsspel på det. Man får försöka undvika att fastna i en meningslös prestige-back and forth med @Vimes bara.

Men jag kommer nog vara lite mer benägen att tänka att man aktivt undviker att svara på frågor om man skriver ett inlägg utan att försöka besvara alla frågor man fått sen man skrev sitt sista inlägg. Att tvinga spelare att behöva tjata och påminna är inte hjälpsamt när vi har maxgräns.

Håll inte på och diskutera eller screenshotta era PM
@BiobunkerVII betyder det här att vi inte får outa våra yrken och orter?

Om BB7 bekräftar att vi får outa yrken och orter tycker jag att vi börjar pingpongouta (som vi gjorde i varulvsdiscot eller mortal kombat förra året. En outar, och skickar sen över bollen till en annan spelare som ska outa). Outningen går ju att ta i ett inlägg som har övrigt innehåll, vi behöver inte bränna inlägg enbart på att outa.

Tjofräs och Tjoflöjt!

Det tar emot att skriva ett ”tomt” inlägg när de ransoneras, men någon måste ju göra det. 20 inlägg är ändå ganska generöst, och det borde gå att spela i princip vanligt varulvsspel på det. Man får försöka undvika att fastna i en meningslös prestige-back and forth med @Vimes bara.

Men jag kommer nog vara lite mer benägen att tänka att man aktivt undviker att svara på frågor om man skriver ett inlägg utan att försöka besvara alla frågor man fått sen man skrev sitt sista inlägg. Att tvinga spelare att behöva tjata och påminna är inte hjälpsamt när vi har maxgräns.

@BiobunkerVII betyder det här att vi inte får outa våra yrken och orter?

Om BB7 bekräftar att vi får outa yrken och orter tycker jag att vi börjar pingpongouta (som vi gjorde i varulvsdiscot eller mortal kombat förra året. En outar, och skickar sen över bollen till en annan spelare som ska outa). Outningen går ju att ta i ett inlägg som har övrigt innehåll, vi behöver inte bränna inlägg enbart på att outa.
Jag har ändrat formuleringen, ni får nämna vad som står i era pm.

1/20 (följer Vimes förslag för att underlätta för mig själv och andra i räkningen)

Intressant med inläggsgräns. 20 inlägg är rätt många inlägg om de används klokt. Häger är klok i sin observation att vänta in och svara på flera frågor i samma inlägg. Visst, inläggen kanske blir längre och vi kanske uppfyller Sidds profetia om uppsats inlägg, samtidigt är jag övertygad om att det går att svara kort och kärnfullt utan att tappa substans. Kul utmaning!

När det kommer till planen om siare så är jag nog på Vimes tanke. Outa i R2 och använd de två siandena för att bekräfta färg på tre spelare i vilket fall. Det jämnar ut oddsen ganska tidigt och ger en viss fördel till byn.

Med information om att vi får nämna innehåll i våra PM så sållar jag mig till ping-pong tanken. Låter som den mest ordnade formen av outning av info om hemvist i vårt avlånga land.

Funderar på hur inläggstaket kommer påverka. Ska bli intressant att se det i praktiken.

1/20.

Instämmer att 20 inlägg är generöst. Exempelvis @Big Mama kommer ju inte behöva oroa sig. De flesta av oss andra ligger på gränsen. @Anthrox är körd.

Gällande outande av yrke så vet jag inte riktigt hur det skulle tjäna byn. Fluffet är nykterister. Finns det specifika nykteristyrken BB7 har gett till ulvarna? Jag tror inte det utan de har vanliga jobb som oss andra där det säger nada.

Att outa siare och väktare är bra då två spelare grönas. Men absolut inte läge att göra än. Alldeles för tidigt att offra våra power-roller.

Röst: @Sidd

Jag är besviken både på mitt löjliga yrke och min ort! Skittöntigt med Mälardalen är allt jag vill säga och skittöntigt av SL att inte låta mig byta trots att jag skrev jätteroligt PM där jag fiskade efter annan roll. (Förlåt om jag smular ner ölen…).

Och jag dricker förstås Norrskum, 7,1%.

Inläggsgräns ska jag kunna hantera.

2/20

Gällande outande av yrke så vet jag inte riktigt hur det skulle tjäna byn. Fluffet är nykterister. Finns det specifika nykteristyrken BB7 har gett till ulvarna? Jag tror inte det utan de har vanliga jobb som oss andra där det säger nada.
Arborist, Glittriga Gullan, Smoke etc etc etc...

Det har alltid tjänat byn att outa. Så nu gör vi det.

2/20
Trams, Häger! Klart vi får. Typisk ulv-fråga. Bara för det får du börja outa.

Röst; @Hägerstrand
Vad är den här nya grejen med att misstänkliggöra mig för helt rimliga regelfrågor? En gång kan jag väl låta det passera (eller nej, uppenbarligen inte, men ni fattar), men när det händer igen börjar det lukta kollusion.

Men fine. Jag är enhetschef på Parkförvaltningen i Skånes-Fagerhult.

Boll tillbaka på dig @Brynolf

1.
Det här vet vi ju inte innan vi har outat saker och ser om det finns diskrepanser eller inte. Är du orolig för en outning? Fins det inga diskrepanser så gör det ju liksom inget ifall vi outar?

Jag kommer försöka hålla tillbaka en hel del nu i R1 (troligtvis för mycket dessutom) pga det här med inläggstak, så jag får kalibrera lig själv lite. Men det betyder inte att jag inte är närvarande, så vi kan ge upp den här idén redan nu om att jag är misstänkt inaktiv. Kanske kan tumma inlägg eller något istället. Jag känner mig så jävla handikappad när jag behöver lägga band på mig själv.

Trams, Häger! Klart vi får. Typisk ulv-fråga. Bara för det får du börja outa.

2/20

Min spontana tanke när jag läste mitt PM var "vi kan nog använda det här fluffet för att jaga ulvar", och sedan läste jag reglerna och blev fundersam, men drog slutsatsen att det Bonker nog menade var att typ diskutera tidsstämplar och liknande. Med tanke på att Bonker har exempel-PM i startinlägget verkade "man får inte säga vilket yrke man har" vara en konstig tolkning. Så, ja... Hägers tankeprocess har sett annorlunda ut, uppenbarligen. Det kan bero på att han har andra prioriteringar (i.e. ulv) eller ett annat PM (i.e. ulv), eller helt enkelt att han tänker annorlunda än jag gör. Så för min del noterar jag detta, men med tanke på debaclet förra spelet där jag gick igång på alla cylindrar på en liknande grej från en bybo-Häger tänker jag chilla lite med långtgående slutsatser.

2/20

Min spontana tanke när jag läste mitt PM var "vi kan nog använda det här fluffet för att jaga ulvar", och sedan läste jag reglerna och blev fundersam, men drog slutsatsen att det Bonker nog menade var att typ diskutera tidsstämplar och liknande. Med tanke på att Bonker har exempel-PM i startinlägget verkade "man får inte säga vilket yrke man har" vara en konstig tolkning. Så, ja... Hägers tankeprocess har sett annorlunda ut, uppenbarligen. Det kan bero på att han har andra prioriteringar (i.e. ulv) eller ett annat PM (i.e. ulv), eller helt enkelt att han tänker annorlunda än jag gör. Så för min del noterar jag detta, men med tanke på debaclet förra spelet där jag gick igång på alla cylindrar på en liknande grej från en bybo-Häger tänker jag chilla lite med långtgående slutsatser.
2/20

Jag tolkade som Hägern att vi inte fick säga något om PM innan förtydligande från SL. Så tror vi tolkade regeln olika. Jag tolkade regeln i sin ursprungliga skrivelse som håll käft om PM och fokusera på annat. Jag vågade dock inte fråga.

Så tror mer det är att vi läste och tolkade olika, än något att bygga misstanke kring. Däremot har Brynolf inte passat vidare, vilket är en notering jag gjort. Har säkert ingen bäring, men nu i början får allt som avviker hållas i minnet tills mer information finns på bordet.

4/20

Ajaj, ulvigt av mig.

Då kan du få outa härnäst, Isaac.
3/20

Absolut, och tycker du är lite dramatisk Brynolf. Sa att det stack ut, men var även noga med att det nog inte är något som har bäring. Eller försöker du dra ur inlägg från folk? Risken jag kan se är att om jag nu hade väntat med att svara, hade det skapat misstanke, samtidigt som mitt inlägg om jag nu svarar på en gång blir utan substans och endast kostar mig ett inlägg.

Jag är då kökschef, vid ett ålderdomshem i Bastuträsk. Inget anmärkningsvärt här inte. Frågor på det? Nej, det är inte lika spännande som det låter.

Bollar vidare till @Vimes. Alltid trevligt att lära känna lite nytt folk på en kurs, även om kursen i sig är djupt meningslös. Vill dock inte pressa fram ett tomt inlägg från dig, så vad är dina tankar hittills? Något vi bör tänka på framgent innan vi bollar vidare för att undvika att vi tvingar folk att offra inlägg. 20 är många, men kan gå åt fort om vi petar och provocerar varandra, eller skapar en osund oro runt att ses som passiv.

2/20

Jag tycker att de suspekta ska svara på hur många ulvar vi har i spel.

Jag tycker också att snacket (tror att det var @Vimes) om att det skulle vara regelbrott att diskutera sitt PM är kneppt, såklart att vi kan outa vårt PM. Men givetvis har SL förberett nåt för att förhindra massoutning. Jag gissar på att en ulv har alibiroll.

Siare och väktare kan vi väl chilla lite med?

Röst: @Hägerstrand

Kollision med kollusionen! (Din outning är tveksam)

1/20
Jävla skittid att starta på helgen mitt på dagen. Då är man iväg och ränner/gör saker med familjen... GAHhhh
20 inlägg låter generöst...MEN är man en jäkla ADHD-apa som ofta splittrar upp ett och samma egentliga inlägg i 3-4 på varandra, så äts de nog upp fort... jag får vara försiktig (försöka) helt enkelt.
Fråga här till @BiobunkerVII Ett inlägg som är ren röst, inget annat, räknas det som ett av de 20? Behöver man spara för att kunna byta på slutet när "rotationskarusellen" drar igång? Om det inte räknas...räknas röst med motivation?

Post 1: 1/20

11 spelare till start: rätt vanilj med nattmord, väktare, siare (max 2).

Antal ulvar: utgår från att det är 3 till start. Med tanke på att Siaren inte kan göra fler än 2 Sianden så skulle det vara för viktat till Ulvarnas lag om de vore fler än 3.

2-9 känns för svårt för ulvlaget.

Ergo 3 ulvar i spel.

Vad gäller outning så tycker jag det är ett strålande sätt att fånga ulvar på. I ordnade former👍

Vi har: Yrke, arbetsplats, ort att jobba med och försöka kolla vad som kan sticka ut hos spelare.

Jag tycker mig först se ett tydligt spår att gå ifrån vad gäller spelupplägget från Bb7.

Det kan ju förstås (troligtvis) visa sig inte stämma alls men det vore skönt att få den tanken ur världen i och med mass-outning.

Och ser gärna att idag sön snarast outas - I ORDNADE FORMER- så blir det svårare för ulvar att ljuga rätt.

Ordade former är tex det ”ping-pong” eller ”svara och skicka vidare” metod som föreslogs.

Såg att Brynolf föreslog att Hägern skulle börja👍
Hägern outade och skickade vidare till Brynolf👍
Brynolf svarade👍 men skickade inte vidare??? Märkligt.
I stället gick Vimes in utan anledning och svarade??? Märkligt.

Kom på att jag kan komma runt inläggstak med regelfrågor med att spamma SL med sånt istället för öppna tråden. SL får skylla sig själv!

Post R1:6 @Octagonal frågar om vitsen med att på nåt sett outa yrken. Om det nu för Octa inte är nåt som byn vinner på så undrar jag vad denne då har för problem med att få det ur vägen då?

Post:R1:7 @Basenanji skriver att dennes ort är i Mälardalen. Det stämmer inte med min info.

Post: R1:13 Vimes snackar att han trodde Bb7 menade vi skulle ”…diskutera tidsstämplar och liknande…” märkligt antagande?
Dennes ort ligger också å skaver för mig.

Störst problem har jag med Brynolfs spel just nu: denne hugger märkligt på Hägern, outar samma yrke och har ort som skaver för mig.

Har vi två spelare med samma yrke?
Så konstigt (inte ulvigt) och att Hägern skulle pricka exakt samma yrke precis innan i deras poster där tidigt i spel. Visserligen usel ulv-miss av Brynolf att i så fall skriva samma yrke.
Fattar inte vad som skaver här men nåt är det kanske. Kan Brynolf bara dragit en rövare med samma (skål vinmugg) eller är det en ulva-miss.

Röst: @Brynolf

Bollar vidare till @Vimes. Alltid trevligt att lära känna lite nytt folk på en kurs, även om kursen i sig är djupt meningslös. Vill dock inte pressa fram ett tomt inlägg från dig, så vad är dina tankar hittills?

Sitter lite illa till men vill inte sega ner outningståget, så jag svara bara på den biten:

Jag är förskolechef i Kumla kommun.

Bollar vidare till @Basenanji som talat illa om Mälardalsregionen.

Back