Varulv Ulvar på puben R1

Tramsposter helt utan innehåll för spelet är lite rödflaggigt för mig.
12/20

Med risk för självmål i viss utsträckning. Det här bör väl ändå vara en ganska kraftig rödflagga? I och med inläggstaket så får varje inlägg mer inlägg mer värde. Inlägg är viktiga, eller får ett helt annat värde i det här spelet. Att då "slösa" med inlägg kan tolkas som att man är oförsiktig eller som du säger försöker hitta en väg att slippa stå till svars senare i rundan med undanflykten att ens inlägg börjar ta slut.

5/20

Fast nu har du inte tänkt på att vi kan kuppa spelledaren och spela VJVS genom artificiella deadlines!

Såhär: artificiell deadline klockan 19 imorgon, fram till dess får vi posta hur mycket vi vill. Klockan 19 kollar vi vem som blir utröstad, och hen skriver hundratusen inlägg i tråden för att se till att hen åker ut! Det är idiotsäkert, och vi kan skriva hur mycket vi vill helt utan hänsyn till dumma postgränser!

(Förutom ifall vi röstar ut en ulv, och hen då skiter i vår överenskommelse. Men ärligt talat, vi kan väl inte bygga en strategi kring såpass osannolika scenarion?)

Ok, jag känner nästan att jag borde börja skriva ut mig själv eftersom jag öppnade den här porten. Kan vi hålla oss till ämnet? Jag var helt seriös när jag sa att det kan vara en given strategi och något att ha i åtanke att vi kan bryta taket. Med det menade jag inte att vi ska missbruka eller hitta konstiga strategier runt det. Det gynnar ingen. Tvärsom gör det här att tempot dras ned och flera hinner med. Problemet är dock att det råder en rädsla från alla att snacka, det är det vi måste komma åt.

Just nu är det lite vi spelare som styr tempot. Inläggstaket gör inte att slutet av rundan handlar om en tidpunkt, det gör att det handlar om när de flesta spelare börjar närma sig taket. Vi får helt enkelt tänka på ett nytt sätt, istället för att hänga upp oss vid rundans slut. Sen måste det också tas i beaktande, men vi har två parametrar som avgör när rundan närmar sig slutet i detta fall. Dels tiden för rundans slut, men även den punkt där flera spelare börjar nå inläggstaket innan de får straffröster på sig.

Skärpning på er alla pajaser. Försök vara lite mer konstruktiva med era inlägg. Med andra ord, gör inte som mig! Jag vet inte varför, men inläggstaket får mig nästan att vilja skriva mer, snarare än mindre! Något som ställer till det.

3/20

Hej hej, ja jag har alltså varit upptagen med tyngdlyftning i helgen (vad är nytt under solen?)…

View attachment 26710

Min roll är nämndsekreterare i Laxå.

Töntigt! Jag ville ha bättre och svårare uppdrag och vaddå Laxå?
9.
Fan nu råkade jag posta ut ett inlägg utan att ha hunnit tänka färdigt tanken ☹️
Står det inte vilken förvaltning du jobbar under? Är du bara en generell nämndsekreterare liksom?

1/20 God afton!
Heldag på BodaBorg men nu är jag här!

Gömmer det sig några regler i anmälningstråd edyl eller är det bara VJVS rätt uppåner och det finns inga som helst ledtrådar att nysta i kring reglerna? Om det inte finns något här så är det väl endast hur våra yrken och orter är formulerade som kan ge något att börja med. Att Octa är motsträvig till detta sätter dig inte i god dager.

Förutom information om powerroll samt ulvarna, som naturligtvis inte kommer avslöjas, så måste det väl finnas något mer att läsa in här? Det hade ju varit bra om alla hade berättat yrke och ort synkroniserat, för att minska ulvarnas chanser att kopiera, men det är ju svårt då vi inte spelar samtidigt.

Sammanfattning av roller och orter i den ordning de skrevs, mina tillägg inom parantes:

Hägerstrand - Skånes-Fagerhult (tätort i Örkelljunga kommun) - Enhetschef på parkförvaltningen

Brynolf - Föllinge (tätort i Krokoms kommun) - Enhetschef på hemtjänsten

Sömniga Isaac - Bastuträsk (tätort i Norsjö kommun) - Kökschef vid ett ålderdomshem.

Vimes - Kumla (är en kommun i sig) - Förskolechef

Sidd - Ställdalen (tätort i Ljusnarsbergs kommun) - Förskolerektor på förskolan Lastbilen

Octagonal - Hällefors (är en kommun i sig) - Administratör på vård- och omsorgsförvaltningen

StradhLestat - Mark (är en kommun i sig) - Förvaltningschef på Teknik - och serviceförvaltningen

Anthrox - Eksjö (är en kommun i sig) - Museichef på Albert Engströmmuseet

Impetigo - Vansbro (är en kommun i sig) - Badmästare på badhuset

Basenanji - Laxå (är en kommun i sig) - Nämndsekreterare

Big Mama - Billingsfors (tätort i Bengtsfors kommun) - Socialsekreterare

Ja, som ni ser finns det en blandning av kommunnamn och mindre tätorter och detsamma gällande chefsposition. Men med måste finnas något här att gräva i för var annars finns det!

Post 3/20

Din okunskap om vad jag snackar om avslöjar dig.

Jag är förskolerektor på förskolan Lastbilen i Ställdalen

Yrke/Tjänst: förskolerektor
Arbetsplats: förskolan Lastbilen

Jag var övertydlig i min första post om att dessa tre kategorier fanns att outa.

Förskolechef finns inte längre.
Det heter förskolerektor
Kan vara slarv från Bb7.
Eller ulv-miss från Vimes.
Vimes har förstås inte skrivit nåt annat än vad som skulle stå från SL.

Du har angett Kumla kommun.
Väldigt generell arbetsplats OCH ELLER ort att verka i. Inte riktigt så bra formulerat för varken arbetsplats eller ort.
Framförallt saknas en av arbetsplats/ort.

Tror du ulvade dig snabbt å slarvigt.
Att du inte ser det jag ser är märkligt.

Min röst står kvar.

Tackar för att du skickade bollen till mig då jag nu tror jag bland bybor kan ses som grönare med denna outning.
Så fick jag även välja vem som blir näst på tur: @Octagonal
Spill the beans å kom inte dragande med nåt om enhetschef på Socialtjänsten i Götet eller nåt…😇

Nu rullar vi ut röda outnings-mattan för ulvarna att dansa över i ljusskenet på pubens dansgolv👹💃👹🕺👹
Octa: skicka gärna vidare till @Anthrox eller @Impetigo då jag vill ha in dessa i spel👍
Sen så är jag väldigt intresserad av cyklisten Basse i Mälardalen🚴‍♀️

Ps: gjorde också en Basse å gnällde på @BiobunkerVII om min tjänst och ville säga upp mig hit å dit. Bossen nonchalerade😇
2/20 Brynolf skickade inte vidare outnings-bollen som han skulle ha gjort. Om han varit ulv hade det varit mer logiskt att duktigt skicka vidare till en bybo för att ge sina ulvkumpaner mer info att kunna efterlikna. Istället skickade han inte vidare alls. Jag ser det som mer slarvig bybo än ulv. När då Sidd hugger som en kobra på detta så riktar det snarare vissa misstankar mot Sidd själv.

Sidd skriver vidare att Brynolf outat samma yrke och ort som Hägern. Var sjutton har du fått det ifrån? Sedan tar du tillbaka detta och korrigerar dig själv.

Angående din analys av Vimes roll och att den skulle vara suspekt formulerad, jag tycker det är bra att du lyfter på den stenen (finns inte så många stenar att lyfta på här idag) men en snabb googling visar att förskolechef i allra högsta grad fortfarande används. Och jag tänker faktiskt att SL snarare har använt det i folkmun vedertagna Förskolechef framför det kanske för er i branschen mer korrekta Förskolerektor. Faktum är att mitt stavningsprogram inte vill släppa igenom ordet Förskolerektor men gärna Förskolechef. Det är snarare Sidds formulering av roll som sticker ut i listan. Sammantaget just nu:

Röst: @Sidd

4/20

Och förhoppningsvis hinna bli nattmördad innan R3? Jag vet inte det ja. Onödigt för siaren att outa innan den gjort sitt första siande, eftersom den bara blir väktad en runda till då. Om siaren blir drevad i R2 så är det också bra för ulvarna om hen avstått siande R1, eftersom hen blir tvungen att outa och sen bara kan ge byn ett siande innan nattmord.

Och soft för ulvar att kunna fejkclaima sent och ha en ursäkt för varför de inte sitter på några sianden.

I linje med det jag skrev ovan: en go outning är att outa innan sitt andra siande, så hen kan bli väktad.

Nä, jag tycker inte de här uppmaningarna håller.
Apropå att outa siaren så går jag på @Vimes linje. Jag tycker, som jag brukar, att det oftast är en fördel om siaren träder fram ganska tidigt så vi åtminstonde har en grönad, och lämpligast är i R2.

Om fler claimar samma roll blir det visserligen lite rörigt men vi vet i alla fall med stor säkerhet att en av dem är grön och en är röd.

Håller med @Anthrox tydlighet om att Siaren snarast ska göra sitt jobb innan ulvarna Nattmördar Siaren. Vi får även möjligt Siar-krig överstökat så fort som möjligt. Väktaren slipper sedan förhålla sig till frågan och kan ägna sig åt att väkta valfri grönad och sig själv.
Visst är det bra att lyfta alla möjliga tänkbara taktiker och vad som kan hända men tycker det är märkligt att några (Vimes/Impetigo tror jag det var) landar i att kanske spara Sianden. Kan det vara så att några är rädda för att bli Siade?
Nej kör nu i vind 2 rundor: outa i R2 så Väktaren fattar å hitta gärna en ulv eller två😇

Outning:
  • Jag har en ”ort” som ligger i Örebro kommun. Jag tänkte tidigt att Bb7 snack om Örebro -öl i startposten skulle ha bäring på vilken ort som folk hade. Nu verkar ju fler än 3 ha platser/ort som ligger i andra kommuner så det var väl ett skitspår som jag grävt sen min första post. Nedrans Bb7😇
  • Yrke: Alla utom 3 verkar ha en chef-position: där sticker @Octagonal ut som ”administratör” och @basenanj som nämndsekreterare och nu BM som Socialsekreterare. Det var ju synd att BM till sist droppade in med en icke chef då det nu blev svårare att göra nåt stort av det grävet: suck.
  • Alla utom Vimes, Basse och BM följer linjen om de 3: yrke, arbetsplats, ort. De som outade ”rätt” innan mitt klargörande om det bör vara gröna. Om det visar sig att Vimes är röd. @Big Mama har du ingen arbetsplats alltså?

I mina ögon så ser jag riktigt vad vi mer har att gå på här i R1 än vad som hittas i fluffet.

Nån av Vimes, Basse, BM bör utifrån outandet checkas av. Vi kommer få lite bra info utifrån outandet om vi får färg på dessa 3.

Ps angående BM reaktion på ordet förskolerektor/förskolechef så kan det verkligen vara en skit å inget att lägga vikt vid. Dock vet jag att just @BiobunkerVII är rektor så därför tänkte jag att han har koll.
Kanske inte men va fasiken vi har verkligen inte mycket att gå på.

Sen så ser jag att BM försvarar Vimes men struntar i detaljen att ge oss arbetsplats.
Precis som Vimes inte gjorde.

Vad tycker ni gott folk?
Har Bb7 struntat att ge ngr spelare en arbetsplats? Bör vi checka av detta?

• Alla utom Vimes, Basse och BM följer linjen om de 3: yrke, arbetsplats, ort. De som outade ”rätt” innan mitt klargörande om det bör vara gröna. Om det visar sig att Vimes är röd. @Big Mama har du ingen arbetsplats alltså?
Stämmer, jag har inte fått någon mer specificerad arbetsplats än Socialsekreterare i Billingsfors.

Har du någon teori @Sidd om hur det kan komma sig att du har fått rollen Förskolerektor och Vimes har fått rollen Förskolechef? I övrigt har SL rekryterat ett lag med mycket blandade kompetenser men så har han tydligen tagit in två med samma tjänst?

Hägerstrand - Skånes-Fagerhult (tätort i Örkelljunga kommun) - Enhetschef på parkförvaltningen

Brynolf - Föllinge (tätort i Krokoms kommun) - Enhetschef på hemtjänsten

Sömniga Isaac - Bastuträsk (tätort i Norsjö kommun) - Kökschef vid ett ålderdomshem.

Vimes - Kumla (är en kommun i sig) - Förskolechef

Sidd - Ställdalen (tätort i Ljusnarsbergs kommun) - Förskolerektor på förskolan Lastbilen

Octagonal - Hällefors (är en kommun i sig) - Administratör på vård- och omsorgsförvaltningen

StradhLestat - Mark (är en kommun i sig) - Förvaltningschef på Teknik - och serviceförvaltningen

Anthrox - Eksjö (är en kommun i sig) - Museichef på Albert Engströmmuseet

Impetigo - Vansbro (är en kommun i sig) - Badmästare på badhuset

10.
Nystar lite här då:
Vi som inte ens får jobba i centralorten:
Häger, Brynolf, Isaac, Sidd, BM -> Med fem spelare betyder det att minst två här är bybor, och att det de facto då går att ha fått sig en tillfördelad ort som inte är kommunens centralort, alltså inget att haka upp sig på.
Vi som inte har chefsansvar:
Octa, Basse, BM -> Att det är tre spelare här skulle en ju kunna tänka sig betyder att det är tre ulvar, men med tanke på att två av dem var de som outade sist och näst sist borde det vara en indikation på att de inte borde vara ulvar för då är lögnen inte särskilt bra. Ergo, ett chefsansvar är inte en prerequisite för en bybo med stor sannolikhet.
Vi som inte har en arbetsplats:
Vimes, Basse, BM -> Här gäller samma sak som ovan. Det är tre spelare, men då måste Basse och BM som ulvar ha struntat i att nämna en arbetsplats som sistaoutare, när de ser att i princip hela fältet i övrigt har angett en arbetsplats.
Vi som inte har en unik yrkestitel:
Häger, Brynolf (i viss mån även Vimes och Sidd) -> Här kan det finnas en del indikationer på att något gått snett i hanteringen. Alla vi andra har unika yrkestitlar. Av Häger och Brynolf torde det peka på Häger i sådana fall, som då chansade ut ett svar först i hopp om att det skulle flyga och råkade träffa någon annans svar. Att ulv-Brynold direkt efter Häger skulle ange exakt samma yrkestitel låter lite svagt imo. Av Vimes och Sidd är det väl hugget som stucket. Jag kan inget om skolhierarki eller vad saker heter, så kan inte avgöra om Vimes yrkestitel är mer felaktig än Sidds. Och att Sidd har angett en arbetsplats som inte tycks existera känns lite skumt.
Vi som har namngivna arbetsplatser:
Sidd, Anthrox -> Vet inte hur långt det här kan vara värt att dra, och ifall en ska räkna förvaltningar och så som en namngiven arbetsplats. Men jag tycker det är fascinerande att vi två har namngivna arbetsplatser, men exv Impe och Isaac har den generella byggnaden bara (det tog mig mindre än tio sekunder att hitta namnet på ett äldreboende i Bastuträsk, sen vet jag inte om simhallen i Vansbro faktiskt hette något, men ändå). Men det är här någonstans som jag återigen blir påmind om att det är väldigt enkelt att hitta diskrepanser i det här, och i det stora hela så känns det mest som bortkastad tid för att det nog inte finns något att hämta här.

Eller?

8/20

• Jag har en ”ort” som ligger i Örebro kommun. Jag tänkte tidigt att Bb7 snack om Örebro -öl i startposten skulle ha bäring på vilken ort som folk hade. Nu verkar ju fler än 3 ha platser/ort som ligger i andra kommuner så det var väl ett skitspår som jag grävt sen min första post. Nedrans Bb7😇
  • Yrke: Alla utom 3 verkar ha en chef-position: där sticker @Octagonal ut som ”administratör” och @basenanj som nämndsekreterare och nu BM som Socialsekreterare. Det var ju synd att BM till sist droppade in med en icke chef då det nu blev svårare att göra nåt stort av det grävet: suck.

Alltså, jag tycker du spelar bra @Sidd . Tydliga resonemang och vettiga tankar. Men jag tror nog att din linje inte riktigt håller när du säger att någon av mig, BM och Basse ska checkas av.

Nu vet jag ju att det inte är så, men om vi tänker att bybor alltid har yrke, arbetsplats och ort så måste ju alla tre (d.v.s. Basse, BM och jag) vara ulvar. Det vore ju ett fantastiskt scoop om det var så, men det verkar ju inte så sannolikt, väl?

Och om vi alla tre inte är ulvar så faller ju hela caset om att brist på arbetsplats är ulvigt.

Ja, de här avviker ju. @Big Mama du har alltså inte heller någon arbetsplats? Om man jobbar som socialsekreterare gör man det normalt på en specifik enhet. Tycker också att det känns sådär att du smög in din jobboutning i listan som var din kommungenomgång, lite som att du inte ville ha så mycket fokus på den.

Om de avviker för att de är bybor är det ett sammanträffande att de avvikande yrkena outades sist, och Occam tror inte på sammanträffanden.

Om de avviker för att de är ulvar så kan man leka psykolog. Det är sällan rätt men det är ju något att spinna på. I så fall hade de kunnat välja att ljuga om sina jobb och köra på något påhittat chefsjobb istället. I så fall hade de i princip garanterat att @Octagonal skulle åka istället, som ensam med avvikande jobb.

Om de ulvar i samarbete med Octa så hamnar ju den här klockan 17-planen i ett annat ljus, eftersom båda då har ursäkter för att komma in med sina outningar absolut sist. BM hade redan annonserat att hon skulle på aktivitet, och jag har dubbelkollat att Basses veteran-sm var den här helgen https://www.tyngdlyftning.com/tavling/sm-tavlingar/veteran-sm (gick det bra @Basenanji ?)

Men i så fall har de valt att köra på "alla bybor är minsann inte alls chefer så octa är inte suspekt, och om vi var ulvar hade vi ju sagt att vi var chefer såklart". Det är inte i linje med att de vill outa sist i så fall, så då blir den här förklaringen mindre solid. Å andra sidan kan ulvplaner förändras snabbt.

När jag ordnat Varulvsspel så finns massor som alla fraktioner har gemensamt (samma ort) eller alla olika (tex olika vapen) MEN nån detalj (tex FÄRG) där byn kan hitta att ulvarna kan ljuga bort sig.
Blir ju annars inget för byn att göra i spel om vi bara har lika allihopa å vi sitter alla och röstar ut nån bybo som tänkt fel eller Basse för att!

Jag hoppas @biobunker lagt in nåt spelmekaniskt vi kan hitta ulvar på (tex att vissa inte fått arbetsplats) annars lägger jag ner min röst.

Ingen av er tror ärligt att jag skulle hitta på arbetsplatsenförskolan Lastbilen som ulv. Bb7 fick tydligen lite feeling.

Att jag tar upp grejen med att Vimes har samma som mig EFTER Vimes outat sitt kan väl inte vara till min nackdel heller.

10.
Nystar lite här då:
Vi som inte ens får jobba i centralorten:
Häger, Brynolf, Isaac, Sidd, BM -> Med fem spelare betyder det att minst två här är bybor, och att det de facto då går att ha fått sig en tillfördelad ort som inte är kommunens centralort, alltså inget att haka upp sig på.
Vi som inte har chefsansvar:
Octa, Basse, BM -> Att det är tre spelare här skulle en ju kunna tänka sig betyder att det är tre ulvar, men med tanke på att två av dem var de som outade sist och näst sist borde det vara en indikation på att de inte borde vara ulvar för då är lögnen inte särskilt bra. Ergo, ett chefsansvar är inte en prerequisite för en bybo med stor sannolikhet.
Vi som inte har en arbetsplats:
Vimes, Basse, BM -> Här gäller samma sak som ovan. Det är tre spelare, men då måste Basse och BM som ulvar ha struntat i att nämna en arbetsplats som sistaoutare, när de ser att i princip hela fältet i övrigt har angett en arbetsplats.
Vi som inte har en unik yrkestitel:
Häger, Brynolf (i viss mån även Vimes och Sidd) -> Här kan det finnas en del indikationer på att något gått snett i hanteringen. Alla vi andra har unika yrkestitlar. Av Häger och Brynolf torde det peka på Häger i sådana fall, som då chansade ut ett svar först i hopp om att det skulle flyga och råkade träffa någon annans svar. Att ulv-Brynold direkt efter Häger skulle ange exakt samma yrkestitel låter lite svagt imo. Av Vimes och Sidd är det väl hugget som stucket. Jag kan inget om skolhierarki eller vad saker heter, så kan inte avgöra om Vimes yrkestitel är mer felaktig än Sidds. Och att Sidd har angett en arbetsplats som inte tycks existera känns lite skumt.
Vi som har namngivna arbetsplatser:
Sidd, Anthrox -> Vet inte hur långt det här kan vara värt att dra, och ifall en ska räkna förvaltningar och så som en namngiven arbetsplats. Men jag tycker det är fascinerande att vi två har namngivna arbetsplatser, men exv Impe och Isaac har den generella byggnaden bara (det tog mig mindre än tio sekunder att hitta namnet på ett äldreboende i Bastuträsk, sen vet jag inte om simhallen i Vansbro faktiskt hette något, men ändå). Men det är här någonstans som jag återigen blir påmind om att det är väldigt enkelt att hitta diskrepanser i det här, och i det stora hela så känns det mest som bortkastad tid för att det nog inte finns något att hämta här.

Eller?
4/20. Inte bortkastad tid, eftersom vi inte har något ynka annat att gå på. Hur ska vi kunna spela ett spel utan någon som helst information?

Vi får inte se ner på dem som försöker med det lilla som finns.

Back