Nekromanti ultimata vapnet?

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: En liiiten detalj bara...

Undvika ett Hugg med Gå Bakåt = Ob2T6 mot Undvika.

Storyxa har SI 4 vid öppnandet av strid men därefter endast 1.
Beväpnad med Dolk, får Undvika-kämpen lättare att ta tillbaka initiativet rundan därefter.

Eftersom yxan är så überbra på Hugg, är det lätt att räkna ut för en försvarare att det är just en Hugg-manöver som anfallaren kommer att göra.

Mot en Ishani däremot, som är lite halvbra på både Hugg och Stick, finns det många möjligheter att som anfallare ibland göra Stick istället.

Skulle man göra en Stick-manöver mot en person som Går Bakåt, får denne istället slå Ob4T6 mot undvika.

Att således kunna byta mellan dessa två, distinkt olika anfallstyperna mitt i en strid utan att behöva byta vapen anser i alla fall JAG som en stor fördel.
 

Baelor

Veteran
Joined
30 Mar 2003
Messages
39
Location
Eidskog,Hedmark, Norge
Jeg vil nok si at det heftigste våpenet i EON er NIamh-sverdet. Det raskt nok til å forsvare seg med i begynnelsen av en kamp, og hvis man er dyktig kan man kombinere to Niamh-sverd og få en heftig riposte. :gremgrin:

Man får også en viss fordel i trange ganger, i nær-nærkamp, og når man ruller rundt på bakken mens man sloss.


I og for seg er jo også Carwelan og Cinneach sverdene ganske bra. men man gir jo ikke samme intrykket på spillet. ("redselen kan leses i deres øyne når du stikker ned deres leder" mot "du hgger ned lederen deres og fortsetteer med neste.)

En kamp skal jo tross alt være siste utvei, og skal man først slåss så skal man gjøre det med stil. :gremwink:
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: En liiiten detalj bara...

Undvika ett Hugg med Gå Bakåt = Ob2T6 mot Undvika

En regel vi inte använder i våran grupp. Undvika är undvika, men poäng till dig.

Storyxa har SI4 vid öppnandet av strid men därefter endast 1.

Men om jag gör tillräckligt med skada knuffas motståndaren tillbaks och vi öppnar striden ånyo (taktiken som Phelan beskrev). Ergo har jag ganska goda chanser att behålla mitt höga SI.

Eftersom yxan är så überbra på Hugg, är det lätt att räkna ut för en försvarare att det är just en Hugg-manöver som anfallaren kommer att göra.

Detta har väl bara betydelse om man använder Undvika-varianterna som du beskriver ovan? Rätta mig gärna om jag har fel.

Mot en Ishani däremot, som är lite halvbra på både Hugg och Stick, finns det många möjligheter att som anfallare ibland göra Stick istället.

Jag vet, min förra RP använde en ishani. :gremcool: Men som du själv skriver så är skadan halvbra. Jag har fler valmöjligheter men det är inte lika säkert att jag gör någon skada värd namnet när jag träffar. Storyxan min RP gärna svingar är dessutom försedd med en pik och gör därför Ob2T6+2 i stickskada, så stickalternativ finns. Duger inte detta gör yxan också Ob3T6+2 i krossskada. Notera att vi använder ‘Äckligt mycket plus regeln’ i våra spel.

Skulle man göra en Stick-manöver mot en person som Går Bakåt, får denne istället slå Ob4T6 mot undvika.

Det finns väl varianter av Undvika för att motverka Stickanfall också?

Att således kunna byta mellan dessa två, distinkt olika anfallstyperna mitt i en strid utan att behöva byta vapen anser i alla fall JAG som en stor fördel.

Jag håller med. Men när jag träffar vill jag veta att fienden får ONT! :gremwink: Jag vill egentligen bara påpeka att även ett till synes enkelspårigt vapen kan - rätt använt - vara dödligt (bokstavligt talat) effektivt.


/Rax
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Därför kan det ju vara bättre med bågar.. Då kan man ju skjuta av varje runda...
Vilket irriterar mig något så vansinnigt. Försök skjuta en pil varje sekund får du se hur lätt det är. Nu är jag inte jag supersäker på hur långa rundorna är i EON, men det tar minst 3-4 sekunder att ens lägga en pil på strängen och spänna, däri ej räknat sikte och vindberäkning. CHOFF!

Plocka upp en ny pil, på strängen, spänna, sikta, CHOFF!

Det tar minst två rundor. Så du får nog nöja dig med att vräka iväg en pil varannan runda.




Om jag ska säga mitt favoritfvpen så är det kraggsvärdet pga av den brutala skadan, men jag tar lika gärna ett hederligt långsvärd. Finns inget som är så elegant som ett välgjort långsvärd. Snabbt, smidigt och vansinnigt lätthanterligt.
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Båge- och rund-skola

förstod jag dig fel eller tror du att en runda varar i en sekund i eon??
Försök skjuta en pil varje sekund får du se hur lätt det är

en runda är enligt mig 4-5 sekunder.
Och den tid det tar för mig att ladda sikta, skjuta tar 6 sekunder, det är nästan inom tidsgränsen..
Mitt FV är nog motsvrande 8, så en kille med 15 i båge, och med bättre pilar än det jag "gör", kan nog få iväg en vara 4e sekund...

För att nämna nått extremt så har jg uppmätt Legolas takt i Sagan om Ringenfilmerna till en pil på 1,5 sekund...
Iofs har han nog motsvarande 25 i Båge men men..
Han skulle dö av uttråkning om han bara skulle få skjuta var 8nde sekund...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vilket är enligt er det mest ultimata vapnet i eon?"

Huvudet.

Det finns få saker som är så farliga som en tänkande motståndare.
 

Baelor

Veteran
Joined
30 Mar 2003
Messages
39
Location
Eidskog,Hedmark, Norge
Jeg må nok si meg enig med Krille på dette punkt. For en motstander med intelligens vil hakke filler ut av en RP før man kan si. "Oooops!?" :gremgrin:

Så gi nå da en motstander et våpen + evnen til å tenke. Så blir det nok sinnesykt nærme det ultimate våpen.
 

Rhazgom Manziir

Veteran
Joined
10 Sep 2003
Messages
1
det ultimata vapnet enligt mitt tycke är ju antingen ett thalaskiskt hedersvärd (som både är bra på hugg och stick och har bra SI 4/4)med den thalaskiska dödsdansen, carwelan (det är ju bara så snyggt också gillar jag historíen) med en alvisk stridskonst.
Melorsvärdet är det bästa svärdet i den mänskliga arsenalen tillsammans med stridskonsten Manziiriskt Klingmästeri
Som ni kanske har märkt så gillar jag stridskonster.

från
Rhazcom missla med kraggsvärd Manziir
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Re: Båge- och rund-skola

Still, du skjuter inte en pil varje runda. Men å andra sidan är bågar ganska underskattade i de flesta spel (kommer inte ihåg exakta värden i EON) och har en tendens att göra för lite effekt. Istället fjötar man på med en MASSA pilar.

Men okej, jag håller med om din tes. Men jag vill nog inte påstå att man blir så djävulskt mycket snabbare på att skjuta om man blir bättre. Handlaget når liksom en viss gräns då det inte går att skjuta fortare. Och Legolas är ett unikum. Mellan 5-6 sekunder tror jag är vad som krävs, oavsett skicklighet.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Båge+ precision+målpunkter. Jag vann.

Annars är Ishanin tokigt bra. 5 i första SI är mer än spjut!

Eller det dvärgiska spjutet man kan ha i 1 hand, tillsammans med en fin sköld.

Kom ihåg att även den bästa krigare kan fällas av 2 sexor.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Re: En liiiten detalj bara...

Trukhyxa (eller Binderakhammare) är ju jävelbra på EN typ av skada och tenderar att vara rätt kass på en annan.
Kollat kross skadan på yxan? +Ob3T6. Detta är en av dom bästa kross skadorna som ens klubbor har. Det beror viserligen på att den väger ca 5,5 kg. På tal om det... om man vill ha en dubbel bladig variant som det står att det finns, hur mycket tror ni då att den väger?

/Hartland - ska äta middag
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: En liiiten detalj bara...

Kollat kross skadan på yxan? +Ob3T6. Detta är en av dom bästa kross skadorna som ens klubbor har.
Visst, men Hugg och Kross ger ju samma modifikation på Undvika - Gå Bakåt. Då spelar det ju ingen roll, eller hur? Det jag menar är vapen som man kan anfalla på lite olika sätt med. Yxor, klubbor och liknande kan man ofta inte göra särskilt effektiva stickmanövrar med. Därmed är de inte helt optade från till exempel hästrygg, då man missar möjligheten till lans-attack. Hästens skadebonus på din Ishanis Stickskada kan ju ge schyssta Ob11T6! Inte helt dåligt.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Båge- och rund-skola

Tänk på att om du vill ha en vettig chans att träffa (med pilbåge) i Eon så vill du sikta mellan varje skott. Då skjuter du var 8:e sekund (en runda är 4 sekunder).

/Henrik
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Båge- och rund-skola

Jodå, till och med jag som tränar väldigt lite med min långbåge nu för tiden har inga problem att få iväg en pil på 4-5 sekunder.

Alla som sett en duktig långbågsskytt in action vet att 4 sekunder är väldigt lång tid... Jag har själv sett skyttar som utan problem får iväg 2 pilar på under 4 sekunder.

Observera nu att jag enbart pratar om traditionellt långbågsskytte, och inte någon som helst form av modernt bågskytte (vare sig det gäller klassisk stil, fristil eller compound)
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Re: Båge- och rund-skola

Läste i en bok häromdan att engelska långbågskyttar skjuter 8-9 pilar på en minut..
Det innebär en pil / 7 sekunder..
Men det är ju organiserat bågskytte, där 20-30 man står på rad och skjuter på order...

så 4-5 sekunder utan att sikta jättenoga är nog ganska rätt..
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Båge- och rund-skola

Rygg eller höftkoger. Jag har sett bägge varianterna. Själv använder jag nästan uteslutande ryggkoger. Det finns för- och nackdelar med bägge varianterna, och vilket som är bäst har mest att göra med personliga preferenser.
 

Gelane

Veteran
Joined
15 Oct 2003
Messages
8
Location
Älvsbyn
det ultimata vapnet är ju inget annat än en zorianstav? i handen på en av krigarmunkarna, två kommpisar slogs med varandra... få se.. et var en riddare mot en zoriandermunk av någon anledning... dom var jämnbra i sina egenskaper o färdigheter.... gissa vem som vann???
 
Top