Nekromanti ultimata vapnet?

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Vilket är enligt er det mest ultimata vapnet i eon??

Armborst är ju bra..
Nackdelen med dem är att de tar så *förgrymmat* lång tid att ladda
Därför kan det ju vara bättre med bågar.. Då kan man ju skjuta av varje runda..
Men dessa är avståndsvapen (som alla förmodligen vet), och de funkar inte så bra i närstrid. De gör ju MASSOR av skada, men blir man försvarare, är kanske inte en båge det man helst vill parera med..

Kastvapen är knappt värda en spalt, det är ett grymt slöseri att bara kasta iväg sina yxor och knivar, och de varken kommer långt eller gör nån skada..

Lansar är bra..
med de 9-10 tärningar man gör i skda med en sådan gör man i snitt 35-40 i skada oc det kan ofta ta död på det mesta
Men man måste ju dock vara grymt säker på det eftersom man bara har ett försök på sig. Missar man måste man hämta fart på nytt. Träffar man en vänsterarm på motståndaren jublar ju inte många (skulle i så fall vara han som blir träffad...)

Vapen som yxor och svärd är ju väldigt bra i närstrid..
Men där finns ju alltid problemet att ju tyngre (och skadligare) man "bygger" det, ju svårare är det att svinga..
Dels så krävs styrkan... Men framför allt, andrasiffran i SI blir ju låg som stryk... När man väl startat striden, och man förlorar VINITen EN gång, så krävs det nästan ett fummel av den andra för att man ska komma tillbaka...

Vanligtvis är jag lite emot alver, och håller alltid stenhårt på människor, men jag måste faktiskt erkänna att de vapen jag gillar bäst är Lyfali och Carwelan..
Det närmsta människorna kommer är Melorsvärd (som bara går sönder hela tiden) och Kraggsvärd (som dels är svåra att få tag, och dels har en låg andrasiffra i SI)


(Har väntat mig en lång och rolig diskussion nu, med minst 30 inlägg.. Gör mig inte besviken)
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Om du med ultimat...

... menar absolut bästa koboldvapnet. Så lägger jag mig inte i... med de absolut häftigaste vapnen är (i denna ordning):
1. Lelldorin
Har alltid gillat värja-liknande vapen
2. Värja
Jag vet inte varför, men jag gillar den skarpt
3. Ishani
Hur häftig är inte den då? Köp tre betala för en!
4. Petya
Jag gillar den bara, den är så rolig
5. MicroUZI, men eftersom den inte finns i Eon så väljer jag Carwelan...


Jag gillar alviska vapen...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Det finns bara ett vapen värt att nämna...

..och det är Dasvärdet

Dasvärdet är allsidigt. Du kan använda det som vapen, som brödkniv eller som stekspade. Eller varför inte som machete när du hugger dig fram genom djungeln. Du kan hänga en kappa på kroken längst bak på bladet, och dessutom har det en stiligt fyrkantig design som man bara måste älska.

Kort sagt; Da är bäst!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så tycker jag att dvärgiska yxor är bland det ultimataste man kan få tag på. De är ju både stryktåliga & välgjorda ju !
Kan man sedan kombinera det med en sköld &/eller en trevlig rustning så ttror jag att man kommer långt...
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Det finns bara ett vapen värt att nämna...

Har är jag nästan böjd att hålla med Dnalor, men jag måste nog ändå säga Slagsvärdet.
Ett vapen som gårr att använda en eller tvåhandat, har trevlig skada, snabbt, inte så tungt. Kan desutom modifieras med olika sorters klingor. Min favorit just nu är den böjda.
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
ja, carwelan!

måste säga att finns det ett svärd som verkligen är the svärd så är det carwelan. jag vet inte vad jag gillar bäst med det, dess smala klinga, dess långa hjalt eller den unika (iaf i eon) parerstången. jag brukar bygga hela rollpersoner utifrån just detta drömsvärd. ett perfekt svärd för en ensamvarg till vapenmästare eller liknande.

"I love none but my sword" (typ nåt sånt) - Richard Gere i Den förste riddaren .
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Ishani

Jag skulle säga att det bästa närstridsvapnet i Eon är den alviska Ishanin. Det är lätt, har utmärkta egenskaper och är dessutom hyfsat snabbt.

I nästan samma klass finner man Lyfali-svärdet och det dvärgiska Dhar-Zhon. De har dock nackdelen av att vara dels (i Lyfalins fall) djävligt svårt att få tag i, respektive (i Dhar-Zhons fall) lite för kort och otympligt. Båda är dock vapen som på ett bra sätt fått med sig fördelar som andra vapen av samma typ inte riktigt har.

Skall tilläggas att Eyrinklyvaren och Hakspjutet gör liknande saker i Stångvapensektionen, men har något sämre värden i övrigt jämfört med Ishanin.

/Duddmannen
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Men ett Carwelan-on-a-stick då?

Jag snackar givetvis om Ishanin! Den "förbättring" av Carwelan som Léaram egentligen borde ha gjort. Men Kiriya gjorde inget dåligt jobb de heller, ska jag kanske tillägga.

/Duddmannen
:gremlaugh:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Gillar egentligen inte ämnet men...

Det nya vapnet Hakspjut är verkligen über, då du både kan hugga Ob3T6 skada och sticka Ob2T6. Dessutom det smått fantastiska SI på 6/3. Sen ser vapnet iofs sjukt fult ut.

Nej, men allvarligt så finns det en sak som verkligen är üüüber. En lagom lång och stark sanarialv med lyfali i den ena handen (tycker ni vapnet ser fult ut, kolla i Alver) och vicoshira i den andra. Lägger du där till en alvglasrustning, en unik stridskonst och tid till att lära sig slåss under lååång tid så är helt enkelt en liljegardist bäst på allt.

Har man dessutom råd att göra ett välbalanserat lyfalisvärd (SI 4/5) och kanske tid att träna in lite nya tekniker (Två vapen, Medföljning, Avancerat anfall:stick m.m.) så äger man verkligen.

Synd bara att Liljans råd inte tillåter en att äventyra fritt. :gremwink:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
gillar rymlingar

Synd bara att Liljans råd inte tillåter en att äventyra fritt.
Hmmm en avhoppad liljegardist som protesterat mot deras omoraliska politik och numera är efterlyst av Sanari och deras underhuggare. Gardisten tvingas givetvis fly från Sunari och gömma/slå/prata sig ut ur den....

Det vore skoj .... *vill ha den uppgraderade alvboken*....
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Gillar egentligen inte ämnet men...

Nej, men allvarligt så finns det en sak som verkligen är üüüber. En lagom lång och stark sanarialv med lyfali i den ena handen (tycker ni vapnet ser fult ut, kolla i Alver) och vicoshira i den andra. Lägger du där till en alvglasrustning, en unik stridskonst och tid till att lära sig slåss under lååång tid så är helt enkelt en liljegardist bäst på allt.

En Cirza-riddare med deras bästa stridskonst av de två (har glömt namnet) med ceremonierna helga på vapen och rutsning som är helrutstning och en cirecald...ganska fet den med.
 

sholi

Veteran
Joined
31 Aug 2003
Messages
23
Location
uppsala
NI VARA GALNA! Det bästa speltekniska vapnet är självklart lyfalin! 4/4 i SI är klart överlägset och den otroliga skadan på H+Ob3t6+3 och sen brytvärdet som måste sägas är det bästa av alla svärd! melorsvärdet kommer bra till förrutom att det har en sån låg BRYT och har 2 mindre i skada om något svärd har något bättre värde har det dessutom en nackdel som att man måste ha det i 2 händer, väger för mycket eller låg SI. Jag glömde nämna att det väger nästan ingenting. LYFALI ÄR BÄSTA NÄRSTIDSVAPNET!!! sen är ovannämnda alv-bågen bästa avståndsvapnet.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Trukhyxan...

...eller annat tungt vapen om motståndaren inte behärskar Undvika. I så fall räcker det att träffa. Även om motståndaren parerar lär han bli tillbakaknuffad, sen väljer man att inte följa upp (om inte lille fi faller omkull) utan börjar på öppningsavstånd igen, för att behålla ett hyfsat SI-värde hela striden igenom. Dessutom, med ett riktigt tungt vapen kan man kosta på sig att bara göra Snabba anfall och vara rätt säker på att ändå trycka tillbaka motståndaren, vilket ger en ökad säkerhet till VINIT ifall det skulle misslyckas. Slutligen så är ju det tunga vapnet så mycket mer tillfredsställande för att tvåla till alla fjantiga vapenmästare med alviska fuskbyggen i händerna...

Mvh / Phelan, som håller alla former av stickvapen som alternativ om man inte kan/vill nyttja tunga vapen. Blööööödningstakt...
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
En liiiten detalj bara...

om motståndaren inte behärskar Undvika.
Ja, det var väl det som var problemet då. ALLA behärskar undvika, om än i lite olika grad.

Visst kan jag hålla med om att ett stort vapen är imponerande och skadan är inte att förakta heller, tro mig.

Men det BÄSTA vapnet måste väl ändå vara ett som klarar av lite av varje? En Trukhyxa (eller Binderakhammare) är ju jävelbra på EN typ av skada och tenderar att vara rätt kass på en annan. Det bästa vapnet måste kunna lite av varje, ha hyfsat högt på BÅDA värdena i SI och kunna hanteras en- eller tvåhandat om man skulle vilja ha sköld respektive är lite svagare.

Tror JAG i alla fall.

/Duddmannen

PS
Håller dock med om att Tirakvapnen i allmänhet ser betydligt coolare ut än de andra, men det var ingen skönhetstävling den här gången. :gremlaugh:
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: En liiiten detalj bara...

Tja, jag är ganska nöjd med min nuvarande RPs storyxa. Huggskadan på Ob6T6 räcker mer än väl för att knocka de flesta motståndare (som Phelan påpekar) och behålla SI på 4. Dessutom ska det till riktigt tungt pansar (H 15+) för att yxan inte ska orsaka någon liten skada. Värt att notera är att vår grupp inte heller använder stridstekniker som Hugg. Hade RPn haft den vore huggskadan för ett normalt anfall Ob7T6!

Angående undvika beror ju hur effektivt det är helt på hur bra man är på att undvika. Det är inte lättare att undvika än att parera så förr eller senare får jag in den nödvändiga träffen, särskilt om jag gör snabba eller flera anfall.

Angående att behöva sköld så kan man ju med fördel använda tekniken Medföljning med tvåhandsvapen istället. Jag får Ob1T6 lättare på mina parader och kan (iaf enligt våra regler) forfarande göra motanfall.

Sen slår det mig att teknikerna Uppföljning, Precisionsanfall och Dödande anfall kan förvandla nästan vilket vapen som helst till ‘det ultimata’. Tänk dig storyxan ovan med dessa tekniker därtill!


/Rax the Axe Rules! :gremgrin:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: En liiiten detalj bara...

Ja, det var väl det som var problemet då. ALLA behärskar undvika, om än i lite olika grad.
Tja, graden varierar ju som sagt. Om man brukar ha sköld så är det inte säkert att man maxat sitt FC i Undvika... Så har det i alla fall varit för en del av de RP vi haft i min grupp.

Hela diskussionen är ju meningslös, för du kan nog inte hitta ett vapen som är bra i ALLA situationer (olika rustningstyp, terräng, inomhus/utomhus, väder etc). Man kan ha väldigt kul med ett tungt vapen, om man använder rätt taktik för det. Men det går också att slåss rätt effektivt med andra sorters vapen, fast med annan taktik. Att den flexibiliteten finns är mycket av charmen med Eons stridssystem (samtidigt som detaljerna och de många alternativ gör det tidskrävande). Så det ultimata vapnet är, som alltid, en krigare som tänker efter och anpassar sig till situationen.

Mvh / Phelan
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Den lömske lägger sig i...

Varför göra jobbet själv när du kan få någon stor dum barbar att göra det åt dig? Ja ursäkta, jag föll in i min karaktär (en vätte) och hur den resonerar när gruppens barbar visar musklerna. Men när det gäller vapen är inget mer effektivt än en liten dolk på två tumm insmord i krippsav mellan revbenen alternativt effekten spränga på kläderna runt det heligaste.

Fast jag antar att du som många andra underskattar små finesser och dömmer skada med storlek på tillhygget.
Då kan jag rekomendera det tunga armborstet, ingen vill vara din ovän när du riktar detta arteleri mot dem. Dubbelarmbortet är en annan favorit, ofta underskattad pga dess skada men med lite gift så är trucken smord som vätten sa. Den är utrustad med två stjäktor och du vill ändå inte stjuta en tredje utan dra svärdet ditt ty fienden kommer snart fram.

I närstrid är tirakkroken en favorit, främst för att den är så stilig. Om man inte är ute efter brutal konst så fins Ishanin, ett annat stiligt vapen som både kan användas till stick och hugg så fienden vet inte åt vilket håll han skall undvika (jag vet en alv som slagit ihjäl ett troll med en ishani helt själv). Circelkalden är ett riktigt svärd som dels utdelar godkänd skada men är även snabb i SI. Men det mest ultimata vapnet är nog Lyfalin med en exeptionell kombination av skada och smidighet.
Tyvär är alverna väldigt snikna i sin natur och vägrar ofta dela med sig av sina vapen. Att bara testa det lite kan kosta dig ett öra. Lans är ett farligt vapen. Dels antar alla att du är en nåbel riddare och överöser dig med sina sosiala problem som kräver våld eller krafs som lagkunskap. Dels kräver det öppen teräng och att ingen siktar på dej med båge/armborst då det är rätt svårt att undvika mitt i galoppen. Om du väll träffar så är målet nästan garanterat ute ur leken men om du trillar av hästen eller hästen dör blir fienden inte specielt imponerad av flaggstången du viftar så frenetiskt med. Men om du tar ett vapen utefter SI så gör fienden halva skadan mest hela tiden och du kan leka med dem så länge du vill.

Ja det var väll ett av de minst 30 inläggen, hoppas bara något jag sagt kan vara till nytta.

Jo förresten, ofta är det karaktären som får vapnet att bli farligt och inte tvärt om. Ta t.ex bara en stridskonst med lite tekniker som precionsanfall, målpunkter och fälla så får fienden mardrömmar. Sedan är det bara och banka på medan adelsmannen, jag menar fienden ligger och rullar runt.

Mvh den lömskaste bland vättar.
 
Top