Nekromanti Udda vapen

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
"The LeMat revolver was a .42 or .36 caliber cap & ball black powder revolver invented by Dr. Jean Alexandre LeMat of New Orleans, which featured an unusual secondary 16 gauge smoothbore barrel capable of firing buckshot. It saw service with the armed forces of the Confederate States of America during the American Civil War of 1861–65."
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Troberg said:
Krille said:


Det där är en tjeckiskbyggd pansardressin typ Tatra T18, som huvudsakligen användes av Polen under andra världskriget, och det ligger bra till i listan "galna grunkor som bara polacker kan få för sig att använda".
Tja, varför inte? Järnvägsstationer är strategiska mål, och den verkar vara ett flexibelt och ganska praktiskt vapen för att försvara en station mot en infanteriattack. Se den som en flyttbar kulsprutebunker. Skulle du vilja vara den som stormar en station när det plötsligt rullar fram några sådana bakom vagnarna som står uppställda?

Likadant med industrier, som ofta behöver järnväg för att funka.

Generellt användbar? Nej, inte alls. Användbar i vissa, specifika fall? Definitivt.
Efter första världskriget och ryska klasskriget stod det väl klart för alla att de som kontrollerade tåglinjerna kontrollerade Ryssland. Jag ger tio av tio möjligt för kulsprutedresiner. Något jag själv nyttjat i Norra ödemarken.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Troberg said:
Tja, varför inte? Järnvägsstationer är strategiska mål, och den verkar vara ett flexibelt och ganska praktiskt vapen för att försvara en station mot en infanteriattack. Se den som en flyttbar kulsprutebunker.
De användes inte så ofta som försvar, utan mestadels för rekognoscering och understöd till de roligare pansartågen:

 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Gud vad jag älskar pansartåg. Nu ska jag beställa tid för min tatueringar. Nu jävlar blir det ett pansartåg längs armen!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Cassius said:
Gud vad jag älskar pansartåg. Nu ska jag beställa tid för min tatueringar. Nu jävlar blir det ett pansartåg längs armen!
Fan vad coolt :gremlaugh:
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Obsidianskärvor är vassare än de vassare kirurgskalpellerna så jag tvivlar inte på att en macuahuitl är fruktansvärt effektiv.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Dha-svärdet hm...
Minns ett liknande svärd, med den lilla skillnaden att det inte alls var böjt utan spikrakt, med namnet "Da" i Eon. Tror det var ett Västlands-vapen. Jag anar din inblandning Ymir? Minns att en spelare valde det vapnet till sin rollperson.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hur man skjuter runt om hörnet:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Z56SNHHL60U"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Z56SNHHL60U" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Piplängden ser ut kunna räknas i millimeter dessutom, så utgångshastigheten lär ligga strax över rask promenadtakt.

/Joel
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Da-svärdet i Eon har funnits med sedan moduler långt innan jag var med och skrev. Det finns nog en koppling, men det är inte jag som ligger bakom den. That being said kommer Eumo nog mycket riktigt bli lite inspirerat av Burma, nu när jag varit där och allt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Den är inte medeltida, den är från mitten av 1500-talet (i alla fall fick Henrik VIII den då). Men cool är den. Läs mer HÄR.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag vill nog tillföra den här snyggingen:



Harrier Jump Jet, i dess olika varianter, är faktiskt rätt udda, även om den är relativt spridd och används typ från Thailand till USA. Det var under hejjans lång tid det enda aktiva flygplanet som kan starta och landa rakt upp. Det har funnits ett antal prototyper som aldrig kommit i produktion (ryska Yak-141, amerikanska XFV-12, tyska VFW VAK-191B och en klase till), men bland tjänstgörande flygplan så är Harriern unik. Sovjetunionen hade Yak-36 i tjänst men inte längre, men den hade så kass lyftförmåga att den knappt orkade lyfta och än mindre bära last. Jänkarna har sin F-35B, marinversionen av F-35. Men man har fortfarande problem med F-35: hela flottan med F-35 har flygförbud, ett fåtal av F-35 som levererats är F-35B som kan starta och landa vertikalt, och de få F-35B som levererats får inte starta eller landas vertikalt av annat än Lockheeds testpiloter (när de får flyga alls).

Den har tjänstgjort sedan slutet på sextitalet och har gjort det med framgång under mer än trettio år. Jag blev lite ledsen i ögat när Storbritannien slutade att använda dem, men amerikanska marinkåren flyger dem fortfarande.
 
Top