Nekromanti Typsnitt

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Med tanke på diskussionen om typsnitt till Mutant, skulle jag vilja ta upp saken i ett mer allmänt perspektiv. Här finns ju några designproffs.

Om man nu ska fundera på ett lättläst typsnitt till sitt spel, så tycker jag att de Micrsoft "bjuder" på känns lite fyrkantiga (Bookman, New Century Schoolbook, osv). Jag vill ha sådana som är lätta att läsa och kombinerar tidlöshet och mild konservatism. När det gäller antikva så gillar jag Sabon och Caslon och för sans serif Gill Sans. Dessa verkar fungera i de flesta sammanhang.

Nå, Dante och Arfert, vad tycker ni?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Själv skulle jag vilja veta om det finns några gratistypsnitt som är bra för brödtext, och vad de i så fall kan tänkas heta. Jag är oerhört less på att få typsnitt rekommenderade som kostar en massa pengar; i min värld finns inte såpass mycket pengar att jag kan spendera hundralappar på typsnitt. Sabon är ju absnyggt t.ex, men kostar ju också.

Finns det öht gratistypsnitt värda att använda?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Apropå det här, vad får man använda de typsnitt som följer med CS-sviten till? Får de användas i kommersiellt syfte utan extra licens eller hur fungerar det?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,002
Location
Umeå
krank said:
Finns det öht gratistypsnitt värda att använda?
Helt klart! Något jag också är intresserad av. Någon kvalitativ samling med gratistypsnitt borde ju faktiskt existera på nätet någonstans.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Klassiker som Gill, Sabon och Caslon funkar i alla sammanhang, de är tidlösa och diskreta nog att funka i den mesta typens design... speciellt i böcker då.

Däremot är exempelvis Times ett typsnitt för dagspresstryck, ritat just för tidningen med samma namn.

Gentium är ett gratis typsnitt jag tycker funkar bra för böcker... som är gratis.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
»When in doubt, set it in Caslon«

Tyvärr är de flesta digitaliseringar av Caslon alldeles för tunna. Digitala typsnitt bör inte teckas efter typerna utan efter ett tryckprov.

Dagens tryckmetoder sväller texten betydligt mindre än forna tiders åbäken till boktryckpressar, så det som blev perfekt i tryck på 1700-talet blir alldeles för tunt idag.

Tack och lov finns några nyteckningar av Baskerville (ansågs så tydligt och skarpt på 1700-talet att det kunde skada ögonen) som åtgärdar detta. Framför allt Mrs Eaves (efter John Baskervilles hushållerska) av Zuzana Licko.

Och med Sabon kan det sällan bli fel.

Utöver Baskerville står Adobe Jenson av Robert Slimbach ständigt högt på min favvolista. En utmärkt digitalisering av ett typsnitt som användes första gången 1470.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
När du nu pratar om att trycket sväller, bör man använda olika fonter för hemmaskrivare (säkert sjukt stor skillnad men om vi antar en hyfsad laser), print-on-demand (lite bättre laser) eller offset? Eller är det samma?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Att gammalt boktryck gjorde att typerna svällde mer berodde framför allt på att man använde faktiska typer som trycktes in i papperat, och det i sin tur gjorde att tryckfärgen svällde mer. Det händer ju inte i vare sig offset och digitaltryck (eller hemmaskrivaren). Så i stort sett så uppträder inte det problemet med typsnitt som Sabon exempelvis. Det kan eventuellt vara värre med vissa antikvor med "kopparstickskänsla", som Didot och Bodoni, med sina tunna hårstreck... men de är ju rätt ovanliga i rollspelssammanhang då de inte är optimalt lättlästa utan kräver att man är noggrann. (Nu har jag inte boken här, men jag har för mig BW använder nån slags Bodoni-variant)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,060
Location
Ereb Altor
Jag är visserligen en helt vanlig designer som inte kan ett skit om layout m.m. men min favorit är Goudy Old Style (som jag använder till Horisont). Det är både elegant, lättläst och milt konservativt (det är ju från 1916! :gremsmile: )
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Måns said:
Jag är visserligen en helt vanlig designer som inte kan ett skit om layout m.m. men min favorit är Goudy Old Style (som jag använder till Horisont). Det är både elegant, lättläst och milt konservativt (det är ju från 1916! :gremsmile: )
Det är mycket stiligt. Jag använde det i DoD6 – och lärde mig där den dyrköpta erfarenheten att det har alldeles för tunna hårstreck för att användas i små grader i offsettryck.

I laserutskrift blir det helt okej, men för offset bör man hålla sig kring korpus eller cicero för att inte hårstrecken ska försvinna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,060
Location
Ereb Altor
Perfekt för lulu-tryck då mao!

Bra tråd förresten! För oss som inte arbetar med sånt här är ju typsnitt en jävla jungel! :gremsmile:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Min erfarenhet är att det fungerar tvärtom, faktiskt. Problemet med Lulu är inte att färgen sväller utan att tunna hårstreck riskerar att försvinna helt (på grund av bristande upplösning eller något, antar jag). Jag tycker att tjockare typsnitt blir betydligt snyggare där, och jag valde också att sätta Haragada med New Century Schoolbook efter att ha blivit missnöjd med Terone som jag satte med Sabon.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag jobbar med Calibri och Higt Tower till brödtext och OCR Std för heads.

Tycker det blir snyggt men har ingen aning om det funkar för Lulu.com?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Dantes guide till att välja bra texttypsnitt …

1. Humanistiska bokstavsformer är bättre än geometriska. (Större skillnad mellan olika bokstäver.)

Humanistiska bokstavsformer:

Geometriska bokstavsformer:


2. Öppna bokstavsformer är bättre än slutna. (Större skillnad mellan olika bokstäver.)

Öppna bokstavsformer:

Slutna bokstavsformer:


3. Serifer är bättre än sans serifer. (Större skillnad mellan olika bokstäver.)

Serif:

Sans serif:


4. Låg kontrast är bättre än hög kontrast. (Ger en jämnare och lugnare ordbild.)

Låg kontrast:

Hög kontrast:


5. För liten x-höjd är dåligt.

För liten x-höjd:
 

Attachments

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Dantes guide till att välja bra texttypsnitt …

1. Humanistiska bokstavsformer är bättre än geometriska. (Större skillnad mellan olika bokstäver.)

2. Öppna bokstavsformer är bättre än slutna. (Större skillnad mellan olika bokstäver.)

3. Serifer är bättre än sans serifer. (Större skillnad mellan olika bokstäver.)

4. Låg kontrast är bättre än hög kontrast. (Ger en jämnare och lugnare ordbild.)

5. För liten x-höjd är dåligt.
Amen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Dantes guide till att välja bra texttypsnitt …

Du glömde: för HÖG x-höjd är dåligt... (som i ITC Garamond, till exempel)... ger för kompakta textblock, till exempel.

Dåligt:



Bra:

 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Re: Dantes guide till att välja bra texttypsnitt …

Inte ’glömde’ så mycket som ’utelämnade’.

Det finns inte så många typsnitt som lider av det problemet – och ITC Garamond är ju redan diskvalificerat av andra orsaker.
 
Top