Nekromanti Typsnitt

Arfert

Facit
Re: Dantes guide till att välja bra texttypsnitt …

nja, när jag bläddrar i en gammal typsnittsbok från tidigt 80-tal så lider ju i stort sett ALLA typsnitt av den grejen, ITC med flera ritade ju om ett flertal typsnitt på 70-talet för att passa den tidens smak, och många av dessa finns fortfarande och används av icket ont anande lekmän.

Därav varningen.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Dantes guide till att välja bra texttypsnitt …

Stempel Garamond är en väldigt snyggt skärning, bättre än någon annan Garamond jag sett tidigare. Jag är lockad. :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arfert said:
Gentium är ett gratis typsnitt jag tycker funkar bra för böcker... som är gratis.
Jag vill också slå ett slag för Gentium (både Basic och Book Basic). Tillräkligt allround för att funka för det mesta men ändå med lite karaktär. Och inte bara gratis utan open source rent utav, inte sant? Så det är bara att vidareutveckla för de få som nu sysslar med sånt. Tummen upp!

Illern

koppariller
Re: Palatino och Optima

Någon som har några åsikter om Palatino (serif) och Optima (sans serif)? Vill minnas att de rekommenderades i någon bok och såg att båda finns med i MOSX.

Arfert

Facit
Re: Palatino och Optima

Jag gillar inget av dem, de är typiska Hermann Zapf-typsnitt med för mycket kalligrafisk känsla för min smak, saknar den glyptila kvaliteten om kännetecknar ett bra brödtext-typsnitt.

De passar bäst i privata sammanhang, som på en gravsten. I synnerhet Optima. Och Palantino är ett typsnitt för pizzerior.

Den som skrev den boken borde käppjagas från stiftet.