Nekromanti Typsnitt i OFR

Nibbl3

Veteran
Joined
9 Jan 2010
Messages
27
Location
Stockholm
Jag blev intresserad utav vilket typsnitt som ni har använt er av då ni skrev OFR. Anledningen är så enkel som så att det ser mycket snyggare ut om man kan matcha typsnittet i boken med det som man använder då man skriver beskrivningar till karaktärer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu är jag ju inte nån av spelskaparna, men jag är typograf... så jag svarar ändå.

Såvitt jag minns - har inte boken här - är de mesta av rubrikerna satta i Gill Sans, texten Mayflower Pro och nån Garamond-skärning till de kursiva texterna (Adobe Garamond? Stempel Garamond? Men INTE ITC Garamond).
 
Joined
23 Jun 2009
Messages
5
Location
Göteborg
Afert har så rätt så, underbart med typografiintresset.

Gill Sans för rubriker och andra tabell-detaljer, oftas i fetstil och versal.

Sedan är det P22 Mayflower Smooth Pro i all brödtext och de större kapitel-rubrikerna.

Sedan har jag använt Garamond för de längre partierna av kursiv, här gick det inte att använda Mayflowers kursiv för den var för detaljerad, så jag använde den i små emfas fall istället.

Sedan är jag ganska frisk på spärrningen, alltså ökar avståndet mellan alla bokstäver i rubrik, för att sätta rätt stämningen i texten. Ska ju inte användas för mycket kan bli lite galet då, men är snyggt för stora versala rubriker med mycket eget utrymme (= stora marginaler till allt annat).

Har också satt mina textkolumner i "Justify with last line aligned left", eller på svenska marginaljustera, vilket betyder att avståndet mellan ord och bokstäver anpassar sig till satsbredden på kolumnen så att det alltid blir en rak kant på båda sidorna, men att sista raden har en vanlig vänsterjustering.

Men mycket ligger i att ta i extra mycket i sina marginaler, konsekvent användning av rött och svart och blandningen av sans-serifen Gill Sans och den dekorativa Mayflower(som går att byta mot Times, Garamond eller Georgia om man inte vill lägga sin pengar på att köpa typsnitt)
 

Bofur

Veteran
Joined
4 Feb 2010
Messages
11
Råkade se menyn på restaurang The Queen på Victoriagatan i Göteborg. Något verkar bekant. Hur ser kopplingen ut?
 
Top