[Twilight 2000] What about resten av Europa/världen?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Kul att du hoppat på Twilight: 2000!

Vad gäller Tyskland och Frankrike så finns det ju en sida var om dessa länder i Referee's Manual, men det antar jag att du sett? Fokus i spelet är de två huvudsakliga spelmiljöerna Sverige och Polen, vilket ju med nödvändighet gör att informationen om andra länder är kortfattad.

"Forken" i tidslinjen är ju vid augustikuppen 1991, vilket ju göra att vår världs Ryssland 1993 är något helt annorlunda än spelets Sovjet 1993. I backstoryn i kapitel 1 finns flera element som åtminstone till del förklarar hur Sovjet kommer på fötter efter att nästan ha kollapsat 1991. Exempel:

Nu hävdar jag förstås inte att Sovjets comeback är realistisk - detta är ju alternativ verklighet och en förutsättning för spelets grundpremiss. Så man måste nog suspenda sin disbelief en aning. :)
Sen finns det mer att säga kring både detta och Operation Reset (den slutliga offensiven våren 2000) som kommer att utforskas mer in kommande moduler...



Visst finns det massor mer att fundera kring på alla möjliga håll, men knapphändig vet jag inte om jag tycker att bakgrundstexterna är, särskilt med tanke på att detta är ett grundspel? Referee's Manual har cirka 25 sidor backstory och nuläge med kartor och truppositioner i Polen och Sverige, samt ett kapitel på cirka 10 sidor med olika fraktioner och deras resurser och mål. Vi har haft flera militära konsulter med i arbetet.

Men, att döma av hur omfattande diskussionsvågorna har svallat på vårt forum det senaste året så är det uppenbart att detta ämne väcker tankar och funderingar - och det är ju kul! Att göra sin egen tolkning av det alternativa år 2000 i sin egen kampanj är en del av poängen med spelet. :)





Nja, det där tycker jag är en lite trist och tjatig nidbild, som inte är särskilt sann. Visst finns det snygga bilder, spelkort och massor av encounters, och visst kan man spela low-prep - men det är ju inte allt vad spelet är. Utöver bakgrundsmaterialet jag listade ovan i Referee's Manual finns fyra kompletta "scenario sites" (motsvarande äventyr) på totalt cirka 30 sidor med SLP:er, händelser och intriger. Och det bara i grundspelet. Kommande moduler kommer att bygga ut en omfattande metaplot som man kan väva in i sin sandbox.
Ja, detta är ju inte kritik mot spelet (och så uppfattade jag inte @Brödbane s kommentar heller) utan en vilja att utforska spelets premiss utanför den info vi får i spelet, s.a.s. Jag ser inte det som en svaghet alls. Tvärtom. Spel som får igång mig är bra spel!
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Sig Sauer = Pistol 88
Mauser = Basebollträ

ungefär … 😂

//EvilSpook
Jag var mauserskytt i min ungdom. Ett utmärkt prickskyttevapen, känt för hög kvalitet i tillverkningen. När jag bodde i USA på 1970-talet mötte jag en amerikansk vapenhandlare som var rent lyrisk över "your Swedish Mausers" med sin "smooth high-precision bolts" (dvs slutstycken). Dessutom jäkligt lätt att serva under fältförhållanden.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Nja, det där tycker jag är en lite trist och tjatig nidbild, som inte är särskilt sann. Visst finns det snygga bilder, spelkort och massor av encounters, och visst kan man spela low-prep - men det är ju inte allt vad spelet är. Utöver bakgrundsmaterialet jag listade ovan i Referee's Manual finns fyra kompletta "scenario sites" (motsvarande äventyr) på totalt cirka 30 sidor med SLP:er, händelser och intriger. Och det bara i grundspelet. Kommande moduler kommer att bygga ut en omfattande metaplot som man kan väva in i sin sandbox.
Nej det var verkligen inte mitt syfte att måla upp en nidbild. Alla egenskaperna som beskrivs är ju positiva! Det är ju bara bra att rollspelet är estetiskt tilltalande och lätttillgängligt!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Ja, detta är ju inte kritik mot spelet (och så uppfattade jag inte @Brödbane s kommentar heller) utan en vilja att utforska spelets premiss utanför den info vi får i spelet, s.a.s. Jag ser inte det som en svaghet alls. Tvärtom. Spel som får igång mig är bra spel!
Grejen är ju att tidslinjen/bakgrunden i T2K4 är minst lika bra eller bättre än T2K1/T2K2.

Den kan ju med fördel byggas ut och slipas i takt med att ytterligare produkter släpps också.

Det är ju bara inte riktigt som jag vill ha den.
Men spel som jag vill ha är helt ute, så det är inget att fästa sig vid.

//EvilSpook
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Nej det var verkligen inte mitt syfte att måla upp en nidbild. Alla egenskaperna som beskrivs är ju positiva! Det är ju bara bra att rollspelet är estetiskt tilltalande och lätttillgängligt!
Sorry, jag var lite för snabb och läste det som den gamla favoriten "Ligans spel är bara pryttlar och snygga bilder". Ser nu att det inte alls var det du skrev. :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Grejen är ju att tidslinjen/bakgrunden i T2K4 är minst lika bra eller bättre än T2K1/T2K2.

Den kan ju med fördel byggas ut och slipas i takt med att ytterligare produkter släpps också.

Det är ju bara inte riktigt som jag vill ha den.
Men spel som jag vill ha är helt ute, så det är inget att fästa sig vid.

//EvilSpook
Du menar 1st edition där Italien byter sida och går med i Warszawapakten? ;)
Skämt åsido, jag förstår precis hur du menar, och du är inte alls ensam om synpunkten.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Hade ju missat att läsa ordentligt om Tyskland och Frankrike.
• Tyskland står utan ledning men har en sovjetisk marionettrgering (men det finns oorganiserad motståndsrörelse)
• Österrike och Schweiz har stängt sina gränser
• Tyska flyktingar flyr till Spanien och Frankrike (eller franska läger)
• Stora delar av Tyskland är ödelagt.
• I Frankrike har militären tagit makten och södra delen av landet är relativt intakt även. De har även en fungerande armé.
• Frankrike atombombade Sovjet innan man drog sig tillbaka.
• Både Paris och Berlin är ruinstäder.
• I England finns fickor av Amerikanskt styre, men mest laglöshet.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Läser en hel del T2000 nu under min karantän och har börjat gå över från det tryckta materialet till faktiska källor (i.e wikipedia m.m.). Det jag försöker klura ut är hur/varför/om stora europeiska NATO-länder som Tyskland och Frankrike agrerar.
Det enda rimliga är ju att släppa de traditionella kampanjerna tillsammans med ett par nya för v4.
Varje modul har en egen karaktär, karta och en stadsmodul.

Polish Campaign - Återtåget genom Europa.
Grundboken (+Warsawa)
Tyskland (Berlin)
Frankrike/BeNeLux (Paris)

Swedish Campaign - Stay Behind
Grundboken (+Stockholm)
Södra Sverige (Malmö/Köpenhamn)
Dalarna (Borlänge)

US Campaign
Last Submarine (Boston)
Armies of the night (New York)
Kidnapped (Washington)

Soviet Campaign - Mot Gulag
Baltikum (Kaliningrad)
Peipus (Pskov)
Finska viken (Leningrad)

T2K4 Campaigns.jpg

Då får vi ju en enhetlig bakgrund att basera våra äventyr på.
Sen kan de expandera med Balkan, Afrika och Kina.

Tomas fixar en kickstarter.

//EvilSpook
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Det enda rimliga är ju att släppa de traditionella kampanjerna tillsammans med ett par nya för v4.
Varje modul har en egen karaktär, karta och en stadsmodul.

Polish Campaign - Återtåget genom Europa.
Grundboken (+Warsawa)
Tyskland (Berlin)
Frankrike/BeNeLux (Paris)

Swedish Campaign - Stay Behind
Grundboken (+Stockholm)
Södra Sverige (Malmö/Köpenhamn)
Dalarna (Borlänge)

US Campaign
Last Submarine (Boston)
Armies of the night (New York)
Kidnapped (Washington)

Soviet Campaign - Mot Gulag
Baltikum (Kaliningrad)
Peipus (Pskov)
Finska viken (Leningrad)

View attachment 7916

Då får vi ju en enhetlig bakgrund att basera våra äventyr på.
Sen kan de expandera med Balkan, Afrika och Kina.

Tomas fixar en kickstarter.

//EvilSpook
Inte dumt alls, jag gillar! :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag skrev lite om Irland inför min kampanj. Eget hittepå alltihopa såklart, men skrivet tillsammans med någon som är uppväxt i Nordirland.

1997

The Soviet Northern fleet, based at Severomorsk, sails south to harass US supply lines and to prevent the UK from assisting the US in the Baltic. There are running skirmishes off the British coast as the Royal Navy is kept busy holding off the Soviets.

In Northern Ireland the IRA has been ramping up their activity over the last few years. It culminates when a large group of arrested IRA leaders, among them Gerry Adams, are shot during an alleged escape attempt while in holding by British troops supported by protestant militias. Riots break out across the British isles, in particular Manchester is hit hard from clashes between Irish emigrants and UK police.

This creates a surge in recruits for IRA and the power vacuum allows for new individuals to soar towards the top. With the American public heavily invested in their own war, the KGB spots an excellent opportunity to undermine a NATO country by funding the IRA. The IRA maintains its momentum but suffers internal strife in between pro-Soviet and non-Soviet aligned factions.

1998

In the UK parliament is destroyed and order ends completely as riots, starvation and lack of heating become the order of the day. The military in Northern Ireland is withdrawn, except for some rogue elements that remain on their own accord. The republic of Ireland offers England to go in and restore order but they refuse. As the UK are allies with the US, Ireland decides to sit it out but opens their borders for refugees. Northern Ireland ends up dominated by sectarian warlords, some loyal to England, others to the Irish, some to the Soviets but first and foremost to themselves.


1999

In the US, the escalating conflict both at home and overseas erodes the authority of the federal government. Finally, several states officially declare independence, and even states making no such official declaration simply choose to ignore Washington from this point on.

A new source of manpower is found for the NATO forces through a backroom deal with the Republic of Ireland, as the UK gives up any hopes of controlling Northern Ireland. In exchange for uniforming Irish volunteers in US uniforms, the Irish republic will be given control over Northern Ireland after the end of the war. Unwilling and unable to control the region through military force, Irish volunteers are sent across Europe, violating international law by fighting under someone else’s flag and uniform.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vet du ungefär när!?
Jag läser in mig på bakgrunden och situationen i Ryssland/Europa på 90-talet. Det jag spontant tänker är att min hjärna nog inte riktigt klarar att kuppen -91 ledde till någon form av stabilitet. Tvärtom var landet i fritt fall. Jag skulle vilja att en ny part kom in här. En Putin. Hard Line Kommunism är dött. Men Etnonationalism är det nya! Det kan Rysslands folk bevisligen samlas under. Kanske finns det en touch av kommunism där, men jag tror mer på en ung och ivrig förnyare som av USA sågs som en allierad. På så sätt kan USA, sin vana trogen, ha gjort det de sa att de skulle göra när Sovjet föll och hjälpte landet på fötter igen.

Men det finns mycket att fundera på. Exempelvis Sovjets ekologiska kollaps. Alldeles på egen hand skapade Sovjet Mad Max-området (Chernobyl är mest känt men långt ifrån ensamt). Hur skulle en sådan utveckling ha sett ut om Sovjet aldrig föll?

Vi har också de republiker som Sovjet består av. Vi tänker oss Sovjet som ett land men Högsta Sovjet bestod av delegater från alla 15 republiker. Jag har för dålig koll här, men man vill ju väva in sånt med.

Slutligen tror jag inte att Sovjet hade kunnat klara detta på egen hand. Det krävs hjälp i form av någon händelseutveckling utanför deras kontroll som spelar dem i händerna. Personligen hade jag nog lånat mycket från vår tid, med ökad nationalism och flyktingströmmar.

Jag hade nog skruvat upp kriget i Jugoslavien betydligt mer. Jag hade låtit både USA och Sovjet blanda sig i, om än marginellt.

Jag hade velat låta Irak slå tillbaka hårt på USA. Politiskt alltså. De måste göra något för att global opinion ska vända sig och slå tillbaka även ekonomiskt.

Ja, lite så går tankarna nu, men jag är inte riktigt klar än :)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
För mig är hela situationen lite udda också.
På åttiotalet hade Sovjet ett ganska bra läge. Järnridån delade Europa på ett ganska fördelaktigt sätt och Warszawapakten utgjorde en buffertzon som kanske inte var stark men ändå relativt vänligt sinnad. Man hade Berlin som hävstång.

I händelse av konventionellt krig skulle man ha åtminstone hyfsade chanser att nå ett avgörande. Om man agerade tillräckligt snabbt skulle man kunna slå ut Västtyskland Danmark och BeNeLux.

Man kunde då försätta Nato i en knepig sits med dåliga möjligheter att förstärka Västeuropa. Skulle USA använda kärnvapen på sina allierades territorium? Skulle Nato hålla ihop? Skulle Frankrike låta sitt land utgöra basen för en motattack?

I T2K4 är Warszawapakten borta. Sovjet kan inte längre teoretiskt rulla genom Västeuropa. Ett krig i Östeuropa innebär att Nato helt hinner mobilisera och det skulle sätta Sovjet i en väldigt svår sits. Inte minst på Kolahalvön, Baltikum och i Södra Ryssland. Skulle Tjetjenienkrigen också inträffa i den parallella historien?

Ett krig i Polen skulle sedan vara olyckligt. Ett förstärkt NATO skulle där via landgränsen nästan vara tvungna att gå in på ett fritt Polens sida.

Ur min synvinkel skulle Sovjetisk hybridkrigföring vara mycket mer trolig mot Polen. Politisk infiltration, propaganda, Spetznaz, sabotage, fejkade demonstrationer, militära hot, provokationer men inte öppet krig om Sovjet kunde undvika det.

Samtidigt skulle det vara otroligt viktigt för dem att inte Tjeckien, Slovakien, Ungern och Rumänien gick in på västs sida. Något de alla mycket gärna önskade efter sin frigörelse.

//EvilSpook
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
@EvilSpook Precis, det är här jag tänker att utvecklingen på Balkan får gå åt ett annat håll, och skapa en instabil grogrund för ett utbrett krig i Europa. Tjeckoslovakien kan gå en betydligare våldsammare upplösning till mötes. Kanske är det redan här Sovjet sätter ner foten? Och det är också därför jag vill ersätta Östblockets kommunism med en spirande etnonationalism, som vi ser idag. Det är något som många unga nationer på Balkan kan ställa sig bakom, inte minst Serbien.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
"Ur min synvinkel skulle Sovjetisk hybridkrigföring vara mycket mer trolig mot Polen. Politisk infiltration, propaganda, Spetznaz, sabotage, fejkade demonstrationer, militära hot, provokationer men inte öppet krig om Sovjet kunde undvika det."

Om Sovjet tror sig kunna skrämma forna allierade till att förbli politiskt vänskapliga så gör de det. Se bara på Baltikum. Sovjet tvekade inte att rulla in med tanks där. Om vi tänker oss ett Sovjet som hinner komma på fötter och skörda frukterna av det stigande oljepriset tack vare Kuwait så kanske de har muskler och mandat att vara lite hårdare.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Om vi tänker oss ett Sovjet som hinner komma på fötter och skörda frukterna av det stigande oljepriset tack vare Kuwait så kanske de har muskler och mandat att vara lite hårdare.
De skulle ju å andra sidan skicka en chockvåg genom Nato och få de tidigare Warsawapaktländerna att köa för medlemsskap.

Det kanske är en ganska bra backstory för T2K4 ändå, fast ligan inte riktigt berättat den??

1993-1995 Sovjet drar in oljepengarna, omorganiserar sitt försvar och kväser oroligheter i södra Ryssland.

Ledda av Polen västorienterar sig de tidigare WP länderna.

1995-1996 Soviet expanderar militärt och börjar trakasserier av WP länderna.
NATO omvärderar situationen och börjar också rusta.

1998 Polen förklarar sig villigt att gå med i NATO. NATO mobiliserar allt de har. Oroligheter på Balkan gör att Serberna begär militär hjälp från Sovjet.
Soviet intervenerar militärt i Polen för att statuera exempel. Nato har instruktörer och specialförband på plats.

1999 Båda sidor har fulla styrkor redo, konventionellt krig bryter ut framförallt i Polen, men även Slovakien, Östersjön, Kola och Turkiet. Sovjet öppnar Norra fronten genom att invadera Finland, Sverige och Norra Norge. Balkan exploderar i fullt krig.

2000 Man når en form av konventionell stalemate. De sovjetiska kärnvapnen i Norra flottan är extremt hotade och Sovjet väljer att använda dem i Europa för att bryta dödläget. Nato vedergäller på bred front med medeldistansvapen.

Nån stans eskalerar det till strategiskt kärnvapenkrig, men i vansinnet får båda sidor samvetskval och avbryter innan allt helt urartar!?

April 2000
Kärnvapenkriget har tystnat. Både det militära och civila har i princip havererat. I den mån civil ledning finns kvar fokuserar de på sina hemländer. På Balkan fortsätter kriget oförminskat.

You are on your own. Good Luck!

//EvilSpook
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Nån stans eskalerar det till strategiskt kärnvapenkrig, men i vansinnet får båda sidor samvetskval och avbryter innan allt helt urartar!?
Här tror jag även vi kan lägga in lite annat som cyberattacker, pandemier och ett fullständigt kollapsat internationellt samarbete. I den mån länder har fungerande regeringar eller statsöverhuvuden så är det snarare desperata försök för att rädda det som räddas kan snarare än fortsatt offensiv.

Samt att USSR och Kina drar varandra framåt under åren -91-97. Det skulle kunna ge båda länderna mod och mandat att agera aggressivt. Exempelvis kanske USSR "äntligen" annekterar Taiwan vilket får USA att agera och har därmed minst två fronter att koncentrera sig på.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
När jag tänker efter. Få förutsåg Kinas ekonomiska resa. Och då har Ryssland mer naturrersurser (men mindre folk). Så de gör en Kinaresa från 80 till 2000. De liberaliserar ekonomin men inte samhället i stort. Samhället enas kring etniskt hat och förtryck av oppositionen. Då har vi kanske en rimlig story.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
När jag tänker efter. Få förutsåg Kinas ekonomiska resa. Och då har Ryssland mer naturrersurser (men mindre folk). Så de gör en Kinaresa från 80 till 2000. De liberaliserar ekonomin men inte samhället i stort. Samhället enas kring etniskt hat och förtryck av oppositionen. Då har vi kanske en rimlig story.
Ja, backar man bandet lite mer och är lite kontrafaktisk så är det inte svårt att få ihop det. Kanske även slopa den sista raddan av gubbar som styrde innan Gorbachev.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Ja, det ni skriver i de senaste posterna här är ganska precis vad vi tänkt oss, i den "officiella" tidslinjen, förutom att vi valde att inte blanda in Balkan av fokus- och utrymmesskäl.

(Sen har vår tidslinje lite referenser och blinkningar till faktisk historia i andra tider - kalla kriget, Vietnamkriget, Mellanösternkonflikten, Kina, dagens Ryssland, etc - den är inte enbart skriven i syfte att ge en realistisk eller trovärdig alternativ tidslinje för 90-talet utan även att frammana rätt känsla.)

Men, med det sagt, vi valde att flytta tidslinjen från Players Manual till Referee's Guide just för att underlätta för SL att skapa sin egen backstory för spelet, vilket vi insåg under utveckligen av spelet att många ville. Det är väldigt kul att klura på what if-scenarier, helt enkelt. :)
 
Top