Twilight 2000 - Diskussion och frågor

Torbern Klason

Gammal rollspelsräv
Efter ha lyssnat på podden skymningsläge podd så bestämde jag mig för att köpa grundboxen och spelleda med min grupp.
Under läsningen av reglerna har jag dock lite frågor som jag sitter och funderar på.

T.ex. Ammunition och just bristen på denna..... och just att det går åt så mycket i eldstrider. Jag satt och gjorde lite eldstrider med papper och penna och kom fram till att RP kommer bränna av all ammunition inom 1-2 strider. Dessa ammo-dice är ju roliga men..... chansen för extra träff är ju 1/6 för varje tärning. Risken att RP bara sprejar skott åt höger och vänster är ju riktigt stor, då chansen för en 6:a är liten.
Här satt jag som SL och funderade på hur alla andra SL löser det hela?
  • Sett till reglerna så är ammunition BRISTVARA och dessutom är det ju de enda kontanter som används.
    • De så kallade fyndtabellerna innehåller ju nästan ingen ammunition.
    • Är spelet tänkt så att RP "plundrar" de soldater och marodörer som de nedgör/infångar?
      • På så vis får mer av jaktvapen och AK47:or än AK5/M16.... Det låter som spelarna blir lite av skrotnisse som samlar på sig vad han/hon hittar...
  • First aid pack / MRE - Mat alltså
    • Vatten är ju ganska straightforward att få tag på i och med att jag spelar i sverige och det finns mycket vattendrag. Men hur i hela världen gör jag med First aid/Mat?
    • Är det ut och jaga djur och laga mat? Eller hitta en bonde och erbjuda beskydd och hjälp i utbyte mot mat?
    • Men sjukvårdsutrustning? Sett till Critical Wounds, sjukdomar osv så hur gör ni andra här?
      • Löser jag det med NPC:er som är gamla kloka gummor som har en massa örter eller homeopater som knådar fötterna på RP så att de mår bättre?
  • Skador, rustning, läkning.
    • Spelarna har ju i bästa fall en hjälm och flak jacket. Men ABS på dessa är ju 1 och de ger inget skydd för armar och ben. När jag satt och simulerade strid noterade jag att det av och till blir CRIT-damage och då går det lätt illa för RP.....
    • Jag satt och funderade på skottsäkra västar, kevlar eller liknande. Är det någon som tänkt på detta? Skulle spelarna kunna hitta någon form av bättre väst som ger bättre skydd?
    • Men hur ska jag tänka vid strid? Handlar spelet om att hela tiden UNDVIKA konflikter och spela ut NPC mot varandra?
  • Grim dark future.... Är allt skit och uppgivet i detta spel? Jag funderade på att låta spelarna börja i t.ex. Borås (jag gjorde lumpen där på I15) och sedan försiktigt börja driva ut de lokala Ryssar/marodörer och sedan arbeta sig mot Alingsås & Göteborg för att skapa ett brofäste för NATO-trupper att börja sända utrustning. Eller är allt utslaget på andra sidan atlanten också? (Jag är Lååååångt ifrån klar med att läsa regler osv).
Till sist: Operation Reset. Vad hittar jag mer om detta? Är det något specialäventyr som säljs separat? Jag sitter och slår i Referee manual men jag mer mest van vid D&D och DnD där man får ett äventyr som är ganska utmejslat och klart. Men det verkar som Twilight 2000 är mer att "RP bestämmer sig för att gå åt ett håll och SL drar lite kort med rykten och händelser".

1. Ammunition har inte varit ett hinder av lite olika skäl. De har inte använt automatvapen samt vunnit många strider och fått ett överskott.
2. Jag har varit lite sjyst med mat. De gar hållit en utpost som fått leveranser av nån sorts veredsjapslagertyp. Har kört en vildmarkskampanj där det gällde att hitta egen mat. En del gillar sånt andra tycker det är trist.
3. Skydd och skador. De har haft en medic i gruppen vilket underlättat.
4. Gör lite som du vill. Det är rätt så jävla bleak. Finns en krönika att titta på här på forumet.

Back