TVserieklubben 2023 Q2

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Förresten, är det någon som sett manga-serien vinland saga? Något som rekommenderas?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
När jag var i Japan så köpte jag en figurin till min kompis här hemmavid. Jag visste inte vilka serier han gillade – vi hade inte pratat anime på ett tag och jag har ju knappt koll på något som kommit efter typ 2005 eller så (jag tänker fortfarande på RahXephon som "rätt ny", den kom 2002). Men jag såg en figur vars design jag gillade och som kostade lagom mycket (något slags oöppnad vintage, om jag förstod min ständige guide Ken rätt).

Så nu när jag äntligen träffade min kamrat – vi bor långt ifrån varandra numera – så fick han figuren och sedan kollade vi upp animen den kom från. Jag hade nämligen helt glömt bort att kolla upp den på förhand.

Men resultatet är iaf att jag – vi – nu sett första säsongen av Chainsaw Man.

1687990741186.png

Den handlar om Denji, som är ett 16-årigt dumhuvud som tänker med snoppen och magen, saknar samvete och i största allmänhet är en ganska otrevlig och pinsam karaktär utan att vara det minsta cool. Han är liksom bara en idiot.

Hur som helst, efter att ha blivit föräldralös har han använt sin motorsågs-demonhund för att döda demoner åt yakuzan, som säljer demonernas kroppar på svarta marknaden. Det här gör han för att betala tillbaka en skuld som hans pappa hade, tydligen. Det här är såklart inte hållbart, så redan i första avsnittet har yakuza-snubbarna han dealat med börjat jobba åt en stor zombiedemon och försöker döda Denji, och de lyckas – men hans motorsågs-demonhund lyckas lapa i sig lite av hans blod och hela sig nog för att liksom smälta samman med Denjis döda kropp. I vanliga fall leder det till att demonen tar över kroppen, men i det här fallet bildar hunden bara ett nytt hjärta, och Denji kan fortsätta som tidigare. Med skillnaden då att han nu kan förvandla sig till en demonform där han har motorsågar i armarna och en motorsåg som huvud.

Snart efter det rekryteras han av en statlig myndighet för demonjagande. Han lockas dit dels av att de annars tänkt döda honom, men dels också av att de lovar honom god mat och ett hem (han är alltså jättefattig och äter bröd utan sylt i början). Plus att han hemskt gärna vill klämma på sin chefs tuttar, för han har aldrig fått klämma på ett par tuttar och han gillar verkligen hennes.

Idiot, som sagt. 16-årig idiot.

Serien är snygg nästan hela tiden; karaktärerna är inte sådär fult 3d-celshade:ade som de varit i en del andra nyare animes jag sett utan ritade ungefär som i de klassiska serier jag minns. När det är 3d med så är den snyggt gjord och smälter in rätt bra. Koreografin i striderna är bra, designen på monster och sånt är absurd-grotesk-bra. Det är en del body horror och givetvis hinkvis och åter hinkvis med blod.

Mellan striderna svajjar serien mellan uppdrag och hemligheter och seriositet – och scener som mest går ut på att Denji är sjukt pinsam på olika sätt.

Serien gör dock sina bifigurer och sekundära huvudfigurer bra; de blir sympatiska och hyfsat tredimensionella med ganska små medel. Det är också intressant att serien har ganska långa helt vardagliga scener som animeras med minst lika mycket kärlek och uppmärksamhet som slagsmålen. Och de får liksom ta tid.

Så… rekommenderar jag den här? Nej, det gör jag nog inte. Jag tycker för illa om Denji, även om han är lite mindre pinsam i slutet av säsongen. Jag såg färdigt serien, men kommer jag att hålla utkik efter en möjlig andra säsong? Njae.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Har sent omsider sett den tredje säsongen av True Detective

Första säsongen var fantastisk men slutet var en klar besvikelse

Andra var ytterst medioker och fick mig att sluta bry mig om serien

Tredje säsongen är om möjligt ännu bättre en den första. Slutet är hur som haver klart bättre. Skådespeleriet var dessutom, precis som i första säsongen, makalöst bra.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Kollade på säsong 6 av Black Mirror i helgen. Serien har varit en favorit, men nu känns det som om den har svårt att få till det.

S6E1: Joan is Awful är definitivt inte min tekopp. Jag kan uppskatta surrealism, men det här kommer ingen vart.
S6E2: Loch Henry var bättre. Mysig och krypig stämning.
S6E3: Beyond the Sea höll jag på att somna till. 80 minuter lång! Det är ju nästan en långfilm. Och det med en historia som hade kunnat vara en kortfilm på 15 minuter. Gäääsp.
S6E4: Mazey Day har jag redan glömt vad den handlade om, så den kan inte ha berört mig speciellt mycket.
S6E5: Demon 79 gillade jag faktiskt. Den hittade tillbaka lite till vad Black Mirror brukade vara.

Totalt var säsongen en besvikelse för mig. Får mig att hoppas att det inte blir någon säsong 7.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Förresten, är det någon som sett manga-serien vinland saga? Något som rekommenderas?
Jag pallade bara några enstaka avsnitt sen gav jag upp. Dock inser jag att jag inte är target audience - när jag ser vikinga-epos vill jag inte ha stora anime-fighter och skrik, men det finns säkert gott om shonen-fans som gillar den.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Jag såg The Peripheral med blandade känslor. Å ena sidan är det välgjort och ambitiöst, bitar av det visuella är fantastiskt, och det känns onekligen fräscht med rural cyberpunk i Södern. Å andra sidan är saker bitvis överstiliserade (Jonathan Nolans främsta jobb verkar vara att få allting att verka maximalt Nolan, och här mer än någonsin, komplett med basunen och allt), handlingen litet skakigt, och det som serien verkat handla om resolvar faktiskt inte (vad händer med det stulna datat? serien verkar säga både att det kan användas och att det inte kan det). Teman lyfts upp (som förhållandet mellan verklighet och spel), men de bara jongleras utan att serien egentligen säger något särskilt om dem. Det är den här sortens tv som utgår från ett så pass bra källmaterial att det bär upp en bitvis skakig adaptering (min förståelse är att man förhållit sig påfallande fritt till William Gibson).

Det märks att man utgått från att man får (minst!) en säsong två att avsluta saker i, men jag ser det som kreativt närmast kriminellt att avsluta en serie med en cliffhanger när det verkar så pass osäkert om man får en andra säsong. I en tid när serier avslutas litet hipp som happ borde det vara lag på att i alla fall en hel säsong ska vara separat avslutad. Det är inte den här.

Fortfarande, en svag 4 av 5, i alla fall om man inbillar sig att det faktiskt kommer en säsong två som kan avsluta saker. Annars är det snarare en svag trea. Ett tips kan vara att vänta och se om det faktiskt kommer en säsong två, så slipper man bli arg om det inte gör det.

EDIT: Jag ser att den faktiskt har förnyats, och då får man väl hoppas att det kommer någon sorts avslut i ens säsong två...
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,951
Jag har sett första säsongen av Silo, en sci-fi serie som går på Apple TV. Serien utspelar sig i en enorm bunker där några tiotusentals människor lever efter att världen har gått under. Det har gått så lång tid att människorna har glömt sitt förflutna och att rota i det, exempelvis genom att äga reliker från den gamla tiden, är strängt förbjudet. Vissa människor börjar dock ifrågasätta detta förbud samt att världen utanför skulle vara så obeboelig som de styrande påstår.

Denna tv-serie är baserat på en bokserie. Bokserien har hyllats av vissa och sågats av andra. Personligen tror jag inte att jag skulle tycka om att läsa om detta i en bok. När jag läser sci fi vill jag gärna ha rätt komplexa och filosofiska frågeställningar som säger något antingen om samhället eller mänskligheten. Detta är ”bara” ett klurigt spännande mysterium.

I tv-serier älskar jag däremot kluriga spännande mysterier så åtminstone för mig passar det nog bättre i detta format. Och det är bra, riktigt bra! En del mysterier lyckades jag klura ut medan andra överraskade mig! Historien tar en hel del oväntade vändningar men allt känns genomtänkt och aldrig billigt.

Karaktärerna är också bra! Nästan alla är komplexa och även antagonisterna har agendor som man från deras perspektiv förstår. Ingen är ond bara för sakens skull. Alla skådisar är dessutom duktiga.

Serien är dessutom riktigt snygg! En serie som bara utspelar sig i en bunker skulle ju lätt kunna bli tråkig men det förstklassiga fotot och och scenografin gör att miljöerna tvärtom blir riktigt spännande! Allt känns ”lived in” och det är riktigt intressant att få ta del av samhället som skildras.

Detta var en av de trevligaste upplevelserna jag haft med en tv-serie på mycket länge! Jag rekommenderar den varmt, främst till personer som gillar sci fi och mysterier!
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Tänkte köra en sammanfattning av sommarserier jag sett. Det har generellt varit en svag sommar för mina serier, och mycket har misslyckats att leverera.

Silo: Som vanligt tycker jag tvärtom som Franz som har sämst smak på forumet (no offense ;)). Tråkade mig bak och fram ut tillbaka. Svagt världsbygge. Karaktärer man skiter i. Rebecca spelar bra iofs men nää. Jättetråkig. I ärlighetens namn orkade jag inte med sista avsnitten, slutade typ vid ep6. 4/10

Black mirror S6. En av tidernas bästa serier är tillbaka. Dock börjar man märka att black mirror har gjort sitt och kanske borde börja fundera på refrängen snart. Det är inte dåligt, långt ifrån. Men det är inte FANTASTISKT, som det var förr. Första avsnittet tyckte jag riktigt illa om (konstigt nog har det bäst betyg av alla säsongens avsnitt på imdb..) men resten var underhållande. Genomgående är avsnitten dock lite..ytliga. Det är liksom underhållning, liten twist eventuellt, slut. Det är inte saker man går runt och tänker på i flera dagar som det var förr. Dessutom har dom släppt temat ganska mycket den här säsongen. Flera avsnitt utspelar sig i dåtid och har ingen -eller på sin höjd ytterst svag - "dystopiskt teknologisk framtid" tema. 7/10

The Witcher S3: Otroligt, ofantligt mycket svagare än säsong 1och 2. Fattar att Cavill hoppade av. Fick tvinga mig igenom de sista avsnitten. Witcher är faktiskt död som serie, blir det någon säsong 4 så kommer jag inte kolla såvida inte källor jag litar på säger att det är årtiondets uppsving. 4/10

Exit S3. Exit håller lågan hela vägen och går ut med en smäll. Det är fortsatt roligt som fan, men det blir också smärta, drama och sorg i lagom doser. Det hela sys ihop snyggt, trådarna går samman och man känner sig mätt. De avslutade på en perfekt punkt och gjorde det med den äran. Imponerande. 8/10

Jellowjackets S2. Tro't eller ej men det här var nästan en ännu större besvikelse än Witcher s2 och silo. Jag diggande säsong 1 och trodde dom var något stort på spåren. Men säsong 2 kukar ut fullständigt. Tempot går ned till nästan 0. Sidospåren blir helt ointressanta och man får känslan av att dom kan Lost-mjölka det här i 12 säsonger i det här tempot. Kollade bara klart för tjejens skull, och kommer inte kolla vidare. 3/10

Andor. Efter att både Book of boba fett (5/10) och framförallt obi-wan (2/10) tråkat ut mig till döden hade jag gett upp star wars och tänkte aldrig mer kolla på en star wars-serie. Allt gott jag hörde om Andor fick mig dock att ge den ett försök. Jag är otroligt glad att jag gjorde det. Sommarens bästa tv för mig. Var fan kom den här inspirationen ifrån plötsligt? Det här är inte bara bra med star wars-mått mät. Det är fantastiskt skriven underhållning all around, vare sig man är intresserad av mytologin eller inte,. Kan inte bärga mig till säsong 2 kommer! 9/10

The Terminal list. Kändes lite lagom hjärndött och spännande ett avsnitt eller två men blev snabbt en rent b-artad actionhistoria. Har inget existensvärde. Undvik. 3/10

Mayor of kingstown S2. Gillade denna lilla pärla säsong 1. Lite annorlunda. Gritty. Säsong 2 var helt oinspirerad. Som att den skrevs bara för sakens skull. Är du intresserad så kolla bara säsong 1 och nöj dig är. 5/10

Carnival row S2. Samma som ovan, gillade säsong 1 skarpt.Lång väntan till säsong 2 som gjorde att jag nästan glömt allt. I övrigt samma sak som "mayor", oinspirerat, trött. Tydligt att dom bara hade ett bra manus för en säsong och sen bara skrapat ihop något säsong 2. Serien lades ner här, det kan jag förstå. 4/10
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
The Witcher S3: Otroligt, ofantligt mycket svagare än säsong 1och 2. Fattar att Cavill hoppade av. Fick tvinga mig igenom de sista avsnitten. Witcher är faktiskt död som serie, blir det någon säsong 4 så kommer jag inte kolla såvida inte källor jag litar på säger att det är årtiondets uppsving. 4/10
Värt att notera bara är en fan-teori om att Cavill hoppade av på grund av manus och dialog. En teori som, iallafall i mina ögon, är mer trolig är att han blev erbjuden ett annat gig som Superman, men när DCEU kollapsade så var det inte relevant längre (men då hade man redan börjat filma The Witcher med sin nya skådis istället).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,951
Som vanligt tycker jag tvärtom som Franz som har sämst smak på forumet (no offense ;))
Oroa dig inte, mitt barn, du kommer att se ljuset en vacker dag ❤

En teori som, iallafall i mina ögon, är mer trolig är att han blev erbjuden ett annat gig som Superman, men när DCEU kollapsade så var det inte relevant längre (men då hade man redan börjat filma The Witcher med sin nya skådis istället).
Har inte Cavill rent ut sagt att det är på just detta sätt? Eller har jag drömt detta?

EDIT: Efter att ha tittat runt lite på det där internetet så visar det sig att jag nog drömt detta. Men av vad jag kunde läsa mig till (slarvigt visserligen) är att det verkar som att Cavill från början hade ett kontrakt på bara tre säsonger. Om det är så kan det ju bero på en mängd orsaker. Att han inte vill bli typecastad och få svårt att hitta framtida roller (vanligt problem bland tv-skådisar), att han ville ha en löneökning för ytterligare säsonger och Netflix tyckte summan var för hög, att han inte kom överens med någon eller några i teamet etc. Som sagt, det finns hur många möjligheter som helst.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Carnival row S2. Samma som ovan, gillade säsong 1 skarpt.Lång väntan till säsong 2 som gjorde att jag nästan glömt allt. I övrigt samma sak som "mayor", oinspirerat, trött. Tydligt att dom bara hade ett bra manus för en säsong och sen bara skrapat ihop något säsong 2. Serien lades ner här, det kan jag förstå. 4/10
Tack! Du besparade mig precis tidsslöseriet som det varit att se säsong 2.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Truth Seekers - Brittisk Monster of the Week-serie av Nick Frost, Simon Pegg och Nat Saunders. Åtta halvtimmeslånga avsnitt på Amazon Prime.

Gus Roberts (Frost) är en bredbandsinstallatör som vid sidan av sitt jobb har ett stort intresse för det paranormala. Han har webbsidan The Truth Seeker, med en handfull prenumeranter, där han lägger ut filmklipp från sina besök på Englands mest hemsökta platser. När han motvilligt tar sig an praktikanten Elton John (Samson Kayo) tar saker och ting fart.

Lågmäld, mörk humor och karaktärer som är lätta att tycka om. Humorn blandas med skräckscener som faktiskt är riktigt otäcka. 7,5/10
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Värt att notera bara är en fan-teori om att Cavill hoppade av på grund av manus och dialog. En teori som, iallafall i mina ögon, är mer trolig är att han blev erbjuden ett annat gig som Superman, men när DCEU kollapsade så var det inte relevant längre (men då hade man redan börjat filma The Witcher med sin nya skådis istället).
Så är det ju, bra klargörande. Personligen tror jag att det fanns personliga skäl också, jag tror inte han hade lämnat denna serie som både han och fansen älskade så djupt så lättvindigt annars.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Jag orkade två avsnitt, sen gav jag upp. Synd, för det är en cool och unik setting i dagens Hollywood.
Verkligen! Älskade settingen, men säsong 2 var verkligen ett haffsjobb som ingen setting i världen hade kunnat bära upp..tyvärr.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Silo: Som vanligt tycker jag tvärtom som Franz som har sämst smak på forumet (no offense ;)). Tråkade mig bak och fram ut tillbaka. Svagt världsbygge. Karaktärer man skiter i. Rebecca spelar bra iofs men nää. Jättetråkig. I ärlighetens namn orkade jag inte med sista avsnitten, slutade typ vid ep6. 4/10
Jag var inte jätteimponerad (se tidigare i tråden), men to be fair var slutscenen riktigt bra.
 
Top