TVserieklubben 2023 Q2

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dags för den andra kvarten: apr-jun 2023

Reglerna är de vanliga:
- Berätta om en tvserie du sett.
- Berätta varför du tycker att den är bra (eller dålig).
- Posta gärna någon bild från tvserien. Bilder säger mer än tusen ord. Eller posta ett videoklipp.
- Posta gärna en länk till var man kan se tvserien (inte till piratsajter). Eller berätta var man kan se den, som Netflix, HBO, SVT,...

Länk till förra tråden:
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag har sett Into the Unknown: Making Frozen 2 (2021) som givetvis finns tillgänglig på Disney+.


Det här är en dokumentärserie på sex avsnitt på totalt fem timmar som följer produktionsteamet under det sista året av produtkionen av filmen Frozen II. Dokumentärsskaparna hittar en bra balans vad gäller att fangirla över de största kändisarna och pausa för att hänga med en av de flera hundra animatörer som jobbat med filmen och se hur "vardagen" ser ut när man arbetar på en story animeringsstudio. Varesig om man gillar Frozen eller inte så är jag övertygad att det finns något här att hämta för alla som är intresserade av animering, musik och kollaborativa projekt.

När man ser dokumentären inser man varför Disney är så dominanta som de är inom animering och det är dess resurser. Ingen annan regissör i hela världen kan ens drömma om den kreativa feedback som man kan få som Disney-regissör när man får sitta ned med ett femtiotal tungviktare inom regi, manusskrivande etc. flera gånger om året för att få direkt och tydlig feedback på din film.

Man får se unused footage, höra lite sånger som aldrig kom med i produktionen och nära följa de beslut som togs under skaparprocessen, och få höra varför man tog de beslut man tog. Där är också en hel del charmiga individer med här, såsom det gifta paret Kristen och Robert som är bakom i princip varenda låt i Frozen och Frozen 2. På det stora hela får jag varmt rekommendera denna tv-serie.

4/5.

 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag har sett det första avsnittet av Agent Elvis (2023) på Netflix.



Elvis är, vid sidan av en rockstjärna, också en vigilante som dödar "druggies and hippies" tillsammans med sin apa och en annan allierad vid namn Bobby. Eftersom han är jätteduktig på att döda sådana personer rekryterar amerikanska staten honom som en slags agent för att göra det hela mer organiserat. Seriens galna premiss var tillräckligt mycket för att jag skulle se ett avsnitt - det fick jag ångra bittert.

Trots sitt rätt så namntunga cast så finns det ingenting som får mig att vilja se avsnitt två. Jag har under mina många år kommit fram till att det går att "genomlida" en actionfilm med halvdan action, en deckar-film med förutsägbart mysterium och så vidare. Men en komediproduktion som inte är rolig? Det är bannemig tortyr. Varje gång någon pausar för att tittaren ska få tid att skratta, när skämtet inte är roligt, är så plågsamt att man mår illa. Jag satt genom 25 minuter komedi-TV och drog inte ens på smilbanden en enda gång.

Det här är en tv-serie utan humor, utan talang och utan sinne för vad som är bra TV. TV-serien är skriven av en rockstjärna och Priscilla Elvis - och det märks.

Den greenlitades 100% bara för att någon tyckte att namnet lät roligt och premissen verkade skoj.

1/5 - undvik i längsta möjliga mån.

EDIT: Jag vill understryka här att jag orka gräva mig genom två avsnitt av den fruktansvärt dåliga serien Velma, men bara ett av Elvis. Not a good look.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Dagens detalj: Succession, avsnitt 2, säsong 4. Kort telefonsamtal från den snorrika svensken som spelas av Alexander Skarsgård*. Han sitter och dricker Apotekarnes julmust och bredvid flaskan ligger en påse Ahlgrens bilar.

*Det är numera ett lagkrav i USA att minst en Skarsgård ska vara med i varje tv-serie.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har sett klart AD Police: To Protect and Serve. Jag vet inte var man kan se den lagligt.

Intro här.

Den första AD Police-serie var en prequel till Bubblegum Crisis, och var rätt kul – experimentell, osammanhängande och en del spännande idéer.

Det här är en prequel till den inte riktigt lika bra rebooten Bubblegum Crisis Tokyo 2040. Den är längre, mer sammanhängande med röd tråd och grejer, men genomgående fulare och inte alls lika spännande. Det finns typ en lite intressant grej i hela serien och den kan man som tittare avslöja ganska långt innan den "avslöjas" i själva serien.

Jag är glad att jag såg den här, men det är nog mest av något slags komplettism. Jag vet inte om det är budgeten som var problemet eller om anime under sent 90-tal helt enkelt var ful, men jag har rent generellt föredragit grejer som gjorts antingen tidigare eller senare än såhär.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Dagens detalj: Succession, avsnitt 2, säsong 4. Kort telefonsamtal från den snorrika svensken som spelas av Alexander Skarsgård*. Han sitter och dricker Apotekarnes julmust och bredvid flaskan ligger en påse Ahlgrens bilar.

*Det är numera ett lagkrav i USA att minst en Skarsgård ska vara med i varje tv-serie.
Och i avsnitt 5 är mina stolar från www.reformlab.se med!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Jag har sett Cobra Kai s05.

1682418858061.png

Det finns två saker som brukar hända med långa film- och tv-serier. Den ena är att det blir tokigare och med högre stakes på ett inte alltid välmotiverat vis (som hur The Fast & the Furious började med biltjuvar som kör olaglig street racing och numera är bilburna superhjältar). Den andra är att de handlar allt mindre om sin premiss och allt mer blir såpoperor. I säsong 5 är Cobra Kai uppe och sniffar på bägge, men utan att helt hoppa över hajen. Det handlar inte längre om ett par handfullar tonåringar riskerar att gå ned sig i dubiös kampsport, utan om risken att Cobra Kai ska ta över inte Californiens och inte USA:s utan hela världens karate och korrumpera alla världens ungdomar. Som tur är är det sedan inte något serien lägger mycket tid på efter att ha satt upp det som ett luddigt hot, men i stället blir såpoperaelementet väldigt högt. Alla romantiska relationer knakar! Alla har problem med sin fadersfigur! Här finns ingen tid för någon All-Valley Tournament! Skyhöga stakes, spånighet och mindre mörker än förr ger den här säsongen en på något vis mer lättviktig känsla. Den dinglar risken för tragedi framför ögonen på tittarna och rycker sedan bort den i sista sekunden.

I slutänden lyckas serien undvika att vackla så mycket åt något av hållen att allt går sönder, men det är skakigare och spretigare än tidigare säsonger, även om handlaget med manus forfarande är solitt (med undantag för en fajt i sista avsnittet som försvinner på vägen). Serien börjar till slut bestämma sig för vad den ska landa i vad gäller sina två motstridiga premisser - att karate är jätteviktigt respektive att det mest förstör för dig och att särskilt Daniel och Lawrence borde vara vuxna snarare än att inveckla sig i sin karatenostalgi. Många av konflikterna verkar också hålla på att lösa sig, så man ser att serien är på upploppet nu.

Har du sett fram till hit finns det ingen anledning att hoppa av här. En säsong till är nog alldeles lagom - mer tror jag inte att premissen håller för. Samtidigt är det oerhört mycket bättre än jag någonsin trodde när serien utlystes.

3,5/5
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag har sett säsong 2 av Shadow and Bone (2023) som precis som säsong 1 finns tillgänglig på Netflix.

Trailer för första säsongen.

Aningen tippat så fortsätter storyn från där säsong ett avslutades och jag tänkte fatta mig så spoilerfritt som möjligt. Jag tyckte om säsong ett rätt så mycket faktiskt, där var ett kul magisystem, spännande karaktärer, en skurk som var väldigt rolig att följa och en generellt häftig setting (jag gillar den där halv-steampunk/halv-precis-runt-första-världskriget eran, what can I say?).

Ett problem som dock uppstår är att skurken har väldigt lite att göra och hjältarna har väldigt mycket att göra, och det märks rätt snabbt. Skurken står och trampar vatten i typ 80% av säsongen medan våra hjältar hyper-questar för att hitta en massa McGuffins som de måste ha för att kunna slåss mot skurken. Ett annat problem är att detta är baserat på en YA-bokserie, vars klassiska troper man hänger sig till med mycket större iver än man gjorde i första säsongen.

Där är också en plotline som verkligen hade kunnat strykas helt och slutklämmen på en av plotlinsen (i mitten på säsongen) känns mycket forcerad.

En sidskurk, som är extremt hatad av en av karaktärerna, besegras. Men istället för att sätta några hekto bly i bakhuvudet på honom så låter han skurken åka till fängelset istället, där skurken prompt tar över och nu kan bli ett hot i framtida säsonger. WTF? Hjälten i det här fallet är inte någon Batman-typ, tvärtom är han en ganska så skongingslös som har dödat och offrat människor till höger och vänster för att uppnå sina mål förut.

Dessutom så har den typisk YA romans vilket betyder...

att det inte bara är en kärlekstriangel, det är en kärleksfyrkant, där vår unga hjältinna måste välja mellan TRE (!) snygga hunkar för vem som ska vara ihop med henne, och hon kan välja av alla smaker såklart. En bad-boy (but I can fix him!), en barndomskärlek och en charmig och snygg piratprins! Vem ska hon välja?!

Generellt ett steg nedåt från säsong 1, men jag är givetvis redo att se säsong 3 oavsett. Man bara måste få veta hur det slutar ju!

3/5-
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Succession
Min ståndpunkt i affärsvärlds-tv: Billions >> Succession. Kanske för att jag vill ha smarta personer som gör smarta saker mot varandra, snarare än att klåpare snubblar över sina egna fötter och får sina välförtjänta förnedringar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Min ståndpunkt i affärsvärlds-tv: Billions >> Succession. Kanske för att jag vill ha smarta personer som gör smarta saker mot varandra, snarare än att klåpare snubblar över sina egna fötter och får sina välförtjänta förnedringar.
Intressant hur olika man kan tycka. Jag gav upp Billions efter fyra avsnitt eftersom jag inte tyckte att manuset höll måttet. Författarna var helt enkelt inte så smarta som de ville att karaktärerna skulle vara.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Har sett Last of Us och den var fantastisk. Påminner på många sätt om The Road men inte riktigt lika mörk. En av de bättre postapo-skildringarna jag har sett. I stort sett perfekt förutom att det var lite för mycket TV-spel här och var med ingångar som blockeras och rasar. Men det störde inte.

4.5/5
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Dagens detalj: Succession, avsnitt 2, säsong 4. Kort telefonsamtal från den snorrika svensken som spelas av Alexander Skarsgård*. Han sitter och dricker Apotekarnes julmust och bredvid flaskan ligger en påse Ahlgrens bilar.

*Det är numera ett lagkrav i USA att minst en Skarsgård ska vara med i varje tv-serie.
Det låter som det svenskaste från Hollywood sedan Dolph Lundgren sköt Carl-Gustav i Men of War
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag har under senaste månaden sett alla 7 säsgoner av the 100 för första gången (såg några av de tidigare säsongerna förut när den var ny, men kom av mig).

På det stora hela, jäkligt bra. Huvudsakligen en postapokalyptisk serie där människor från en rymdstation återvänder till jorden flera generationer efter ett stort kärnvapenkrig. Den blir lite mer weird i de sista säsongerna, men fortfarande överlag bra. En del coola idéer. Men det funkar också utmärkt att sluta efter säsong 5 om man föredrar =)

Den är dock inte så upplyftande.

James Cameron beskrev Aliens Special Edition som "40 miles of bad road". Det här är 240 miles of bad road.



Betyg: 5/5! Jag är lite sugen på att börja om med säsong 1 redan XD
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Igår var det till sist dags att ta farväl av min absoluta favorit-serie på senare tid. Succession handlar om den svårt dysfunktionella miljardärsfamiljen Roy med den bufflige Logan Roy som åldrad patriark. Hans vuxna barn Kendall, Shiv och Roman blir alla indragna i kampen om att bli faderns efterträdare och som tittare bjuda man därefter på en berg- och dalbana i dekadens, ovårdat språk, backstabbing, mörkläggning, kaos och vild kamp.

Ensemblen av skådespelare är rakbladsvass och gör att de spektakulära miljöerna inte ger känslan av att försöka imponera på mig som tittare. Karaktärernas sätt att föra sig, gör att allt bara känns självklart.

Jag förstår innerst inne att dem här sortens berättelse har en begränsad livslängd för att inte riskera att bli en dussinproduktion, men jag sörjer ändå att serien är över och att inte få se fler pinsamma situationer, höra mer munhugg eller se men som sätter kniven i ryggen på vem.

Det här är en serie i absolut toppklass som jag utan tvekan skulle kunna tänka mig att börja se om redan idag. Ja, varför inte... jag gör det nu direkt...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Igår var det till sist dags att ta farväl av min absoluta favorit-serie på senare tid. Succession handlar om den svårt dysfunktionella miljardärsfamiljen Roy med den bufflige Logan Roy som åldrad patriark. Hans vuxna barn Kendall, Shiv och Roman blir alla indragna i kampen om att bli faderns efterträdare och som tittare bjuda man därefter på en berg- och dalbana i dekadens, ovårdat språk, backstabbing, mörkläggning, kaos och vild kamp.
Efter rekommendation med förklaringen "Game of Thrones within the family" så kollade jag på första säsongen. Definitivt sevärd. Tycker du någon säsong är sämre? Hörde trean tappade lite i fart.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Efter rekommendation med förklaringen "Game of Thrones within the family" så kollade jag på första säsongen. Definitivt sevärd. Tycker du någon säsong är sämre? Hörde trean tappade lite i fart.
Jag gav upp efter trean.

Och jag är inte riktigt säker på liknelsen - grejen med Succession är att de är klantarslen och dåliga människor som man njuter när det går illa för, inte masterminds vars intriger man vill se kollidera med varandra.

Eller ja, kanske Game of Thrones om alla är Cersei Lannister...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Så typ Game of Thrones men bara de grejer som gör en arg och less, men inga drakar eller zombies för att pigga upp när man tröttnar på att bara vilja att alla ska dö i en eld?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Efter rekommendation med förklaringen "Game of Thrones within the family" så kollade jag på första säsongen. Definitivt sevärd. Tycker du någon säsong är sämre? Hörde trean tappade lite i fart.
Jag tycker egentligen alla säsonger är riktigt bra, och även om det kanske inte är så stora kliv händelsemässigt så är helheten och dialogen fortfarande världsklass (för mig).

Jag brukar säga att det här är Dallas, fast alla är JR Ewing, och alla är Cliff Barnes.
 
Top