TV-spel där spelledaren är dum i huvudet

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Stugan

SL: Spelledaren spelar ut en scen.
Spelare1 (off): -”Spelare2, jag fattar inte riktigt hur det här hänger ihop?”
Spelare2 (off): -”Nä, det är svårt att avgöra om det faktiskt står så konstigt i äventyret, eller om spelledaren bara fick hjärnsläpp?”

—— —— Three weeks later ————

SL: Ni kommer ner till stranden. Det verkar vara ett litet djur i strandkanten. När det får syn på er skriker det: -”Hjälp! Jag vet inte om jag är en bug eller en feature!!!”. Sen springer det ut i vattnet och försvinner.

Spelare1: ….
Spelare2 (till Spelare1): -”Inte ett ord! Säg ingenting!”

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
Det påminner mig om att detta borde ju gälla alla textäventyr:

SL: Ni kommer in i rummet. I rummets mitt finns en sarkofag.

Spelare: Jag öppnar sarkofagen.

SL: Jag vet inte vad ”öppna” betyder.

Spelare: Okej… Jag lyfter på sarkofagens lock.

SL: Jag vet inte vad ”lyfter” betyder.

Spelare: Jag gläntar på locket!

SL: Jag vet inte vad ”gläntar” betyder.

Spelare: Men för i hela helvete!!!

SL:Jag vet inte vad ”helvete” betyder.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Fallout 3

Jag brukar faktiskt använda det exemplet på hur en dålig spelledare kan fungera; det är ett spel som presenterar en med val, oftast ett "gott och ett ont val". Problemet är bara att ett val alltsomoftast är vettigt, logiskt, motiverat, har en förklaring (och är 99% av gångerna det goda) och det andra… finns där för att man ska tillåta det, men det finns egentligen ingen anledning till det. Kort sagt, det är som att spela ett spel med en spelledare som har bestämt hur handlingen ska vara, men försöker låtsas som att allt inte bara är rälsat för "men jag ger er ju val!" Även om valen helt saknar rim och reson.

Typ som valet att spränga Megaton; du kan göra det, men det ges exakt noll förklaring till varför du borde (mer än "explosioner är coolt"). Liksom, är det någon som spelar och tänker "jomen den här Tenpennys utsikt är så viktig att alla uppenbarligen ska dö för det!"

Eller mötet med president John Henry Eden, där du kan förgifta allt vatten. Men varför? The Enclave förblir onda, det går emot ditt uppdrag och storyn om vad din pappa kämpat för hela spelet (och du matas hela tiden med att du går i hans fotspår) och framförallt förklaras det hur korkat det är. Men du kan göra det! Så där, du får ju visst göra val och påverka berättelsen!

Värst av allt är slutet, som var så dumt att en säljpunkt för en DLC var att det fixade det lite: Du ska aktivera reaktorn till Project Purity, men en läcka gör att den som går in där kommer dö av strålning… Men du kan vid det här laget ha en Ghoul eller en Super Mutant (som hjälpte dig med samma sak tidigare med detta) med dig, så de kan fixa biffen! Fast nej, de säger att det är din ensak att göra! Så du kan välja att antingen du eller Brotherhood of Steel-officeren Sarah Lyons gör det, för någon måste offra sig, för det har spelet bestämt! Och om du skickar in henne så kommer epilogen säga att du inte lärde dig din läxa om självuppoffring och att offra sig för andra. Förlåt men vad för jävla val är det? Då har någon uppenbarligen bestämt vad som är rätt och fel val… Precis som en dålig SL som vill göra sin berättelse genom RP.

Spelar man med DLC kan man skicka in sin kompanjon, men man får fortfarande samma utskällning i epilogen (förlåt att jag ville ta hjälp av snubben som inte skadas av detta) men nu dör man inte, så antar att det är en förbättring. I guess


(Orkar inte skriva i spelform men jag brukar så ofta ta FO3 som ett exempel på hur en dålig spelledare kan se ut att det kändes relevant att få med i tråden)
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
När min dotter tyckte det var roligt att spela SIMS (säkert femtioelva år sedan) störde jag mig grymt mycket på det spelet. Främlingar sprang t.ex. in i varandras hus och bajsade utan att någon bryr sig. Om det hände i verkliga livet eller i rollspel skulle jag känna mig grymt provocerad.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Följer upp med en av mina favoriter från Videogamegeek. Den är värd att reposta här. (c) Flyboy Connor

The Elder Scrolls V: Skyrim

Spelare: Jag går in i butiken.
SL: Bakom disken står vad som ser ut att vara en vänlig butiksägare. Du kan se allsköns pryttlar och saker på bord och hyllor.
Spelare: Jag hälsar på butiksägaren.
SL: Han ler.
Spelare: Jag berättar för butiksägaren om mina hjältedåd.
SL: Han ler.
Spelare: Är han inte imponerad? Jag räddade precis hela riket från en invaderande gud, för tusan! Sov han medan jag gjorde det?
SL: Han ler.
Spelare: Amenherregud. Vad är det som ligger på disken, då?
SL: Du ser ett timglas, ett vitkålshuvud och några fjäderpennor.
Speler: Vad gör ett vitkålshuvud här? Jaja, jag plockar upp en penna och tittar på den.
SL: Butiksägaren börjar skrika: Hjälp! Hjälp! En rånare!
Spelare: VA!? Varför tror han att jag är en rånare? Jag ville bara titta på en av hans pennor! Om han inte vill att någon ska röra dem, varför lägger han dem på disken?
SL: Han fortsätter att skrika "Stopp! Stoppa tjuven!"
Spelare: Glöm det. Om han inte vill att jag ska handla här, är det bara att säga till. Jag går ut.
SL: Utanför står en arg vakt som säger att du är arresterad. Följer du med honom lugn och sansat?
Spelare: Jag förklarar för honom att butiksägaren är en hysterisk galning som inte vill att någon nuddar vid hans pennor. Jag har inte stulit något, och jag har inte gjort något fel.
SL: Jo, du sa att du plockade upp pennan. Du la inte ner den igen. Du har fortfarande pennan med dig. Så du är en tjuv.
Spelare: Kan vi spola tillbaka lite? Det var inte direkt så att jag tänkte stjäla hans fina fina penna. Kan vi bara säga att jag lämnade den i butiken?
SL: Visst, det kan vi, men det ändrar ingenting. När du tog upp den så hamnade den i din ägo. Oavsett om du lämnar kvar pennan eller inte, så är du fortfarande en tjuv.
Spelare: Det här är ju urdumt. Kan jag ge pennan till vakten?
SL: Han vill inte ha någon penna. Han vill bara arrestera dig.
Spelare: Det är en fjäderpenna! Den kostar två öre! Jag kan ge tillbaka den, jag kan betala för den, jag kan till och med donera lite av min enorma rikedom till butiken för att kompensera för den hemska mentala smärta jag tillfogade honom genom att nudda en av hans varor. Är vakten verkligen på allvar redo att ta sig besväret att arrestera mig för en penna? Vad tänkte han göra, spärra in mig i tre minuter som samhällstjänst?
SL: Vakten lyssnar inte på dig. Följer du med honom eller inte?
Spelare: Alltså kom igen! Jag är en berömd hjälte. Jag kan inte gå tre meter på gatan utan att någon förbipasserande säger hur mycket de beundrar mig och hur tacksamma de är. Hela staden är skyldig mig sitt liv. Tänker han verkligen arrestera mig för en penna?
SL: Han vill som sagt inte lyssna på dig.
Spelare: Skit i det här. Jag struntar i honom och går förbi.
SL: Vakten ropar åt dig "Då får du betala med ditt blod!" och drar sitt svärd och anfaller.
Spelare: Vad är han, en självmordskandidat? Jag har överlevt minst tjugo resor till en helvetisk dimension utan så mycket som en skråma. Jag dödade just en gud! Vem tror han att han är, Chuck Norris? Hans järnsvärd kan inte skada mig, jag går bara vidare.
SL: Vakten fortsätter att hacka på dig. Det kommer en till vakt från en sidogränd. Han drar sin båge och börjar skjuta pilar mot dit.
Spelare: Jag går lugnt därifrån.
SL: Det kommer tre vakter till, alla med pilbågar. De börjar skjuta mot dig. Pilar visslar förbi ditt ansikte. Några studsar på din rustning.
Spelare: De här vakterna är ju från vettet.
SL: En förbipasserande stadsbo blir träffad av en pil. Han anfaller en vakt!
Spelare: Åh herregud...
SL: Två andra civila går med honom. De har knivar.
Spelare: Fortsätt, fortsätt.
SL: Fler civila går med i striden. En av dem dör av ett sår mot bröstet. En vakt går ner! Nu är det bara en vakt som skjuter på dig, de andra slåss mot stadsbefolkningen. Vakten med svärdet står fortfarande och hackar på dig.
Spelare: Har jag tagit någon skada?
SL: Jadå, du har tagit.... 5 i skada!
Spelare: Då har jag 495 KP kvar. Jag hänger kvar ett tag till.
SL: En stadsbo flyr från striden, med pilar som sticker ut överallt. Han springer mot dig, och hamnar mellan dig och vakten som slår på dig. Vakten träffar honom, och stadsbon dör. Tre nya stadsbor kommer och slåss.
Spelare: Kan jag gå och ta en kaffe under tiden?

....tio minuter senare...

SL: Liken av vakter och stadsbor ligger över hela gatan. En ensam vakt står fortfarande och skjuter pilar på dig.
Spelare: Vet du? Jag släpper bara pennan på marken och går ut ur staden.
SL: Okej. Vart går du?
Spelare: Det fanns väl en liten by här på andra sidan floden? Jag går dit.
SL: Okej, du kommer in i byn. Det står en vakt där som vill arrestera dig för att ha stulit en penna.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Eller för den delen, spelare som är sämst.

Final Fantasy VII:
SL: ni ser hur himlen förmörkas, när meteroren som kommer utrota allt liv på planeten närmar sig. Vad gör ni?

Spelare: jag tänker att jag vill spendera ett par veckor med att föda upp jättekycklingar i olika färger.
Final Fantasy VII har ju också:

SL: Okej, ni åker med ert luftskepp och ser solen gå ner, vad gör ni?

Spelarna: Vi åker åt andra hållet.

SL: Okej … ni ser … solen gå upp igen …
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
SL: Du står på en lång mur, vad gör du?

Spelare: Jag ser mig omkring.

SL: Nix, men rakt bakom dig tar världen slut. Framför dig kommer en svamp gående mot dig. Vad gör du?

Spelare: Ser den giftig ut?

SL: Njae, som en Karljohan med arga ögonbryn.

Spelare: Jag försöker plocka den.

SL: När du sträcker dig efter den blir du oförklarligt paralyserad och flyger ner från muren du inte kan titta ner för. Du får börja om. Samma sak, svamp på väg mot dig. Kör!

Spelare: När den kommer närmare hoppar jag över den.

SL: Snyggt, det är inga problem, du hoppar sex gånger din egen längd. Du kommer fram till några tegelstenar som hänger i luften.

Spelare: Ajdå, jag är noga med att inte hoppa för det gör nog ont i huvudet.

SL: Din förlust!

Spelare: … Va?

SL: Om jag var du skulle jag testa. Vad är det värsta som kan hända?

Spelare: Jag … hoppar?

SL: Det händer ingenting, tegelstenen bara gungar till. Testa igen! Snälla!

Spelare: Jag provar igen av någon anledning.

SL: Det kommer en svamp ur stenen, den ser definitivt giftig ut, färgglad och prickig. Du borde nog äta den.

Spelare: Det gick ju jättedåligt förut …

SL: …

Spelare: …

SL: Den springer iväg från dig …

Spelare: … Jag tar svampen.

SL: Du börjar flimra och dör.

Spelare: För helv …

SL: Skojar bara! Du blir dubbelt så stor.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
SL: Du står på en lång mur, vad gör du?

Spelare: Jag ser mig omkring.

SL: Nix, men rakt bakom dig tar världen slut. Framför dig kommer en svamp gående mot dig. Vad gör du?

Spelare: Ser den giftig ut?

SL: Njae, som en Karljohan med arga ögonbryn.

Spelare: Jag försöker plocka den.

SL: När du sträcker dig efter den blir du oförklarligt paralyserad och flyger ner från muren du inte kan titta ner för. Du får börja om. Samma sak, svamp på väg mot dig. Kör!

Spelare: När den kommer närmare hoppar jag över den.

SL: Snyggt, det är inga problem, du hoppar sex gånger din egen längd. Du kommer fram till några tegelstenar som hänger i luften.

Spelare: Ajdå, jag är noga med att inte hoppa för det gör nog ont i huvudet.

SL: Din förlust!

Spelare: … Va?

SL: Om jag var du skulle jag testa. Vad är det värsta som kan hända?

Spelare: Jag … hoppar?

SL: Det händer ingenting, tegelstenen bara gungar till. Testa igen! Snälla!

Spelare: Jag provar igen av någon anledning.

SL: Det kommer en svamp ur stenen, den ser definitivt giftig ut, färgglad och prickig. Du borde nog äta den.

Spelare: Det gick ju jättedåligt förut …

SL: …

Spelare: …

SL: Den springer iväg från dig …

Spelare: … Jag tar svampen.

SL: Du börjar flimra och dör.

Spelare: För helv …

SL: Skojar bara! Du blir dubbelt så stor.
Spelare: Jag går till höger.
SL: Det kan du inte.
Spelare: Jag går till vänster.
SL: Det går inte heller det. Oklart varför.
Spelare: OK, men jag testar att backa då?
SL: Det går!
Spelare: ...
SL: En liten bit, sedan kommer du till en osynlig vägg.
Spelare: Amen, vafan, jag går framåt då.
SL: *börjar av någon anledning spela ambientmusiken i dubbla hastigheten*, ser slug ut.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Pathfinder: Kingmaker

SL: Ok, så din mästersvärdssmidare till rådgivare har kommit på besök från grannbyn fem dagar bort och har begärt en audiens med dig.

Fightern och den lokala baronen: Ok, ja, jag går till tronsalen för att ta emot henne.

SL: Ja, hon kommer in och går fram till dig. Och så säger hon: Min lord! Jag har ett ämne som jag desperat behöver diskutera med dig! Vänligen res till min verkstad så vi kan prata om saken!" Och så vänder hon sig om för att gå.

Fightern: ...vänta, va? Går hon härifrån istället för att faktiskt prata om det hon behöver prata om? Eh... ok, jag säger...

SL: Hon har redan lämnat salen och är påväg hem igen. Hon kan inte höra dig.

Fightern: Ok, jag kallar till mig vakten och ber dem springa ifatt henne och hämta tillbaka henne hit.

SL: Vakten begriper inte vad det är du vill. Vill du faktiskt få reda på varför hon besökte dig får du nog resa till hennes verkstad.

Fightern: Men det tar ju fem dar! Och menar du på fullt allvar att hon gått i fem dar för att komma hit bara för att ge mig ett kort meddelande om att hon vill prata med mig för att sen gå fem dar hem igen? När hon hade ett utmärkt tillfälle att prata med mig när hon ändå var här för att ge mig meddelandet?

SL: Ja, det var så hon valde att göra. Så reser du till verkstaden eller inte?

Fightern: Alltså, min PR tänker att om det inte var viktigt nog att berätta för honom när hon faktiskt var här så var det nog inte viktigt nog att han ska ta sig tid att resa dit. Har han vägarna förbi någon gång så kanske han går till verkstaden för att fråga vad det handlade om. Kanske! Eller när jag tänker efter så lägger han ut en arresteringsorder på henne istället för hennes försök att slösa med min RPs dyrbara tid!

Pathfinder: Kingmaker igen

SL: Du får ett meddelande om att din alkemistrådgivare behöver prata med dig?

Fightern: Jaha, vad vill den gamla knäppgöken nu då? Nåväl, kan jag inte skicka lite vakter för att hämta hit honom? Det tar ju tre dar att gå dit!

SL: Nej, han vill visa dig något i sin verkstad.

Fightern: *suck* Nåja, han hade sinnesnärvaro att skicka ett meddelande i alla fal, alltid något... Jaja, vi reser väl dit.

SL: Ja, det händer ingenting på vägen.

Fightern: Men det tar tre dar...

SL: Det tar mycket riktigt tre dar. När ni kommer till världshuset där han bor så ser ni ingenting särskilt.

Fightern: Jaha, vi kliver väl in på gården.

SL: När ni går in på gården så ser ni alkemisten vid en eld. Han verkar dricka någon slags magisk brygd.

Fightern: Ok, sånt man gör som alkemist, I guess.

SL: Brygen gör att han växer ungefär en decimeter. Han skriker rakt ut och stirrar på er med galna ögon. Slå initiativ!

Fightern: Ok, jag slår 19.

Rangern: Nice, 25!

Barbaren: ...7.

Trollkarlen: 12.

Clericen: 16.

SL: Yes, så rangern börjar.

Ranger: Ok, jag skjuter honom med min pilbåge. *rull* Nice, 19 på tärningen! Det blir 32 på att träffa. Så skadan blir...

SL: Du missar.

Rangern: Jag missar vår gamla hispiga alkemistrådgivare på 32?

SL: Yep.

Rangern: ...ok...

SL: Yes, så fighterns tur.

Fightern: Ok, well, jag springer väl fram och försöker hugga honom med mitt svärd. *rull* 17. Ja, det blir ju 29, så miss...

SL: Yep. Då är det alkemisten. Han kastar en bomb på er som träffar er alla. Slå en dex save.

Fightern: *rull* 20.

Rangern: 22.

Barbaren: 9. Inte min dag idag.

Trollkarlen: 14.

Clericen: 3.

SL: Yes, så ni som klarade 16 tar 8 skada och ni andra tar 17.

Clericen: Yes, så då borde det vara jag.

SL: Nej, alkemisten kastar en till bomb. Slå ett dex save.

Fightern: 15.

Rangern: 24.

Barbaren: 17.

Trollkarlen: 12.

Clericen: 7.

SL: Yes, så ni som klarar 16 tar *rull* 13 skada, ni andra tar 26.

Clericen: 26 skada? Jösses... Nåja, men nu är det min tur?

SL: Nej, alkemisten kastar en bomb till.

Clericen: Men va fan, tre bomber på en runda? Som inte går att ducka utan att ta skada på?

SL: Yes, jag tänkte att det skulle vara lite utmanande. Så slå saves. Ni som klarar 16 tar 10 skada, ni andra tar 21.

Clericen: Ok, jag är nere...

SL: Just ja, ni som misslyckats med någon av era saves brinner för en t6:a varje runda tills ni släkt elden också.

Fightern: Så klart...

Två rundor senare

Fightern: Ok, så där var vi alla döda och vi lyckades göra totalt 9 skada på vår hispiga gamla alkemistrådgivare eftersom att barbaren lyckades slå en nat 20:a en gång som då så klart blev blev en vanlig träff eftersom att vi är för dåliga på vapen för att kunna träffa en hispig gammal alkemist.

SL: Ja, så kan det gå.

Fightern: Ok, så var du trött på kampanjen eller...?

SL: Vad menar du?

Fightern: Ja, men den här encountern som såg ut att vara en helt vanlig social interaktion med en NPC som plötsligt förvandlades till en strid med en tarrasque - hur hade du tänkt dig att vi skulle klara den utan att dö hela högen?

SL: Jo, men det är ju upp till er att fatta vettiga taktiska beslut.

Fightern: Men hur ska vi kunna fatta vettiga taktiska beslut i en sån här situation? Encountern ifråga - inklusive svårighetsgraden på den - kom ju helt out of the blue! Plus att den verkar vara gjord för att just såna rollpersoner som vi har byggt inte ska kunna klara den!

SL: Ja, men det är som sagt upp till er att hantera sånt.

Fightern: Men... aagh!

SL: Nåja, vi tar väl och slutar för ikväll där. Vi kan väl höra av oss om när vi träffas för att slå fram nya rollpersoner?

Fightern: Ok. Visst. Vi säger så.

Übereil
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
117
Location
Stockholm
Mycket av diskrepansen kommer så klart av begränsade affordances:
(Aliens Dark Descent)
SL: Aliens finns överallt, ni landar med ert dropship och börjar mata med era pulse rifles
Spelaren: ...kan vi inte använda något av dropshipets enorma vapenarsenal?
SL: Näe.
Spelaren: ...eller ta med oss mer folk för att säkra upp?
SL: Näe.
Spelaren: ...eller lura in dem i ett bakhåll och beta av dem?
SL: Näe.
Spelaren: ...eller använda vårt sprängämne på dörrar eller väggar?
SL: Näe.

Men också mistmatch mellan gameplay och narrative:
(Mirror's Edge)
SL: du försöker rentvå din stackars syster från mordanklagelser. Hur går du till väga?
Spelaren: jag mördar ett tjog snutar under tiden jag hoppar över hustaken, så att de fokuserar på mig istället!
SL: det verkar de inte bry sig om, men de skickar en helikopter efter dig vars skytt uppenbarligen inte har fått "always check your background"-memot.
Spelaren: jag överfaller en konvoj med en M249a, och matar band efter band in i förare et al - nu kommer de säkert tro på mig när jag säger att min syster är oskyldig!
SL: Det skulle man kunna tro, men icke!

(Fallout 4)
SL: du har vaknat upp efter en hastig evakuering och vill bara hitta din lille son. Du träffar på ett gäng otrevliga typer.
Spelaren: jag säger: "gokväll, mina herrar! Jag letar efter min lille son, har ni sett honom, kanske?"
SL: de bryr sig inte, utan anfaller dig!
Spelaren: jag säger: "Oj, hoppsan, nu måste det blivit något missförstånd! Jag är minsann ingen turist-leif, utan kan både det ena och det andra!"
SL: de bryr sig inte.
Spelaren: jag säger: "Nej stopp, det är sant! Titta här på min pip-pojke, jag har faktiskt dödat ett tresiffrigt antal personer vid det här laget!"
SL: de bryr sig inte.
Spelaren: so be it. Kan jag åtminstone få ur dem vilken siffra mellan 1 och 9 de föredrar?
SL: eh... åtta?
Spelaren: ah. Plasma it is. "Mina herrar, låt mig introducera er för VATS..."
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Hur har du spelat Mirror's Edge, undrar ju då jag... :)
(jag hade inte ihjäl en endaste, vad jag minns)
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
117
Location
Stockholm
Lustigt nog har jag för mig att en annan spelforkare testade vad minimum antal liv på ens samvete är i spelet, och jag tror han kom fram till att det är 11, eller ngt i den häraden.

Hur har du spelat Mirror's Edge, undrar ju då jag... :)
(jag hade inte ihjäl en endaste, vad jag minns)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Sätt in namnet på valfritt partybaserat fantasyrollspel här

SL: Så ni kommer in i en glänta och ser tre vargar, två vildsvin och en björn stå och hänga vid ett träd.
Spelare: Sa du tre vargar, två vildsvin och en björn?
SL: Ja.
Spelare: Som verkar stå tillsammans...?
SL: Ja.
Spelare: Och bara hänga...?
SL: Ja. Vad gör du?
Spelare: Jag backar långsamt ut ur gläntan.
SL: De ser dig! De stormar!
Spelare: Men alltså, de stormar? Det är väl ändå rovdjur vi talar om, varför skulle de storma en grupp människor? Även om de vinner så äter de inte människokött i allmänhet så de riskerar ju bara att bli skadade så att de inte kan skaffa mat framåt.
SL: Nä, men de stormar.
Spelare: I grupp? Tre vargar, två vildsvin och en björn?
SL: Japp!
Spelare: Ok, vi slår väl initiativ då. *rull* 16.
SL: Du är först.
Spelare: Jag plockar upp min pilbåge och skjuter på en av vargarna. *rull* Nat 20. *rull* 16 skada.
SL: Vargen går ner. Resten av vargarna springer fram till er...
Spelare: De flyr inte?
SL: Nej, de springer fram till er och *rull, rull, rull* missar allt. Folk i fullplåt är svåra att träffa!
Spelare: Det säger du... Ok, jag drar mitt svärd och hugger på en av de andra vargarna. *rull* 18.
SL: Träff.
Spelare: Ok, det blir *rull* 7 skada.
SL: Yes, så vargen försöker bita dig i benet...
Spelare: Vargen som just blev skadad försöker bita mig i benet? Den blir inte rädd och flyr?
SL: Nej, den fortsätter attakera.
Spelare: Det här måste vara något magiskt, djur beter sig inte så här.
SL: Nej då, inget magiskt! Så vargen... *rull* ...lyckas åter igen inte bita igenom fullplåten...

Übereil
 
Top