TV-serier

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Tre gamla godingar på SVTPlay:
Rapport till himlen
Silvermannen
Anderssons älskarinna


Två fina brittiska från 90-talet (finns på Youtube, eller pirat):
Karaoke
Cold Lazarus
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Miss Fisher's Murder Mysteries
Mer underhållande än Morden i Midsommer.
Serien följer Miss Phryne Fisher, en eccentrisk ung aristokrat i 1930-talets australien som löser mord och liknande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Två fina brittiska från 90-talet (finns på Youtube, eller pirat):
Karaoke
Cold Lazarus
Kan bara hålla med, de är suveräna.

Kan också rekommendera:

Sommarens tolv månader. Svensk SF/mysterie som bäst.

Channel Zero och American Horror Story. Ganska snarlika serier, båda är bra.

Twilight Zone, Outer Limits och Black Mirror. Återigen, ganska snarlika. Klassiker som man måste se.

The Night Of. Jag gillar inte deckarserier, men den här tvärfastnade jag för.

Lexx och Red Dwarf. Bra SF-komedier.

Corleone. Dramadokumentär om verklig italiensk maffiaboss liv. Riktigt bra.

Afterworld. Webserie, med episoder som är typ 5 minuter långa. Förvånansvärt gripande.

House of Cards. Säga vad man vill om Kevin Spacey, men som skådespelare är han kanon.

Skånska Mord. Miniserie med fem fristående episoder, baserade på verkliga händelser.

Riket. Har ni inte sett den så måste ni. Skräck och något slags panikslagen humor i en perfekt blandning.

Black Flag. Hade låga förväntningar på den, men den var riktigt bra. Pirater i västindien, i huvudsak rätt så historiskt korrekt, med rätt mycket Game of Thrones-känsla.

American Gods. Niel Gaimans bok är suverän. Serien gör den rättvisa. Den som är ansvarig för att sista säsongen inte blev av borde få en snigel på ögat.

Blood drive. En mörk satir om ett race tvärs över ett splittrat USA med bilar som drivs av människoblod. Precis så over the top som det låter, och det funkar.

Breaking Bad. Bland det bästa som gjorts för TV.

Jeremiah. Lågmäld postapokalyps.

Life on Mars och Ashes to Ashes. Två sammanlänklade serier, deckarserier med viss mystik.

Lost Room. Miniserie i tre delar. Faschinerande koncept, som jag tyvärr inte kan beskriva utan spoilers.

Metal Hurlant. Episodstories med en twist.

Reilly, Ace of Spies. Dramadokumentär om spionen Sidney Reilly, som bland annat var förlagan till James Bond.

Rome. Gritty, ganska historisk story i antikens Rom.

Secret Army. Den nästan bortglömda förlagan som Allo Allo parodierar. Den är riktigt bra.

The Purge. Gick in i den med noll förväntningar, trodde det skulle vara splatter-action, men den var faktiskt bra. En skarp politisk kritik, dold i en cool premiss.

Three Moons Over Milford. Månen har exploderat i tre delar, mänskligheten vänta i princip på att den ska trilla ner och avsluta allt. Hur reagerar folk på det?

Tremors. Menlös skojaction baserad på filmerna. Kommer inte att gå till TV-historien, men den är ett charmigt tidsfördriv som känns rätt.

Whoops Apocalypse. Brittisk kalla kriget-humor.

Yonderland. Fantasyhumor om en hemmafru som hittar en dörr till en fantasyvärld i städskåpet. Hon är tydligen utvald för att rädda världen enligt de mystiska scrolls som Council of Elders har. Tyvärr så har scrollen som talar om vad hon ska rädda världen från och hur tappats bort för att "I told you, I was drunk!!!". Riktigt bra brittisk humor.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Vi har nu kollat igenom s1 av Bosch och tyckte den var riktigt bra! Fortsätter med s2 i kväll. :)

I kön ligger även Miss Fisher och Midnight mass. Sedan finns det massor med andra bra tankar här i tråden samt Stranger tings 4.2 så vi har en bra sommar framför oss, speciellt som jag har mina kolla-själv-grejor också (Obi, The Boys och Ms Marvel).

Tack för alla tips!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vi har nu kollat igenom s1 av Bosch och tyckte den var riktigt bra! Fortsätter med s2 i kväll. :)

I kön ligger även Miss Fisher och Midnight mass. Sedan finns det massor med andra bra tankar här i tråden samt Stranger tings 4.2 så vi har en bra sommar framför oss, speciellt som jag har mina kolla-själv-grejor också (Obi, The Boys och Ms Marvel).

Tack för alla tips!
Kan bara högt rekommendera ”Midnight Mass”. En serie man enkelt missar men blir så nöjd när man funnit den. Stämningen i den är mysig och hemsk på samma gång och det är kvalitet rakt igenom!
 
Top