TV-serier

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Severence säger jag också! Riktigt jäkla bra!

Annars, har ni sett The Americans?
Apple TV är i princip det enda som vi inte har... :(

Ja, vi började kolla på The Americans och gillade den rätt skapligt men den försvann i streamingfloden just då. Är den så bra att den är värd att plocka upp igen?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,222
Tänker nämns Atypical på Netflix. Inte för att den på något sätt ingår i era smaker (den ingick inte direkt i min heller, men snubblade in på den en dag då jag hade tråkigt och föll pladask), utan för att det kan vara den bästa serien som någonsin gjorts. Emotionell whiplash i varannan scen. Rolig, feel good, tragisk, sorglig, hysterisk, weird, perfekt. Alla borde se den.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Tänker nämns Atypical på Netflix. Inte för att den på något sätt ingår i era smaker (den ingick inte direkt i min heller, men snubblade in på den en dag då jag hade tråkigt och föll pladask), utan för att det kan vara den bästa serien som någonsin gjorts. Emotionell whiplash i varannan scen. Rolig, feel good, tragisk, sorglig, hysterisk, weird, perfekt. Alla borde se den.
Instämmer till 100 %
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,105
Location
Tindalos
Apple TV är i princip det enda som vi inte har... :(

Ja, vi började kolla på The Americans och gillade den rätt skapligt men den försvann i streamingfloden just då. Är den så bra att den är värd att plocka upp igen?
Ja, men den var lite seg i vissa avsnitt.
 
  • Like
Reactions: Ram

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
The Lost Room är en bra miniserie om artifacts of doom som kommit på villovägar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Saker jag sett med frugan. Hon gillar när saker är baserade på riktiga händelser. Jag brukar normalt tröttnat på en serie efter en säsong, men här är några vi sträckkollade tillsammans:

Manhunter på Netflix. Handlar om killen som skapar termen "seriemördare" och profilering. Otroligt bra. Inte gritty, vad jag minns, trots temat.

Justified. US Marshal mot smarta/karismatiska skurkar på vischan. Han löser problem genom att skjuta dem.

This is Us (Disney+) och My Brilliant Friend (HBO) är två riktigt bra dramaserier. Den förstnämnda gled vi dock bort ifrån efter tredje säsongen, då den kändes som den stod och trampade lite.

Afterlife är en tragikomisk serie på Netflix. Jag gillar normalt inget med Ricky Gervais, men den här är väldigt sevärd. Såg dock inte tredje säsongen då det kändes som serien började stå och trampa i andra.

Fleabag är ännu en brittisk komediserie. Skulle rekommendera att se andra säsongen först och sedan första som en prolog om ni vill ha mer.

Jag har inte sett den, men frugan älskar Killing Eve - samma skapare som Fleabag - som handlar om en torped.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Manhunter på Netflix. Handlar om killen som skapar termen "seriemördare" och profilering. Otroligt bra. Inte gritty, vad jag minns, trots temat.
Är det Mindhunter du menar? (Netflix verkar ha en hel hög seriemördarserier med liknande namn.)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Top of the lake är jättebra kriminal-drama.
Work in progress är rolig, fin och fylld av trovärdiga tonårskänslor fast med/för vuxna.

Båda är på HBO.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Ja, vi började kolla på The Americans och gillade den rätt skapligt men den försvann i streamingfloden just då. Är den så bra att den är värd att plocka upp igen?
Det tycker jag! En av de få som håller rakt av hela vägen till slutet.
 
  • Like
Reactions: Ram

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Om ni kan tänka er en mörk komedi, i vanlig jordisk miljö men med inslag av sci-fi:

Resident Alien med Alan Tudyk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Nu såg jag nyss klart det som kommit av S04 av Könstia Grejer på Netflix. Eller kanske "Främlingsgrejer"? Beror på hur man läser originaltiteln. (Stranger Things, om man ska gör den här posten sökbar)

Jag tycker att det här är en verkligen jättebra säsong. Snyggt fokus, lagom lån från klassisk scifi och skräck utan att nostalgijagandet tar över, jag gillar att det är olika spår för olika delar av casten, jag gillar hur det hela knyts ihop. Det är väl inget intellektuellt mästerverk direkt, och jag tycker att comic relief-paret Murray och Joyce mestadels är pinsamma. Men det mesta funkar, det är snyggt och inspirerande och jag ser fram emot mer.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Justified med Timothy Olyphant
Det var SÅ nära att jag höll på att missa den här serien. Såg några få avsnitt och fastnade först inte, men fångade upp den igen efter något år(!) och fastnade totalt. En av mina absoluta favoritserier.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Jag skrev nyss om Beforeigner (HBO) och det är typ lågmäld polisdetektivarbete men en polis är ofrivillig tidsresenär. Norsk serie med väldigt intressant stligrepp i hur de bygger vidare på historier.
 
Top