TV-serier som har högt tempo/storyutveckling från avsnitt 1?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Finns det några TV-serier, långa eller korta, som ni kan rekommendera som verkligen har storyutveckling från avsnitt 1 och som inte tappar tempo så där som alltför många serier brukar göra?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Det svåra här är att många av de jag tänker på när jag tänker storyutveckling är ju serier som kanske är lite "slow burns", men som presenterar storyn tidigt och där den verkligen utvecklas under seriens gång. En av de första jag tänkte på är Mad Men, där karaktärerna (och med det, storyn) fördjupas konstant och en serie som verkligen håller alla sju säsonger igenom. Men högt tempo har den verkligen inte. Andra i samma anda är första säsongen True Detective, Twin Peaks (den tappar dock en del tempo mot slutet av säsong 2 innan den exploderar och The Return är allt annat än högt tempo).
 
  • Like
Reactions: Ram

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Tack alla! Jag håller helt med om Altered carbon och Arcane, riktigt bra serier! Jag känner att det är dags för mig att börja titta på BoB och The Shield, de har varit på min lista bra länge så det är kanske dags att göra slag i saken. Deadwood har åkt in och ut på den mentala listan också.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Chernobyl. True Detective S1. Angels in America. Firefly. BoJack horeseman. Twin Peaks S1-3 OM du plockar bort några avsnitt från S2 (vilket, ok, kanske går emot rekommendationen). Sons of anarchy.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag tycker att Bodies på NEtflix varit riktigt bra från början till så långt som jag har kommit... :)

Vill även slå ett slag för Tapie, även den på Netflix, som jag fastnade för efter typ 5 sekunder. Men den är fransk och har inga laservapen :) Men ett bra tempo!

En annan fransk serie som var sjukt bra var Les Papillons Noir som jag inte minns var jag såg, men satt som klistrad!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag tycker att Bodies på NEtflix varit riktigt bra från början till så långt som jag har kommit... :)

Vill även slå ett slag för Tapie, även den på Netflix, som jag fastnade för efter typ 5 sekunder. Men den är fransk och har inga laservapen :) Men ett bra tempo!

En annan fransk serie som var sjukt bra var Les Papillons Noir som jag inte minns var jag såg, men satt som klistrad!
Om det finns en fransk serie med laservapen vill jag hellre se den
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
For All Mankind, alternativ-historia space race time, jävligt bra

The Boys, dekonstruerad ultra-violent super-hero, också bra

House of the Dragon, game of thrones-spinoffen som är jävligt bra och står stadigt på egna ben utan att behöva luta sig tillbaka till game of thrones (vilket dog och blev zombie ganska tidigt, imho).

Jessica Jones, en subtil marvel anti-hjälte med en av de äckligaste badguy-porträtteringar jag sett vilket bara blir värre i och med att han spelade doctor who, amazing

Hanna, en bunke kids som är experimenterade på för att bli super soldiers varav en räddas och växer upp i vildmark tills 'the past catches up with you', trodde inte jag skulle gilla denna men den var mycket bättre än väntat, alla 3 säsonger.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Finns det några TV-serier, långa eller korta, som ni kan rekommendera som verkligen har storyutveckling från avsnitt 1 och som inte tappar tempo så där som alltför många serier brukar göra?
Broadchurch!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Succession uppfyller det ganska väl. Den rivstartar och sedan hålls tempot uppe mer eller mindre genom hela serien. Det gäller bara att stå ut med en hög extrema, narcissistiska skitstövlar.
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
196
Säsong 1 och 2 av 24 (med Kiefer Sutherland). Högt tempo och handling i ständig rörelse i början, mitten och slutet.

Från säsong 3 och framåt (som jag minns det) smögs det in mer och mer av svårsmälta politiska budskap i serien så jag rekommenderar ingen att fortsätta dit. Bättre att låtsas att S2 var den sista. Jag slutade titta nånstans S4-S5.
 
Top