Wheel of Time
Amazon Prime
Jag läste 5-6 böcker när det begav sig under sent 90-tal men när jag ser serien nu inser jag att de måste ha gjort om mycket eller så minns jag ingenting av den. Jag minns Mat spöar två med en stav, falska drakar, aiel-krigare som följer draken återfödd och jag minns alla huvudkaraktärer. Jag tror att jag läste såpass mycket att jag känner igen huvudhändelserna ända till säsong tre för den nu nedlagda serien.
Det är en stabil fantasyserie. Jag var lite tveksam till Rosamund Pike som Moiraine men istället blev det hon som bar hela serien med sin pondus. Andra skådespelare jag tycker gör väldigt bra ifrån sig är Nynaeve och Perrin. Jag vill se skådespelaren till Nynaeve i andra roller, för hon är ruskigt bra. Besvikelserna är Egwene, åtminstone till en början men hon växte i rollen, och Mat. Fast Mat tror jag bara var hopplöst skriven, men alla utspel (med båda skådespelarna) blev så otroligt enformigt i längden. Ja, Fares Fares är guld i sin roll. Ger ett djup och medmänsklighet.
Serien har sina få stunder som verkligen engagerar mig, men det känns väldigt hoppigt - som om vi får se ögonblick av större händelser. På ett sätt, serien lider på samma sätt som The Witcher, även om den här är mycket bättre ihopsatt rent manusmässigt. Funkar att softa till; definitivt inte bortkastad tid.
BETYG: 3/5