TV-serieklubben Q2 2025

@Conan det beror sig på vad du vill få ut av ditt star wars.

Vill du ha star wars ala original trio så nej absolut nej men vill du bara ha något star wars relaterart som är bättre än det mesta av den dynga Disney prånglat på oss så kanske.

Det var inte min kopp te när det kommer till star wars men du kanske kommer tycka annorlunda.

Wheel of Time
Amazon Prime

Jag läste 5-6 böcker när det begav sig under sent 90-tal men när jag ser serien nu inser jag att de måste ha gjort om mycket eller så minns jag ingenting av den. Jag minns Mat spöar två med en stav, falska drakar, aiel-krigare som följer draken återfödd och jag minns alla huvudkaraktärer. Jag tror att jag läste såpass mycket att jag känner igen huvudhändelserna ända till säsong tre för den nu nedlagda serien.

Det är en stabil fantasyserie. Jag var lite tveksam till Rosamund Pike som Moiraine men istället blev det hon som bar hela serien med sin pondus. Andra skådespelare jag tycker gör väldigt bra ifrån sig är Nynaeve och Perrin. Jag vill se skådespelaren till Nynaeve i andra roller, för hon är ruskigt bra. Besvikelserna är Egwene, åtminstone till en början men hon växte i rollen, och Mat. Fast Mat tror jag bara var hopplöst skriven, men alla utspel (med båda skådespelarna) blev så otroligt enformigt i längden. Ja, Fares Fares är guld i sin roll. Ger ett djup och medmänsklighet.

Serien har sina få stunder som verkligen engagerar mig, men det känns väldigt hoppigt - som om vi får se ögonblick av större händelser. På ett sätt, serien lider på samma sätt som The Witcher, även om den här är mycket bättre ihopsatt rent manusmässigt. Funkar att softa till; definitivt inte bortkastad tid.

BETYG: 3/5

Har sett första avsnittet av Andor.

Förefaller vara helt rätt ansats, tonalitet och ambition. Tyvärr rätt trist avsnitt i övrigt. Men blir säkert bättre!

Jag har sett första avsnitt av Iron Heart. Denna serie möttes tydligen av enormt mycket negativitet innan den ens släpptes. Jag tror att jag vet varför, nämligen att huvudpersonen är väldigt ung. Jag gissar att många efter Daredevil: Born again antog att Marvelserierna skulle gå åt ett mörkare råare håll från och med nu och då var nog inte detta vad de tänkt sig som kommande serie. Jag gillar dock historier om unga superhjältar! Spider-Man är en av mina absoluta favorithjältar till exempel. Så jag tänkte att detta nog är för mig.

Och första avsnittet var inte så tokigt. Det är ett klassiskt första avsnitt som fungerar för att sätta premissen för serien. Det hela känns lite som skrivet efter en mall och det är funktionellt snarare än briljant. Men det gör vad det ska och är inte dåligt. Vi får se vart det hela tar vägen, känns som att det antingen kan bli spännande eller en besvikelse.

En viktig grej att påpeka är att detta helt klart är en Young Adult-serie. Gillar man inte sådana är det ingen vits att ge denna en chans.

Jag har sett första avsnitt av Iron Heart. Denna serie möttes tydligen av enormt mycket negativitet innan den ens släpptes. Jag tror att jag vet varför, nämligen att huvudpersonen är väldigt ung. Jag gissar att många efter Daredevil: Born again antog att Marvelserierna skulle gå åt ett mörkare råare håll från och med nu och då var nog inte detta vad de tänkt sig som kommande serie. Jag gillar dock historier om unga superhjältar! Spider-Man är en av mina absoluta favorithjältar till exempel. Så jag tänkte att detta nog är för mig.

Och första avsnittet var inte så tokigt. Det är ett klassiskt första avsnitt som fungerar för att sätta premissen för serien. Det hela känns lite som skrivet efter en mall och det är funktionellt snarare än briljant. Men det gör vad det ska och är inte dåligt. Vi får se vart det hela tar vägen, känns som att det antingen kan bli spännande eller en besvikelse.

En viktig grej att påpeka är att detta helt klart är en Young Adult-serie. Gillar man inte sådana är det ingen vits att ge denna en chans.

Jag har sett samma avsnitt!

Jag tror att en del av backlashen också handlar om att huvudpersonen är svart. Det är ju liksom "ännu en wokeserie". Där man till på köpet vill "ersätta" den vitaste av de vita rika genierna (Stark alltså) med en svart ung kvinna med attityd™.

Jag tror att det åtminstone på internet finns en gruppering som tycker att detta är alldeles för… öh, "urbant".

För egen del tyckte jag om avsnittet. Jag tycker ju alltid det är lite jobbigt när huvudpersoner gör uppenbart dumma val, framför allt när det gäller att lita på människor man inte borde lita på eller sammanblanda sig med personer man nog antagligen inte borde sammanblanda sig med. Men jag litar på att det kommer lösa sig. Sugen på att se mer =)

Back