Nekromanti Två handat

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Re: Gladiator

.. och rollspel... :)

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Återigen, Om jag har två vapen, säg två svärd. Jag skulle då kunna göra 6 attacker, tre med varje vapen, med en svårighet av Ob 5T6 på varje attack. Då blir ju pareringen för motståndaren med ett vapen sex handlingar om han skall parera alla anfallen, Ob9T6 på varje parering. Det skulle ju innebära att han är körd i vilket fall som helst, för då skulle han parera noll av anfallen, eller? Men det vore ju hemskt styggt om man då inte anföll växelvis med höger/väster hand...
Han kan ju alltid bakåtstega, men ändå...
TVÅ VAPEN ÄR HEMSKT BRA BÅDE FÖR FYSIKEN OCH INTELLEKTET!!! HATTEN!!!

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Återigen, Om jag har två vapen, säg två svärd. Jag skulle då kunna göra 6 attacker, tre med varje vapen, med en svårighet av Ob 5T6 på varje attack."

Så tolkar inte jag tekniken. Vad som står är följande:
<blockquote>"Rollpersonen får en extra handling i strid som rollpersonen använder två enhandade närstridsvapen eller ett enhandsnärstridsvapen och en sköld. [snippeti] Föremålet i rollpersonens icke-huvudhand kan användas för att antingen anfalla en extra gång (utan svårighetsökning) i slutet av rundan eller för att försvara sig med en parering eller blockering."</blockquote>
Observera att det inte står "en extra handling per handling", utan "en extra handling i slutet av rundan". Det vill säga att du kan anfalla två gånger med Ob4T6 (en vanlig extra handling) och sedan ännu en gång med Ob4T6 (en gratis extra handling) sist i rundan. Motståndaren blir tvungen att försvara sig med Ob3T6 (en parering), Ob4T6 (en parering till) samt Ob5T6 (ännu en parering),

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Re: Gladiator

Ja fasst innan han göra "nåda stöten" så slåss han emot honom med båda svärden.

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Det kallas undvika...

Om någon skulle göra två anfall samtidigt så gör man själv en undvikning. Två handlingar som kan undvikas som en? Det är skitdumt att göra det samtidigt om du frågar mig.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Inte någon vidare smart idé att använda två kvastskaft för att simulera strid med riktiga vapen. Vikten är helt fel när det gäller moment. Grepp är också helt åt fanders för att inte prata om balans i vapnet.

Ska man prova slåss med två pinnar ska det i så fall vara escrima, tror jag att det stavas, som får övrigt har grundmanövrar som går ut på att man slår med båda pinnar samtidigt.

Men gäller det simulering av svärd, knivar så använd sådana i så fall. Annars blir det ändå helt fel.

Zaiber - Religion är coolt.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Gladiator

Ja, och då gör han det i turer. Han hugger bara två ggr sammtidigt i slutet av striden.

Fruktansvärt dumt ändå. Man behöver bara undvika bakåt så klarar man sig galant.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Så kör vi. Ifall man nu skulle vilja göra så många anfall det vill säga. Annars kör vi med den vanliga regelstuket.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
När vi i min spelgrupp rollspelar en strid så vill vi att det ska vara så fräckt som möjligt, de tuffa manövrar som man kan se på film går med andra ord före att det ska vara 100% realistiskt.

Det kallas DoD...

Nä, tro mig. Om ni blir riktigt bra så kommer ni att känna er mycket smidigare och otroliga om ni kör efter reglerna. Om ni gör en komplicerad manöver och det, tack vare tur med tärningarna, skicklighet och tur med tärningarna, får in en riktig prakträff så att blodet sprutar så blir man MYCKET mer stolt än att alla ens handlingar resulterar i blod, inälvor och hjärnsubstans.

Kommer ihåg när jag efter mycket hoppande, undvikande och huggande lyckades få en prakträff med mitt andravapen (en dolk). Jag högg mot ansiktet med den eftersom ingen förväntade sig ett dolkanfall att vara huggande och därför gick de bakåt. Jag fick perfekt och gjorte en jäklans massa skada med den (mina kompisar såg när jag slog) och jag skar huvudet av honom. Det resulterade att med min vildsinthet att de andra blev minst sagt skitskraja. Vi gjorde processen kort med resten av skurkarna...



"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top