Nekromanti Två handat

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Om man har stridskonsten två svärd och har tex:
Två niamh. Om jag då anfaller med först höger och sedan vänster går det då att försvara sig mot båda?
Det går väl inte eller?
Bara för att om du skall försvara dig två ggr så blir ju det 2 handlingar, medans mitt anfall bara blir ett eller?

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Två niamh. Om jag då anfaller med först höger och sedan vänster går det då att försvara sig mot båda? Det går väl inte eller? Bara för att om du skall försvara dig två ggr så blir ju det 2 handlingar, medans mitt anfall bara blir ett eller?"

Dina anfall är två handlingar. Du får en extra handling med det extra vapnet i slutet av rundan som inte ger någon svårighetsökning, men det är likförbannat två handlingar. Således kan en person med ett enhandsvapen först parera ditt högerhandshugg som en handling, sedan kommer resten av rundan, och slutligen kommer ditt vänsterhandshugg som en separat handling och kan pareras.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Dina anfall är två handlingar. Du får en extra handling med det extra vapnet i slutet av rundan som inte ger någon svårighetsökning, men det är likförbannat två handlingar. Således kan en person med ett enhandsvapen först parera ditt högerhandshugg som en handling, sedan kommer resten av rundan, och slutligen kommer ditt vänsterhandshugg som en separat handling och kan pareras.

Går det inte att anfalla med bägge vapnen samtidigt? Vi kör iaf med att det går och har du då inte två vapen eller ett vapen och en sköld så blir det hemskt svårt att parera bägge.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Går det inte att anfalla med bägge vapnen samtidigt?"

Bara om man struntar i vad som står i Krigarens Väg. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Men även om det står att man måste anfalla med ett itaget så är det ju praktiskt möjligt att anfalla samtidigt (även om man då öppnar sig ganska mycket och det då är lägligt att göra ett motanfall :)

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Njaa, i så fall har man tränar på just detta...

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Vadå tränat på just detta?
Kan inte du slå med dina armar samtidigt?
Och dessutom finns det ingen stridskonst som är "Slå med båda svärden samtidigt" {smile]

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men även om det står att man måste anfalla med ett itaget så är det ju praktiskt möjligt att anfalla samtidigt (även om man då öppnar sig ganska mycket och det då är lägligt att göra ett motanfall :)"

Utöver det så har du inte möjlighet att sträcka ut kroppen i samma grad som om du anfaller med ett svärd i taget. Dessutom får du inte samma moment i och med att du heller inte kan vrida på överkroppen. Sammantaget så innebär det att anfallen inte blir lika kraftfulla.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
(även om man då öppnar sig ganska mycket och det då är lägligt att göra ett motanfall :)

men om man anfaller med två vapen samtidigt så finns det förhoppningsvis ingen motståndare kvar som kan utföra ett motanfall.

Vad händer om man väljer att gör tex 2 eller tre hugg med varje vapen? hugger man då först tre gånger med sin högra hand och sedan i slutet av rundan så kommer tre hugg til med vänster? Det skulle se hyffsat konstigt ut, om man anfaller flera gånger med bägge händerna så hugger man väl med varannan hand, eller?



Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Har du provat slåss med två svärd/yxor samtidigt ?

Jag har många gånger *ler*
Det är svårt det är väldigt opraktist att anfalla samtidigt med två svärd..
svårigheten ligger i att kordinera dina rörelser så att du hugger samtidigt på ett effektivt sätt det är enklare att hugga med en och parera med den andra än att hugga samtidigt.
Jag vet på film får det det att se SÅ lätt ut men prova själv greppa 3 kvastskafft 1 kompis bryt av sopkvast delen behåll käpparna Ge kompis en av skafften behåll de övriga två själv, Anfall och fäktas. ( tänk på träffar han dig segrar han träffar du så segrar du träffar båda varandra förlorar båda )

Du kommer finna att det är enklare att slåss med ett svärd än två samtidigt sen kommer du även finna att käppar gör ont och är du smart lindar du in käpparna i något mjukt så du får ett boffer svärd...




bör förklara NÄR jag fäktades emot någon så var det med träkäppar emot min vän och uj vad vi hade ont dagen efter..
Men då jag ofta har varit ute i stugan så har jag provat att fäktas med vedyxa, huggyxa ( gammal yxa ser nästan ut som en liten stridsyxa användes förr när man timmrade ) svärd ( Äkta )
mina motståndare då har altid varit SLY och TRÄD men tro mig om man håller två huggverktyg samtidigt kan till och med ett träd besegra dig.



<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Jag har många gånger *ler*
Det är svårt det är väldigt opraktist att anfalla samtidigt med två svärd..
svårigheten ligger i att kordinera dina rörelser så att du hugger samtidigt på ett effektivt sätt det är enklare att hugga med en och parera med den andra än att hugga samtidigt.
Jag vet på film får det det att se SÅ lätt ut men prova själv greppa 3 kvastskafft 1 kompis bryt av sopkvast delen behåll käpparna Ge kompis en av skafften behåll de övriga två själv, Anfall och fäktas. ( tänk på träffar han dig segrar han träffar du så segrar du träffar båda varandra förlorar båda )


Jag ser inte vad jag skulle få ut av att pröva på dessa manövrar med två kvastar. För det första kan jag inte fäktas för fem öre och skulle så klart inte klara av att uföra en så svår fäktmanöver. Uppenbarligen är inte heller du tillräckligt duktig för att klara av dessa manövrar men vad får vi ut av detta? Ingenting!!
Här pratar vi om proffesionella krigare och vapenmästare som dessutom ofta efter något äventyr kallas hjältar varför skulle inte dessa häftiga rollpersoner klara av att utföra dom fräcka svärdskonster som man kan se på film?
När vi i min spelgrupp rollspelar en strid så vill vi att det ska vara så fräckt som möjligt, de tuffa manövrar som man kan se på film går med andra ord före att det ska vara 100% realistiskt.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kan inte du slå med dina armar samtidigt?

Leta reda på en box-boll och testa. Du lär upptäcka att man får mer kraft utan förlorad balans om man använder en hand än två samtidigt. Detsamma gäller om man använder vapen... det är så mycket mer som ingår i ett anfall än bara en armrörelse.

IME :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
När vi i min spelgrupp rollspelar en strid så vill vi att det ska vara så fräckt som möjligt, de tuffa manövrar som man kan se på film går med andra ord före att det ska vara 100% realistiskt.

I vilken film anfaller folk med två vapen precis samtidigt?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag ser inte vad jag skulle få ut av att pröva på dessa manövrar med två kvastar. <p><hr></blockquote><p>Motion, blåmärken, friskluft, skoj, utlopp för aggresivitet, armstyrka, prova på hur det kan vara i verkligheten, chans att slå en kompis utan att ni blir ovänner.. många olika orsaker få som är bra men skoj är det....
Fast jag rekomenderar att du gör om det till boffersvärd först mindre blåmärken och mindre fysisk smärta..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>För det första kan jag inte fäktas för fem öre och skulle så klart inte klara av att uföra en så svår fäktmanöver. Uppenbarligen är inte heller du tillräckligt duktig för att klara av dessa manövrar men vad får vi ut av detta? Ingenting!!<p><hr></blockquote><p>Exakt men du får ut motion skoj och frisk luft.
Dessutom vem säger att JAG inte klarar av det ? jag bara sa att jag inte klarade av det DÅ.. ( och troligen inte NU heller ) men uj va jag var bra på att röja sly med manchette i stugan två stycken Jag i mitten vifta vilt samtidigt som jag högg ner björksly på var sin sida av kroppen. ( lärde mig alldrig knepet att FÄKTAS bara att HUGGA med två vapen samtidigt )
Men det tog lång tid att lära sig och är faktist MER ansträngande än att använda EN och byta hand då och då.
Dessutom kräver två vapen MER koncentration än ETT vapen den perfekta mellan tinget är faktist en träpåk alla robin hodd håll den centralt och du kan slå sticka och parera två motståndare samtidigt utan att dom kan bryta din försvar, Genom att variera vilken sida du annfaller med så kan du slå emot huvudet och om slaget missar eller parerar kan då ändå rädda attacken genom att slå emot benen.

Två vapen ÄR svårare, mer ansträngade fysiskt och mentalt för användaren så rekomenderat är 1 vapen 1 sköld eller en stridsspjut. ( närstrids stick vapen)

Nu mera använder jag Lie när jag röjer björksly Eller motorsåg.. *brumm* lien ÄR roligare någon gång när jag använder den ska jag hämta min svarta mantel med kåpa *ler* jeep...


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Här pratar vi om proffesionella krigare och vapenmästare som dessutom ofta efter något äventyr kallas hjältar varför skulle inte dessa häftiga rollpersoner klara av att utföra dom fräcka svärdskonster som man kan se på film?<p><hr></blockquote><p>Av flera orsaker klarar de inte av det....

HUR mycket hjältar de än är så kommer de inte klara av det fören de har blivit så skickliga att de kan utvecklat strids knep eller strids tekniken att använda två svärd samtidigt och sedan träna in dom så att de kan dom reflexmässigt automatiskt.
Alternativt kan de hitta en LÄRARE som kan träna dom på dessa metoder.
Det är svårt och om man inte amdidexiös måste varje manöver då man kobinerar två vapen samtidigt tränas in så att den kan utföras automatisk.
TVÅ vapen ÄR väldigt opraktist..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>När vi i min spelgrupp rollspelar en strid så vill vi att det ska vara så fräckt som möjligt, de tuffa manövrar som man kan se på film går med andra ord före att det ska vara 100% realistiskt.
Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
<p><hr></blockquote><p>Spelar du på så sätt så okej då inga problem ge dom 4 svärd coh fäkta på skaman spela teatrisk så strunta i de reglerna som står i vägen och kör på... Du är fri att använda eller strunta i valfri av Eon regelboken regler det står så i boken.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Det jag menar är att man träna på att anfalla med två vapen samtidigt utan att blotta sig... ööh... ja, du fattar :)

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Gladiator

Har du inte sett The Gladiator där Maximus i slutet på en strid "slashar" av huvudet på en man, och ja han hugger med båda samtidigt.

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gladiator

"Har du inte sett The Gladiator där Maximus i slutet på en strid "slashar" av huvudet på en man, och ja han hugger med båda samtidigt."

Och offret står still efter två gosiga stick i bröstkorgen och är totalt försvarslös när Maximus gör det. Typfall av applikation av regeln "nådastöt" med lite extra snoffs och Hollywood-slask.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Re: Gladiator

Ja men ni snackade om att man inte får lika mycket kraft när man använder båda, men här slashar han ju av huvet och då behöver man ju en hel del kraft.
Eller funkar det bara på film?

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gladiator

"Eller funkar det bara på film?"

Japp. Det funkar bara på film.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top