Nekromanti Turslag!

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Jag har funderat lite på Tur i Eon. Borde inte det kunna användas i strid också.

Ex (1)
Menige Wertyg hugger mot en stråtrövare med sitt stridssvärd. Tärningsslaget mot Wertygs färdighetschans i Svärd misslyckas och fumlas. Ett slag på fummeltabellen för närstrid visar på att Wertygs svärd flyger 5 meter bort från honom. Ett perfekt slag mot Wertygs Tur gör dock att svärdet träffar stråtrövarens kamrat, som slåss mot en annan soldat en bit bort, i ryggen.

Ex (2):
Menige Wertyg slåss mot två stråtrövare, och hugger med sitt stridssvärd mot den ene. Tärningsslaget mot Wertygs färdighetschans i Svärd misslyckas och fumlas, Wertyg missar sitt mål med en meter och snubblar på sina egna fötter. Ett perfekt slag mot Tur gör dock att svärdet träffar den andre ståtrövaren i magen under Wertygs sprattlande försök att återfå balansen.

Ex (3):
Wertyg ser två stråtrövare springa iväg med långa kliv, efter att den ene har sänkt Wertygs kamrat, menige Nairon, med sin stridsklubba. Wertyg höjer genast sin båge och skickar iväg en pil i riktning mot den högra flåsande männen. Tärningsslaget misslyckas med en negativ effekt på 1, han är visst inte så skicklig den där Wertyg. Men ett perfekt slag mot tur får pilen att sätta sig i den vänstra rövarens axel. Wertyg missade ju inte rövare 1 med så mycket, och rövare 2 sprang precis bredvid honom.

Tycker ni att det verkar rimligt, eller blir det bara barnsligt serietidningsaktigt?
 

Belgarath

Veteran
Joined
27 Aug 2007
Messages
18
Tja... om förutsättningarna är det rätta så kan nog lite bondtur spela in under strid.

Vem är Wertyg förresten, jag känner igen namnet.
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
Regeln om att träffa någon inärheten genom tur finns redan. (Fast man slår mot sin tur för att "inte" bli träffad).

Dom andra låter som ideer som kan funka. I alla fall om rollpersonen är extremt tursam (fått fram extratur på bakgrundstabellen).
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Jag antar att du har skrivit ditt inlägg som svar på mitt, och inte Belgaraths.
Hursomhelst, var i regelboken står den regeln?
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Re: Turslag! OT

Jag har ingen aning om vem Wertyg är, det kändes bara lätt att skriva. Alla bokstäverna i namnet ligger bredvid varandra på tangentbordet.
Men han hr gett mig lite ideer till en spelledarperson, som suger på att slåss, men har extrem tur.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag har funderat lite på Tur i Eon. Borde inte det kunna användas i strid också.
Well,just turen är en nyckfull liten rackar såm finns lite här & där. Så självklart så borde det finnas i strid åxå. Saker & ting kan hända även där.
MEN, jag tycker att t.e x under strid så bör det var lite svårare med dut, eller hur nu mans ka säga.Att strida är entumutartad grej. Som iof kan rendera lite tursamma grejer. Ha lite fingertoppskänsla här & se vad som käns logist att slå ett turslag.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Inte för att jag gillar att vara en pain in the ass (...ok, ibland gör jag det), men ditt tredje exempel spoilar Diamantäpplet rätt hårt.

"Tycker ni att det verkar rimligt, eller blir det bara barnsligt serietidningsaktigt?"

Cineastiskt är ordet. Alltså bra - jag anser att total realism inte alltid är eftersträvansvärd.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
"Avståndsanfall mot grupper", sid 24.

Personligen skulle jag nog vilja utvidga ditt förslag till att man vid fummel (och kanske andra, liknande situationer?) för att avgöra just hur kasst det går - lyckat betyder att det går dåligt men att man har ok möjligheter att återhämta sig relativt snabbt (du snubblar men kan resa dig nästa runda utan större fara), misslyckat att det verkligen går åt skogen (du ramlar i en pöl/på en sten/på ett sätt så att din rygg blir måltavla för motståndaren), fummel betyder att det går överjävligt (du snubblar, slår huvudet i en sten, får ett rejält sår och kanske svimmar, eller fastnar i ett taggigt snår), och perfekt att det kommer något gott ur det onda (du snubblar, men fäller samtidigt din motståndare, som tappar sitt vapen). Ska ta det med mina spelare.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Jag personligen gillar inte tur särskilt mycket. Det kan vara bra att ha i vissa speciella situationer, typ avståndsexemplet, där något borde kunna hända annat än ett misslyckande men där en egen regel kanske inte heller passar.

Att använda det som i dina exempel blir enbart, i mina ögon, ett sätt att kunna komma undan en av de viktigare mekanikerna i Eons stridssystem och dessutom blir det lätt lite löjligt, lite Charlie Chaplin över det hela.

Är det enbart rollpersoner som skall kunna använda sig av tur på detta sätt (det kanske bara är rollpersoner som har tur?)? Då lyfter det nivån något bort från det mer smutsiga och brutala som är något av det jag tycker är karakteristiskt för Eon och en av anledningarna att jag gillar spelet.

Mina två koppar
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Re: Turslag! SPOILER Diamantäpplet

Jo, jag fick ändra exempel 3 eftersom att det inte fanns någon spoilervarning, men just det hände när vi spelade Diamantäpplet (för fjärde gången...). Vi hade ändå kört det så många gånger, så det blev inte så seriöst.
Belgarath hade gärna velat våldta Nattros (av någon anledning spelar han alltid kåtbock) men så blev det visst inte.

jag anser att total realism inte alltid är eftersträvansvärd
Jag håller med helt fullt. Om man bara kör ärkerealistiskt hela tiden kan spelet lätt bli lite trist.
 

Belgarath

Veteran
Joined
27 Aug 2007
Messages
18
URSÄKTA? OT

Den där gången när jag va jägare i Mitheraskogen då? Då hade jag 5 i Amor.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Re: URSÄKTA? OT

Var det inte då du våldtog en thismalv trots att du var roghandvärg? Något som även ledde till att sagda alv tvingade dig att gräva din egen grav, och sedan slog ihjäl dig med din egen spade.

Men nu är det lite väl OT. Om du vill fortsätta diskutera saken, så kan du skicka ett personligt meddelande.

...så länge ingen av er på forumet vill fortsätt höra historien...?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag skulle väl kanske inte använda Tur på det sättet. Dels så blir det många tärningsslag och dels... eh, det blir många tärningsslag helt enkelt. :gremsmirk: Jag menar, ett fummel är faktiskt ett fummel. Däremot så skulle någon rollperson kunna en förmåga där sådant händer.

Däremot så kan olika saker hända med den som har lägst Tur, typ att den är personen som får en pil i sig vid ett bakhåll eller trampar ner i fällor. Ja, allt otyg som drabbar rollpersonerna drabbar den personen i första hand. Jag skulle inte slå något slag utan endast gå efter värdet i Tur. Vill du vara mer rättvis så be alla att slå ett slag.

/Hans spelare har blivit nojiga angående detta, trots att han inte använder det alltför ofta
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag skulle vilja ge spelarna en mer aktiv roll i det hela. Låt säga att de kan offra en poäng Tur för att få slå ett slag med Ob3T6 mot det nya värdet. Om de lyckas sker något tursamt, och dessutom får man chansen att slå ett förbättringsslag för Tur. Om man slår perfekt förlorar man inte sin Tur, och får slå förbättringsslag som vanligt. På det viset blir Tur en mer aktiv resurs än det är just nu.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Det lät faktist smart...
Kan man spåna på, men jag antar att du menar att man bara slår tur då man fummlat med tre stycken 6or så det blir ett av de där "större" fummlen i strid, med två 6or förlorar man ju "bara" initiativet...

Fråga är, kommer spelarna alltid vilja slå tur när de fummlar då? För alla andra färdigheter också, i alla andra situationer... Vilka färdigheter ska man då tillåta att kunna slå tur för? Alla eller bara mer "fysiska"? Känns konstigt att slå t.ex. en alstra och sedan perfekta tur och få ut nå't bra ur sitt magifummel...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det lät faktist smart...
Tackar, tackar ^^

Kan man spåna på, men jag antar att du menar att man bara slår tur då man fummlat med tre stycken 6or så det blir ett av de där "större" fummlen i strid, med två 6or förlorar man ju "bara" initiativet...
Ja, känns svårt att nyansera "du förlorar initiativet" på ett vettigt sätt. Dessutom gör det förhoppningsvis att turslags-regeln tar så pass lite total tid i anspråk att den inte saktar ned spelet.

Fråga är, kommer spelarna alltid vilja slå tur när de fummlar då? För alla andra färdigheter också, i alla andra situationer... Vilka färdigheter ska man då tillåta att kunna slå tur för? Alla eller bara mer "fysiska"? Känns konstigt att slå t.ex. en alstra och sedan perfekta tur och få ut nå't bra ur sitt magifummel...
Det här får man ta under övervägning inom gruppen; eftersom risken att få ett "riktigt" fummel är några gånger större (man behöver ju bara två sexor) och det kan vara lite svårare att hitta på bra resultat (som sagt; kunskaps- och magislag) är risken att det kostar mer tid och flyt än det smakar i positiva effekter, så man får nog göra egna överväganden. Att applicera den på rörlighets- och vildmarksslag tror jag är lättast och mest givande, men vill man gärna fungerar det nog på kunskapsfärdigheterna och ett par av de mystiska färdigheterna (teoretisk magi och schamanism, åtminstone).
 

Oja

Veteran
Joined
28 Nov 2007
Messages
21
Självklart kan man använda det så. det händer att jag har gjort det när jag har varit SL. Dock så är det någonting som jag brukar vara sparsam på inför situationer när det kanske spelar lite större roll så att inte rollpersonerna tar förgivet att dom ska få slå ett turslag för att lyckas träffa någon annan trotts att dom misslyckades.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Tänker mig bara t.ex. fummel på flörta och ett perfektat tur...
Man råkar hitta den enda personen som råkar tända på ens otroligt klantiga och dåliga beteende, så man lyckas få med dem hem tillslut ändå, men kommer att bli utskrattad av sina vänner...

Kunskapsfärdigheter...
Man tänker helt fel, men kommer på en ny teori av nå' slag... :p
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
En annan grej man kan göra är att låta spelaren slå ett Turslag efter ett misslyckande, och låta framgången vara beroende av någon negativ omständighet. Till exempel, du försöker bluffa dig in i ett slott genom att hävda att du är ett sändebud från kungen. Du misslyckas, men lyckas sedan med ett slag för Tur. Du kan då säga något i stil med "de tror mig -- men bara för att de väntar sig ett riktigt sändebud, som precis är på väg", eller "de tror mig inte -- men de vet att slottsherrens ogifta gamla faster är sugen på unga män, och ser ett gyllene tillfälle, så jag blir insläppt ändå".
 
Top