Nekromanti Turslag!

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ja, man kan göra mer eller mindre mycket med tur om man vill... Frågan e väl bara hur mycket man vill att tur ska spela in på vardagen för rollpersonerna...
Personligen tycker jag att tur används lite väl lite, och nästan bara används för att se om man tappar tänder, får ögon utpetade m.m.

På tal om tur så minns jag när vi skulle spela riktigt episkt Eon (första gången jag spelade Eon dessutom) och jag slog fram en så otroligt dålig karaktär, vad är hjältegrejen 2T6+9 på grundegenskaperna har jag för mig...
Jag hade massor av värden på 11 och 12... 14 var mitt högsta tror jag...

Så då sa spelledaren, du kan få Ob3T6 tur då... Det skulle han aldrig gjort... :gremwink: *hehehe* Slog nog 36 vill jag minnas... Nåja, mycket kul hade vi i den kampanjen (som slutade med mundanas undergång, på grund av vårt otroliga klantande)... Men nu driver jag kanske lite OT här...
 

KrilleNord

Veteran
Joined
15 Jan 2008
Messages
1
hehe när man talar om tur slag så har jag fått 94 på ob3t6 när jag slog mitt start kapital :gremcool: 94x100 silver i början va rätt bra haha o en polare har fått 109 i skadeverkan med sin trukk fast han hade ob11t6 i kross me :gremgrin: :gremtongue:
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Jag tycker att man får se upp med att använda tur. Det kan lätt bli fel, stämningen i en hel kampanj kan sabbas om man misslyckas med att göra en enkel grej eller skadar sig för att man drabbas av otur. Däremot fungerar det väldigt bra att använda tur i situationer där spelaren inte vet vad han eller hon ska göra utan agerar i blindo. Tex om spelaren jagar en person längs en bakgata och personen försvinner plöstligt, det val som spelaren gör här kanske inte alltid kan baseras på kunskap eftersom ett sådant beslut skulle ta för lång tid. Här tycker jag att man i någon mån kan väga in tur.

// Hans
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Tur är något man förlitar sig på när man inte har tränat tillräckligt, som någon sade :gremsmile:

Generellt tycker jag att turmomentet redan finns iom slumpgeneratorn, och att det är befängt att hävda att olika individer har olika mycket tur.

Dessutom kräver tur någon slags objektiv värdering av vilken utkomst av en situation som är den bästa för individen i fråga, vilket är mycket märkligt.

- L
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
jag höll med om det mesta du sa, men..
Generellt tycker jag att turmomentet redan finns iom slumpgeneratorn, och att det är befängt att hävda att olika individer har olika mycket tur.
Jag håller med om att turen redan återfinns i tärningsutfallet. Dock så har Neogames lagt till karaktärsdraget "tur" och dessutom gjort det möjligt att få värdet modifierat (vilket väl innom fantasy är tämligen vanligt? (alltså att Lady Fortuna vill vara med och leka lite (i olika skepnade)))
För det andra så innebär väl vilken normalfördelningskurva som helst att vissa framstår som mer tursamma än andra (och eftersom vi inte har något annat än upplevelser att gå på, så tordes det väl vara motiverat att kalla det att -vara- mer tursam än andra?)
Och i verkliga livet så gestaltas det dagligen med lotterier och annat tjafs. Så varför är det på något vis befängt?

BTW: tur kräver väl ingen objektivitet? Det som krävs är att rollpersonen -tror- att han haft tur, det spelar ingen roll om den skada han egentligen borde ha varit dömt att få hade inneburit att han hittat ett gammalt guldmynt, som senare skulle ha lett honom till den största skatten i Soldarns historia, så länge RPn inte vet om det.
 
Top