Nekromanti tummen upp

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: tummen ner

Det ligger något i det... /images/icons/smile.gif

Men du måste tagit detta ur version 1, i version 2 är 1-4 ändrat 2-4, där 1 har blivit något liknande med fummel... du viftar ena handen ur led där du slår med 1T6, 1-3 = Vänster hand, 4-6 = höger hand.

Riddaren /images/icons/smile.gif
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Men satt och fundera Mekanurgerna varför bara dom klarar av att köra sina mekansika under är troligen för att ingen av dom har idas eller kommit på tanken att uppfinna eller instalera tryckmätare så att folk ser när flogistionmasikinerna håller på att explodera av övertryck"

Det är mej veterligt bara komplexa pryttlar som flogistonmaskiner som behöver en mekanurg som "kusk". Ballonger går utmärkt, t ex.

En flogistonmaskin är inte en ångmaskin, den är som sagt väldigt komplex. En tillräckligt noggrann mätare, eller snarare helt batteri av mätare är än komplexare och ingen har uppfunnit den än.

"Å andra sidan De som har mekanurigisk gåva behöver inte ha mätare för att veta när de ska dra ner trycket.. "
Nä. Och mekanurger är ganska egofixerade figurer, och om DE kan känna trycknivåerna har de inget behov av att andra ska kunna göra det.

Nightowl
 
G

Guest

Guest
Re: Angående tummen ner

Gondica är inte ett spel för dig helt enkelt. Allt du säger här på forumet är sånt du redan skrivit in tidigare. Om Eon passar dig utmärkt så spela det då, vem bryr sig i vad du anser om det ena eller det andra i Gondica när du som du säger inte spelat det på länge eller speciellt mycket.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: tummen ner

>Magi kan ju knappast vara realistiskt, men du kan väl hålla med om att det är lite häftigt med ett
>system som känns realistiskt, d.v.s. väl intregerat i världen

Kanske en definitionsfråga, men magi som ingår i en livsåskådning och baserar sig på sina
utövares världsbild känns åtminstone för mig bra mycket *mer* integrerat i spelvärlden än
standardfantasy med sina små inbördes magikerklubbar vid sidan om samhället och allting...
Ergo: Magi är mer världsintegrerad i Gondica än i de flesta andra spel.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: tummen ner

>Det krävs inte mycket för att få magin integrerad med världen. Själv anser jag att magi ungefär fungerar
>som kraften i Star Wars, det vill säga magin finns i alla levande varelser, den binder ihop världen.

Iofs, fast notera att den beskrivningen stämmer för den ekomantiska världsbilden (vitalis = Theos'
manifestation i den materiella världen) och kanske för Dan-Shi, men inte nödvändigtvis för andra.
Jag tror varken völvor eller mekanurger skulle hålla med om att magi "finns" just nånstans; den är
ett simple fact of life, eller en hantverkskonst.

--
Åke
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Re: tummen ner

"Det innebär ju att magisystemet passar för den värld det är ämnat och att det är realistiskt ur den världens synpunkt."

Vilket är ett bisarrt resonemang. Om magin funkar som den gör i den världen är den realistisk, men eftersom det står i Gondicas regelbok att den funkar som den gör är den alltså realistisk i Gondica. Den kan alltså inte vara orealistisk, eftersom den fungerar som den gör.

Exempel 1: I min värld kan alla kasta eldbollar som dödar horder av orcher precis när de vill. Till och med nyfödda har den förmågan. Detta är alltså realistiskt eftersom det är så det är i min värld.

Exemepl 2: I min värld kan bara de som är vänsterhänta och samtidigt odlar svamp under hatten bli magiker. Det är realistiskt eftersom det är så i min värld.

Visst, det blir kanske lite obalanserat, men med den ovanstående definitionen blir det realistiskt.

Blandar ni inte ihop ordet "realistisk" med orden "trovärdig" och "konsekvent"?

N.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: tummen ner

Uj! Gammal diskussion som resurrectar sig här...

<I>Om magin funkar som den gör i den världen är den realistisk, men eftersom det står i Gondicas regelbok att den funkar som den gör är den alltså realistisk i Gondica. Den kan alltså inte vara orealistisk, eftersom den fungerar som den gör.</I>

Nja, samtalet gällde väl om den passar för den värld den är ämnad, och det är inte samma sak som om den fungerar på ett visst sätt eller inte - snarare då om den och den omgivande världen funkar ihop. Exempel: Om var och varannan typ kunde skjuta blixtar som spränger sten i småbitar skulle det vara rätt fånigt om furstar byggde borgar med höga stenmurar av standardmodell; de skulle realistiskt sett ha tittat sig om efter andra sätt att försvara sig på. De flesta standardfantasy-spel brukar brista lite i magi-realism, både vad gäller själva magin och magikerna - de har sällan nån speciell anknytning till världsbilden och samhället i övrigt.

<I>Blandar ni inte ihop ordet "realistisk" med orden "trovärdig" och "konsekvent"?</I>

<B>Det</B> kan man däremot applicera på magins funktionalitet som sådan; den bör ju åtminstone se ut som om den följer någon form av metafysiska lagar.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: tummen ner

Annan klassisk observation: I de flesta spel är magin användbar till att... äventyra. Besvärjelserna är antingen till för att döda, underlätta förflyttning och rekognosering eller lura folk. Mycket av "utility"-magi kräver att trollkarlsfan är _där_ och gör saker.

Så: Vad _lever_ trollkarlar på som inte är äventyrare, alternativt försöker ta över jorden eller tränar någon av de bägge andra grupperna?

Ofta är bilden av än arketypisk magiker inspirerad av fölk som Gandalf, Merlin, Allanon eller Belgarath. Bildinnehavaren ifråga ignorerar glatt att vederbörande är Agenter för Högre Makter utan större behov av att tjäna ihop mat för dagen, vilket RP sällan är (fast det vore askul att köra det någon gång).

Problemet blir som Åke säger: om man utgår från att mer ordnade myndigheter och härskare skulle göra regelbundet bruk av trollisar skulle världen inte likna den medeltid de flesta är insnöade på särskilt länge: tänk på osynliga, hamnskiftande hemliga agenter, tankeläsande lögndetekterande förhörsledare, flygande teleporterande kurirer...

Eller, för att citera GURPS Fantasy: Om de helande besvärjelser som oftast beskrivs i rollspelssupplement verkligen existerar, ens i liten skala, varför är åtminstone inte eliten bland medborgarna (som borde ha råd med även sällsynta och dyra kurer) odödlig och evigt ung?

Det finns spel som tar hänsyn till dylika frågor, men de är också spel där magin är _realistisk_. Och inte bara udda icke-mainstream spel heller; Dungeons & Dragons' (inte _A_D&D, D&D) värld Mystara var en värld där många av eliten _var_ mer eller mindre evigt unga och superfriska, eftersom de hade mycket god tillgång till femtoielfte levelns hov-clerics som kastade botarspells och narttinuttonde levelns hovmagiker som gjorde Potions of Longevity till dem.

Gondica är också förhållandesvis fri från dessa problem, men jag skulle gärna ha vetat lite närmare vad Bond-Torgrik har upplevt av de olika magiformerna; vad normala RP kan tänkas ha för ungefärliga reflektioner inför de RP som är trollisar...

Nightowl, gör åter skäl för namnet...

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: tummen ner

<I>jag skulle gärna ha vetat lite närmare vad Bond-Torgrik har upplevt av de olika magiformerna; vad normala RP kan tänkas ha för ungefärliga reflektioner inför de RP som är trollisar...</I>

<B>Mystagog:</B> "Ååh! En välsignad kvinna besöker bygden. Lyckan ler visst mot oss idag! Hon kunde lära barna någe bra, och... (borstar av kläderna) och letar hon härbärge så kanske jag kunde tala med henne om mina knän. De värker nåt rent förbålt när det blir kallt..."
<B>Mekanurg:</B> "Åhå, fint folk i farten. ... Ä han mekanurg? En såndär som bygger mekanicker till han fursten? Aha. Åhå. ... Undrar just vad han har i väskorna..."
<B>Mystiker:</B> "Titta, en karl i bara särken! ... Ä han mystisk? Jo, nog ser han konstig ut nog. ... Mystiker? Va gör man då? ... Slåss han? Huga. Nåja, han verkar ju artig och så, men han borde ta sej ett arbete. Då kanske han kunde skaffa ordentliga kläder. Bara han inte börjar slåss med fölk häromkring..."
<B>Völva:</B> "Va konstiga kläder! Va ä hon för ett slag, det ä väl ingen såndär kringstrykar? ... Aahaa, en såndär veding! Men ska vi verklien ha såna här i bygden? Ja har hört att dom pratar konstigt, och... Va <I>sa</I> du, ä hon en vulva..?"
<B>Aristosof:</B> ... (släpper hötjugan och springer därifrån)

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: tummen ner

Du missade en grej med mystikerna:
"Dan-shi-anhängare är däremot inte illa sedda bland vanligt folk, utan betraktas väl närmast som ett slags kufar. De kringvandrande mystikerna är oftast väl sedda, eftersom de för det mesta är älskvärda och hjälpsamma och brukar stå på småfolkets sida i konflikter med överhet och rövare."

Personligen tror jag att med den starka CAK (Hero System-slang: Code Against Killing)som danshiter dras med, så skulle "Slåss han? Huga" knappast vara något en bonde skulle tänka.

Annars: Jo, bra tänkt, och det mesta kan spåras, visst. Men jag hade ändå läst mer åtminstone om ekomanti än artikeln om biofager/spöken/Soteres. Den är förbannat välskriven, men har mindre intresse för mig eftersom man inte kan göra allt för många olika äventyr kring temat.

Ni-Toul, Master of Dan-Shi

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: tummen ner

<I>Du missade en grej med mystikerna: "Dan-shi-anhängare är däremot inte illa sedda bland vanligt folk, utan betraktas väl närmast som ett slags kufar. De kringvandrande mystikerna är oftast väl sedda, eftersom de för det mesta är älskvärda och hjälpsamma och brukar stå på småfolkets sida i konflikter med överhet och rövare."</I>

Jag ser det mest som en fråga om hur <B>välkända</B> de är; ovanstående låter som åsikter från orter där mystiker har vandrat förbi tidigare, men känner den genomsnittlige bonden Torgrik till dan-shi?

--
Åke
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: tummen ner

<quote>Jag ser det mest som en fråga om hur välkända de är; ovanstående låter som åsikter från orter där mystiker har vandrat förbi tidigare, men känner den genomsnittlige bonden Torgrik till dan-shi?</qoute>

Känner å andra sidan Torgrik till att mystikerna kan slåss? det är väl knappast något som de gör varje gång de passerar genom någon liten byhåla. :)



"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: tummen ner

<I>Känner å andra sidan Torgrik till att mystikerna kan slåss?</I>

Det var ju nån som berättade det för honom.
Annars får väl SL ge mystikern en lämplig introduktion - anlända just när en styggelse råmar runt i byn och äter upp alla hönsen och damernas kjolar, eller nåt.

<I>det är väl knappast något som de gör varje gång de passerar genom någon liten byhåla. :)</I>

Har du inte sett David Carradine som Kwai Chang Kane i Saturday Night Live? (-:
"<B>krunch!</B> I am... Kane. <B>krasch!</B> I have come... to help. <B>skladunk!</B>"

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: tummen ner

Jo, men danshiter _är inga slagskämpar_, Shaolin-liknelsen till trots (det fanns perioder då Shaolin-klostren tränade soldater för pengar). Så varför skulle det rykte som föregår dem in i minsta byhåla vara att de är slagskämpar?
Jag menar, när de faktiskt kan flyga, gå på vattnet, bli osynliga och tocket, varför skulle våldsamhet vara det de är mest kända för?
"Kan fabjoj fylga upp å hämta min drake?"
"Vänta, jag hörde någon gång att de var gudsförnekare. Någon som hade hört en kringresande predikant berättade det för min nästkusins grannes svåger."
"Var de inte i Skyffladyngeryd som de satte en tocken i fängsel för att han shymfat furst Fetknopp, men han _gick bara rakt ut genom väggen_ och när vakterna skulle skjuta honom så fångade han kulan med tänderna?"

Nightowl som undrar varför han frågar så mycket som han skulle fatta på egen hand bara han tänkte efter... Nä, nu måste jag gå och gissla mig med kokt spagetti som straff...

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 
Top