Nekromanti tummen upp

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Ska bara säga en gång att jag uppskatar verkligen Gondica även om reglerna inte är min favorit typ av regler så uppskattar jag det för att NI har vågat blanda in magi + teknik *ler* tack tack tack
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
/images/icons/cool.gif specielt gillade jag informationen om skepp det är något som är välbehövligt /images/icons/smile.gif och värden i sig är facinerande ni har verkligen lyckas få bort många av de klassiska fantasy varelserna utan att förlora känslan av fantasy det är bra/images/icons/tongue.gif Men satt och fundera Mekanurgerna varför bara dom klarar av att köra sina mekansika under är troligen för att ingen av dom har idas eller kommit på tanken att uppfinna eller instalera tryckmätare så att folk ser när flogistionmasikinerna håller på att explodera av övertryck/images/icons/laugh.gif
Å andra sidan De som har mekanurigisk gåva behöver inte ha mätare för att veta när de ska dra ner trycket.. /images/icons/smile.gif
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
tummen ner

Kan hålla med om att magisystemet är nytänkande, vilka många sett som väldigt positivit. Men samtidigt är det så oanvändbart att man spyr. För att lära sig de användbara effekterna måste man lära sig en jäkla massa skit, vilket tar evigheter att få till en hyfsad nivå. Nä usch. Vill man ha bra magi ska man ha ett bra magisystem på svenska ska man välja Eon (realistiskt system) eller Gemini (extremt magifixerat!).

/Emil
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Angående tummen ner

[color:yellow]Inläggare: Emil
Ämne: Re: tummen ner
Kan hålla med om att magisystemet är nytänkande, vilka många sett som väldigt positivit. Men samtidigt är det så oanvändbart att
man spyr. För att lära sig de användbara effekterna måste man lära sig en jäkla massa skit, vilket tar evigheter att få till en hyfsad
nivå. Nä usch. Vill man ha bra magi ska man ha ett bra magisystem på svenska ska man välja Eon (realistiskt system) eller
Gemini (extremt magifixerat!).
/Emil</font color=yellow>

Vad menar du med oanvändt bart magi system ? det undrar jag Eon har ett realistiskt system i och för sig som går den vetenskapliga sättet att se på magi samma gör Gondica på många sätt.
Fördelen med Gondica sätt att använda magi är att magiker kan bli extremt mäktiga en Mekanurg kan bygga otroliga roliga maskiner som trotsar tyngdlag och ändå ger en viss känsla av balans.
Vad de olika magikerna inte kani Gondica är att bli eldbollslungare vilket i mina ögon är skönt.
Se bara på Drakar och Demoner magikerna där brukar efter ett tag ha FV 19 på Explosion och Eld samt andra pyrotekniska uppvisningsformer men de glömar saker som Animisternas Livsmanipulering och Nekromantikernas förmåga att animera armer av odöda i förmån för de explosiva och hastiga besvärjelserna..

Fördelen med Gondica är att det känns lite mera "magisk" man måste forska studera en massa olika variernade ämnen för att få kunskap nog för att kunna bygga eller trolla de olika fantastiska sakerna.
Se bara på ett flygplan OM man ska bygga ett flygplan som är bättre än alla de andra behöver man stora kunskaper inom Datorer och dator teknik du behöver kunskaper inom Arodynamik och flera experter inom olika komposit matrial och metaler för att veta vilka som bäst passar att använda.

Jag antar att jag inte behöver gå in på allt de fantastiska som en Mekanurg ( som troligen är den som för spelare lättast blir mäktigast bland magi vägarna ) kan göra..

Mystagoger
1 de kan se besjälade varelser i omgivningen ( Otroligt praktist svåra att överaska ) och de kan upptäcka andra som har samma förmåga. ( I fel a disturbens in the force ) De kan läka skador och de kan ge fiender smärta och de kan göra andra klassiska Häx grejer *ler* kräver bara att man som SL har fantasi och låter spelarna vara kreativ..

Sen kommer vi till Aristosofi *darrar* de är extremt farliga fiender OM jag behöver ge er ledtrådar så saknar ni förmåga att tänka kreativt *darrar* [color:blue]snälla Aristosofi döda mig inte *darra* *darra*</font color=blue>
och Dan si uj uj de är /images/icons/cool.gif grabbar och kvinnor härligt mankan inte ljuga för dom de är otroligt skickliga och kan mentala förmågor /images/icons/smile.gif Samt är man som SL smart så tänker man på att DanSi antagligen alldrig avslöjar VAD DE kan och VAD DE INTE kan för omgivande värd.
De säger alldrig vilka begränsningar de har så folk tror att de kan göra mycket mera än vad de kan och där av är de rädda och har respekt för dom.

Magin i Gondica är otroligt användbar OM man tänker kreativt..
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: tummen ner

Vill man ha bra magi ska man ha ett bra magisystem på svenska ska man välja Eon (realistiskt system)

Ehh? Eftersom EON:s system är realistiskt så borde det alltså fungera i verkligheten, eller? Jag känner i alla fall ingen som kan uföra en "Diodactus pyrotropiska sfäroid". Men det kanske bara är jag? /images/icons/smile.gif

Willie
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: tummen ner

Varför skulle magi ens vara realistiskt? Om jag skrev ett rollspel och fick höra att "magisystemet är realistiskt" skulle jag ta det som en förolämpning...

/Azagthoth
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Re: tummen ner

Rollspelet "Gnurres glada hallonbåt" har enligt reklamen "ett realistiskt magisystem".

Utdrag ur "Gnurres glada hallonbåt":

<I>KAPITEL 8: MAGI
Magi går ej att utföra. Vill du utföra magi, slå 1T10 på tabell 8-1
1T10. Resultat
1-4.... Du misslyckas
5-9.... Du misslyckas
10..... Du misslyckas. Orcherna vid det lilla bordet intill dig tycker att du ser så skrattretande ut där du står och viftar med armarna att de slänger dig i forsen.
[tabell 8-1]
</I>/images/icons/smile.gif

/Dnalor
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Angående tummen ner

Jag kan inte motivera mina åsikter så extremt bra eftersom det var längesedan jag spelade Gondica. Jag gillade helt enkelt inte systemet. I Sagan om Ringen Rollspelet kunde man orka med att magiker var mesiga då de skulle komma att bli grymma, men i heroiska Gondica finns det knappt nåt att se fram emot...

Visst magiker kan kanske göra massor av roliga saker, men man får väl tänka lite på spelandet också. Gondica profiterar sig som "Ett heroiskt actioninriktat fantasyspel" så man borde ju kunna utföra lite heroiska grejer, och jag kan väl inte direkt påstå att magin stämmer ihop med detta... Jag är ingen anhängare av ös-iväg-massor-av-eldklot-med-ett-tärningskast, men handlar om action så borde det väl finnas lite action också.

Föressten när det gäller action så är väl stridssystemet inte särskilt heroiskt. Virituspoängen känns inte som mer än en förvanskad version av StarWars kraftpoäng. Skillnaden är bara att i SW kan du göra stordåd, i Gondica måste man spendera ett Virituspoäng för att ens ha en chans att plocka en pil med en sköld, dock med jäkligt hög svårighetsgrad...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: tummen ner

Men det är ju en tuff grej i Eon. Magi kan ju knappast vara realistiskt, men du kan väl hålla med om att det är lite häftigt med ett system som känns realistiskt, d.v.s. väl intregerat i världen /images/icons/smile.gif.

/Emil
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: tummen ner

Eh nej. Det känns inte ett dugg häftigt. Å andra sidan tycker jag inte något rollspel känns häftigt. Att spela rollspel (oavsett spel) däremot, det kan vara häftigt.

Det krävs inte mycket för att få magin integrerad med världen. Själv anser jag att magi ungefär fungerar som kraften i Star Wars, det vill säga magin finns i alla levande varelser, den binder ihop världen. Hur mycket mer integration behöver du?

/Azagthoth
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Angående tummen ner

Visst magiker kan kanske göra massor av roliga saker, men man får väl tänka lite på spelandet också. Gondica profiterar sig som "Ettheroiskt actioninriktat fantasyspel" så man borde ju kunna utföra lite heroiska grejer, och jag kan väl inte direkt påstå att magin stämmer ihop med detta... Jag är ingen anhängare av ös-iväg-massor-av-eldklot-med-ett-tärningskast, men handlar om action så
borde det väl finnas lite action också.


Mekanurgin är ju som gjord för att skapa tuffa action-prylar. Jag funderar allvarligt på att införa luftskepp i Gondica och ha en kampanj med luftburna pirater. Tänk er stora sjöslag fast i luften....

Föressten när det gäller action så är väl stridssystemet inte särskilt heroiskt. Virituspoängen känns inte som mer än en förvanskad version av StarWars kraftpoäng. Skillnaden är bara att i SW kan du göra stordåd, i Gondica måste man spendera ett Virituspoäng för att ens ha en chans att plocka en pil med en sköld, dock med jäkligt hög svårighetsgrad...

Jag kan hålla med om att virtuspoängen känns rätt klena. Det man kan göra är helt enkelt att ge sina spelare en hel drös med virtuspoäng. Då kan man ju utföra "stodåd" lite oftare genom att till exempel offra mer än ett virtuspoäng. Givetvis ska även mäktiga skurkar ha någon sorts poäng (kalla det mörkerpoäng eller whatever) så att också de kan göra lite roliga saker.

Willie Garvin
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: tummen ner

Det krävs inte mycket för att få magin integrerad med världen. Själv anser jag att magi ungefär fungerar som kraften i Star Wars, det vill säga magin finns i alla levande varelser, den binder ihop världen. Hur mycket mer integration behöver du?

Ytterligare ett bevis på att Gondica är ett StarWars plagiat.. /images/icons/smile.gif

/Emil
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: tummen ner

Ytterligare ett bevis på att Gondica är ett StarWars plagiat..

Nu talade jag inte för Gondica utan för hur JAG ser på hur magin fungerar.

/Azagthoth
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: tummen ner

"Om jag skrev ett rollspel och fick höra att "magisystemet är realistiskt" skulle jag ta det som en förolämpning..."

Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, mne skulle jag komponera ett magisystem och folk sedan kallade det realistiskt skulla jag ta det som en komplimang. Det innebär ju att magisystemet passar för den värld det är ämnat och att det är realistiskt ur den världens synpunkt. Sen att magi inte finns i verkligheten (?) är en helt annan sak.

/Sir Foilan - Har Azagthoth sagt en positiv sak hittils?

And Heaven Eternally Burns....
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: tummen ner

Det innebär ju att magisystemet passar för den värld det är ämnat och att det är realistiskt ur den världens synpunkt.

I mitt tycke skall inte magi på någon nivå överhuvudtaget anses vara realistiskt. Inte ens ur världens synpunkt.

...sagt en positiv sak hittils?

Jag vet faktiskt inte. När jag håller tyst kan det tolkas som att jag inte ser alltför stora brister i resonemang, dvs att jag är positiv.

/Azagthoth
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: tummen ner

"Jag vet faktiskt inte. När jag håller tyst kan det tolkas som att jag inte ser alltför stora brister i resonemang, dvs att jag är positiv"

Det är väl därför du är så aktiv.

"I mitt tycke skall inte magi på någon nivå överhuvudtaget anses vara realistiskt. Inte ens ur världens synpunkt."

Klart att du får ha din åsikt. Men jag hävdar ändå att det skall vara realistiskt. Finns det magi i en värld så blir ju världen påverkad av detta. Magin kommer att spegla världen på ngt sätt. Altså kommer magin bli realistiskt.

/Sir Foilan

And Heaven Eternally Burns....
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: tummen ner

Finns det magi i en värld så blir ju världen påverkad av detta.

Jag skrev någonstans att jag gärna ser magin fungera på ungefär samma sätt som Kraften gör det i Stjärnornas krig. Detta skulle betyda att magin håller ihop världen. Men detta gör inte magin realistisk, tänk bara på de som lever i världen. Inte särskilt många träffar på någon som kan använda magi, många kanske inte ens tror på magi överhuvudtaget. När någon sedan kan tända eldar med fingerknäpp och göra sig osynlig kommer de flesta inte att tro på vad de ser. De (som lever i världen) tycker inte att magi är realistiskt. Alltså kan inte magi vara realistiskt, för vem är det egentligen som skall avgöra detta, vi som vet ALLT om världen, eller de som lever i den och har tur om de vet åt vilken riktning de olika städerna ligger?

/Azagthoth
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: tummen ner

Kunskap är makt brukar man säga. Utvecklar man det så kan det bli: magi är makt. Har man kunskap i magin så har man makt. Den som har makt vill ha mer makt (inte alla men de komer att finnas)
jag kan hålla med om att gemene man kanske inte har ngn insikt i magin alltid. Men de som kan magi kommer att söka sig till maktpositioner och därigenom kommer magin att påverka världen.
Men vi har olika syn på det hela, du har rätt i ditt resonemang.
Det kommer dock alltid finnas de som vill få reda på hur saker o ting fungerar, därför kommer magin till slut bli vetenskap (mer Lr mindre). Det tycker jag är bra i t ex Eon även om det ibland ä lite tradigt (fast nu skall inte diskussionen handla om Eon).

/Sir Foilan

And Heaven Eternally Burns....
 
Top