Nekromanti TullCon: vad spelade/ köpte/ tyckte ni?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
2097 said:
Istället kunde jag deltaga i MadoMagion. Ett riktigt bra spel (och när jag kom hem började jag kolla på tv-programmet som spelet bygger på också).
Jag tyckte det var kul att spela spelet, och du, chrull och Möller var roliga att spela med!

Men jag har också lite knepigt med den där japanska flick-grejen det bygger på, tänkte dock inte så mycket på det under spelet, funderade mest på mekaniken.

Supercoolt att man fick se alla andras kort men inte sina egna.

/Magnus
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Magnus Seter said:
2097 said:
Istället kunde jag deltaga i MadoMagion. Ett riktigt bra spel (och när jag kom hem började jag kolla på tv-programmet som spelet bygger på också).
Men jag har också lite knepigt med den där japanska flick-grejen det bygger på, tänkte dock inte så mycket på det under spelet, funderade mest på mekaniken.
Jag har aldrig sett serien men däremot har jag varit på ett kafé som hade serien som ett av två teman. Man fick välja mellan denna och någon random robot-serie och sen fick man välja någon karaktär och till slut fick man en meny beroende på valen, samt lite presenter. Därför har jag nu MadoMagion-magneter och tallriksunderlägg med bilder från serien hemma.

Jag tror jag låter min ignorans för seriens eventuella problem vara just ignorans. Annars kanske jag inte längre kan njuta av ett fruktansvärt bra spel.
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Serien är exceptionellt sevärd. Om man inte är ett anime-fan per se, men gillar intelligenta animeserier så är Puella Magi Madoka Magica en serie att överväga att kolla in. Om någon bad mig rekommendera ett halvdussin serier som en introduktion till anime, så skulle den nog finnas med där.

Om det finns några problem med serien eller genren i stort, så gör seriens kvalitet det lätt att överse från dem.
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Jag tror jag vågar citera den här biten utan spoiler tags.

Men jag skulle inte sätta den i händerna på någon som inte t.ex. redan vet att magical girl är en grej, typ Sailor Moon. Att den driver med denna etablerade, ganska konstiga genre.
Håller visserligen med om vad du säger, men jag har en känsla av att magical girls och deras genre tropes är så inarbetade i vårt kulturella medvetande att man utan vidare kan gå direkt på dekonstruktionen av genren utan att ta vägen via Sailor Moon, Cardcaptor Sakura eller någon av de andra klassiska serierna för att förstå bakgrunden. Fast, jag kan förstås ha helt fel också.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Erik Ny said:
Håller visserligen med om vad du säger, men jag har en känsla av att magical girls och deras genre tropes är så inarbetade i vårt kulturella medvetande att man utan vidare kan gå direkt på dekonstruktionen av genren utan att ta vägen via Sailor Moon, Cardcaptor Sakura eller någon av de andra klassiska serierna för att förstå bakgrunden. Fast, jag kan förstås ha helt fel också.
Jag hoppas du har fel och tycker ärligt att Japanerna kan behålla sina storbystade barn.

Angående Tullcon...
 

Guendolin

Veteran
Joined
10 Nov 2009
Messages
15
Vimes said:
- Svavelvinter! Det var också roligt, även om det blev lite stressigt (vi var kanske två spelare för många, imo)
Äventyret är skrivet för 4 spelare så ni var 1 för många. Men jag ville inte exkludera någon. Vi spelade också med kanske 1-1½ mindre speltid än "normalt" för det äventyret.

Så stressigheten beror mest på mig som SL att jag behövde åka innan tolvslaget. Hade jag valt själv hade jag tagit det mycket lugnare.

Men kul att det var roligt!

(BTW, vilken karaktär spelade du?)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Möller said:
Nu finns lite bilder från konventet att spana in här.
Se på fan, Jonas Ferry (blå tröja) satt vid Järnringens bord? Har inte pratat med honom på åratal. Han är något av en svensk indiepionjär.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Arvidos MC said:
Möller said:
Nu finns lite bilder från konventet att spana in här.
Se på fan, Jonas Ferry (blå tröja) satt vid Järnringens bord? Har inte pratat med honom på åratal. Han är något av en svensk indiepionjär.
Tjena, Arvid! Jo, vi startade ju Indierummet tillsammans på GothCon 2006, vilket var pionjärigt värre. Kul att det organiseras fortfarande.

Jag var på TullCon med Fria Ligan, som typ delade bord med Järnringen. Jag spellede ett M0-scenario; om du kollar noga på bilden med händer och spelmarker så ser du hylsorna som markerade patroner under spelet.

De hade en utlottning av spel till spelledare och jag vann Whitehack. Det var nästan det enda Nils från Ligan pratade om i bilen på vägen dit, men jag visste inte mycket om det. Nu har jag spelat två kvällar med min fyraåriga dotter, och borde kanske skriva om det någonstans. Ett väldigt fint spel.

Edit: Hittade den här tråden om Indierummets födelse. /Jonas
 
Top