Nekromanti TullCon: vad spelade/ köpte/ tyckte ni?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag spelade:
- A Taste for Murder (Vicotnik drog igång, Möller fick hoppa in ibland - men mestadels fick vi klara oss själva, fastän ingen kunde reglerna - men det gick bra, vi fick tag på mördaren)
- Wilhelm und Wilhelm (vem kan motstå Magnus Seters WHFRP-spel?)
- Mouse Guard (jag har väntat i tre år på att få testa något Burning Wheelish med någon som kan reglerna)
- Pandemic (ett samspelarbrädspel, och ja! Vi räddade världen)
- Svärd & Svartkonst-ish (jag husreglade lite, men det märkte inte spelarna då ingen av dem spelat OSR tidigare)

Och jag är numera stolt ägare till Whitehack.

Sammanfattning: jag ser redan fram emot nästa års TullCon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,686
Location
Rissne
Jag spelade:

- Android Netrunner (Mot Chrull, som spelat det förut, och mot Lu-kaazh, som inte hade det. Fick spö båda gångerna.)
- Mr. Jack Pocket (mot Übereil och Lu-kaazh. Blandade vinster och förluster. Gillar spelet mer och mer varje gång)

I övrigt lyckades jag undvika spelande, vilket passade mig bra. Det gjorde nämligen att jag dels inte behövde hålla igång och vara social hela dagen (som introvert tycker jag sånt är extremt jobbigt) och dels att jag ändå fick möjlighet att se och träffa och prata med folk. Pratade om speldesign med Fria Liganfolket vilket var hemskt trevligt.

Jag hade gärna speltestat Rotsystem, men eftersom jag inte hann bygga exempelrollpersoner innan så blev det lite klurigt. Ingen uttryckte intresse för att testa rollpersonsskaparreglerna, men det är lugnt. Sånt är inte vad man går på konvent för.

Jag sålde inte ett enda exemplar av varken Null State eller More than Human. Trots fördelaktigt Tullconpris på första tryckningen =) Nå, det var också ganska väntat. De flesta där hade väl redan ett exemplar, eller var helt enkelt inte intresserade.

Jag "köpte", för store credit jag hade innestående hos Lekberg's:
- Whitechack
- Maschine Zeit
- Dragonmech (elaka människor; de lade böckerna bredvid mig med orden "du gillar typ spel med mechas va?)
- Dragonmech: Second age of walkers
- Nephilim


Jag är jävligt imponerad av Tullcon överlag. Det verkade flyta på smidigt och vara välplanerat, allt funkade bra. Mycket mysigt. Hoppas definitivt på fler gånger!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Som en första kommentar kan vi arrangörer säga att vi också är nöjda! Runt 50 deltagare är imponerande, det kändes som vi kom nära vad lokalen kan hantera. Söndagen blev rumphuggen, men några trevliga spelpass blev ändå av. Vi ska ha ett utvärderingsmöte inom några veckor. Och något TullCon II kan jag lova =)

Själv spelledde jag ett hyfsat scenario Mouse Guard. Det flöt väl på, men jag var inte så förberedd som jag borde varit. På söndagen hann jag med ett riktigt lyckat pass Sjätte Inseglet med bl.a. Vicotnik. Det är ett trevligt, fungerande spel.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag spelade Fiasco och Fiasco och Spartacus-brädspelet.
"Tråkigt" nog råkade jag få med mig tre gamla spelpolare från way back, så jag missade helt att socialicera med nya lirare, det var ju så hjärtligt med de gamla.

Jag köpte ingenting, trots att jag verkligen hade planerat ett White-hack.

Tullcon var suveränt och jag åker GARANTERAT nästa gång, om jag kan. Det borde DU med.

/Tack som f*n till arrangörerna!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Till en början vill jag tacka samtliga av Tullcons arragörer för ett väldigt trevligt och lyckat konvent.

För min del på lördagen blev det:
- A taste for murder (som jag dock bara starta igång).
- Utpost
- The Shab-al-Hiri Roach

Och på söndagen blev det:
- Det sätte Inseglet
- Svärd och svartkonst

Om man var på konventet och spellede något så hade man möjligheten att vinna ett rollspel. Komiskt nog så vart jag vinnare till ett ex av Fantasy! vilket jag sen tidigare äger.

När det kommer till lokalerna så tycker jag det var väldigt trevliga och smidiga. Min upplevelse var att de passade den här typen av konvent väldigt bra. Utöver att lokalen var bra så upplevde jag att lokalen ifrågan var nära till Tullinge Centrum där det både resturanger och matbutiker som hade öppet sent. Inget jag direkt utnyttjade men en sån sak är väldigt positivit i min bok.
När det gällde att ta sig till konventet så tycker jag det var smidigt och lätt att hitta, även om jag tvingades byta pendeltåg för att ta mig ner och hem (i-landsproblem).

Sen är det alltid lika roligt att träffa folk och prata strunt. Saknade dock vissa forumiter som sagt att de skulle dyka upp och vissa han jag knappt prata med, då de flesta nästan alltid var uppe i någon form av spel.

Vart lite besviken att jag inte lyckades styra upp ett Maffia parti. Men jag får nog skylla mig själv för att vilja lägga det vid midnatt, eftersom folk tydligen blir trötta och vill gå hem innan dess :gremtongue: :gremwink:

Men som sagt stort tack till arrangörerna av Tullcon och jag hoppas verkligen det blir ett till nästa år.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Det var skittrevligt! Jag var där med min minion Niklas på lördagen. Det blev inget speltest av Lorder och Lodisar, för jag var för dålig på att ragga folk (alternativt var ingen intresserad!). Men jag spelade en massa kul istället:
- Två partier av något kul co-up-spel med S.A.R.Z.
- Sjätte inseglet med Genesis. Awesome!
- Svavelvinter! Det var också roligt, även om det blev lite stressigt (vi var kanske två spelare för många, imo)

Synd att det inte blev något maffia-spel, bara! Jättebra arrangemang, Lukas och Möller (och era TullCon-minions), jag vill komma nästa år.
 
G

Guest

Guest
Jag spelade: Inget.
Jag köpte: Inget.
Varför? Jag var inte där. :gremfrown:
Ville jag vara där? Skiter påven i skogen?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Jag var som sagt arrangör vilket är stressigare än man tror det skall vara.
men jag han med följande spel:

Antatman? med Genesis, Pix och Tjej jag vet är forumit men aldrig lyckas hålla koll på namnet( sorry men jag är värdelös på namn): Det var spännande, Vår historia blev MYCKET större och mer episk än vad jag trodde den skulle bli, men det fungerade bra. här spelade jag en privatdeckare som inte var fyllständigt klyftig.

Fiasco med Slanf*n och en massa personer jag inte kommer håg namnet på: Vår Historia var väldigt vacker i sn hemskhet, Slanf*ns karaktär var fulständgt avskyvärd samtidgt som man tyckte väldigt synd om honom. Vi hade också en av de "bästa" skurkkaraktären någonsin i form av den belgiska elektofolkmusiken som extra knäckte som arkitekt.
jag spelade Slanf*ns son som var ganska trist, så jag koncentrerade mig på att ställa till det för det andra spelarna istället.

In a wicked age med Bunny, Pix och oforumiten Axel: Jag gillade min munk karaktär som tillhörde en order som med hjälp av skräck styrde staden med en järnhand. vi hindrade kanske frihet men ordning håll vi.
jag fick också bli förrådd av min blodsbroder och jag fick skrika förolämpningar och förutom att jag kallade förrädaren för "jävla mupp" så är jag ganska nöjd med det utbrottet.


Jag hade trevligt och inser att jag kommer vara tvungen att vara med och anordna något liknande igen nästa år.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,874
Location
Göteborg
Jag spelade:
Anatman med Lukas, Tryggve och 2097. Storyn blev helt okej, men nu var det här andra speltestet och jag börjar inse att även om spelet funkar utan större problem så är det inte riktigt vad jag önskade att det skulle vara. Anatman är som Svart av kval fast med telepater istället för vampyrer, och jag vill att det ska vara mer underligt, mer identitetsförvirring. Jag tror att jag måste tänka om helt.

InSpectres med 2097, Pjupp och Sia. InSpectres levererade som alltid. Jag tycker dock att det har en del mekanikproblem som jag har velat korrigera hur länge som helst, men aldrig tagit tag i. Men poltergeistar, en helvetesportal, Enya (Hip hop remix) och stureplansavund. Kul!

Det sjätte inseglet med Vimes och Niklas. Skön tragedi med greker, svenskar och en nordafrikansk pirat i ett politiskt kärleksdrama satt i ett dekadent och pestsmittat Venedig. Jag dog för att rädda livet på min kärestas älskarinna efter att min älskade förklarat att hon inte ville veta av mig.

Prosopopée med DeBracy, Gizmo, Chrull och Magnus Seter. Man kan alltid lita på att det blir knarkigt med Prosopopée, och vi lyckades hålla ihop den surrealistiska världen och få den att kännas sammanhängande. Vårt paradigm var ett proppskåp och en klocka och vi byggde en värld av kugghjul och el. Byn under det stora kugghjulet plågades av myriader problem. Det stora kugghjulet hade stannat, någon stal tid (det visade sig vara borgmästaren som stal den för att hålla sin gamla mor vid liv), rostvargarna blev allt aggressivare och ett saltmoln var på väg in över staden. Scenerna med den gamla kvinnan som var trött men vars son inte lät henne dö var tung.

Bläck med DeBracy, Gizmo och en av arrangörerna (jag suger på namn). Nya versionen av Bläck känns mycket bättre än den gamla. Mindre gonzo och bättre mekanik. Att begränsa kartan till en stad funkade superbra och gav mer sammanhang till berättelsen. Vi spelade tre S&S-hjältar, en tjuv, en pirat och en mystiker, som tillsammans plundrade Topazpalatset på sina rikedomar. Härlig S&S-känsla!

The Daughters of Verona med DeBracy, Crazy-Per och samme arrangör (Karl?). Jag har velat spela det här spelet länge och det gjorde mig inte besviken. En härlig Shakespearekomedi full av förväxlingar, män utklädda till kvinnor, högtravande romantik och listiga planer. Vi fick till det så att de båda älskande bröderna trodde att de älskade samma kvinna och de båda systrarna trodde att samme man uppvaktat de båda, till stor olycka för alla. Snyggt!

Jag köpte: Inget

Jag tyckte: Det var ett jättemysigt och jätteroligt konvent. Väl arrangerat och förutom att pentryt gick i baklås gick allt utan problem. Tullinge centrum i närheten med Hemköp och en bra och billig pizzeria gjorde att lokalens läge var toppen. Jag fick sova hos Vico vilket gjorde det till ett av mina bekvämare konvent, dessutom. Möller, Lukas och alla andra arrangörer: tusen tack!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Genesis said:
The Daughters of Verona med DeBracy, Crazy-Per och samme arrangör (Karl?). Jag har velat spela det här spelet länge och det gjorde mig inte besviken. En härlig Shakespearekomedi full av förväxlingar, män utklädda till kvinnor, högtravande romantik och listiga planer. Vi fick till det så att de båda älskande bröderna trodde att de älskade samma kvinna och de båda systrarna trodde att samme man uppvaktat de båda, till stor olycka för alla. Snyggt!
Då kan jag berätta att det verkligen är spelet som levererar, för exakt den förvecklingen (båda bröderna uppvaktade samma kvinna, båda kvinnorna trodde att de var kära i samma man) hände för oss också när vi spelade på LinCon.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Som telefonsurfare orkar jag inte skriva någon längre rapport men här kommer några korta intryck i alla fall:

Whoa, schyssta lokaler! Jag hade inte direkt förväntat mig nåt särskilt men jag tyckte de var riktigt vettiga att använda för nåt sånt här. Jag upplevde det som rätt smidigt att ta sig dit också, så jag tvekar inte att fara till Tullinge igen för att konventa (däremot kanske första biten av resan, den ner till Stockholm öht, skulle kunna avskräcka). Centrum verkade ha bra utbud också.

Spelade Utpost, Wilhelm & Wilhelma, Prosopopée (ja nåt sånt va?), Bläck och The Daughters of Verona. Trevliga spelpass allihop men det franska flummet small nog högst.

Köpte 8 kexchoklad, två pizzor (goda!) och ett Whitehack. Sålde fyra Nor Bannog-häften, vilket gör mig till en mer framgångsrik rollspelsskribent än krank (om så bara på TullCon) så nu ska jag skaffa en "Större än krank!"-tshirt men när jag har den på GothCon nästa år kommer folk bara tro att det syftar på att jag är tjockare än honom.

Sammantaget, ett gott con. Tack för det!
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Jag spelade tyvärr - ingenting! Tanken var att vi skulle vara två SL från Ligan som erbjöd prova på-spel av Mutant: År Noll, men en elak förkylning gjorde att jag fick nöja mig med att vara åskådare till Jonas Ferrys pass. (Vilket faktiskt inte är så dumt i speltestsyfte, att lyssna på när andra spelar.) Kul blev det i alla fall, Jonas grundliga rapport finns här.

Jag köpte inget heller - fasen, hade ju tänkt plocka upp både Null State och Whitehack men glömde det helt. :gremfrown:

Annars mycket kul snack med krank, lekbergarna och andra.

Stort tack till arrangörerna! Vi kommer gärna nästa år.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Jag spelade:
* Android Netrunner, ett "Living Card Game" (tänk magic, fast utan booster-hetsen) mot krank. Förkrossande seger. :gremwink:
* MadoMagion, ett japanskt rollspel baserad på söt anime-serier och spelet Hanabi. Man sammarbetar mot spelet, vilket är svårare än vad de flesta tror. Spelade det med Magnus Seter, Möller & 2097.
* Wilhelm.
* Prosopopée med Genesis, Seter, DeBracy och Gizmo. Det var helt klart alldeles för mycket sammberättar-indie-knark-flum för att vara något jag gjorde särskilt regelbundet, men för några timmars utflykt på konvent så funkar det ju utmärkt. Mycket roligt, lärorikt och spännande, tack för det Genesis!
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag glömde ju att skriva: Tack till Lukas för att du hjälpte oss komma igång med Fiasco, vi är nu förälskade i det spelet.

(PS. Du krossade mitt hjärta. DS)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,874
Location
Göteborg
弾幕 said:
Det var helt klart alldeles för mycket sammberättar-indie-knark-flum för att vara något jag gjorde särskilt regelbundet, men för några timmars utflykt på konvent så funkar det ju utmärkt.
Det är till och med för mycket knarkflum för att jag ska orka spela det regelbundet, men jag gillar att lira det någon gång ibland. På konvent, framförallt.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Jag dök upp vid klockan fem på lördagen, och fick först nöja mig med att driva runt lite eftersom alla redan var upptagna med spel (och precis så ska det ju vara). Hade ett trevligt snack med krank och tittade på "Stockholms"-kartan till Mutant: år 0. Sedan kom Vicotnik tillbaka med ett gäng som varit och käkat, och vi kunde styra upp ett parti The Shab-al-hiri Roach.

The Shab-al-hiri Roach är spelet som har lärt mig hur sjukt kul det är att svälja en levande kackerlacka. Vi som spelade hette Bunny, Vicotnik, Tryggve (som har ett wrnu-nick också), Alex och Axel. Första rundan scener var lite stapplande men sedan kändes det som om vi kom igång på allvar. Att svälja en kackerlacka är att gå från att vara en snustråkig akademiker till att bli messias. Det gäller bara att riktigt frossa i den makt det telepatiska otyget skänker dig (för att sedan få alla emot dig). Det är också spännande med ett rollspel där du kan vinna spelet över dina medspelare, så jag såg till att göra det också (with just a little help from my "friends").

På söndagen kom jag lite senare än planerat, men kunde ändå samla ihop ett gäng att spela In a Wicked Age med. Det var Tryggve och Axel från igår, men även Lukas. Även här lossnade det efter en stund. Som spelledare hade jag ett par sjukt roliga spelledarpersoner att leka med (bland annat gudinnan Eris, rippad från grekisk mytologi). Det blev, som sig bör när oenighetens gudinna finns med, en berättelse om svek och hämd. Under klimax fick smaka på att dräpa en gud (japp, hon kastades ner i helvetets avgrund). Vi hölls tillbaka lite av att konfliktreglerna är opedagogiskt beskrivna (eller snarare så används i boken ett pedagogiskt grepp som inte fungerar), men om detta finns det redan så mycket att hitta på andra hörn av the Internet.

Jäkligt kul att jag fick spela två spel som jag verkligen velat lära känna bättre. The Roach har jag spelat en gång tidigare, men det klickade inte riktigt. In a Wicked Age har jag pysslat en del med på senare tid, men inte spelat en endaste gång.

Jag vann ett exemplar Whitehack och satte mig att läsa det på hemvägen. Jag fattar nog inte hela grejen med OSG.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
446
Location
Stockholm
Spelade: ingenting!

Köpte: Whitehack och Thrilling Tales (pulpmodul till Savage Worlds).

Gjorde: Representerade Ligan (dvs hängde), smidde smarta planer, rensade Lekbergs godisskål, snackade lite med Krank om hans nya cyberpunkspel, förhörde Lilja om Järnringens nya fantasylir, blev avis på Järnringens feta rollup, åt slabbig pizza och tjuvlyssnade på speltestet av Mutant: År Noll.
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Stövelkatten said:
Ville jag vara där? Skiter påven i skogen?
...Gör han?

Jag spelade Utpost, vilket var trevligt, inte precis min kopp te men ändå en väldigt positiv upplevelse. Tack till alla som gjorde det spelet så underhållande. Sedan åt jag en pizza, och det tyckte min mage var dumt så jag retirerade hem tidigt. Köpte ingenting gjorde jag heller.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag tackar för ett bra konvent. Kul att bli inbjuden men spelbutiken.

Jag sålde spel, både rollspel och brädspel.

Jag spelade eurobrädspelet Hansa Teutonica (mycket oortodoxt på ett ROLLSPELSKONVENT).

Snackade med Fria Ligan och Järnringen (och gav dom massa smågodis).

Vi på Lekbergs kommer gärna tillbaka.
 
Top