Nekromanti Tuffaste fantasyklyschan

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: vad menar du?

Vadå? Ordet "d12" i min signatur är ju en länk.
Aha! Sorry... Märkte inte det! :gremsmile:

Tacksimocka då... nu ska det läsas :gremwink:

/Balderk
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Kontakt med verkligheten??? [ant]

Jag tycker just kampen mellan det goda och det onda tycks finnas i vår värld. Eller så har i alla fall personer påstått när de stått på en sida av problemen.


Den fysiska manifestationen av total ondska är dock ganska gullig i fantasyn.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: Kontakt med verkligheten??? [ant]

I vår riktiga värld brukar alla sidor i en konflikt påstå sig vara den goda sidan.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Klichestarten nummer ett är väl "ni sitter på värdshuset och pimplar öl när en köpman kommer inspringande och gastar något om orcher"...

Sen vet jag inte om den egentligen använts så ofta, den har bara stått som typexempel för klicheinledning så länge. :)

Jag satt och filade på en ärke-hack'n'slash-kampanj för ett tag sen och funderade på det där. "RP super på värdshuset, köpmannen gastar om orcher, RP går iväg till dungen".

Ganska snart kom jag fram till att "köpmannen gastar om orcher" och "RP går iväg till dungen" är onödigt fluff. Utfyllnad och slöseri med tid! I min inledning sitter rollpersonerna på värdshuset och super när golvet plötsligt brakar ihop och de landar direkt i dungen (som värdshuset alltså råkade vara byggd över). :)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Onödiga Symboler

Äsch, det är väl roligt, då slipper man ju komma på något själv. Ett gammal beprövat trick att man kastar ur sig ett osammanhängande mysterium utan att ha tänkt ut vad det egentligen betyder, sen hör man med pokerfejs på vad spelarna kläcker ur sig under sin brainstormingsession och kör på det alternativ som låter intressantast. Du blir glad för att du får en färsk vändning som överraskar dig, och spelarna blir glada för de genomskådade ju ditt mysterium. (Pokerfejset är viktigt.) :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: Onödiga Symboler

Pokerfejset är viktigt.
Ja! Det värsta som finns är sl som märkbart modfierar sitt äventyr efter vad spelarna säger och gör! Gud, då vill man bara gå därífrån.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Onödiga Symboler

Lite beroende på spelform. I ärkeimproviserat spel där båda parter är medvetna om att uppfattningen om vad som egentligen ska hända härnäst är rätt vag är det liksom oundkomligt, och det kan likafullt ge intressanta resultat. Fast sen är det ju inte alla som står ut med den spelformen, jag uppskattar det själv bara i små doser.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Spelmötet som aldrig hände

"Något som börjar kännas lite klyschigt för mig är drömmar. Spelarna börjar utgå från att alla drömde samma dröm man berättade om.."

Ett par närliggande varianter:

<ul style="list-style-type: disc">[*]I den engelska Västmark-kampanjen som beskrivs här så bestod ett äventyr av en saga som Merlin berättade - och sagan som berättades var äventyret. Det var rätt kul.[*]Rollpersonerna var värnpliktiga som låg i gröntjänst. Missinassen väcks de av larmsirener, får på sig utrustning och snubblar ut från logementet, lastas upp på lastbilar och körs in i en stad för att försvara den mot de hemska utomjordingarna, som landstigit under natten. Det var riktigt otäckt med strid i bebyggelse: folk dog runt omkring dem, och de började dö själva...

...då en visselpipa tjuter genom natten. "Övningen avbrytes! Återsamling här!" - japp, det var en övning.[/list]
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Re: Kontakt med verkligheten??? [ant]

Det var lite åt det hållet jag tänkte, därav klyschan... Jag skulle kanske ha kallat det Kampen mellan det "goda" och det "goda" istället!!!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Specialvarianten: Plottkuponger.

Man kan inte hitta den sjurövade pingvinhydran utan att först ha de beldobengriska mameluckerna, etc.

Det bästa exemplet på det här var ett nummer av Groo, där han behövde ha tag på X av kungen av Blä, men han fick inte X utan att först hjälpa kungen att få tag på Y som drottningen av Host hade, men drottningen av Host ville ha Z som krigsherren av Snuff hade, och så vidare... Eftersom Groo är Groo, gav han nånstans bara upp och slog ihjäl alla som var ivägen istället. :gremgrin:

Erik
 
Top