Nekromanti Tuffaste fantasyklyschan

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Angående stora städer

Annars diggar jag också de enorma städerna som av nån anledning brukar stå mitt ute i ingenstans, med hundra mil av karg stäpp och öken utanför stadsmuren. Och bara en väg som leder dit.

Det är i.o.f.s. ganska logiskt... Om man placerar ut en enorm stad i sin värld och sedan räknar litet på rimlig medeltida befolkningstäthet så är det ganska nödvändigt att staden omges av mil och åter mil med vildmark :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så här va..

Det började som en skruv på fantasyklyschor:

Man skulle ta orcher, dvärgar och alver i sin naturliga miljö, och sedan vrida till dom - Lite koboldnostalgi med parodi och lite tanke innerst inne..

Fast sedan så gillade jag ju mina skapelser så mycket att de blev.. tja.. seriösa, typ. :gremwink: Nå, jag tycker fortfarande att de skruvar till fantasyklyschorna på ett mysigt sätt, men det har nog blivit lite för "akademiskt" nu (Arbetarförhållanden, orchisk ungdomskultur, knarkmarknaden..) för att vara rakt igenom nostalgiskt mys-mystiskt eller nyskapande/överraskande. Eller jag vet inte? Det kanske är för att jag bara råkar vara sådan själv just nu. :gremwink:

Mina spelare ser iallafall inte de "nostalgiska" aspekterna på samma sätt, de har för lite rollspelsperspektiv för att se det som något tonat med nostalgi.. Eller så är de bara inte lika pretto som jag. :gremwink:
Eller så kanske jag bara har råkat göra en.. tja.. Fantasykampanj, liksom.

Vadå industriell process?
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Lilla Staden Vid Berget är så mycket!

Sug på det subjectet, reklamnisse!

Äh. Precis som Arvid säger så är det en del av LSVB, och inte hela alltihop. Men det är en ganska (i mina ögon) tydlig tanke bakom hur raserna och kulturerna är.

Så just därför rekommenderade jag det till Naug.

Att LSVB sedan är en mysig och mångfassetterad kampanj är en annan historia.

Zaphod, som gör ännu mer reklam
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
All of them =)

Alla fantasyklyschor är bra! Har samlat de flesta <a href="http://bank.sverok.se/index.php?content=winners">här</a href>. :gremsmile:

Annars håller jag nog med Krille (och en del andra) om "utvald"-klichéen. Den är bara så bäst.

1. Bara en person kan svinga det magiska svärdet mot mörkrets härskare.
2. Loosern som blir upplockad av den gamla mästaren och upptäcker sin magiska kraft (eller liknande).
3. Äh, ni förstår poängen...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
..But then I'd have to kill you. [NT]

Du får se, med andra ord.
Mysig reklam från Zaphod, nu borde jag bli mer motiverad att arbeta på att skriva rent detta.. Men nä, istället får jag stressångest, eftersom jag försöker hinna klart med förberedelserna inför GothCon.. :gremwink:

Nå, det blir nog bra.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: All of them =)

"1. Bara en person kan svinga det magiska svärdet mot mörkrets härskare.
2. Loosern som blir upplockad av den gamla mästaren och upptäcker sin magiska kraft (eller liknande).
3. Äh, ni förstår poängen..."


Sword of truth? :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: All of them =)

Sword of truth?

Jag tänkte inte på nåt särskilt men nu i efterhand låter det väldigt mycket Shannaras svärd. :gremlaugh:
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
GothCon går före. Ta det lungt. [ANT]

Det är ingen brådska. Säg åt mig att motivera dig när du har tid istället. :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Fler...

Den stränga släktingen...

Den försupne mannen...

Landsförvisning...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Uråldrigt och mystiskt är som andra sagt, välanvänt, och det tycker jag är något av det skönaste som finns, även om det inte är så klyschigt.

Något som börjar kännas lite klyschigt för mig är drömmar. Spelarna börjar utgå från att alla drömde samma dröm man berättade om.. :gremwink:

Klyschan över alla andra är värdshuset.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Drömmar

Något som börjar kännas lite klyschigt för mig är drömmar. Spelarna börjar utgå från att alla drömde samma dröm man berättade om..
Man kanske skulle testa att lägga in en mycket detaljerad, men helt poänglös dröm. Man kan fylla den med intressanta symboler och antydningar om saker som kommer att hända. En klok gammal gumma dyker upp i drömmen och säger: "När tiden kommer och havet omger dig, använd den röda nyckeln för att stänga porten." Sedan låter man spelarna diskutera drömmen i all oändlighet medan man fortsätter med sin handling som inte har ett dugg med drömman att göra.

Någon som testat det, eller har de som försökt blivit lynchade av sina spelare när de förvånat sagt: "Men vaddå, det var ju bara en dröm!"

/tobias
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Drömmar

Någon som testat det,

Inte på det sättet. Däremot provade vi spelare en gång att reta vår redan stressade SL genom att varje RP-morgon fråga: "Vad drömde jag inatt?"

Han improviserade ganska snabbt fram ett drömsystem där han slog en T6:
1 = mardröm
2 = kufisk dröm
3 = vardaglig dröm
4-6 = RP:n minns inte

--
Åke
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag säger säkert samma klyscha som många andra nu. Jag bryter knske mot reglerna lite eftersom den inte är cool eller något, bara väldigt klyschig.

Dvärgen (alternativt en gammal man) som kommer in på ett värdshus med skitiga kläder och som är döende av någonting (ofta ett sår från en strid) med en karta i handen och dör framför våra hjältars (rollpersoners) fötter.

Där har du den! En av de absolut vanligaste starterna på ett äventyr i fantasymiljö. Särskillt när man är lite yngre. Kan iofs bara vara en gammal man som kommer in och söker äventyrare som kan jälpa honom hitta en uråldrig skatt eller ett magiskt föremål.

En anna skön klyscha som kanske främst kommer från sagor är den vackra prinsessan som ska räddas ifrån en ond drake som vaktar henne lika mycket som den enorma skatten han ruvar på. :gremsmile:

/Balderk, som ska försöka komma på fler senare...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: All of them =)

Jag tänkte inte på nåt särskilt men nu i efterhand låter det väldigt mycket Shannaras svärd.
Ja den och sword of truth och wheel of time. Den är så uttjatad att det börjar bli fånigt. Men jag läser böckerna ändå (förutom shannara som jag inte läser längre).

Utvald-klyschan är faktiskt en av de allra mest använda. Lite synd.

/Balderk
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Onödiga Symboler

"Någon som testat det, eller har de som försökt blivit lynchade av sina spelare när de förvånat sagt: "Men vaddå, det var ju bara en dröm!""

Jag har aldrig provat det i fantasysammanhang, men när rollpersonerna tagit hallucinogena droger i Kult har jag fyllt sessionerna med både värdefull insikt om verkligheten bortom illusionerna och fullkomlig bogus.

Spelarna vet dock inte vad som är rätt eller fel, så det känns lite som att det bara är jag själv som fattar skämtet. Mina spelare är texempel jätteglada för att de har dödat en snubbe som de trodde var någon sorts desparit eller annat monster, men i själva verket var han en helt vanlig snubbe som bara hade råkat få några rubbade tatueringar, ålskinn och en freakad aura när en av rollpersonerna tittade på honom. Hur skall jag kunna berätta för dem att de hade fel?

Det finns andra tillfällen när de tappat bort sig ordentligt och förletts av obetydliga symboler, men mina spelare är så påhittiga att de när de väl har klarat något så säger de "aha! Det måste ha varit det här som de förståndshandikappade barnen försökte varna oss för: Äpplet som de höll upp antyder ju förbjuden kunskap, och Lovisa måste ju ha varit "hyenan" som de pratade om, förr i tiden trodde man ju att hyenor var tvekönade!" osv. Helt åt helvete fel förstås, men spelarna tycker att äventyret är jätteklurigt.

Så skämtet hoppar upp och biter en själv i rumpan.

/Rising
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
inte läst wheel of time [Nt]

[color:\\"red\\"]N[/color]u ska jag gå och ä[color:\\"red\\"]t[/color]a.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: inte läst wheel of time [Nt]

Okej, jaja... Du har väl inte missat så mycket. Men det är samma sak där.

//Feuflux är uppe i 21 seriestrippar om d12.
Lägg upp adressen här så jag kan lägga in den på favoriter... :gremsmile:

/Balderk, tappade bort den sjunde WoT boken på bussen från mönstringen och inte heller bussbolaget har sett till den!
 
Top