TSR tillbaka

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag upplever inte tonläget som det minsta högt, och kommentarerna i trådan är snarare samstämmiga än polatiserade.
Oh! Jag anar en diskussion om diskussionen komma uppseglande! Det här kommer att bli en bra dag (utom för våra hårt prövade moderatorer)! End well, this will not.

När det gäller TSR(3); efter Faraonens gräv kan vi konstaterar att företaget både fuckar sina frilansare och står för sugiga värderingar. Nej tack.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag upplever inte tonläget som det minsta högt, och kommentarerna i trådan är snarare samstämmiga än polatiserade.
Det kanske upplevs så, om man går "med strömmen".

Inkludering handlar om mångfald. Också mångfald av perspektiv.
Så det du uppfattar som "samstämmiga" kanske jag uppfattar som exkluderande.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
En annan sak att prata om, som en person med visst intresse i immaterialrätt, men alltså, det faktumet att de existerar bara för att någon annan var sen att skicka in en varumärkesansökan känner jag nästan säger mer om vad för typ av företag de är. Det visar att de tydligt är beredda att utnyttja folk för egen vinning och ger ju verkligen inte en bra vibb heller.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
En annan sak att prata om, som en person med visst intresse i immaterialrätt, men alltså, det faktumet att de existerar bara för att någon annan var sen att skicka in en varumärkesansökan känner jag nästan säger mer om vad för typ av företag de är. Det visar att de tydligt är beredda att utnyttja folk för egen vinning och ger ju verkligen inte en bra vibb heller.
Och då hade ju Ernie Gygax ändå jobbat med den killen tidigare, så de känner varandra.

Sedan kan ju tyckas att det är märkligt att de behöver skicka in nya ansökningar varje år för att upprätthålla varumärket. Borde ju vara en registrering första gången och att den är aktiv antingen en specifierad tid (ev utan möjlighet att förlänga), eller tills företaget upphör, vilket som kommer först. Men å andra sidan, amerikansk lagstiftning på det området är väldigt konstig och komplicerad.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Sedan kan ju tyckas att det är märkligt att de behöver skicka in nya ansökningar varje år för att upprätthålla varumärket. Borde ju vara en registrering första gången och att den är aktiv antingen en specifierad tid (ev utan möjlighet att förlänga), eller tills företaget upphör, vilket som kommer först. Men å andra sidan, amerikansk lagstiftning på det området är väldigt konstig och komplicerad.
Fast även i Sverige måste du förnya varumärkesskydd, där skyddet förlängs 10 år i taget. Vi får ju komma ihåg att varumärkesskydd just främst är till för att till exempel skydda produkter eller liknande. Därför vore det ju på samma sätt lika dumt om du inte hade rätt att få använda ett varumärke till något som inte längre görs i aktuell form, mest då företaget som skapade det finns kvar och inte aktivt har avregistrerat det.

Bolagsskydd och varumärkesskydd är två skilda saker. I fallet TSR är det ju alltså företag som använder det som ett varumärke, så det rör sig inte om rent bolagsskydd.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Fast även i Sverige måste du förnya varumärkesskydd, där skyddet förlängs 10 år i taget. Vi får ju komma ihåg att varumärkesskydd just främst är till för att till exempel skydda produkter eller liknande. Därför vore det ju på samma sätt lika dumt om du inte hade rätt att få använda ett varumärke till något som inte längre görs i aktuell form, mest då företaget som skapade det finns kvar och inte aktivt har avregistrerat det.

Bolagsskydd och varumärkesskydd är två skilda saker. I fallet TSR är det ju alltså företag som använder det som ett varumärke, så det rör sig inte om rent bolagsskydd.
Ok. Då är jag med. Rörigt värre dock.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Lyckligtvis är det ju ofta så att folk som beter sig som arslen i kommunikationen med andra och bemötande av kritik rätt sällan är bra på att göra spel heller (några undantag finns -- Zak S är ett praktarsle som ändå gjort balla grejer). Det gör ju ens beslutsprocess enklare när man sållar vilka spel man är intresserad av.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Ernest Gary Gygax har följande att säga:

View attachment 6595
Så... när han försvarar att hans farsa citerade folkmördaren John Chivingtons "nits make lice" så ska infödda amerikaner inte känna sig ovälkomna, trots att citatet ursprungligen handlade om att mörda deras barn? När han kallar en transperson äcklig ska inte andra transpersoner känna sig ovälkomna? Ledsen, det här låter mer som att han vill täcka röven genom att säga vagt inkluderande ord utan att ta tillbaka några av sina tidigare ståndpunkter.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ernest Gary Gygax
Namnet ”Gygax” har en intressant härstamning (genom Schweiz, som han säger), och är eventuellt kognat med ”Gigas”, ”jätte” (som i Codex Gigas). Vilket i alla fall vore kul.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Så... när han försvarar att hans farsa citerade folkmördaren John Chivingtons "nits make lice" så ska infödda amerikaner inte känna sig ovälkomna, trots att citatet ursprungligen handlade om att mörda deras barn? När han kallar en transperson äcklig ska inte andra transpersoner känna sig ovälkomna? Ledsen, det här låter mer som att han vill täcka röven genom att säga vagt inkluderande ord utan att ta tillbaka några av sina tidigare ståndpunkter.
Va, jag trodde det funkade så att om du sa något vagt inkluderande så botgörs ju alla dina andra handlingar, för du har ju uppenbarligen sagt att du är för inkludering, oavsett hur du agerar?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Va, jag trodde det funkade så att om du sa något vagt inkluderande så botgörs ju alla dina andra handlingar, för du har ju uppenbarligen sagt att du är för inkludering, oavsett hur du agerar?
Dessutom måste jag säga att en av hans metaforer är sällsynt illa vald. När den neutrala zonen dyker upp är det väl nästan alltid i kontexten av paranoida interaktioner med romulaner, av rädsla för att inte göra ett kallt krig hett? Om det är hans bild av en välkomnande miljö kan jag förstå varför han uttrycker sig som han gör.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tänkte istället säga: "Gå och lägg dig! Marsch i säng. Omedelbums!"
Här borde man tillämpa den urgamla militära principen, officerarna sover först, så de kan tänka klart.

När det gäller TSR och detta klusterfuck, läser jag det baserat på vad som framkommit som att Gygax Jr är naiv, okunnig, fördomsfull och klumpig, medan Justin LaNasa verkar vara ett fullt utrustat troll modell brunhöger.
 
Top