TSR tillbaka

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag såg nyheten passera på Facebook för några dagar sedan och den nygamla TSR-loggan fick mig att känna en viss nostalgi. Den bild av Larry Elmore som fanns med var också schysst. Annars var det inget som grep tag. Giantlands föreföll ganska gammalt och trött. Om Gygax den yngre dessutom bär på tveksamma åsikter känner jag mig än mindre intresserad.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Vad jag förstod det som så hade Larry Elmore retat upp vissa konservativa forumfolk med bräckliga egon genom att säga att de som konstnärer hade fått smyga in PoC-personer för att inte alla skulle vara vita. Jag hittar dock inget förstahandscitat på det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Herregud, vilka konstiga typer det finns på enworld...
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag är lite förvånad över att Armando Iannucci gjort en film om rollspels företag.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
är inte det bästa man kan göra med såna här nötter att inte ge dem någon uppmärksamhet?
Eller så fokuserar man på deras spel och se om det har något att erbjuda, istället för att lägga all energi på att kalla dem fula epitet och reducera allt till ett binärt politiskt skyttegravskrig?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Eller så fokuserar man på deras spel och se om det har något att erbjuda, istället för att lägga all energi på att kalla dem fula epitet och reducera allt till ett binärt politiskt skyttegravskrig?
Alltså, spelet tycker jag verkar vara sjukt ointressant.

När det gäller det binära skyttegravskriget så handlar det om vår tid stora politiska utmaning, och jag tror inte att vi kan undkomma det - eller ens bör undkomma det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

Det bästa om man hamnar i ett skyttegravskrig är att lämna skyttegraven. Så fokusera på att prata om att "TSR är tillbaka", vad nu det egentligen innebär, och bredda inte diskussionen till övergripande politiska ämnen.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Alltså, spelet tycker jag verkar vara sjukt ointressant.

När det gäller det binära skyttegravskriget så handlar det om vår tid stora politiska utmaning, och jag tror inte att vi kan undkomma det - eller ens bör undkomma det.
Jag uppskattar din synpunkt om spelet. Själv är jag också ganska oimponerad över hur de verkar ha levererat Kickstartern.

När det gäller det binara skyttegravskriget: till slut hade tyskarna bara Nazisterna och Kommunisterna att välja på. Vi vet alla hur det gick. Ingen av oss har något att vinna på det, alla har något att vinna på att det finns en riktig diskussion som inte är hyper-polariserad.

Visst, det är klart det finns homofoba, sexistiska och rasistiska idioter.
Och så finns det identitetspolitik - rasism förklädd till icke-rasism.

Alltså två genuint rasistiska och sexistiska alternativ. Vi måste väl ändå kunna anstränga oss att borse från dessa ytterligheter och kunna ha en riktig diskussion om själva ämnet?

Jag skiter i Giantworlds, TSR och Gygax söner. Men jag tycker det är bekymmersamt att vi inte kan prata om själva spelet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
My take.

Mycket lite av det som ExTSR-personal har skapat under annat paraply än WotC och Paizo har imponerat på mig. Så jag har inga förhoppningar att nynyaTSR kommer att lyckas skapa något av värde med GiantLands. Men jag kommer heller inte att ligga vaken på nätterna och vara arg på Ernie, för troligen kommer han och nynyaTSR inte vara kvar i strålkastarljuset så länge att det kommer att spela någon större roll i det större sammanhanget för rollspelshobbyn. Jag nöjer mig med att tänka "det var ett suboptimalt sätt att starta ett företag, och jag hoppas att någon lär sig vad man ska undvika om man vill göra något själv".

Jag vill dock avsluta med att säga att Bruce Heard är den enda som jobbade på TSR dåförtiden som jag hyser stor respekt för, han jobbar på med sitt och det är kul och han vet vad han gör och sliter lite i det tysta med att bygga på det han skapade till D&D med Mystara. Det är den enda jag kan komma på som gör det mesta helt rätt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Det var INTE vackert...
Nej, det där var verkligen inte vackert. En hel skock som anser att nya TSR drabbats av woke-sjuka på samma sätt som WotC med flera. Det är märkligt att inkludering kan vara så provocerande. Det här uttalandet stack ut lite extra tyckte jag: "Larry Elmore, the man who very well may have the record for the most fantasy breasts ever put on canvas, is peddling woke stuff?" Ptja, herr Elmore kanske har insett att hans tidigare verk har sina brister. Är det så otänkbart?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Nej, det där var verkligen inte vackert. En hel skock som anser att nya TSR drabbats av woke-sjuka på samma sätt som WotC med flera. Det är märkligt att inkludering kan vara så provocerande. Det här uttalandet stack ut lite extra tyckte jag: "Larry Elmore, the man who very well may have the record for the most fantasy breasts ever put on canvas, is peddling woke stuff?" Ptja, herr Elmore kanske har insett att hans tidigare verk har sina brister. Är det så otänkbart?
Ja, precis!
 
Top