TSR tillbaka

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det verkar som TSR är tillbaka.

Alla (på Youtube) verkar lika förvånade.

Det verkar ha funnits en Kickstarter för Giantlands under ett annat namn än TSR.

Just nu verkar man kunna förbeställa 1 av 2000 1st edtion-boxar av Giantlands.

Jag har inte hittat någon annan tråd om detta.

Tankar? Någon som vet något?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Var en hel del mummel
Från någon konkret källa?
Jag ifrågasätter inte att det kan vara så. Och om det är så, så förstår jag att det finns många som blir ointresserade.

Men om tråden om TSR/Giantlands omedelbart ska handla om SJW, och huruvida det är anti-SJW, så tycker jag att det får finnas någon konkret.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Från någon konkret källa?

Skrattade gott åt en av kommentarerna på artikeln:

“They are using the TSR logo again to try to capture the era of TSR again. Well, I can't say anything about the games, but they've got the horrible mismanagement and shady deals from that era down!”
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Är det någon som är speciellt intresserad av TSR om de inte publicerar Dungeons & Dragons?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det finns tydligen två TSR nuförtiden. Rörigt.
TSR (Tactical Studies Rules) was formed in October 1973 by Gary Gygax and Don Kaye to publish Dungeons & Dragons, which was released in January 1974. It was restructured into TSR Hobbies, Inc. in 1975 and once again restructured into TSR, Inc. in 1983. TSR, Inc. and all associated trademarks were purchased by Wizards of the Coast in 1997, and WotC ceased using the TSR trademark in 2000 and allowed it to expire in 2004. Jayson Elliot registered the trademark in 2011 and formed TSR Games, producing Gygax Magazine until 2016 and currently publishes the spy thriller RPG Top Secret. In 2020, Elliot missed a deadline for renewing the trademark and it was then registered by the new TSR Games. The new TSR Games is licensing the trademark back to Elliot’s TSR Games. So now there are two TSR Games, one owned by Jayson Elliot that has been around for ten years and one owned by Justin LaNasa and Gary Gygax’s son Ernie Gygax. Despite claims from the new TSR Games that it was “Founded in 1973”, there is no evidence that the two companies are related other than the involvement of someone with the last name “Gygax”.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så här sammanfattar EN-world vad det hela handlar om:
Ernie Gygax, who is an executive vice president of TSR Games (LaNasa), did a video interview with Live from the Bunker where he made multiple controversial statements, including laughing at the “concepts of gender identity”, called Wizards of the Coast customers a “pack of lemmings” over a disclaimer added to some controversial reprints, and other controversial statements. A transcript of the first half of the video is available here, and you can watch the entire video here for those who want the full context of the statements.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Är det någon som är speciellt intresserad av TSR om de inte publicerar Dungeons & Dragons?
Well, det beror väl på vad de publicerar?

Ur ett rent kuriosaperspektiv är det ändå intressant att personer som heter Gygax, sitter på ett företag TSR (med gamla loggan), i Lake Geneva och gör ett nytt rollspel som ska vara "gammaldags" på något vis. Sedan kan det bli ett bra eller dåligt spel - det kan vi kanske bara spekulera i.

Jag personligen tycker att D&D är mitt spel. Men alla versioner har sina styrkor, och väsentliga svagheter. Och även OSR-klonerna har sina svagheter. Så för mig är inte dörren stängd för ett nytt spel, oavsett om det är tämligen likt eller olikt D&D.

Jag lärde mig om Savage Worlds förra veckan i en annan tråd. Det var intressant, även om jag inte ser att jag kommer prova det. Samma med Giantlands - eller inte.
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Så här sammanfattar EN-world vad det hela handlar om:
Och där antydde Ernie även att Larry Elmore eventuellt skulle bli en Art Director för dem. Tycker inte riktigt att det är en bra idé. Jag vill att han skall fortsätta göra fantastisk konst (är han en manager så finns ju risken att han inte får tid att göra mer konst), samt att jag hoppas att han inte delar de värderingar som Ernie Gygax tycks ha.

Tydligen så hade Ernie varit business-partner med killen som driver TSR (2) innan. När den killen missade att göra en förnyelse på trademarket på TSR, så svepte Ernie in och snodde det till TSR (3), men låter den andre killen licensiera det.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,235
Är det något jag skulle vilja använda uttrycket ”mossigt” på när det gäller är väl detta, vara enda faktiska säljpunkt verkar vara namnet. Att värderingarna verkar lika mossiga bådar inte väl.

Tänk er till exempel om vi fått ett nytt Äventyrsspel idag, men utan några av deras produkter (DoD, Mutant, Kult) eller designers, utan bara någon som fått tag på namnet. Maken till tråkighet där liksom.

Tycker också att det finns en intressant skillnad mot till exempel Chaosium, som tog in gamla ursprungsfäder, men där de faktiskt också fick en betydande roll för företaget, samtidigt som de utnyttjade all ny talang: ett bra möte mellan old school och nytänk.
 
Top