Nekromanti [TSOY-Hack]Inzombiac

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Eftersom jag har spillt lite bönor om det här på andra håll får jag ju berätta hur det gick. Först, vi var tre som spelade, med mig som SL. Efter lite dösnack och käk snackade vi igenom regler och karaktärer skapades. Ingen av spelarna hade spelat TSOY eller Solar System som det verkar som att systemet heter(?). Det gick smidigt. Det tog nog inte mer än 30 minuter innan de hade koll och karaktärer var färdiga.

Den enda regelmässiga skillnaden var att poolerna fylls på genom en flashbackscen. Och det funkade så fantastiskt bra! Men mer om det senare.

Men först lite om settingen. Inzombiac är en zombiesetting till TSOY. Vi bestämde att de började i Camp Freedom, ett av arméns flyktingläger. Estetiskt nog beläget på Chicago Bears hemmaarena Soldier Field 2. Året är 2017 och det handlar om klassisk zombieapokalyps. Har ni sett I am legend eller 28 dagar/veckor senare vet ni vad det handlar om.

De infekterade, viruset kallas Inzombiac, är arga och sömnlösa. De jagar 24-7. De överlevande däremot, kan bara sova i 3 timmar i sträck annars riskerar de smittas av de luftburna viruset. Det finns ett vaccin, kallat Cryo som gör att man är immun i 7 dagar.

Karaktärerna är Don Stewart och Sam Hurst. Don är en fifflare och girig entrepenör som faktiskt peakade tack vare katastrofen. Han bär dock på ett samvete som alltid kommer ivägen för hans girighet.
Sam är en familjefar som söker efter sina döttrar och brottas med att han slängts ut ur armén. Båda hans familjer har alltså tagits ifrån honom.

Fiat game!
Camp Freedom är som vilket flyktingläger som helst. Sam och Don gickr direkt på sina nycklar (Keys). Sam bad lägerfixaren Don om hjälp att få tag på de listor som armén har över alla som besökt lägret. Don gick med på det, om Sam följde med till det övergivna medicinfabriken utanför Chicago.
De tog en övergiven pick up och drog. På vägen såg Don en hyffsat intakt jakt & fiskebutik och ville plundra. Det här blev den första spända scenen och alla var på helspänn. Zombiegenren sätter sig i respekt omgående. Jag ville presentera konfliktmekaniken och slängde in en grizzlybjörn i personalrummet. Det blev en kaotisk strid och Don var tvungen att Bring down the pain för att komma undan. Ordentligt sargade flydde de i pickupen.

Nästa scen var vid fabriken. En fallfärdig fabrikslokal och nerverna satt två meter utanför oss. Sam och Don tog sig in och kom över lite penicilin och sånt, innan de fann vad de sökte. Cryolabbet. Jag skrämde slag på spelarna där nere. En smittad fanns i en stor glasbur. men de kom över vaccin.

På vägen tillbaka såg de hur helikoptrar evakuerade all personal från Camp Freedom. "Jag måste ha de där listorna" skrev Sam och mot bättre vetande begav de sig in i arenan och lämnade sin fina pick-up till de flyende flyktingarna (och fick en massa XP som en följd av det). De brydde sig inte om varför lägret evakuerades utan sprang till VIP-logerna, där armén hade sitt stabskvarter. Till slut fann Sam vad han sökte men samtidigt såg de genom det stora panoramafönstret hur en stoooor skock med smittade sprang mot arenan. Den största de hade sett. Panik. De försökte ta sig till Lake Michigan men blev avskurna och tvingades söka skydd i ett hyreshus. De gömde sig i två dygn medan de infekterade drog omkring runt dem, som en "ö i ett hav av vansinne" som Don utryckte det.

parallelt med detta har vi fått följa Sam och Don före katastrofen och under de första åren genom deras flashbacks. Ibland berättade de för varandra något om dem själva och ibland som rent metainslag. Det är väldigt spännande att få höra om Marsmassakern i Tikrit (Sam har varit soldat) och hur Don övergav sin lillebror. Flashbacks är ett lysande redskap som verkligen fördjupar karaktärerna och som dessutom gör mitt jobb som SL tio gånger roligare, eftersom spelarna berättar för mig. Jag kan starkt rekommendera det. Flashbacks funkar alltså som poolförnyare.

Sam och Don tog sig till slut till Lake Michigan, fick tag på en Grand Banks-liknande båt och tog floden rakt genom Chicago, med infekterade spingandes längs vattnet. Fräck scen. De hoppade från broar och sprang ut i vattnet men ingen kom ombord.

Vi spelade ett tag till men resten blev en välbehövlig downperid, när det gäller tempo. Senare träffade de på en konvoj på väg mot Cinncinati som de slog följde med. Där slutade vi. Konvojen utgör ett bra ställe att få in deras Nyckar (som f.ö användes i lagom utsträckning).

Det var ett väldigt lyckat speltillfälle. jag hade sanslöst kul och de hade spelarna med. TSOY är just nu världens bästa system!

Jo, Sam fick reda på att hans döttrar befann sig på Fort Brent i North Carolina, så det är dit de är på väg.

Fortsättning följer.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Låter onekligen som ett mycket lyckat hack och en kanonbra spelomgång. Jag kan verkligen föreställa mig hur häftigt det kan vara med det där användandet av flashbacks och just i genren blir det ju så rätt också. Dessutom, genom att helt kunna frångå tid/rum sådär så öppnas ju en massa möjligheter. Refresh kunde i vissa fall bli lite krystat i den TSOY-kampanj vi spelade (med över lag klassiska fantasyungdomar snarare än rumliga pulpfantasyhjältar) så det här var ju en skitbra lösning när det inte finns så många att socialisera med.

Nåja, jag har inget vettigare att säga. Två tummar upp. :gremsmile:
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Häftigt! Kan man få se karaktärerna med sina stats och nycklar? Just nycklarna och deras liv är ju jäkligt kul att följa i en kampanj. Ser fram emot fortsättningen
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Jepp. Ska ändå fixa digitala varianter att maila omkring i spelgruppen. Lägger upp dem här framöver.

Och tack för tipset med flashbacks som poolrefreshment. Det var det inslaget som lyfte spelmötet från bra till fantastiskt. En spelare frågade sig "varför har vi inte alltid gjort såhär?". :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Väl skrutet! Inväntar vidare rapporter med spänning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Slutet

Igår spelade vi klart berättelsen. Den blev bra, jag gillade slutet väldigt mycket. En helikopter som flyger iväg i skymningen med Sam och hans döttrar, ett striketeam som gör sig klart på okänd plats (med Sam som mål) och Don tomögd i en cell, sönderslagen och uppgiven.

Men innan dess hände det massor. Vi var en till den här gången. En soldat och mormon vid namn Joshua anslöt sig till huvudpersonerna. Hans nycklar är Blodtörst och Tro.

Sam och Don hade slagit följe med konvojen. I den fanns även Joshua, men mer om honom senare. Konvojen stannar till vid en befäst marknadsplats. Kapten McCain har ett uppdrag här men det vet inte Sam och Don något om. Don ser en bur fullt med fullt med folk runt. Det är ett jävla liv och han går dit. Till sin fasa ser han sin bror i buren, infekterad, men lugn. Han får veta att personen är infekterad men visar inga symptom. Don försöker få kontakt med sin bror, Jonathan, men misslyckas.
Nu kommer McCain och för bort buren. Jonathan ska till arméns forskningslabb.

Jonathans uppdykande vänder upp och ner på allt. Don måste rädda honom. Sam och Don har en plan och tänker sno lastbilen som buren står på. Samtidigt anfaller de infekterade. Joshua slänger sig upp på flaket för att få bättre vinkel, och börjar skjuta ihjäl infekterade. Lägret översvämmas och lastbilen sticker.

Några kilometer längre bort tvingar Joshua Sam att stanna bilen, under vapenhot. Hans krav är att de ska vända och rädda de andra. "De är döda, alla är döda" svara Sam men Joshua är inte nöjd och väljer att Bring down the pain. Men det förändrar inget. Joshua förlorar konflikten och inser att han misslyckades. Färden fortsätter under tystnad.

Jonathan visar sig vara helt "normal" bortsett från att han bär på viruset. Joshua visar tydligt sitt missnöje.

Efter lite småhändelser närmar de sig Fort Brent, och här började det bli riktigt fräckt. Sam och Joshua beger sig in, medan Don och Jonathan väntar utanför. De vågar inte riskera att Jonathan åker fast. Sam berättar i en flashback att han har varit här förr. Namnet Överste Johnson dyker upp igen och vi börjar ana att Sam på något sätt var inblandad i D-Day (Day of Death), på ett djupare plan. Sedan flyr de.
Samtidigt vill Don in i fortet, men arresteras redan vid grindarna. Sam och Joshua rör sig i underjordiska kulvertar. Sam vet pricis vart han ska och finner sina döttrar i labbenheten. Men här går allt fel. larmet går och Joshua täcker reträtten, när Sam drar med sina döttrar.

Samtidigt så misshandlas och förhörs Don. Han berättar allt han vet om Sam och Don och varför de är här, men hans svek ska bli betydligt värre innan dagen är över. På vägen till cellen får han nämligen reda på att armén har fångat in Jonathan, men sönderslagen efter förhöret kan han inget göra.

Joshua håller ensam tillbaka soldaterna. Han njuter. Till slut följer han efter Sam, som är på väg mot helikopterplattan på stabshögkvarteret. Joshua tvingas in i ännu en skottlossning och fattar posto strategiskt, men han skjuts till döds. Det ger Sam möjlighet att ta sig in i byggnaden och upp till Johnson. Han tvingar upp honom på plattan och övertygar piloten om att de ska dra. Nu.

Don berättar att han har information som kan användas till att få fast Sam och hans döttrar. Han vet vart de är på väg. Om de släpper honom och Jonathan så berättar han. Det är en Buyoff.

Men där slutar vi. Det känns helt rätt att låta det hänga i luften. Zombiegenren handlar om en dömd kamp och ovisshethen var ett bättre alternativ är att spela ut ankomsten till bunkern m.m.

Avslutningsvis så var det en lyckad story. Alla hade väldigt roligt och systemet gjorde precis vad det skulle för att lyfta spelupplevelse. Återigen var det flashbacksen som var det lilla extra. Jag kan inte nog rekommendera den husregeln.

Jag hade dessvärre slarvat lite med preppen. Jag hade inte tillräckligt många bra bomber och ibland blev det lite ofokuserat. Men spelarna ville saker med, så det löste sig. Zombieapokalyps är en cool genre, men inte helt lättspelad. Interaktionsmöjligheterna är få och motstånden blir lätt enahanda. Nästa gång ska vi prova Dust Devils. Det ser jag fram emot. Antagligen blir en en krönika om det så småningom.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Re: Slutet

Don berättar att han har information som kan användas till att få fast Sam och hans döttrar. Han vet vart de är på väg. Om de släpper honom och Jonathan så berättar han. Det är en Buyoff.
En Buy Off av Dons samvets-Key gissar jag?

Rätt coolt. :gremsmile:

För att jag är nyfiken: hur gjorde ni med Harm?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Återhämtning

Kickass!

Mmm, jag är sugen på att spela mer med ickelinjära tidsflöden. Kanske skall köra din ide med återhämtning i tillbakablickar då, så får spelarna en drivkraft att själva initiera spelet också.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Re: Slutet

[ QUOTE ]
En Buy Off av Dons samvets-Key gissar jag?

[/ QUOTE ]

Exakt. Planen var naturligtvis att han skulle använda poängen men vi bröt innan det, vilket jag fortfarande tycker var ett genidrag från min sida. :gremsmile:

[ QUOTE ]
För att jag är nyfiken: hur gjorde ni med Harm?

[/ QUOTE ]
Vi körde som det är.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Re: Återhämtning

Ja, jag har verkligen fått blodad tand när det gäller det. Parallella historier, ickelinjära storys m.m. allt sånt är coolt. Kronologi är såååå 90-tal. :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Ickelinjärt berättande

Jo, det är bra saker. Själv fick jag något av en Aha-upplevelse när jag spelledde "Den tusende sonen" första gångnen. Det var ju en kul ide på pappret, men skulle det funka i verkligheten?

Äventyret innehåller rejäla hopp i tiden fram och tillbaka. Dessutom så spelar man olika personer i samma skeende i olika sekvenser.

Det är verkligen en guldgruva för kul spel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Re: Den tusende sonen? [nt]

Höstdimmaäventyret som spelades på SnöKon och GothCon i fjol.
 
Top