Nekromanti Trycka

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
500 ex är väl egentligen den dummaste upplaga man kan ha. Nånstans där går brytpunkten mellan offset och digitaltryck, så precis där så blir det så dyrt som möjligt per exemplar.

Mitt tips för den gröna förläggaren är att prova digitaltryck först. Det har inga startkostnader, så färre ex är lika dyra som fler ex (upp till 500 ex, då offset blir billigare). Det gör att du inte behöver ta så stor risk om du nöjer dig med 100 ex - det kostar en femtedel av 500 ex och är jättebra för att testa marknaden.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Digitaltryck ??

"men vad i hela friden menas med digitaltryck? Är det ngt liknande print-on-demand?"

Digitaltryck är ett snoffsigare namn för en stor snabb laserskrivare, och utgör tekniken bakom print-on-demand.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Om du lagt ner 70'000 och säljer tusen Andra Imperiet för 279 kronor styck så har du ju tjänat götemycket pengar. Även om det kanske inte blir så mycket om man slår ut det på alla timmar du lagt ner så är det ändå cirkus 200'000 feta.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om du lagt ner 70'000 och säljer tusen Andra Imperiet för 279 kronor styck så har du ju tjänat götemycket pengar. Även om det kanske inte blir så mycket om man slår ut det på alla timmar du lagt ner så är det ändå cirkus 200'000 feta."

I teorin. Kruxet är följande:

1) Jag har inte sålt 1000 ex än. Jag kanske aldrig säljer 1000 ex. I så fall har jag ett stort fett orealiserbart lagervärde.

2) Jag kan bara ta 279 om jag säljer direkt till kund. Säljer jag via butik så är priset i princip halverat.
 
Top