Nekromanti Trycka

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Många gånger har flera olika användare tagit upp olika frågor om tryck. Vanligtvis om hur man går till väga och vad det kan tänkas kosta.

Men om just kostnader, vilket är svårt att säga om man inte vet vad man talar om. Men vilka kostnader finns förutom tryckkostanden att tänka på?

Säg att Kalle har pratat med Tryckeri AB och dom har kommit överens om att det kommer kosta 10000 för att trycka Kalles spel i 500 exemplar. Kalle räknar snabbt ut att det blir 20kr/ex. Men vad för sorts kostnader tillkommer? Och hur mycker kan en sådan här tryckning att komma å kosta för köparen?

Och slutligen, vet att liknande frågor varit uppe, och skall ikväll sätta fart och söka lite, men "måste" starta upp företag, registrera varumärke etc i liknande fall? Om inte, när behövs det?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men vad för sorts kostnader tillkommer?"

Alla andra kostnader - lön, el, dator, skrivarpapper, telefon, domän, internet, pennor, marknadsföring, illustrationer, omslagsbild, frilansare, lokal, avgifter av alla de slag, frakt, porto, tjänstebil, bensin, lagerkostnad... (stryk de som saknas). Dessa kostnader bärs upp av skillnaden mellan vad Kalle betalar tryckeriet och vad Kalle får från butik eller grossist, även känd som marginalen.

Utan att detaljstudera alla kostnader så kan man göra ett överslag: generellt sett kan man säga att marginalen gör att priset dubblas en gång per led. I princip. Det vill säga, grossisten betalar Kalle 40 kronor, varav Kalles överskott på 20 kronor ska täcka de övriga kostnaderna. Grossisten säljer den till butiken för 80 kronor, varav grossistens överskott på 40 kronor ska täcka grossistens kostnad. Butiken säljer den till kund för 160 kronor, varav butikens överskott på 80 kronor ska betala butikens kostnader.

Marginaler från vissa produkter används dessutom för att finansiera andra projekt. Om Kalle släpper ett äventyr som han inte kan sälja för mer än 100 kronor, men som kostar 20 kronor att trycka, så kan det hända att en del av marginalen från Kalles spel täcker att marginalen bara är 5 spänn på äventyret, och inte 20 spänn som den borde vara.

"Och hur mycker kan en sådan här tryckning att komma å kosta för köparen?"

Snabb grov uträkning, 4-8 ggr så mycket, beroende på om du har en grossist med i ledet.

"Och slutligen, vet att liknande frågor varit uppe, och skall ikväll sätta fart och söka lite, men "måste" starta upp företag, registrera varumärke etc i liknande fall?"

Du måste inte. Varumärke behöver du inte registrera alls, men det är bra att göra det om du kommer upp i Riots eller Neos nivå, eller planerar att sälja licensen vidare. Företag är en förutsättning för F-skattesedel och momsregistrering, vilket är nödvändigt om du vill skriva av momsen eller anlita frilansare lagligt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Jag hade för mig att man var tvungen att registrera företag så fort man ville sälja något nytt (icke-begagnat) lagligt. Detta stämmer alltså inte?


/Dimfrost
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Du kan göra det lagligt som privatperson, men som hobbyverksamhet. Du får själv betala in skatten från vinst från sådan inkomst, och du får inte ta ut moms och därmed inte kvitta den. Det finns nån magisk gräns på det, men var den går vet jag inte. Skattemyndigheten lär veta.

En hel del företag är ytterst tveksamma att köpa in av privatpersoner, just för att dessa inte tar ut någon moms som går att kvitta.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Företag är en förutsättning för F-skattesedel och momsregistrering, vilket är nödvändigt om du vill skriva av momsen eller anlita frilansare lagligt.
Och som med allt annat kostar ett företag pengar, gissar jag? Hur mycket kostar det att registrera? Och "ha"?


Och de du snackar om med att priset öker med mellan 400-800% låter ju helt sinnessjukt! Det måste ju bara gå att lösa billigare...

Och visst, jag har hört att det inte lönar sig med rollspelstillverkning speciellt mycket, men det låter ju tämligen jobbigt att få det hela att gå ihop om man vill ha dedt hela i liten skala...

Hur gör folk som gör tidningar egentligen? Dom håller ju "låga" priser, och kan innehålla en hel del text, gärna i färg! Jämför exempelvis Illustrerad Vetenskap med någon modul till Eon, både innehållsmässigt och pris! Visst, dom har större upplagor, men ialla fall!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Och som med allt annat kostar ett företag pengar, gissar jag? Hur mycket kostar det att registrera? Och "ha"?"

Att registrera firman (http://www.bolagsverket.se) kostar 1000 kronor för enskild firma. Momsregistrering och F-skattesedel (http://skatteverket.se) är gratis.

"Och de du snackar om med att priset öker med mellan 400-800% låter ju helt sinnessjukt! Det måste ju bara gå att lösa billigare..."

Inte om du vill ha grossister och detaljister mellan dig och kunden.

Tror du att det här är löjligt, förbered dig på en chock. Det här gäller inte enbart rollspel. Det gäller rubbet som säljs i butik i Sverige, inklusive vanliga böcker, cd-skivor, möbler, julskinka och helgsprit. Varje led mellan producent och kund dubblar priset.

"Och visst, jag har hört att det inte lönar sig med rollspelstillverkning speciellt mycket, men det låter ju tämligen jobbigt att få det hela att gå ihop om man vill ha dedt hela i liten skala..."

You betcha!

"Visst, dom har större upplagor, men ialla fall!"

Upplagorna gör allt! Eftersom det är startkostnaden som kostar (papper och bläck är tokbilligt) så innebär dubbel upplaga nästan halverat styckepris. Det går inte att jämföra en modul till Eon med något tusental ex i upplaga med Illustrerad vetenskap med tiotusentals ex i upplaga! Illustrerad Vetenkap har dessutom hjälp av bildbyråer, enkla mallar för sättning och till och med textbyråer och framförallt utan speltest och noggrann konstruktion (majoriteten av texten i Illustrerad Vetenskap är antingen översatt eller ordbajsat).

PS: Sök på "Olle Vejde" så hittar du ett bra boktips om den ädla konsten att förlägga böcker. Den tar upp det mesta som du frågar om, till och med bokföringsslitet.
 

Suvarin

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
38
Location
Norrköping
Hur gör folk som gör tidningar egentligen? Dom håller ju "låga" priser, och kan innehålla en hel del text, gärna i färg! Jämför exempelvis Illustrerad Vetenskap med någon modul till Eon, både innehållsmässigt och pris! Visst, dom har större upplagor, men ialla fall!
De flesta tidningar är reklamfinansierade. Tidningar som har för liten upplaga för att dra annonsörer är i allmänhet dyrare, trots billigare tryck och lägre (eller ingen) ersättning till skribenter och illustratören.

Minotauren är en liten skräcktidskrift. Formatet är A5, omslaget är i färg och de cirka sextio sidorna är i svartvitt. Det finns en annons i senaste numret (nåja, några till annonser från förlaget som ger ut den, men de är antagligen inte betalda). Lösnummerspriset är 49 kronor.

Jämför den med Fighter Magazine som är en tidning för kampsportare. Den består av cirka 120 A4-sidor i färg. Halva tidningen består av annonser (tidningen är antagligen det bästa sättet att nå målgruppen kampsportare i Sverige). Lösnummerpriset är 39 kronor.

Jag skulle kunna dra en lång harang om hur tidningars försök att vara sina annosörer till lags långsamt reducerar dem till använt tuggummi... Men det vill ni nog inte läsa.

Jag har en idé för hur man ska göra det mindre ekonomiskt riskabelt att trycka rollspel (det är inte reklam)... Det krävs dock mer efterforskningar innan jag vågar säga något.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Okej, om nu låtsas att det snart är nytt år och planerar för 4 olika tryckningar á 500 ex men dem avgifter och sånt som jag tror att jag skulle drabbas av nu. Priset per trycking sätter vi till 7500.


Registrera Företag -1000kr
Registrera Varumärke -1400kr
tryckning1 -7500kr
tryckning2 -7500kr
tryckning3 -7500kr
tryckning4 -7500kr
Domännamn -500kr
Marknadsföring ??
Illustrationer ??
Omslagsbilder ??
övriga avgifter ??
Frakt + Porto ??(Kan inte kunden betala detta? Utöver priset på produkten alltså...)
-----------------------------------
Allt detta Ca - 33000kr plus 4-5 sista punkterna.

Då har vi alltså 2000 exemplar, och är uppe i en kostnad om 16:50 st. Säg att man sköter försäljningen via internet och tar 29kr/st räcker det för tillfället att sälja runt 1200 exemplar för att få in till de ovan nämda/kända kostnaderna. Vilket inte borde vara omöjligt. Nu är dessa, ofullständiga siffror tagna ifrån en värld med rosa sockervaddsmoln. Men Låter det helt omöjligt?
Och om man höjer till 39kr/st, borde det helt klart kunna gå runt och kanske till och med ge viss förtjänst... Eller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Marknadsföring ??"

Ingen annons i Sverox har enligt uppgift gått för mindre än 6000 kronor.

"Illustrationer ??"

200-1000 styck.

"Omslagsbilder ??"

Rättighet till begagnad, 5000. Rättighet till ny, 20 000.

"övriga avgifter ??"

Mjukvarulicenser, el, hyra, dator, mammas födelsedag, mm, mm, mm...

"Frakt + Porto ??(Kan inte kunden betala detta? Utöver priset på produkten alltså...)"

Frakt från tryckeriet får du själv stå för, eller snarare, det är en del av marginalen som behövs.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
"Marknadsföring ??"

Ingen annons i Sverox har enligt uppgift gått för mindre än 6000 kronor.
Måste man gå via Sverox? Fast jag fattar poängen... Det kommer kosta att öppna ögonen på folk...

Omslag/Illustationer.
Okej, de sumar du nämner här... Är också dem förvånande. Pengarna går inte alls till det som jag trodde! Men borde man inte kunna hitta "amatörer" som ställer upp billigare?

Mjukvarulicenser, ja det är nog ett måste de ja... Och lär kunna kosta lite. Men El, hyra, dator och annat liknande är ju sånt som de flesta redan har. Känns lite överflödigt att börja med att öppna kontor... Och frakten kan jag la gå med på då!

Men alla dessa kostnader, är det verkligen helt naivt att ens fundera på att banta ner dem till 50-60 tusen, i ovanstående svammel? Det hade gett en kostnad på 25-30 kr/st.

Antagligen är jag bara dum och envis nu, men nu jag vill veta ...Har blivit lite för nyfiken...

Inte bra att gå arbetslös. :gremsuck:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men borde man inte kunna hitta "amatörer" som ställer upp billigare?"

Då får du kvalitet därefter.

"Känns lite överflödigt att börja med att öppna kontor..."

Du kommer inte alls tycka på samma sätt efter att ha kånkat upp med ett halvt ton böcker till lägenheten, speciellt inte som de äter upp dina garderober.

"Men alla dessa kostnader, är det verkligen helt naivt att ens fundera på att banta ner dem till 50-60 tusen, i ovanstående svammel?"

Rent tryckmässigt körde jag ner 50 000 i Andra Imperiet. Kostnader som arbetsmaterial är inte inräknat i det, men uppgår lätt till 20 000 till.

Liksom, det finns tokmycket utgifter under vägen. En del får kunden stå för direkt (porto), men andra saker får du föra över till kunden via marginalen. Vill du ha exakta summor på allting som kostat så får du kika i bokföringen, men i bokföringen står vilka pengar man får in (dvs sålda spel) och vilka pengar man ger ut (dvs köpta spel, licenser, rättigheter, fan, moster och mosters katt).

Och den blir klar senast 14e februari. :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Men alla dessa kostnader, är det verkligen helt naivt att ens fundera på att banta ner dem till 50-60 tusen, i ovanstående svammel? Det hade gett en kostnad på 25-30 kr/st.
Titta på alla de källarföretag som poppar upp som säljer datorer. Det är folk som tittar på nettopriserna och tänker att det inte borde vara så dyrt att köpa en dator. Så de öppnar, säljer billiga datorer, men vad händer? De upptäcker att man måste ha löner, sociala avgifter, lokaler, försäkringar, lagerkostnader, garantiåtaganden, osäljbara hyllvärmare, marknadsföring, bokföring, verktyg osv. Snart ligger deras priser i samma klass som de stora handlarna (kanske till och med högre eftersom de måste hämta hem det som de gick back i början). Om folk inte kan handla billigare där så går de hellre till de stora handlare och källaföretaget går omkull.

Sorgligt, men så är det.

Med andra ord, pruta inte bort dig själv från första början.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Och sen Papperskvalitet

Liksom, det finns tokmycket utgifter under vägen. En del får kunden stå för direkt (porto), men andra saker får du föra över till kunden via marginalen. Vill du ha exakta summor på allting som kostat så får du kika i bokföringen, men i bokföringen står vilka pengar man får in (dvs sålda spel) och vilka pengar man ger ut (dvs köpta spel, licenser, rättigheter, fan, moster och mosters katt).

Och den blir klar senast 14e februari.
Om man nån gång hade fått möjlighet att titta på något sådant hade jag inte alls varit rädd. Där hade man säkert kunnat lära sig/förstå en del. Och kanske äntligen ge upp... :gremsmile:

Men en annan avslutande fråga, papperkvalitet o dy. Jag vet inte ett skvatt om dem, men det känns endå relevant, eftersom det påverkar tryckkostnaden. Men, vilka olika spel har vilka olika kvaliteér? Om någon känner till exempelvis riotminds, neogames, rävspel, och andra som gett ut tryckt rollspels material. Även den som Drakens Tand har eller de gamla B5-modulerna till äldre dod utgåvor.

Kort och gott, vilka har använt vad?(mest för att bilda mig en uppfattning om vad olika kvaliterna betyder...)
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Okej, 1-0 till dig. Men är det inte viktigare att det hela går runt än att jag ska ta ut en fet direktörslön? Själv har jag inte någon plan på att leva på nått sånt här, utan det blir i så fall vid sidan om ett vanligt jobb. Men det som är den stora grejjen, är ju att man inte vill att det hela ska gå back. Om det nu bli ngt nån gång vill säga! :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Okej, 1-0 till dig. Men är det inte viktigare att det hela går runt än att jag ska ta ut en fet direktörslön?
Jag menade inte att ta ur dig entusiasmen, jag ville bara varna dig så att du inte går mycket back för att du missat något. Det finns en anledning till att prisläget på de flesta spel är ganska lika, ligger du långt under det så har du missat något.

Kostadskalkyler är som tidsskattningar. Var aldrig någonsin optimist, även om du är pessimist så kommer du att dra över dina skattningar i slutänden. Utan undantag (speciellt om det är fler personer inblandade...(Här skulle jag kunna namnge en person med ett mycket målande exempel, men om det kom ut så skulle jag få massivt på fan för det, men om han mot förmodan skulle titta här på forumet så vet han säkert att det är honom jag syftar på. (Över 6000 timmar över tidplanen på ett jäkla 4500-timmarsprojekt och det är bara 3/4-klart (antagligen mindre...) än!))).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Märkligt att ingen annan har kommenterat det här innan, men 2000 ex låter helt enormt mycket. Om man planerar att trycka ett nytt indiespel borde väl 100-200 ex vara en rimlig siffra, om man inte känner för att slå på stort med offsettryck direkt, som Andra Imperiet. Och det känns väldigt riskabelt.


/Dimfrost
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag får kanske förtydliga mig lite, det handlar inte om samma sak i de tryckningarna, utan det är om man helt enkelt skulle lyckas så bra att man vågar gå vidare. Nej, första och enda tryckningen av första produkten blir i det exemplet 500 ex, iofs kanske det låter tok mycket även det, men nu fantiserar ju endå så! :gremgrin:

Men om man nu hoppas på mer än en produkt, skall man då inte ha med det i beräkningarna av exempelvis marknadsföringspris, och alla kostnader i och med grundare av ett företag? Låter märkligt om man skall belasta allt detta på första produkten, vilken då nästan garanterat kommer gå back!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag menade inte att ta ur dig entusiasmen
Det förstår även jag... :gremsmile: Men hela idén bygger på att komma undan lite billigare... Skulle kunna slänga upp den här, men det känns liksom... dumt!

Men det är ju lite av man gör nu, försöker forska ifall det är på något sätt möjligt att genomföra mina ideér. Och då är det bara bra med massa "vanliga dödliga" som försöker göra mig till deras likar, så jag slipper gå runt i min värld med rosa moln för att sedan trampa igenom till helvetets varmaste håla...

OT: Och det där projectet... Jösses amanda! Låter som mycket övertid!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
<a href="http://skatteverket.se/broschyrer/344/34406.pdf" target="_blank">Hobbyverksamhet
Broschyr SKV 344</a>

Foldern vänder sig till personer som driver hobbybetonad verksamhet och innehåller information om hur hobby beskattas....inkomstgivande hobby, dvs. verksamhet av varaktig eller tillfällig natur. Exempel på hobbyverksamhet är hemslöjd, trädgårdsodling, biodling, djuruppfödning, kulturell verksamhet och hästsport.
 
Top